Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 22:20

Goed zo!
Cadans is het aantal stappen dat je per minuut zet.
De cadans verschilt per persoon.

Suliko

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:04

iirrssjjee, met de afstanden die erna volgen zou ik denk ik voor een snellere 10 km gaan. :)

judenjul, lekker gelopen! En fijn dat het onderzoek bevestiging gaf.

ieris, ik vul mijn havermout ook altijd aan met van alles, chiazaad, cacao nibs, amandelproteïne en altijd iets van fruit. Als ik even geen fruit voor handen heb, dan gebruik ik gevriesdroogd fruitpoeder. :D
Lekker gelopen ook!

iiSunshine, fijn dat je eindelijk weer lekker gelopen hebt! Ik ben sinds de zomer begonnen met krav maga, eerst 1x in de week (moest even wennen aan de beursheid en het combineren met andere trainingen), inmiddels 2x in de week. Als kind heb ik jarenlang karate gedaan en dat vond ik altijd erg leuk en gezellig. Ik wilde al een tijdje weer iets van vechtsport doen, maar dan een efficiëntere, dus waar je ook iets aan hebt en dat er niet alleen cool uitziet. Via via had ik al eens van krav maga gehoord, maar ik vond het toch spannend om aan te beginnen. Tot de enthousiaste verhalen van een bevriende stalgenoot me overtuigde, zij doet het al 7 jaar fanatiek. Ik vind het echt ontzettend leuk en uitdagend. Het is gebaseerd op allerlei reallife situations waarin je aangevallen wordt, allerlei grepen, stoten, trappen, maar ook met wapens. Sommige lessen zijn meer technisch en rustig, maar van andere lessen raak ik compleet gesloopt en beurs. :') Bijna altijd doen we wel drills op het einde, waarbij je hartslag omhoog gaat door bijv burpees tussendoor en je vaak met ogen dicht staat en wordt aangevallen op een bepaalde manier, om je reactie vermogen te trainen. Of vrij vechten doen we ook, dan wel met bescherming aan. Naast dat het een heerlijke uitlaatklep is, merk ik dat het me ook mentaal weerbaarder maakt, je wordt enorm gestimuleerd om direct te handelen en alles in te zetten om als kleine vrouw een grote kerel van je af te krijgen. Dat heeft ook een positieve invloed op gewoon verbaal je mannetje staan en niet met je laten kisten. :D
De instructeur geeft ook bootcamps buiten en bodyweight/kettle bell lessen, dus dat is ideaal. Ik heb een onbeperkt abonnement, en kan zo vaak naar de bootcamps, bodyweight en krav lessen gaan als ik wil.

Vraagje aan de trailrunners, wanneer wisselen jullie je wegschoenen in voor trailschoenen? Of loop je altijd op trailschoenen zodra het onverhard is?
Ik heb trailschoenen van asics, maar ik vind ze vrij stug. Ze zijn heel fijn als het bos enorm modderig en glad is, maar als het droger is loop ik beter op mijn wegschoenen. Maar ik heb in de lente een aantal trailevenementen staan, in zuid Limburg en een halve marathon bij Arnhem en ik vraag me af wat wijsheid is. Door de hoogteverschillen en toch meer technisch terrein, is wat meer grip misschien wel handig. Zo zat ik te kijken naar de salomon sense ride 5, die wat meer voor gemengd trein is en meer voelt als een wegschoen dan een trailrunschoen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:06

Ik loop altijd met trailschoenen als het onverhard is. Maar mijn zusje loopt bijvoorbeeld altijd op haar wegschoenen door het bos.
Ik vind ttailschoenen fijner. Toch meer grip, bescherming tegen stenen en het water loopt er makkelijk uit.

Salomon vond ik juist erg stug en weinig demping hebben, maar het is maar net wat je fijn vindt.

Die bij Arnhem is denk ik de stuwwaltrail? Daar kan ik wel aanraden om trailschoenen aan te trekken ivm wat meer grip op de steile heuvels.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 12:13

Ja, de stuwwaltrail! En in zuid Limburg zal het ook stijl zijn. Ben inderdaad bang dat ik daar ga balen als ik op mijn wegschoenen loop.

