Abortus of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:23

juline schreef:
Citaat:
Juline, ik begrijp het wel als mensen abortus laten plegen. Ik ga er voor het gemak vanuit dat de mensen in mijn omgeving het niet laten doen omdat het 'even niet zo goed uitkomt' of iets in die trant :)
Het is ieders eigen keuze, ieders eigen lichaam.

oke, dat begrijp ik.

heb zelf abortus moeten laten plegen, omdat ik te jong was en me ouders er nog alles over te zeggen hadden.
het blijft een dubbel gevoel

Is het echt zo dat je ouders dat voor je bepalen als je minderjarig bent? Volgens mij mag je dan toch echt wel zelf je beslissingen nemen.. (of bedoel je het op een andere manier?)

MamboBeach

Re: Abortus of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:34

Chiqa, ik wil de mensen er echt niet van overtuigen dat andere mensen kinderen moeten krijgen, dat wordt nu voor de zoveelste keer aangehaald. Zou je dat voor mij willen quoten, waar wij erop hameren dat jullie aan de kids moeten? :)

Ik ben trots op mijn kindjes en geniet ervan.
Jullie willen geen kindjes en ik hoop dan ook vurig dat jullie nooit zwanger raken zodat jullie abortus zouden moeten plegen.

En van mij mag het geld gaan kosten een abortus zoals ik al eerder heb gezegd, voor diegene die er lekker makkelijk over denken. Vroeger kostte dat rond de 400 gulden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:39

Maar MB hoe trek je dan een lijn tussen mensen die er makkelijk over denken en mensen die echt alles op alles hebben gezet om het te voorkomen? Want dat lijkt me een onmogelijke taak…Voor mij zouden de kosten overigens mijn beslissing niet beïnvloeden.

Zou je alleen antwoord kunnen/willen geven op de volgende vraag: stel iemand wordt zwanger door dubbele protectie heen en wil het dus niet houden (want deze persoon kan en wil geen kinderen opvoeden vanwege wat voor reden dan ook) denk jij dan dat het voor het kind dan beter is om tóch geboren te worden en dat abortus uit den boze is? Denk jij dat die moeder alles aan haar kind kan en wil geven terwijl het kind eigenlijk ongewenst is?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:41

Quellian schreef:
BraveSpots schreef:
Om mezelf even als voorbeeld te geven, ik zit nu midden in een studie. Mocht ik nu zwanger worden en houden, dan mag ik stoppen met studeren en gaan werken in de blokker iod.

Vind het heel jammer om te lezen dat mensen denken dat hun leven direct voorbij is. Waarom zou je niet kunnen studeren als je een kind hebt? Enig idee hoeveel subsidies en toeslagen er bestaan (met name als je een laag inkomen hebt)? Tuurlijk moet je er wat harder voor werken, maar het is niet onmogelijk. Het blijft een keuze.

Dat red ik nooit, ondanks de toeslagen, of die zouden duizenden euro's moeten zijn. Ik kan nu eenmaal niet én een kind deftig huis geven én alle geld opspenderen aan een studie voor mij. En dan heb ik het nog niet over de tijdskwestie, of stages,...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:46

geen kinderen willen of niet de mogelijkheid hebben om ze op te voeden zijn twee verschillende dingen

Btw ik ben ook trots op mn kinderen!..en zij krijgen elke dag te horen hoe trots ik op ze ben, hoeveel ik van ze hou, dat ik de tijd heb om met ze te spelen en dat ik ze kan bieden wat een kind nodig heb..aandacht en liefde, een stabiel en veilig huis waar ze zichzelf kunnen zijn, schone en nette kleding, een schoon huis met lekker en gezond eten, speelgoed als ze dat nodig hebben en een bak vol familie die van ze houden..naar het peuterspeelzaaltje kunnen gaan..en dat ik ze niet hoef weg te stoppen in een kinderdagverblijf

en dat zijn mijn voorwaarde..dit wil ik mijn kinderen kunnen geven..en dat was niet mogelijk, nadat ik de tweeling had gekregen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:50

Ik zou eigenlijk geen reactie meer geven op jouw post maargoed...

Die lijn kun je dus niet trekken en zou iedereen ervoor moeten betalen of geen abortus...

