pien_2010 schreef:Nederland heeft besloten om na 6 weken de 2de te prikken. Dat besluit is er al een tijdje. En ik heb begrepen daar ze overtuigd zijn van de toekomstige leveringen dat ze nu meer mensen hun 1ste dosis geven, dus vanuit de voorraad van de 2de.
Don't shoot de messager maar als ik het fout begrepen heb (ik zat naar de persconferentie te kijken) dan bij deze sorry.
Dus als de leveringen gauw komen, dan is het een goed besluit geweest, als de leveringen niet komen dan is het een risico dat genomen is. Dus ik keur het niet goed en niet af. HEt is gewoon wat het is en zoals ik het begrepen heb.
Hier over het besluit van de 2de prik na 6 weken dat al een tijdje bekend was
https://www.trouw.nl/binnenland/pfizer- ... ~b829045c/
Misschien praten we langs elkaar heen hoor, dan sorry. MAar wat je zegt klopt precies.
Nederland prikt (net als Frankrijk volgens nederlandstalige media uit België overigens) inderdaad het tweede vaccin 6 weken na het eerste. Die keuze hebben ze later gemaakt.
Dus in eerste instantie werden vaccins 3 weken na elkaar geprikt en van alle vaccins die binnen kwamen ging 50% de vriezer in als reserve. Dus hadden we voor 100% van de mensen die 1 vaccin hadden gehad een tweede vaccin op voorraad.
Nederland heeft daarna 2 beslissingen genomen: allereerst de beslissing om het tweede vaccin uit te stellen naar 6 weken na de eerste. Daardoor kwamen er vaccins vrij. En als tweede beslissing om niet voor 100% van de mensen voorraad te houden, maar voor 50% van de mensen en daarna nog eens aangescherpt om voor
3 dagen voorraad te houden (ik weet niet precies voor hoeveel mensen dat is, maar ik zeg even 100.000 voor een logisch verhaal).
Als er eerst dus 500.000 vaccins op voorraad moesten liggen (100%), is dat nu teruggebracht naar 100.000 en daarmee hebben we dus 400.000 vaccins "vrijgespeeld" die nu geprikt kunnen worden ipv bewaard worden.
Het risico is nu dat als er een tekort ontstaat van meer dan 100.000 vaccins, we vastlopen. In dat geval worden eerst de afspraken die bedoeld waren voor de eerste prikken afgezegd zodat die prikken gebruikt kunnen worden voor de 2e prikken. Is er dan nog meer vertraging, dan hebben we een probleem en kunnen mensen dus hun tweede prik niet krijgen.
Nederland heeft dat besluit inderdaad genomen omdat ze het idee hebben dat ze er op kunnen vertrouwen dat leveringen niet meer zodanig afwijken dat ze onder die 100.000 komen. Of dat een goed idee is weet ik niet, dat ben ik helemaal met je eens. Dat moet de toekomst gaan uitwijzen.
Hier mijn bron over Frankrijk trouwens:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01/07 ... accin-met/