Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 12:50

Wauw sv wat onwijs gaaf! Gister je bericht al gelezen en direct op insta je story gecheckt voor hij weg is :Y) . echt heel gaaf! (en ik begrijp ook een beetje spannend :o ). Alleen al daarvoor zou ik graag in dat gebied lopen haha. Maar volgens mij is de kans gewoon niet zo heel groot.
En ook nog eens een flinke afstand gelopen. Jij had sowieso nog genoeg adrenaline in je lijf }>

Ik loop de warandeloop zondag en de night run vrijdag (voor de lol, zit niet eens startnummer bij!)
De 5 is op onverhard terrein en was vorig jaar echt een modderbaan. Geen echt pr parcours zeg maar. Ben benieuwd hoe het er dit jaar bijligt.

BusyMissy zulke systemen kunnen soms echt heel snel iemand buiten zetten. Iig bij Airbnb weet ik dat ze het echt heel snel doen na een klacht (eigen ervaring, ik was de klager). Ze willen gewoon geen risico lopen en hebben genoeg mensen vaak... Ben benieuwd wat je keuze gaat zijn.

Wel hele mooie plaatjes Wenk!

Over 3 weken moet ik terug naar deze fysio. Dan gaan we nog een keer goed naar de oefeningen kijken en ze evt verzwaren. Inmiddels heb ik met mijn eigen fysio ook nog even gekeken naar de oefeningen (en mijn rug los gemaakt) en zij gaf me waardevolle tips en nog een extra oefeningen die voor iedereen wel leuk is denk ik! Hij is heel simpel. Je gaat voor een spiegel staan en springt naar voren waarbij je land op 1 been. Dan kun je in de spiegel direct heel goed zien, waar je onstabiel bent of inzakt (Zoals in mijn geval). Dit herhaal je een paar keer tot je ziet dat je echt mooi recht 1 lijn kan houden in je hele been en bekken. Dan doe je het andere been. Door zit dagelijks te doen kan je je brein leren hoe je zou willen landen in het hardlopen. Hoeft niet lang, 3 minuten is genoeg. Wel heel leuk en leerzaam!

Gisterochtend naar de loopwinkel geweest en wel 10 paar trailschoenen geprobeerd. De 2 die ik uiteindelijk het fijnste vond, waren er niet in mijn maat dus die zijn voor nu besteld. Maar twijfel nog heel erg. Zou graag eens wat andere modellen nog proberen maar die had hij niet staan.
Daarna met mijn dochter naar de Efteling en in de avond mijn oefeningen en de bootcamp training. Je kon me wegdragen daarna. Ik was zo moe. Vandaag zou rust zijn maar er is iemand ziek dus vanavond spinning geven. Waarom ik geen nee zeg ik zulke situaties is mij ook altijd een raadsel :7

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-25 16:05

Wat een goede oefening voor die spiegel zeg! Ben heel benieuwd of je verschil gaat merken als je ze een tijdje doet.

Tussen welke twee twijfel je?

Wat doe je jezelf toch weer aan, waar haal jij al die energie vandaan? Echt respect voor jou.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 17:32

Nou precies dat wilde ik ook zeggen. Waar haal je de energie vandaan? Ik krijg mezelf niet eens naar buiten gesleurd om een rondje te lopen doordeweeks. Vrijdag en zondag lukt het wel maar met de donkere avonden lukt het me niet om mijzelf gemotiveerd te krijgen.

En pas je een beetje op jezelf Leonie, dat je jezelf niet voorbij loopt? Als je zo moe bent is "nee" echt een prima antwoord. Heb daar zelf 40 jaar over gedaan voordat dat lukte, maar daar ging wel een burnout aan vooraf, zou fijn zijn als je dát ieder geval kunt voorkomen ;)

Ik heb de man gecanceld vandaag. Niet om hem persoonlijk, heb hem gesproken en dat voelde meer dan ok allemaal. Maar zijn Engels blijkt zo enorm minimaal dat ik me niet voor kan stellen hoe hij ooit iets van hulp geregeld kan krijgen wanneer er in mijn vakantie iets met de dieren gebeurt en er bijvoorbeeld een dierenarts nodig is. Hij kan geen fatsoenlijk telefoongesprek plegen dan. Met videobellen ging dit met handen en voeten, maar dat is met een spoed situatie verre van gewenst.
Dat heeft voor mij uiteindelijk de doorslag gegeven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:10

Leonie, knap dat je dat kan. Ik ven candaag in de Efteling geweest (mijn 2e uitje en sociale ding sinds de zomervakantie) en ben kapot. Het was superrustig gelukkig, heb 18.000 stappen gezet en had bij iedere achtbaan een piek in hartslag, dus het leek bijna een anaerobe training haha.
Mijn nek vond de achtbanen helemaal niet leuk trouwens.
Goede oefening voor de spiegel trouwens, ik ga hem doen :j
Enne, doe rustig aan he.