Ik ben zwanger geraakt op een jonge leeftijd, ik had best een goede baan en alles op de rit. Eigen paard, woning, auto, noem maar op. Mijn schoonzusje toendertijd had een kindje en ik dacht toen wel eens, misschien wil ik wel nooit geen kinderen...
Afijn, op het moment dat ik dat dacht raakte ik dus zwanger.
Bij abortus kon ik me niets voorstellen.
Mijn relatie liep al niet echt lekker en ik wist ook dat dat een keer stuk zou lopen. Afijn, ik dacht op dat moment, ik heb nu 2 keuze's of abortus of een kind en nooit meer zeuren. Ik heb (voor mij uiteraard) gekozen voor een kind en ben zielsgelukkig en heb er inmiddels 3. Mijn relatie is op de klippen gelopen en ben alleenstaande moeder geweest en was niet altijd makkelijk, heb mijn paard ervoor op moeten geven die ik bijna 10 jaar had, maar zo was het nu eenmaal. Het was alle eindjes aan elkaar breien maar mijn kind heeft het goed gehad in die tijd en nu nog. Als ik dan hier hoor over financiele zekerheid en dergelijke, daar struikel ik een beetje over, het kan wel. Waar een wil is, is een weg, maar die weg moet je in willen gaan en dingen ervoor op willen geven. Zo niet, dan sla je de andere weg in.
Ik denk, nu ik mijn verhaal heb opgeschreven, dat ik best wel mijn mening ook mag geven aangezien ik ook voor een aantal vuren heb gestaan...

En ik ben gelukkig hoor en mijn kinderen ook! :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:54

MamboBeach schreef:

Die lijn kun je dus niet trekken en zou iedereen ervoor moeten betalen of geen abortus...

Ik ben zwanger geraakt op een jonge leeftijd, ik had best een goede baan en alles op de rit. Eigen paard, woning, auto, noem maar op. Mijn schoonzusje toendertijd had een kindje en ik dacht toen wel eens, misschien wil ik wel nooit geen kinderen...
Mijn relatie liep al niet echt lekker en ik wist ook dat dat een keer stuk zou lopen. Afijn, ik dacht op dat moment, ik heb nu 2 keuze's of abortus of een kind en nooit meer zeuren. Ik heb (voor mij uiteraard) gekozen voor een kind en ben zielsgelukkig en heb er inmiddels 3. Mijn relatie is op de klippen gelopen en ben alleenstaande moeder geweest en was niet altijd makkelijk, heb mijn paard ervoor op moeten geven die ik bijna 10 jaar had, maar zo was het nu eenmaal. Het was alle eindjes aan elkaar breien maar mijn kind heeft het goed gehad in die tijd en nu nog. Als ik dan hier hoor over financiele zekerheid en dergelijke, daar struikel ik een beetje over, het kan wel. Waar een wil is, is een weg, maar die weg moet je in willen gaan en dingen ervoor op willen geven. Zo niet, dan sla je de andere weg in.
Ik denk, nu ik mijn verhaal heb opgeschreven, dat ik best wel mijn mening ook mag geven aangezien ik ook voor een aantal vuren heb gestaan...

Maar zie je niet in dat een ander met hetzelfde verhaal doodongelukkig kan zijn? Net daarom is de hele abortuskwestie zo induvidueel. Jij hebt jezelf erdoor geslaan, respect, maar een ander kan er juist aan onderdoorgaan. En in het ergste geval de kinderen meenemen erin...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:57

MamboBeach schreef:

Respect voor jou en je mega doorzettingsvermogen!

Als je dit soort dingen meemaakt, dan weet je dat als je het moeilijk hebt en toch doorzet, het uiteindelijk beter zal worden :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:58

Nee, ik kan me het inderdaad niet voorstellen maar het zal wel zo zijn dat andere mensen er ongelukkig van worden.

Dat bedoel ik, het is van persoon tot persoon anders. Dat probeer ik ook heel de tijd te zeggen. Maar ik heb wel mijn mening en blijf ik houden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 10:59

Ik studeer ook nog, en het is wel pittig maar te doen. Dat zou voor mij geen reden zijn om wel/niet voor een kindje te kiezen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:00

Pletje123, dankjewel.

Ik heb er ook echt geen spijt van en mijn kind had het echt niet slecht. Goede en dure schoenen, goede kleding, daar moest ik andere dingen voor laten...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:05

Charaz schreef:
Ik studeer ook nog, en het is wel pittig maar te doen. Dat zou voor mij geen reden zijn om wel/niet voor een kindje te kiezen.

Maar dat is toch ook induvidueel. Ik zou het absoluut niet zien zitten, ik red het net zo. Ik zou niet weten waar ik de tijd en het geld zou moeten vandaan halen om de twee te combineren...