Misschien toch maar eens een loopanalyse doen voor trailschoenen, om te kijken welke ik fijn vind. Online lees je zoveel, maar welke ik dan fijn vind kan ik daar ook niet uit opmaken.
Ik had deze asics met een leuke aanbieding gekocht en ze zitten prima, maar ik vind ze toch iets te stug. Dan valt Salomon misschien ook af.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:09

Ik zou daar geen loopanalyse op loslaten.. op de trails zijn toch allemaal hobbels en bobbels.
Gewoon meerdere schoenen passen en kijken wat lekker zit.
En dan is het nog de vraag of het na meer dan 20km nog steeds lekker zit. Zo liep ik helaas een blaar op de nieuwe hoka's die ik van marktplaats heb afgelopen woensdag. Maar ja, die kwam pas na 20km opzetten.
Dat had je in een winkel met een paar keer heen en weer lopen dan ook niet voorzien.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 13:56

Ik pak mijn trailschoenen vaak wel als ik onverhard ga, maar vooral om ze af te wisselen. Maar echte voordelen merk ik pas bij erg stenig, modderig of glad terrein.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 21:43

Jullie een beetje verwaarloosd de afgelopen week/1,5 week. Eindelijk weer de keelontsteking te boven gekomen hier. Best last van gehad. Dus vorige week bijna niet gelopen -O-

Zondag 5km gelopen, op rustig tempo. Maar dat voelde nog niet echt lekker. Dus het ook maar even gelaten daarna. Vandaag wel weer een loopje gedaan en die ging wel erg lekker. 5x 5min rustig(er)/1min snel en 5min uitlopen. Fijn loopje, ondanks de flinke wind :x

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:12

Musli, dat is balen, maar het komt wel weer.

Ik kon maandag niet lekker lopen. In de eerste 2km heb ik 2 keer een stuk gewandeld, het ging gewoon niet. En daarna ging het beter. Ik kon uiteindelijk omdat het van mezelf moest 1km met 7 minuut per km doen. En eenmaal thuis heb ik m'n teen gestoten. Bloeden en nog meer bloeden. Vervolgens kwam er nog een koortslip bij en 3 dagen vreselijk moe. En gisteren ook nog hoofdpijn, maar ik was niet echt ziek, maar zeker niet fit.
Vandaag ging het weer wat beter, en volgens Garmin zou ik sprint moeten doen. Dat is niet zo vermoeiend, dus ik ben daar voor gegaan. Met wandelen er bij in de rustmomenten kwam ik toch nog op 5km in 43 minuten en ik heb zelfs een km gewoon lekker met 8min/km kunnen lopen als uitlopen voordat ik echt ging uitlopen. Moe totaal niet, daarvoor zat er te veel rust in, maar het voelde zo veel beter dan maandag. En dit ondanks dat ik niet geheel fit was. De teen deed overigens wel wat pijn, maar toen ik warm was ging dat ook wel weer.
En ik heb mijn nieuwe hardloopbroek geprobeerd. Kwam er gisteren 1 tegen van Jack Wolfskin. Gepast en zit wel goed, maar ik moet wel wennen aan geen touwtje ofzo rond de taille. Dat voelt zo kaal. Maar het loopt verder prima. Koud was het ook niet, maar ja, het is nu ook gewoon weer warmer. Dus of het echt voor de winter is moet nog blijken.

Ik heb maar 1 paar echte hardloopschoenen, dus onverhard loop ik er ook op. Ik weet ook niet of het met mijn hielspoorgevoeligheid verstandig is om trailschoenen te proberen voor onverhard terrein. Mijn voeten zijn dus niet helemaal representatief en misschien gaat hardlopen op trailschoenen ook prima, maar niet geprobeerd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 22:23

Musli wat fijn dat je je weer wat beter voelt, je hebt echt pech gehad met ziek zijn de laatste tijd.

Ik heb na het werk even lekker gelopen; 9.5km met tempowisselingen.

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 09:24

Is die 4.16minuut per km dan ook echt sprinten voor jou? Of valt dat nog mee?