Sorry, lees de rest later bij.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:09

Zo, ik ben er weer. Vind het soms lastig om dit topic bij te houden doordeweeks.

Busymissy, ik zie dat je de beslissing al hebt genomen. Maar (los van de taal) leek het me een ontzettend moeilijke beslissing. Je gevoel zei duidelijk dat je het kon doen. Aan de andere kant zijn oplichters daar natuurlijk ook in getraind. Begreep die man waarom je er toch vanaf ziet?

Hoe lang heb jij trouwens normaal gesproken last na het bloed doneren? Ik heb het vroeger wel gedaan, want ik heb een erg geliefde bloedgroep. Maar ik viel steeds flauw/weg aan het eind of na het eruit halen van de naald, dus ben toen gestopt. Ik wil het wel weer eens proberen, maar ik zie erg op tegen het conditieverlies.

Goof, een sociaal momentje tijdens hebt hardlopen! Vind je het op zo’n moment ook echt leuk? Het klinkt in ieder geval als een leuke onderbreking!

Waar haal je de energie vandaan Leonie? Jullie wonen best dicht bij de Efteling toch?

Muppet, goed bezig! Jij gaat mij er echt uitlopen hoor.

SV, ik ben wel een beetje jaloers op jouw prestatieconditiegrafiekje! Mooie sprintjes.

WenK, heb jij nou ook een pup of is hond 2 dezelfde als hond 1?

Ik heb dinsdagavond 45 minuten gelopen. Ging niet slecht na 1,5 week niks doen, maar in het donker lopen vind ik wel echt heel saai. En nog beperkter in routes dan normaal 's avonds, want ik voel me niet overal even prettig als het donker is.

Vandaag 1 uur en 45 minuten gelopen. Ik was best wel nerveus van tevoren, bang dat het niet ging lukken. Maar toch gegaan en gedacht 'het doel is die tijd in beweging zijn en niet om mooi/snel te lopen'. En uiteindelijk is het me gelukt zonder te wandelen tussendoor! Ik heb ook heel bewust geprobeerd in een ritme en op een snelheid te lopen die aanvoelt alsof ik het lang kan volhouden. Ik was wel kapot aan het eind :j
Afbeelding

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 21:47

"Fijn" dat de beslissing dan om een andere reden duidelijk werd Busymissy. Scheelt wikken en wegen...

Tiggs, is beide keren dezelfde hond, onze Aus van 9. Ze is graag "enigste hond" zeggen wij. Iedereen is altijd welkom, als ze maar weer weg gaan, anders worden ze 's nachts door haar naar de keuken verbannen...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 22:11

Busymissy, dat motivatieprobleem herken ik hoor. Maar goed, ik doe dan meestal 1 keer zelf (maandag of dinsdag), 1 keer met de loopgroep en dan in het weekend probeer ik het 's middags te doen.

En ik denk dat je er niet verkeerd aan gedaan hebt om het te cancelen. Ergens wel balen, maar aan de andere kant, als je helemaal niet kunt communiceren, dan wordt het ook wel lastig.

Ik heb ook jaren bloed gegeven. Had alleen altijd last van een blauwe plek na die tijd. Geen conditieverlies. Maar ben er mee gestopt omdat het met werk niet meer paste om dan tijd te vinden.

Goof, leuk een pretpark. De efteling ben ik nog nooit geweest. Maar ik hou van achtbanen. Die hartslagpieken vind ik wel bijzonder, maar het zal wel geregistreerd zijn lijkt mij.

Ik had eigenlijk dit weekend 12km staan, maar zag er tegenop. Dus heb vanavond besloten naar de loopgroep te gaan lopen. Dus ik ben een uur voor die tijd vertrokken, had toen al iets over de 6km in de benen. Daar op de rest gewacht, toen de training van de loopgroep gedaan (fartlek), en daarna weer naar huis. Ik was na 12.5km helemaal kapot, was na 1 uur en 53 minuten precies net zo snel als zaterdag (ook 12.8km), maar het kwartje was nu echt op. Ben naar huis gewandeld en heb nu toch 14.6km in de benen. Dus ben daar wel blij mee. De 12km 'all easy' is dus nu 14.6 geworden en beetje anders. Maar toch voelt het nu thuis wel weer als all easy.
Kan ik zaterdag of zondag het bij 5km houden, ook wel eens lekker. Maar ik zie wel tegen die halve marathon op, als ik nu al zo moe ben na 12.5km hoe kom ik dan over 4 weken al weer op die 21? Ik hoop ergens dat er gewoon spiergeheugen blijft. Maar zo voelde het vandaag niet. Maar aan de andere kant, ik heb nog een paar weken. En het gaat me niet om een snelle tijd. Het is voor mij die stok achter de deur om weer eens wat langere afstanden te trainen, nu heeft het een doel. En vanavond is dus met dat doel in het achterhoofd er een motivatie geweest om gewoon lekker lang bezig te zijn.

