9jinte9 schreef:Snijden en pillen slikken is meestal een manier van ontladen bij oplopende spanning. TS zal moeten leren om bij zichzelf te herkennen wanneer en waarom de spanning oploopt. Een handig hulpmiddel daarbij is een signaleringsplan. Hierin moet TS verschillende fases (4) omschrijven. Van wanneer het goed met haar gaat tot de fase warin het op zijn slechts met haar gaat. In deze fases moet ze omschrijven wat haar op zo´n moment helpt, wat haar juist spanning oplevert en waaraan zijzelf en anderen kunnen herkennen in welke fase ze zit. Op deze manier kan TS leren zichzelf bewust te worden van in welke fase ze zit, wat ze op zo´n moment het beste kan doen en wat anderen kunnen doen om haar te helpen.
Studeer of ben je psycholoog/therapeut? Volgens mij wel als ik het zo lees..
Ik snap dat je het heel erg goed bedoelt, en ik vind het ook heel aardig van je dat je de tijd neemt om zo op broem te reageren. Maar ik denk dat mensen die het op die momenten over signaleringsplannen hebben het niet helemaal snappen.. Ik heb jaren lang zo'n plan moeten maken/uitvoeren ect, maar nooit hielp het mij. Waarom niet? Omdat je er op de momenten dat je dat plan nodig hebt echt totaal niets meer om geeft.. En ik wéét dat het de bedoeling is om juist voor die momenten dat het niet meer gaat al te kijken wat je moet doen volgens het plan maar ik denk dat dat het probleem bij borderline is, dat je stemmingswisselingen zó extreem zijn dat je niet eens meer er op kan reageren.
Ik heb enkele maanden terug nieuwe therapie gehad, eindelijk zonder al die stomme signaleringsplannen. En ik moet zeggen, het gaat nu pas beter met me...
Lieve Nath, ik hoop je op msn te spreken want ik moet echt wat kwijt.. Doe jezelf niets aan goed?
Liefs.