Vannacht weer als een blok geslapen. Dus nog steeds niet 100% fit, maar voel me gelukkig ook niet ziek. Zometeen paard verzorgen, rijden, maar ook tanken, iets waar ik nog steeds een hekel aan heb ;)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 10:12

Wat een weer is het vandaag! Heerlijk <3

Vandaag een rustdag, gisteren een Garmin suggestie gelopen, 15 minuten inlopen op 6:00 per km, daarna 7 series van 1:00 op 4:00 per km en daarna 3:00 op 7:00 per km en 10 minuten uitlopen op 6:00 per km. Was echt leuk, beide een uitdaging zowel tempo als rust. Wind tegen was ook wel een ding met windkracht 6, maar vooruit.

Voor morgen hebben we weer een leuke route, rond de 30km.

Ik pas mijn schoenen aan op de ondergrond en dat gaat prima. Het nadeel is dat ik altijd 4 paar schoenen in gebruik heb zodat ik alles kan afwisselen. Mijn weg-schoenen slijten nu beduidend minder hard omdat we de lange duur lopen bijna allemaal onverhard lopen.

Ik zou gewoon de 25km doen Irisje, de kortere afstanden vind ik altijd teveel gedoe, maar dat komt ook omdat we in een uithoek wonen en er reistijd bij komt. Als het in de buurt is dan is het een ander verhaal.

Hier van de zomer ook een sportmedisch onderzoek gedaan, kreeg de helft vergoed via de verzekering (150). Heel interessant en we hebben nog steeds contact met de sportarts, hij denkt af en toe mee met een schema. Niet heel gedetailleerd, maar op hoofdlijnen, erg prettig.
Ik was fitter dan mijn man, maar dat kwam omdat mijn gewicht op dat moment echt spot-on was. Dat doet heel veel in de statistieken.

En nu ga ik eens kijken of mijn paard nog zadelmak is :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:19

germie schreef:
Is die 4.16minuut per km dan ook echt sprinten voor jou? Of valt dat nog mee?

Vannacht weer als een blok geslapen. Dus nog steeds niet 100% fit, maar voel me gelukkig ook niet ziek. Zometeen paard verzorgen, rijden, maar ook tanken, iets waar ik nog steeds een hekel aan heb ;)

Die 4.16 zat in 100m sprint. Dat is nou niet een tempo dat ik lang volhou.

Veel plezier ninus!
Wij gaan morgen ook trailen, maar niet te ver, ik ga een beetje afbouwen, want de kroondomein Loo marathon staat volgende week op het programma.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 11:24

Suliko, dank voor je uitgebreide antwoord. wat leuk dat je je sport hebt gevonden, ik kan me voorstellen dat dat inderdaad erg handig kan zijn. ook fijn dat het je mentaal een boost geeft. en ook mooi dat je het kan combineren met een bootcamp oid tussendoor. erg tof allemaal!

MuSLi, wat vervelend van je keelontsteking, maar heel fijn dat je er weer bovenop bent. Je bent het al weer rustig aan het opbouwen zoals ik lees, dus ik zou zeggen goed bezig.

germie, goed van je 5km, en fijn dat je nieuwe hardloop broek bevalt.

SV mooie tempowisselingen!

Ninus, dat lijkt me wel handig zo’n garmin suggestie. door jullie zit ik er steeds meer aan te denken ook 1 te halen haha. goed om te horen dat het mooi weer is, want ik wou eigenlijk zo ook gaan lopen (lig nog in bed) :D succes met je paard en voor morgen, ben benieuwd naar je leuke route.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 13:31

Ik ben weer terug van mijn interval training! Ik had van tevoren bepaald hoe snel ik wou gaan lopen;
10K pace > 7:00
5K pace > 6:00
1M pace > 5:00
Afbeelding
zie hier het resultaat, dat is dus aardig gelukt, al zeg ik het zelf :D tussen de intervals door gewandeld, want het was me allemaal zwaar genoeg. Ik vind dat dan wel wat gek (dat het zo zwaar valt) omdat ik “normaal” een 5K loop in iets meer dan een halfuur met redelijke effort loop, maar het zal denk ik te maken hebben met dat ik juist zo afwissel in tempo.