Ik zat ook even in dubio hoor Wenk of je nu 1 of 2 honden had. Maar dus 1 en geen pup meer, haha.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:50

BusyMissy Wat een lastig verhaal met de huiszitter. Ik snap je keuze om het af te blazen ivm de angst dat hij niet kan communiceren bij nood. Ik wilde eerst voorstellen om je gevoel te volgen, maar dat heb je nu dus uiteindelijk gedaan. De "druk" van de relatief korte periode om te regelen zal vast niet hebben meegeholpen in je keuze :(:)
Fijn om te horen dat het met je paardje beter gaat!

Leonie ik had eigenlijk ook niet anders verwacht dan dat het prima zou gaan met de baan training _O- Super netjes gelopen!
Wat een druk programma heb je weer zeg, ik sluit me aan bij de rest, waar haal je de energie vandaan. Is het nog gelukt gister met de spinning les?
Succes met de 5 km dit weekend!
Ik sluit trouwens aan in het rijtje personen voor de oefening, klinkt wel interessant!

Supervixen wauw wat indrukwekkend en spannend tegelijk die wolf :oo Ik zou een bruine vlek achterlaten denk ik als ik die zo ineens tegen zou komen, zeker alleen! Wel echt heel gaaf ook om de wolf van zo dichtbij te kunnen zien.

WenK wat jammer dat je weinig tijd hebt om hard te lopen momenteel. Wandelen in die mooie natuur is ook geen straf <3

Goof lekker een dagje Efteling <3 Ik ben gek op pretparken hihi. Wel echt super vervelend dat je er ook weer zo van moet herstellen :(:) Kan me heel goed voorstellen dat je nek die achtbanen niet leuk vond. Bij mij helpt het vaak iets om achterin de achtbaan te gaan zitten, zeker als hij over de kop gaat. Het voelt dan iets soepeler ofzo?

Tiggs ook weer aan de gang na de vakantie. Knap gelopen weer ook die 13 km in 1 keer zonder wandelen. Je conditie is gelukkig niet gelijk weg na je vakantie :) Al herken ik die angst wel hoor hahaha, vind de wintersport in januari ook weer spannend. Dat beperkt in het donker hardlopen herken ik hier ook wel.

Germie ik herken dat wel hoor, op zien tegen een lange run. Terwijl het vaak wel goed gaat als ik eenmaal loop :)

Met dit donkere weer merk ik dat ik het ook maar lastig vind om mezelf te motiveren om naar buiten te gaan. Zeker ook omdat ze hier ook al steeds vuurwerk afsteken.
Woensdag dan maar besloten om mee te gaan naar de sportschool. Eerst 45 min gesquasht, daarna gingen de anderen nog even door en besloot ik braaf even aan mijn beenspieren te werken voor ook de komende wintersport. Het was nu ook rustig, dus kon zonder druk ook rustig op diverse apparaten trainen. Ik dacht dat het wel meeviel met wat ik had gedaan, maar ik heb nu voor de 2e dag spierpijn in mijn kont :+ Benen voel ik wel iets, maar valt gelukkig mee. Er is nog wat werk aan de winkel laat ik maar zeggen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:36

Even een bijleespost van de laatste 5 pagina’s. Hopelijk kan ik het nu wat beter bijhouden.

Leonie, wat leuk dat je nog een ticket hebt voor Terhills. Die ga je vast weer knallen!

Samantha, cross is ook zo’n atletiekding ja! Ik vind het wel heftig :)) Hoe ging het voor je gevoel?
Tof dat je zoveel progressie boekt met je krachttraining. Balen van die bilspier. Is met gewicht squatten dan wel verstandig?
Tijdens intervallen ook pijn, wat vervelend zeg. Wel heel netjes constant gelopen. Leuk zo’n weekend Rotterdam samen met je dochter. Lijkt me zo gezellig als dat kan.
Fijn dat de fysio je even losgemaakt heeft, al klinkt dat beurse niet zo prettig :=
Wel leuke oefeningen meegekregen. Ik heb ze even opgeslagen, altijd leuk!
Die chocolademelkloop klinkt wel heftig als je zo achter de kinderen zit. Dat doe ik normaal al :')
Fijn dat je even bij de sportarts bent geweest. Hopelijk gaan de oefeningen helpen, ik lees je al zolang over pijn :(:)

Suliko, mijn hemel: 30 minuten sneller dan vorig jaar?! Je bent zo knap vooruit gegaan, echt ongelofelijk! Ik snap je ergernis om de meisjes-opmerking helemaal, ik vind het ook wat denigrerend. De bedoeling was vast goed maar dan nog mag er wel wat meer bewustzijn komen dat het niet altijd lief en schattig hoeft te zijn. Ik vind het echt heel anders als je moeder dat over je prestaties zegt dan een vreemde kerel.
Gefeliciteerd met je podiumplaats! Lijkt me zo tof om eens te halen. Mag je echt heel trots op zijn.
Heb je dan dit weekend de UHUT? Heel veel succes!
Enorm balen van je enkel. Inmiddels hersteld? Knap dat je daar doorheen hebt kunnen lopen. Ik begrijp je twijfels helemaal, ik zou het ook hebben. Maar ik geloof dat je echt voldoende getraind bent en dat je dit echt weer top gaat doen. Go go go *\o/*
Net constant tempo gedaan.

