Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:48

pien_2010 schreef:
secricible schreef:
Begrijp ik van jou dat Frankrijk wel een voorraad aanhoudt van 100% ja? Ik dacht dat NL het enige land was dat dat in eerste instantie deed en dat alle andere landen minder dan de volledige 100% (dus alle tweede prikken) vasthouden.

Dat weet ik niet hoe dat precies zit. Wel weet ik dat de afspraken voor de tweede prik worden nagekomen en ze niet nu de 2de dosis gaan opprikken. Althans dat is ons verzekerd door de arts van het prik centrum, want dat heb ik heel expliciet gevraagd. Dit is ook wat ik lees op internet, en ook terug zie in deze grafiek dat er weinig geprikt wordt hier.
Of ze dus 100% voorraad aanhouden dat weet ik echt niet. Ik schrijf op zoals ik het begrepen heb en ook hoop dat het zo is :Y)

Hier worden ook de tweede prikken uiteraard nageprikt. In principe, als er een voorraadprobleem zou komen worden in eerste instantie eerste prikken uitgesteld, maar het is niet dat NL 0 voorraad gaat aanhouden. Maar niet meer de 100% die we eerst hadden.
Nederlanders krijgen dus gewoon hun tweede prik, tenzij er grove leveringsproblemen komen.

Maar ik kan zo ook niet echt terugvinden wat het beleid is in andere landen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:58

Sclimpre schreef:
Pandora2 schreef:
België houdt ook de reserve voor het 2e vaccin aan als ik onze site hierover goed begrepen heb.

https://covid-vaccinatie.be/nl

Maar dit wordt niet 100% gevolgd. Soms is de voorraad vaccins gereserveerd voor de 2de prik negatief.
mooi te volgen op https://covid-vaccinatie.be/en
Als het roze lijntje op de 2de grafiek boven 0 is, dan zijn er meer vaccins beschikbaar dan nodig voor de 2de prik, als het onder 0 is zijn ze vaccins die voor de 2de prik zouden moeten al aan het gebruiken voor een andere 1ste prik.

Ja, die link postte ik ook :D
Bijzonder om te zien dat het op 10min tijd veranderd is.
Toen ik die postte stond er 266.805 in voorraad waarvan 249.258 gereserveerd voor de 2e dosis. Nu zijn die 2 getallen gewoon omgedraaid :')

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:01

secricible schreef:
Hier worden ook de tweede prikken uiteraard nageprikt. In principe, als er een voorraadprobleem zou komen worden in eerste instantie eerste prikken uitgesteld, maar het is niet dat NL 0 voorraad gaat aanhouden. Maar niet meer de 100% die we eerst hadden.
Nederlanders krijgen dus gewoon hun tweede prik, tenzij er grove leveringsproblemen komen.

Nederland heeft besloten om na 6 weken de 2de te prikken. Dat besluit is er al een tijdje. En ik heb begrepen daar ze overtuigd zijn van de toekomstige leveringen dat ze nu meer mensen hun 1ste dosis geven, dus vanuit de voorraad van de 2de.
Don't shoot de messager maar als ik het fout begrepen heb (ik zat naar de persconferentie te kijken) dan bij deze sorry.
Dus als de leveringen gauw komen, dan is het een goed besluit geweest, als de leveringen niet komen dan is het een risico dat genomen is. Dus ik keur het niet goed en niet af. HEt is gewoon wat het is en zoals ik het begrepen heb.

Hier over het besluit van de 2de prik na 6 weken dat al een tijdje bekend was
https://www.trouw.nl/binnenland/pfizer- ... ~b829045c/

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:06

Pandora2 schreef:
Sclimpre schreef:
Maar dit wordt niet 100% gevolgd. Soms is de voorraad vaccins gereserveerd voor de 2de prik negatief.
mooi te volgen op https://covid-vaccinatie.be/en
Als het roze lijntje op de 2de grafiek boven 0 is, dan zijn er meer vaccins beschikbaar dan nodig voor de 2de prik, als het onder 0 is zijn ze vaccins die voor de 2de prik zouden moeten al aan het gebruiken voor een andere 1ste prik.