Nog een foto van mijn favoriete stukje van deze route:
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 21:02

Dat is een leuk paadje sunshine. Gaat het ook nog buiten het dorp door?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-24 22:34

zeker een leuk paadje! dit is een paadje langs de dokkumer ee, loopt van leeuwarden tot dokkum (elfstedentocht route) :D

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 10:58

Ninus, wat leuk dat je lekker hebt gelopen op je Garmin suggestie! Klinkt ook als een pittige training! Mijn suggesties waren nooit zo boeiend, dus ik heb ze uitgezet.
Ja echt genieten hé van het mooie weer, lijkt wel of het voorjaar in de lucht hangt, voelt zo goed met een zonnetje erbij!
Veel plezier vandaag op jullie 30km rondje!

Sv, mooie intervallen gelopen!
Leuk dat je ook meedoet in Apeldoorn!

Isunshine, leuke foto inderdaad! Mooi hoor, en goed bezig met je intervallen!

Suliko, leuk omschreven hoe je zo enthousiast bent over de krav maga, je bent echt lekker sportief bezig zo!
Ja havermout met van alles erdoor is lekker!
Ik had nu warme appeltjes met kaneel gemaakt,en daar couscous doorheen, en dan een klein bakje als ontbijt, ook heerlijk!

Gister een klein stukje gelopen, met mijn zoontje mee op de fiets, was echt lekker in het zonnetje!
Vandaag ook weer een lange duurloop op de planning!
Heb er zin in.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 11:09

Zo Ninus, dat klinkt pittig.
iisunshine, lekker gelopen. Leuk pad inderdaad.
Mooi loopweer vandaag, veel plezier allemaal. Ik kom er vandaag helaas niet aan toe denk ik.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:01

net weer terug van mijn langste loop ooit! ik wou gewoon lekker ontspannen een wat langere run doen, en dat is zeker gelukt. strava is de eerste km op hol geslagen, dus het zal ook niet helemaal 8km zijn geweest, maar best een continue tempo gelopen:
Afbeelding
Afbeelding

ook een heel stuk door het bos gelopen. wat een verademing zeg! vooral toen ik een stukje over de “berm” liep, zo’n stuk gras langs een sloot. ik voelde mijn enkels helemaal ontspannen (?). nog even wachten en dan kan ik doordeweeks ook door het bos, nu lukt dat nog niet omdat het op de tijden dat ik kan lopen nog niet licht is. hoe is het bij jullie gegaan?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:57

Wat goed gedaan iisunshine!

Hier een heerlijke halve marathon op lage hartslag (133 gemiddeld) gelopen, door de bossen vlakbij Doetinchem.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:05

Dank je Goof!

Isunshine, goed bezig, wat fijn dat je zo lekker gelopen en genoten hebt in het bos! Ziet er goed uit.

SV, gaaf zeg die foto met die reuzenbamboe! Die wil ik ook graag in mijn wei! Leuke route, fijn gelopen zie ik!

Hier ook een mooie route gelopen, via Loenermark richting Terlet, heb oog in oog gestaan met een super gave zwarte langharige stier, met mega grote horens.
Hij bleef echt doodstil staan om van de opkomende zon te genieten, hij was helemaal alleen, echt bijzonder.
Mooi 27km gemaakt, lekker gelopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:28

Lekker gelopen alle drie en mooie foto's zeg!
Moest nog aan je denken vandaag SV, ik was lekker wandelen in het Kroondomein.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 16:29

Leuke plaatjes @SV!

Het was echt heerlijk buiten. Voelt gewoon als lente. Vandaag gelukkig wel de tijd om lekker even te kunnen lopen, 11km in een heerlijk zonnetje <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 17:07

Leuke route had je ieris, ik zag hem op garmin. Blijven mooie dieren, die hooglanders.

Goed bezig ook Musli, geen last van je keel?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 17:36

Ik ben na al het gehoest en gesnotter vandaag ook eindelijk weer een rondje geweest.
Benen vonden het vrij zwaar en nog niet al het snot was weg, dus heb het maar heel bescheiden bij 3 km gelopen, maar ben wel blij dat ik gegaan ben!
Rustig aan weer uitbouwen naar meer.

Gaaf, Iris, mooi gebied om te lopen. En die Hooglanders blijven altijd indrukwekkende beesten.
Mijn pony is er helemaal weg van, die is elke keer weer teleurgesteld dat ze weglopen als hij ze wil begroeten.

SV ook een mooie route gelopen!