Goof, wat stom dat je nek zo’n last blijft geven. Hopelijk kun je in de kerstvakantie in Drenthe een beetje opladen.
Nette intervallen gelopen, wat een tempo! Dat heb je nog lang moeten volhouden.
Vervelend zo’n laag hrv. Ik heb het ook wekenlang gehad en nu klimt het weer omhoog.
Wat gezellig die kop koffie, leuk idee eigenlijk wel :)

Germie, mooi doel een halve marathon! Dat gaat met jouw zelfdiscipline en doorzettingsvermogen zeker lukken!
Die TT cityrun klinkt wel heel chaotisch := Leuke medaille!
Wat heb je een goede loop gedaan, lekker gevoel geeft dat hè? Leuke foto’s.

Tiggs, dat hoge Bergse bos ken ik wel, leuke heuvels daar! En wauw, wat heb je lang gelopen. Lekker bezig zeg! Train je nu naar een doel toe trouwens?
Zwitserland, wat heerlijk! Heb je het fijn gehad?

Eefsel, wat een sprongen maak je! Nu wordt het lopen pas écht heel, heel leuk toch? Dat is het leuke van beginnen, dan maak je zo snel progressie. Echt heel goed gedaan! Consistency is key!
5 km is toch een hele stap, gefeliciteerd!

Muppet, alleen lopen kan ook spannend zijn, snap ik helemaal. Maar aan de andere kant krijg je zo ook veel meer mee en kan je “lekker” in gevecht met jezelf. Ik vind het zo’n tof gevoel als ik van mijn negatieve gedachtes kan winnen met lopen *\o/* Ik ga je bij de CPC aanmoedigen!
Zelf heb ik voor de halve ingeschreven. Wat een chaos was dat inschrijven zeg.
En aan de intervallen begonnen zie ik, het is best leuk hoor, echt!
Balen dat je ene loopje dan niet lekker ging. Die horen er helaas ook bij. Dan is de volgende weer beter!
Goed dat je lekker van het zonnetje bent gaan genieten! Heerlijk!

Leonie, ik wil een beetje van jouw batterij. Niet normaal wat jij allemaal voor elkaar krijgt. Ik heb veel bewondering voor je!
Die zevenheuvelennacht ziet er heel leuk uit met die lampjes.
En mijn hemel! Hoe kun je nog zo leuk op de foto als je met zo’n tempo die 15 km door banjert?! En dan voel je je niet eens goed ook, haha! Leonie! Ongelofelijk hoor, wauw!
Ondanks mijn lidmaatschap bij de atletiekvereniging klinken jouw intervallen nog als abracadabra :')
3:20, what the hellie.
Wat heb je je agenda met leuke dingen gevuld! Die nieuwjaarsloop ga ik ook even opsnorren, ik wil ook een snelle 10 gaan doen.
De uitslag van de loopanalyse vind ik ook wel onverwacht. Jeetje, als jij nog zoveel kunt verbeteren ben je straks een topatleet en loop je helemaal als de brandweer! Opzich dus wel leuk dat er nog zoveel uit te halen valt maar het lijkt me ook niet leuk om te horen. Goed dat je nog contact op hebt genomen over het slordige consult!
Stoer dat je zo’n heuvelroute hebt gelopen! Ik wil in januari nog een route lopen daar. Zulk mooi gebied. Knap gedaan! Garmin is gewoon een eikel.
Een kilometer op je omslagpunt is best pittig zeg. Kan je je tempo dan goed constant houden? Ik vind het tempo bepalen nog steeds zo lastig.
Ik ben benieuwd welke schoenen je gaat kiezen!

Busy, wat goed dat je de motivatie blijft vinden en er dan zelfs nog een interval uit weet te halen! Ik laat me even inspireren door jou :))
Heb je een doeltijd in gedachte voor die halve marathon?
De kou is inderdaad weer even wennen. Het loopt wel het allerlekkerste vind ik. Wat goed dat je bloed doneert.
Dapper zo’n donker rondje bos!
Wat een dilemma met die housesitter. Wel een goede beslissing denk ik zo.

Nilda, welkom!

Puera, heerlijk 17 km in het bos.
Wat heb je een leuke lopen gepland staan! Terschelling wil ik ook nog eens doen. Goede loop gedaan zeg, 29 km is echt een eind!
Lekkere intervaltraining gedaan zeg, best veel versnellingen. Knap dat je dat vol hebt gehouden na zo’n lange loop.