Edit: En dan moet je nog geluk hebben met je kind. Je zal maar een huilbaby treffen, of erger een (ernstig) ziek of gehandicapt kind. Als ie geboren is, is het te laat om te zeggen dat je geen tijd/zin/geld hebt om voor een ziek kind te zorgen...
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 15-09-09 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:06

MB: zou je niet meer reageren op mijn posten???...of bedoel je iemand anders..

ik ben bekend met jou hete vuur..ook ik ben alleenstaand moeder..geld is voor jou niet een obstakel...en als dat voor mij het enige was,dan was er voor mij ook wel een weg terug...ik vind het dapper wat je heb gedaan, als je dat kan, kan je alleen maar een sterke vrouw zijn... en dat meen ik, maar dat is niet voor iedereen weggelegd..en je kan ook niet verwachten dat iedereen net zo sterk is of die diezelfde hete vuur wil meemaken.....niemand verwijt jou wat...maar verwijt dan ook niet iemand anders als die een andere strijd voert..ieder kiest zn eigen pad en iedereen denkt daar de de juiste keuzes in te maken...en gelukkig verschilt iedereen van mening..voor de een is abortus moord voor de ander is het een noodzakelijk kwaad...maar we willen allemaal hetzelfde en dat is dat de kindertjes die geboren worden, dat die gelukkige en zelfstandige mensen worden, die op alle fronten slagen in de maatschappij

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:07

Petje af MB. :) Maar ik krijg een beetje het gevoel dat je toch een wijzend vingertje hebt naar de mensen die wel kiezen voor abortus.. Kan het uiteraard heel erg mis hebben hoor :o

Ja, ik wil best kinderen, ja, het kan zijn dat ik mijn enige kans op een kind heb vergooit, ja, dat besef ik allemaal.. En ja, het zou mijn eigen schuld zijn als ik die kans heb vergooid en nooit meer een kans krijg.. Maar.. So be it..

Ik vind het alleen minder prettig om op mijn keuze veroordeelt te worden. Zoals gezegd, ik had een goede reden.. ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:11

Ik weet dat ik voor een heleboel mensen egïstisch ga klinken, maar mijn paard zou er niet voor weggaan. Als ik nu zwanger ben zou ik ook mijn paard en pony moeten verkopen en dat heb ik er niet voor over. Ik heb ook geen kinderwens, dus dat scheelt ook een heleboel.

Ik vind het knap als iemand alles op kan geven voor kinderen, maar ik wil het niet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:13

gr_roos schreef:
Ik weet dat ik voor een heleboel mensen egïstisch ga klinken, maar mijn paard zou er niet voor weggaan. Als ik nu zwanger ben zou ik ook mijn paard en pony moeten verkopen en dat heb ik er niet voor over. Ik heb ook geen kinderwens, dus dat scheelt ook een heleboel.

Ik vind het knap als iemand alles op kan geven voor kinderen, maar ik wil het niet.

Dit heeft bij mij ook een deel van de keuze doen beinvloeden.. Pony had ik er voor weg moeten doen.. Mijn beste maatje, mijn alles.. Ik kon het echt niet.. :n

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:14

Tallie_Ho schreef:
gr_roos schreef:

Dit heeft bij mij ook een deel van de keuze doen beinvloeden.. Pony had ik er voor weg moeten doen.. Mijn beste maatje, mijn alles.. Ik kon het echt niet.. :n

Om deze reden wilde ik ook geen kinderen... Voor nu weet ik nog niet hoe het zal gaan lopen (met name financieel gezien), maar ik zal ver gaan om mijn paarden aan te houden. Ze zeggen dat zulke dingen 'makkelijker' worden op het moment dat je een kind hebt, maar ik geloof het nog niet zo...

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:15

gr_roos schreef:

dat is toch goed!...ieder zn eigen ding....er zijn zoveel mensen die geen kids willen en ik kan het me goed voorstellen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:33

Nee, was niet op jouw post Jasmijn. :)

Voor mij is het heel normaal.

Wijzend vingertje is echt verkeerd, quote maar waar ik wijs...
Ik geef alleen mijn menig dat is niet wijzen, dat vind ik nu zo jammer. ik vertel mijn verhaal wat ik best persoonlijk vind en dan wijs ik weer, nee, ik geef aan dat het wel kan, dat wordt hier iedere keer anders voorgelegd.

Ik heb er nu al spijt van, laat ook maar.
Op deze manier heb ik er geen zin in.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:41

zeker wel!!!..ik vind het juist super dat je je verhaal hier doet... sorry als ik het verkeerd neerzet..maar dat is het nadeel van niet in het echt kunnen praten....maar zou graag willen dat alletwee de kanten van het verhaal wordt begrepen(dat staat beter)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:43

BraveSpots schreef:
Maar als je niets plant gaat je leven ook niet vooruit toch?
Om mezelf even als voorbeeld te geven, ik zit nu midden in een studie. Mocht ik nu zwanger worden en houden, dan mag ik stoppen met studeren en gaan werken in de blokker iod. Alle respect voor de mensen die daar werken hoor, maar ik zou erg werkelijk doodongelukkig van worden, en er niet van verbaasd zijn als ik binnen de korste keren een depressie ofzo vastheb. Welk leven kan een mijn kind dan bieden, als ik niet eens mezelf gelukkig kan maken?
En dan hebben we het nog niet over de financiele kant :).