Ja, die link postte ik ook :D
Bijzonder om te zien dat het op 10min tijd veranderd is.
Toen ik die postte stond er 266.805 in voorraad waarvan 249.258 gereserveerd voor de 2e dosis. Nu zijn die 2 getallen gewoon omgedraaid :')

Oei, even een suf momentje _/-\o_
Ha, ze zijn aan het prikken dan !

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:23

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Nederland heeft besloten om na 6 weken de 2de te prikken. Dat besluit is er al een tijdje. En ik heb begrepen daar ze overtuigd zijn van de toekomstige leveringen dat ze nu meer mensen hun 1ste dosis geven, dus vanuit de voorraad van de 2de.
Don't shoot de messager maar als ik het fout begrepen heb (ik zat naar de persconferentie te kijken) dan bij deze sorry.
Dus als de leveringen gauw komen, dan is het een goed besluit geweest, als de leveringen niet komen dan is het een risico dat genomen is. Dus ik keur het niet goed en niet af. HEt is gewoon wat het is en zoals ik het begrepen heb.

Misschien praten we langs elkaar heen hoor, dan sorry. MAar wat je zegt klopt precies.

Nederland prikt (net als Frankrijk volgens nederlandstalige media uit België overigens) inderdaad het tweede vaccin 6 weken na het eerste. Die keuze hebben ze later gemaakt.
Dus in eerste instantie werden vaccins 3 weken na elkaar geprikt en van alle vaccins die binnen kwamen ging 50% de vriezer in als reserve. Dus hadden we voor 100% van de mensen die 1 vaccin hadden gehad een tweede vaccin op voorraad.
Nederland heeft daarna 2 beslissingen genomen: allereerst de beslissing om het tweede vaccin uit te stellen naar 6 weken na de eerste. Daardoor kwamen er vaccins vrij. En als tweede beslissing om niet voor 100% van de mensen voorraad te houden, maar voor 50% van de mensen en daarna nog eens aangescherpt om voor 3 dagen voorraad te houden (ik weet niet precies voor hoeveel mensen dat is, maar ik zeg even 100.000 voor een logisch verhaal).
Als er eerst dus 500.000 vaccins op voorraad moesten liggen (100%), is dat nu teruggebracht naar 100.000 en daarmee hebben we dus 400.000 vaccins "vrijgespeeld" die nu geprikt kunnen worden ipv bewaard worden.
Het risico is nu dat als er een tekort ontstaat van meer dan 100.000 vaccins, we vastlopen. In dat geval worden eerst de afspraken die bedoeld waren voor de eerste prikken afgezegd zodat die prikken gebruikt kunnen worden voor de 2e prikken. Is er dan nog meer vertraging, dan hebben we een probleem en kunnen mensen dus hun tweede prik niet krijgen.
Nederland heeft dat besluit inderdaad genomen omdat ze het idee hebben dat ze er op kunnen vertrouwen dat leveringen niet meer zodanig afwijken dat ze onder die 100.000 komen. Of dat een goed idee is weet ik niet, dat ben ik helemaal met je eens. Dat moet de toekomst gaan uitwijzen.

Hier mijn bron over Frankrijk trouwens:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/07 ... accin-met/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:24

Sclimpre schreef:

Of er speelt er ééntje met de tabellen... :=

Nee, we blijven positief en ze zijn gewoon aan 't prikken 8-)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:29

Pandora2 schreef:
Sclimpre schreef:

Of er speelt er ééntje met de tabellen... :=

Nee, we blijven positief en ze zijn gewoon aan 't prikken 8-)

of ik heb iets slims gedaan met het linkje zodat het een optimistische pep-versie wordt :))

esje01

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:35

Ik krijg het 2e vaccin gewoon na drie weken

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:50

karuna schreef:
Ik begrijp ook dat het ellendig is, maar open is gewoon geen optie. Hoe zuur ook. :(:) Enige dan is stop je zaak. Kost het je ook geen huur meer en als alles weer toegestaan is opnieuw opstarten. Geld blijven stoppen in iets dat voorlopig nog onmogelijk is is ook niet heel realistisch. Naar ja maar op gegeven moment houdt het op. De overheid kan ook niet toveren of zo

De huurcontracten zijn voor minimaal vijf jaar. Die kun je niet zomaar stop zetten. Je kunt hier wel roepen dat je uit een ondernemersfamilie komt en allemaal voorbeelden aanhalen. Maar uit je uitspraken blijkt duidelijk dat je geen idee hebt hoe het reilt en zeilt en hoe het voor die getroffen bedrijven nu is.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 03-02-21 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:59

Waarom gaan ze niet achter dat Russische vaccin aan? Dat is bijna 92 % effectief en volop te krijgen. Trots? Geld? Waar gaat het om?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:03

Bloodymary schreef:
Waarom gaan ze niet achter dat Russische vaccin aan? Dat is bijna 92 % effectief en volop te krijgen. Trots? Geld? Waar gaat het om?

Zouden die er ook geen politiek spelletje van maken? China had namelijk ook bepaalde eisen gesteld aan de landen die vaccins willen hebben..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:05

Dat het nog niet goedgekeurd is is misschien een dingetje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:06

Bloodymary schreef:

Dat moet eerst beoordeeld worden door de EMA, zolang de russen het hier nog niet ingediend hebben word het zeker niet gekocht.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:06

esje01 schreef:
Ik krijg het 2e vaccin gewoon na drie weken

Bestaande afspraken zijn ook niet verzet. Het gaat om alle afspraken die gemaakt zijn na de beslissing om uit te stellen naar 6weken.

Bloodymary schreef:

Sputnik heeft testfase 3 nog niet afgerond dus kan volgens de eisen van de EMA niet goedgekeurd worden. Daarnaast hebben ze geen rolling review gedaan dus alles moet nog ingeleverd worden en volledig gecheckt door de EMA.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:07

Bloodymary schreef:

Daar gaan ze wel achteraan denk ik zo, maar het moet eerst goedgekeurd worden en dus ingediend door de Russen, net als het Chinees vaccin en het moet dus voldoen aan de EU norm. Zo heb ik het begrepen en zo hoop ik dat het gaat. Want als het goed is en de Russen hebben genoeg waarom niet .

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:10

SusanH schreef:
Dat het nog niet goedgekeurd is is misschien een dingetje.

Dat gaat niet lang meer duren. Hongarije heeft het al wel gekocht en zelf gekeurd. Omdat het keuren door de EU te lang duren. Er zijn geen aanwijzingen om aan te nemen dat het niet goedgekeurd gaat worden. Volgens de deskundigen (ben ik niet natuurlijk).
Ze zouden het vast kunnen bestellen met ontbindende voorwaarden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:15

Nou ja, in dit tempo nog maar 180 weken en dan is iedereen voor de tweede keer geënt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:17

Bloodymary schreef:
Nou ja, in dit tempo nog maar 180 weken en dan is iedereen voor de tweede keer geënt.

Zei ze zonder merkbare sarcastische ondertoon }>

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:18

Ze moeten gewoon de route volgen die de EMA vereist. Eerst fase 3 doorlopen en publiceren, daarna wordt het beoordeelt en goedgekeurd. Dat Hongarije kiest om een vaccin dat nog niet volledig getest is te gaan toedienen moeten zij zelf weten natuurlijk.