Supervixen, prachtig die edelherten. Ik denk dat ik het de meest magische dieren van Nederland vind. Ze lijken wel nep, zo mooi als ze zijn <3 Wat dat betreft vind ik het wel jammer dat ik aan de kust woon, hier heb je veel minder groot wild. Als ik jouw foto’s zie wil ik verhuizen! :D
Wat een leuke intervallen heb je weer bedacht en gedaan. Jij zit wel in een heel lekkere flow!
Die sneeuwfoto’s <3
Ik had het op insta al gezegd maar waaaauw die wolf. Wat een prachtig dier! Ik zou ook even bibberen denk ik :D

Eulogy, welkom! Wat ben je sportief, leuk!

Wenk, gezellig met de hond. Die ziet er wel heel blij uit :D

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 09:51

BusyMissy ik denk beter om dan gewoon te cancellen idd. Vooral ook als je dan buiten dat programma om gaat, heb je misschien ook minder dekking als er wel wat gebeurd.
ik vind het ook lastig hoor die donkere koude avonden. Maar door met een groep te trainen heb ik een goede stok achter de deur.

En no worries, een keertje doortrekken overleef ik wel. Ik heb na de Terhillstrail 2 weken "rust" gepland.

Goof achterbanen en nek problemen gaan heel slecht samen! Tip voor de volgende keer, houd je nek vast in de achterbaan, vooral op de rem momenten komt er veel druk op die er echt niet goed voor zijn. Dus gewoon je handen om je nek heen vouwen en druk er op uit oefenen. Scheelt echt in de klappen en de hoofdpijn achteraf. Voor de volgende keer :Y) Hoop dat je verder wel leuke dag hebt gehad. Wij wonen idd 20 minuten bij de Efteling vandaan. 10 december verloopt mijn abonnement en dan is het afgelopen met het onbeperkt binnenlopen.

Tiggs er een theorie dat bloed doneren juist goed is voor je. De eerste 2/3 dagen kun je hier terugslag van hebben maar daarna gaat je lichaam in een soort super compensatie (ik weet niet of dit is bewezen) en word je er sterker van voor een paar dagen.
En wat een mooie tijd heb je achter elkaar gelopen! Goed je eigen tempo ingeschat dus dat je het hebt kunnen volhouden. Heel knap!

muppetmayo van squashen alleen al zou ik spierpijn krijgen haha. Dat is zoveel snel en kort. Maar lekker getraind dus. Goed gedaan! Dan is zo een sportschool in de winter zo gek nog niet he :Y)

Lisitano respect voor jou bijleespost! Julie denken allemaal dat ik de hele dag rondstuiter ofzo _O- ik probeer gewoon goed en veel te slapen en buiten het sporten heb ik vooral zittend werk natuurlijk.
Vind het heel gek, er zijn maar 3 foto's online gekomen en ik heb echt heel veel fotograven gezien en veel jumps gemaakt voor leuke foto's. maar die zijn nergens te vinden. :+
Hoe gaat het met jou lopen?
Berg en dal is echt heel leuk, roep maar als je gaat, misschien kan ik wel mee!
Tempo constant houden is echt een sport hoor. Je ziet ook in mijn grafiekje dat ik hard start, dan mijn tempo vind, iets wegzak en dan besef of wacht niet wegzakken en weer wat aanzet. Elke km zie je precies dit patroon. Dus ik ben er ook echt nog niet. Het is gewoon veel doen en gaan voelen welke tempo past bij welk ritme ofzo. En de ene dag kan 05:00 easy voelen en de volgende dag onmogelijk. Je vorm is ook nog wel een ding.

Supervixen schreef:
Wat doe je jezelf toch weer aan, waar haal jij al die energie vandaan? Echt respect voor jou.

Dit vroeg ik mezelf ook echt af gisteren hoor. ben uiteindelijk op tijd gestopt met min werk, thuis even powernap van 20 min gedaan terwijl mijn man heeft gekookt met mijn dochter samen. Mijn benen hadden het echt zwaar. En ik maar roepen, kom op houd vol, blijven fietsen. En zelf de beat van de muziek niet meer halen :') Had gister al beetje spierpijn van de bootcamp maar nu loop ik echt beetje scheef ervan _O- Zo even klein stukje heel rustig lopen om het eruit te lopen en dan vanavond de night "run" van 4 of 8 km.