Wat betreft de eerste zin: prima, maar wees dan ook flexibel genoeg om je plannen aan te passen als het anders loopt. Want dat kan. En ook dan kun je vooruit komen ;)

Wat betreft dat laatste: er is vanalles mogelijk. Ook als je een kind hebt kun je studeren (en dat zeg ik uit eigen ervaring), kun je verder met je leven. Het leven stopt niet bij het krijgen van een kind.

@Chiqa: als je mijn vorige bericht leest, weet je waarom abortus gelegaliseerd is. Omdat in de illegaliteit het vaak twee levens kost: dat van kind EN van moeder. Verder - voor mij is het vanaf de bevruchting een mens. Genetisch gezien is daar ook niets aan af te doen. De enige reden dat het geen 'klaar' mens wordt, is als je besluit het te laten doden. Verder heb je mijn argumentatie als het goed is ook gelezen. Tegen de tijd dat je beseft dat je zwanger bent, is dat 'klompje cellen' een bewegend wezentje met een hartslag en hersenactiviteit.
Wat betreft iemand willen overtuigen: dit is een discussie. Jij over jouw mening, anderen over hun mening. Het is niet vreemd dat moeders een andere mening hebben over dit onderwerp dan mensen die nog net niet gillend wegrennen als ze een kind zien.

Citaat:
Vraag het aan 100 verschillende mensen en 200.000 biologen

Hier moest ik even om lachen... hieruit blijkt duidelijk dat biologen geen mensen zijn :D

juline schreef:
hoe kijken jullie tegen vrouwen die wel abortus laten plegen? stel het komt in je directe omgeving voor zijn jullie dan ook zo hard?

Dat hangt heel, heel zwaar van de omstandigheden af.

Jasmijn, neem dit niet verkeerd op... maar ik heb altijd het gevoel dat vrouwen die abortus willen laten plegen en heel hard iets roepen over 'een klompje cellen' dat vooral uit zelfbescherming doen. Als je maar hard genoeg roept dat het niet meer was dan dat, zit je aardig ingedekt.

Juline, ik vraag me altijd af in hoeverre ouders inderdaad alles voor het zeggen hebben, maar dat is een andere discussie. Wat voelde je er zelf bij?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:52

Ik denk dat MB mij bedoelde ;). Maar MB we hoeven toch geen ruzie te krijgen? Ik ben je toch niet aan het uitlokken ofzo? Ik vráág gewoon om een antwoord, een mening. En ik vraag dat specifiek aan jou omdat jij op MIJ het meest anti overkomt. Dank je wel dat je antwoord wilde geven.

Het verschil is denk ik dat jij wel eens twijfelde of je kinderen wilde. Bij mij is er geen twijfel, nooit geweest ook. Ik kan niet in de toekomst kijken maar nu wil ik geen kinderen en zou ik als ik ongepland zwanger zou worden ervoor kiezen om het weg te laten halen. Ik geloof best dat ik in mijn situatie (relatie, financieel etc) een kind op zóu kunnen voeden. Ik WIL alleen geen dingen opgeven die ik niet meer zou kunnen als ik een kind zou krijgen. Daarbij acht ik mezelf ook écht ongeschikt om voor kinderen te zorgen, ik denk dat ik ze regelmatig zou vergeten bij de supermarkt :D.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:54

Weet je wat mij stoort.... :o Je weet wat de consequenties zijn
van seks. Kindjes worden niet gebracht door de ooievaar.

Als je aan seks kan en wil beginnen, ben ik van mening dat wanneer het "fout" gaat je zelf verantwoordelijk bent voor je daad, en dat je klompje cellen, ongeboren vrucht, je kind daar niet onder mag en kan lijden.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:55

Jasmijn76 schreef:
zeker wel!!!..ik vind het juist super dat je je verhaal hier doet... sorry als ik het verkeerd neerzet..maar dat is het nadeel van niet in het echt kunnen praten....maar zou graag willen dat alletwee de kanten van het verhaal wordt begrepen(dat staat beter)

Is ook niet voor jou hoor. :)
Tallie_Ho schreef dit.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:57

BloemBloem schreef:
Als je aan seks kan en wil beginnen, ben ik van mening dat wanneer het "fout" gaat je zelf verantwoordelijk bent voor je daad, en dat je klompje cellen, ongeboren vrucht, je kind daar niet onder mag en kan lijden.

Mijn 'probleem' hiermee is dat de kinderen getroffen worden als de ouders die verantwoordelijkheid niet nemen. En niemand kan je dwingen dat die verantwoordelijkheid helaas.
Ik gun geen enkel kind het om te moeten opgroeien bij ouders die je niet willen hebben...