De EU heeft er voor gekozen geen enkel vaccin via noodprocedure goed te keuren dus ik zou het apart vinden om nu een uitzondering te gaan maken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:20

Ik dacht dat het helemaal niet goed was om zo lang tussen de entingen te laten zitten?
Wat hebben we aan meer mensen geënt als ze daardoor amper beschermd zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:24

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:24

Is ook zo, maar dan snap ik niet waarom de EMA er niet meer werk van maakt en haast achter zet. Vooral omdat het vaccin volop leverbaar is in grote hoeveelheden. Rusland is van oudsher een van de meest toonaangevende landen op het gebied van gezondheidswetenschappen. De derde fase is al afgerond met goed gevolg. Waarom is de EMA dan zo traag. Er is een pandemie aan de gang.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:26

Fase 3 is niet afgerond? Alleen een tussentijdse publicatie toch?

Citaat:
Denis Logunov and colleagues1 report their interim results from a phase 3 trial of the Sputnik V COVID-19 vaccine in The Lancet. The trial results show a consistent strong protective effect across all participant age groups.

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 40-6736(21)00191-4/fulltext

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:31

Bloodymary schreef:

O dat valt mee. Mijn man had van de week zitten rekenen en kwam op 6 jaar uit.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:37

secricible schreef:
pien_2010 schreef:

Misschien praten we langs elkaar heen hoor, dan sorry. MAar wat je zegt klopt precies.

Nederland prikt (net als Frankrijk volgens nederlandstalige media uit België overigens) inderdaad het tweede vaccin 6 weken na het eerste. Die keuze hebben ze later gemaakt.
Dus in eerste instantie werden vaccins 3 weken na elkaar geprikt en van alle vaccins die binnen kwamen ging 50% de vriezer in als reserve. Dus hadden we voor 100% van de mensen die 1 vaccin hadden gehad een tweede vaccin op voorraad.
Nederland heeft daarna 2 beslissingen genomen: allereerst de beslissing om het tweede vaccin uit te stellen naar 6 weken na de eerste. Daardoor kwamen er vaccins vrij. En als tweede beslissing om niet voor 100% van de mensen voorraad te houden, maar voor 50% van de mensen en daarna nog eens aangescherpt om voor 3 dagen voorraad te houden (ik weet niet precies voor hoeveel mensen dat is, maar ik zeg even 100.000 voor een logisch verhaal).
Als er eerst dus 500.000 vaccins op voorraad moesten liggen (100%), is dat nu teruggebracht naar 100.000 en daarmee hebben we dus 400.000 vaccins "vrijgespeeld" die nu geprikt kunnen worden ipv bewaard worden.
Het risico is nu dat als er een tekort ontstaat van meer dan 100.000 vaccins, we vastlopen. In dat geval worden eerst de afspraken die bedoeld waren voor de eerste prikken afgezegd zodat die prikken gebruikt kunnen worden voor de 2e prikken. Is er dan nog meer vertraging, dan hebben we een probleem en kunnen mensen dus hun tweede prik niet krijgen.
Nederland heeft dat besluit inderdaad genomen omdat ze het idee hebben dat ze er op kunnen vertrouwen dat leveringen niet meer zodanig afwijken dat ze onder die 100.000 komen. Of dat een goed idee is weet ik niet, dat ben ik helemaal met je eens. Dat moet de toekomst gaan uitwijzen.

Hier mijn bron over Frankrijk trouwens:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/07 ... accin-met/

Frankrijk behoud de 3 weken tussentijd voor vaccinatie: https://www.bfmtv.com/sante/vaccins-le- ... 60179.html
Ik denk dat 6 weken tussentijd enkel een nuttige overweging was indien men én 100% zeker was van het tempo van de leveringen én het vaccineren zelf snel genoeg zou gaan.
Op het moment dat bleek dat het schema van de leveringen wel eens hapert is er gekozen voor grotendeels voorraad in de diepvries en dan heeft het niet veel nu om dat vaccin daar 3 weken langer te laten liggen.
Belgie werkt ook met 3 weken tussentijd. Dit is trouwens de oorspronkelijke aanbeveling voor dit vaccin.
Maar het is te verwachten dat het vaccinatieschea nog wel een paar keer aangepast gaat worden.