Supervixen schreef:
Tussen welke twee twijfel je?
Na wat research tussen heel veel hahaha. maar in principe de trabuco Fly en de on ultra (pro). De On heeft een reputatie van snel kapotgaan maar de nieuwe versie schijnt echt veel beter te zijn. Maar nu twijfel ik weer of ik niet iets heel anders wil. Zo vervelend dat je nooit eens alle merken kan proberen.
Ik wil ook een nieuwe wegwedstrijdschoen, maar ook hier ben ik er nog niet aan uit want ik kan nooit eens gewoon alles wat me interessant lijkt, proberen.
Conclussie, ik ben eigenlijk geen steek verder gekomen _O-

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:16

Ik ben er volop mee bezig, dat tempo zoeken en houden tijdens intervallen. Ik ben het niet helemaal eens met mijn trainer op atletiek :+ Zijn tempo’s zijn veel te laag voor mij vind ik. Maar goed, om zijn ongelijk te bewijzen zal ik eens een snelle loop moeten gaan doen en daar heb ik niet zo’n zin in :)) Van hem moet ik op 2 minuten intervallen een tempo aanhouden dat ik 10 kilometer lang vol kan houden. Dat is volgens hem 5:30/km. Ik kan dan gewoon kletsen en ga voor mijn gevoel niet hard en herstel dan ook heel snel weer qua hartslag.

Meestal mik ik op 5:00/km of sneller als ik korte intervallen loop. Ik wil namelijk sneller worden. Maar dan krijg ik elke keer op mijn kop en hij maakt er ook grapjes over bij de rest. “De rest” is allemaal wat ouder of voor de gezelligheid of consistentie erbij. Ik heb al gevraagd of ik beter naar een andere groep kan maar daar pas ik niet volgens hem. Dan moet ik 48 minuten op de 10 km lopen.
Ik vind dat echt heel raar want waar ik nu tussen zit loopt de 10 tussen de 55 en 60 minuten en doen hun intervallen allemaal rond de 5:50 tot 6:00/km. Volgens de trainer moet dat omdat je in je training nooit teveel moet geven zodat je heel blijft. Maar hoe krijgt je lijf nou nu een seintje dat het moet ontwikkelen om sneller te worden? Ik heb erover gelezen en ik kan enkel concluderen dat hij het niet bij het rechte eind heeft.

Ik neig steeds meer naar stoppen en zelf een schema gaan volgen. Al zou ik dat ook wel jammer vinden want dat consequente intervallen en dat je gewoon met een groepje een plan volgt, voelt wel makkelijker dan zelf de deur uit moeten om die interval te starten.

Rant off :+

Verder lekker met Meeko aan het trailen en die PT is zwaar aan het worden. Ik merk wel dat ik er echt moe van word nu, dus het lopen toch iets teruggeschroefd en ik ga het onderhouden.
Ik wil in maart heel graag de halve marathon onder de 2 uur gaan lopen, en dus vooral tempoblokken lopen komende maanden. En omvang maken!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 10:32

Wat een vreemde manier van training geven idd. Ik heb je even geappt met wat schema's wat bij onze baantraining word meegegeven. Juist in die interval training moet je echt even anaerobe trainen. Ook wel erg vervelend dat hij er dus zelfs wat van zegt dat je te hard gaat... Als je de laatste rep ook op dat tempo kan volhouden, zit je gewoon echt goed. Misschien eens bij de vereniging zelf peilen of je bij een andere groep kan ipv bij de trainer? Uiteindelijk, op de baan loop je nooit verloren als je achteraan loopt. En ik heb het met je eens om te groeien moet je echt prikkels geven die gewoon veel harder zijn dan je kan volhouden. Daar loop je echt niet direct een blessure door op hoor.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 11:09

Busy wat lastig zeg, ik snap je keuze wel inderdaad. Wel handig als je Engels kan als er iets aan de hand is met je paarden.

Leonie wat een energie haha. Efteling is leuk, moet er ook nog eens heen met de kids.
Goede oefening, ga m proberen!

Lisitano, wat gek, ik ben het ook niet met je trainer eens. Ik loop vergelijkbaar met jou en loop de intervallen op 5:00 en de korte op 4:40.
Ik kan je ook een schema laten zien waar wij de tempo’s bij de AV op hebben staan, aan de hand van je snelste 10k.

Super gaaf SV! Had je filmpje op insta gezien.

Lekker wenk, mooie plaatjes!

Tiggs ook lekker zeg, zo’n lange afstand!

Lekker muppet, toch actief geweest!

Ik heb niet zoveel te melden. Mag niet zoveel natuurlijk. Woensdag en vanochtend m’n training gedaan van 10x 1:30 lopen.
Doe ook elke dag braaf de oefeningen.
Vanavond naar de foute party dus kom vandaag wel aan m’n stappen haha. Voordeel van niet mogen lopen is nu dat ik morgen niet vroeg op moet voor training bij AV.
Weet niet meer wie het vroeg, de boscross was leuk maar ik liep dus wel met pijn.
Jullie nog BF besteld? Ik heb bij fusion een broek, nek warmer en jasje gekocht. Wel duur maar met 25% korting iets minder haha.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:32

Ik had de wolf van SV gemist, nou ja, wel gelezen, maar niet op gereageerd. Ik ben in ieder geval blij nog nooit 1 tegengekomen te zijn. Vind ook dat er veel te veel komen in Nederland.

Ik had vanmorgen ineens kramp in de kuit. Bleh. Kan dat van gisteren komen? Geen idee. Ben wel moe vandaag, ondanks dat ik goed geslapen heb.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:52

Het is af en toe ook flink bijbenen hier Tiggs. Ik voel eigenlijk niks van het bloed doneren, wordt ook nooit duizelig ofzo, maar ik kan me voorstellen dat het wel iets doet met hardlopen. Intensief sporten wordt dan ook 1-2 dagen afgeraden, maar ik heb altijd de dag erna een rustig rondje kunnen lopen.
Maar deze keer was het door een nieuw priksysteem waar ze net die dag onderricht in hadden gehad een beetje fout gegaan waardoor ik meer bloed heb gegeven dan anders.
Lekker als je dan al een uur en drie kwartier aan 1 stuk kunt lopen! Dat begint al een serieus lange tijd te worden.

Maar jij gaat in ieder geval wel die derde keer lopen Germie, ik blijf dat knap vinden als dat je lukt wanneer je motivatie niet zo hoog is. Mooie afstand gelopen ook weer!

Tnx for the reminder mm. Ik moet ook aan mijn wintersporttraining gaan beginnen.

Wat een bijleespost Lisitano! Voor zover ik er iets vanaf weet denk ik hetzelfde als Leonie. Om sneller te worden moet je toch af en toe dat anaerobe stukje aantikken. Misschien inderdaad eens rondvragen naar een andere groep of dag (wellicht met een andere trainer) om te trainen.

Je hebt zo te lezen wel echt een schat van een man Leonie, dat hij jou zo fijn helpt om al jouw activiteiten mogelijk te maken. Ben er maar zuinig op ;)

Ik ben nu met de Turkse man overeen gekomen dat we contact blijven houden. Hij gaat aan de slag met zijn Engels.
Zodra dat over een tijdje beter gaat komt hij een week naar ons toe wanneer wij er zelf ook zijn en gaat dan meelopen in de verzorging van onze dieren zodat hij het in de toekomst wellicht wel op kan vangen voor ons. Dat lijkt ons allemaal de perfecte oplossing.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 13:17

Ik hou het even niet bij zeg, wat gaat het hier snel.
Leonie ik heb op beide schoenen waar je over twijfelt nooit gelopen, hopelijk kun je een keuze maken. Moeilijk hè.

Lisitano ik vind het bijna denigrerend naar jou toe hoe die trainer doet. 5.30 voor die korte intervallen is echt te langzaam hoor! Als je nog gewoon kunt blijven kletsen lijkt me dat geen tempo voor je korte interval, ik kan dan zelf echt alleen nog maar 1 of 2 woorden uitbrengen omdat ik te druk ben met kapot gaan bij korte intervallen :'). En inderdaad, soms moet je echt even in het rood lopen en zeker als je anaeroob wilt trainen.
Ik zou ook zeker 5 min/km of iets sneller aanhouden. Snap dat dit heel demotiverend is.

Suliko veel succes met de uhut, mijn zusje loopt hem ook. Beide dagen.

Germie kramp in je kuit klinkt als wat overbelasting. Misschien even wat magnesium extra nemen?

Samantha lekker die inkopen. Ik heb niks nodig, dus hou me eens in. Had vorig jaar dingen van fusion besteld.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:52

Hm Lisitano, ik heb ook geen idee wat het fysiologisch voordeel van dat tempo op die korte afstand is. Misschien lees ik er overheen, maar heb je weleens gevraagd wat het idee daarachter is?

BM: mooi dat jullie contact houden en ik hoop dat hij voor in de toekomst een oplossing is.

Muppet: hier valt het vuurwerk gelukkig nog mee, ik heb er ook zo'n hekel aan. Niet aan het vuurwerk, maar aan die kansparels die ermee gooien eigenlijk. Goed bezig met krachttraining! Waar ga je heen op wintersport?

Veel plezier Samantha! Heerlijk zo'n fout feest :D

Leonie, ik heb jouw theorie over sterker worden door bloed doneren door ChatGPT pro gehaald, maar helaas is er geen bewijs voor te vinden.

Ik ben nog lekker moe van m'n 13 km gisteren, dus doe vandaag niks. Morgen komen m'n ouders en m'n broertje met z'n gezin nog even langs voor mijn verjaardag en zondag ga ik bij Zeist lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:11

Lusitano, ik vind dat ook best bijzonder hoor van dat je te snel zou lopen. Ik zit bij een mini loopgroep. Een stuk of 12 man zijn er lid van. Het is onderdeel van een sportvereniging in een klein dorpje waar dus ook voetbal en volleybal onder valt. Er is maar 1 training per week, en die wordt dus aan de hele groep gegeven. Meestal is dat dus inderdaad een soort intervaltraining. We lopen altijd op een een stuk waar je rondjes van 400m kunt lopen in een woonwijk. Alleen in de zomer gaan we wel buitenom. Maar dan doen we ook wel intervallen op tijd of op afstand, maar omdat we rondjes lopen blijft iedereen wel bij elkaar. Dat lijkt me ook logischer. Dus iedereen loopt de snelheid die bij hem of haar past.

Ik heb inderdaad extra magnesium gepakt SV, maar had dat gisteren ook al gedaan.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 23:03

Leonie, dank voor de schema’s! Dat geeft al een heel ander beeld.
Ik moet inderdaad maar eens bij de vereniging zelf gaan peilen. Ik wil mezelf ook niet overschatten en de trainer passeren maar op deze manier ga ik er niet lang mee door. Dat kan ook de bedoeling niet zijn. Een goede uitleg krijg je ook niet, behalve dat ik me kapot ga lopen. En ik ben van mezelf niet zo overmoedig, maar ik geloof dat echt totaal niet. Inmiddels ken ik mijn lijf een beetje.

Samantha, ik heb ook bij Fusion besteld! Ik moet 2 lange tights nodig vervangen. Ik heb nu een blauwe besteld en een 2 in 1 short. Die was ook aan vervanging toe. Leuke korting!
Ik wil eigenlijk ook nog schoenen maar ik heb keuzestress :)) Welke broek heb jij besteld?

Busy, die man heeft er wel veel voor over. Klinkt als leuk contact. Wie weet wordt het toch een succes.

SV, dat denigrerende voel ik ook. Hij is nogal van de oude stempel, hij zei laatst dat ik met mijn stevige benen geen tempo ga kunnen maken :') Ik heb geen talent maar doe het wel haha! Ik weet wie het zegt maar toch is het niet het soort motivatie waar ik lekker op ga.
Dan klooi ik liever zelf een beetje aan. Dat ging altijd ook wel prima. Ik had gehoopt hier meer uit mezelf te kunnen halen maar dat wordt zo wel lastig gemaakt -O-

Germie, wij blijven altijd bij elkaar. De snellere lopers halen na hun interval de langzaamste op en sluiten achteraan aan. Wij lopen zelden op de baan.

Tiggs, zeker. Ik denk dat je er inderdaad overheen gelezen hebt :D Dat je in je training nooit teveel moet geven omdat je dan blessures krijgt.
In mijn clubje zijn ze er heilig van overtuigd dat je je intervallen op 6:00 loopt als je je 10 km op 5:50 wil gaan doen. Er is geen logica in te ontdekken :))

Ik ben blij dat jullie het ook niet snappen. Als je de enige bent die vraagtekens zet ga je toch twijfelen :)

Morgen ga ik weer met ze mee. Ik wil volgende week een snelle 5 km doen om mijn tempo te bepalen en dan ga ik beslissen of ik verder ga met de vereniging of toch solo door ga zetten. Ik ben niet goed in schema’s volgen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:39

Dat klinkt heel onlogisch, want daarom zijn intervallen toch juist kort?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:45

Echt heel gek Lisitano! Is er geen andere vereniging in de buurt? Je bent welkom om bij mij eens mee te trainen maar dat is niet echt in de buurt voor je.

Mooie oplossing zo BM! En ga je nu via de organisatie alsnog een oppas voor nu zoeken?

Leuk dat je ook hebt besteld! Ik heb de lange broek in zwart, die met touwtje. Vorig jaar de vrouwen variant gekocht. En ik heb het jasje besteld.

Tiggs, waar in Zeist ga je lopen? Dat is vlakbij mij!

Foute feestje was leuk, maar jeetje ik ben brak. Ik was vanaf m’n werk meteen naar een vriendin gefietst, daar gegeten en omgekleed. Na de foute party naar huis gefietst en lag om 3u in bed oeps.
Garmin is niet zo blij met me haha krijg ineens een herstel tijd omdat ik te laat naar bed ben geweest. Slaap score van 39.
Maar het was super leuk, daar gaat het om. Straks paard doen en later vandaag de trappen training. Even kijken hoe ik dat doe want ik mag 5-8 min inlopen. Dus moet eerste stuk fietsen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 10:01

Lisitano schreef:
SV, dat denigrerende voel ik ook. Hij is nogal van de oude stempel, hij zei laatst dat ik met mijn stevige benen geen tempo ga kunnen maken :') Ik heb geen talent maar doe het wel haha! Ik weet wie het zegt maar toch is het niet het soort motivatie waar ik lekker op ga.
Dan klooi ik liever zelf een beetje aan. Dat ging altijd ook wel prima. Ik had gehoopt hier meer uit mezelf te kunnen halen maar dat wordt zo wel lastig gemaakt -O-

What in the actual f*ck joh. En toen kon je nog aardig blijven?
Ik zou meteen klaar zijn.
Je hebt zeker wel talent, alleen al je doorzettingsvermogen is een talent!

Samantha slaapscore 39, wow. Maar gelukkig was het het waard!

Mijn wolvenfilmpje is inmiddels bijna 70.000 keer bekeken, wow. En een domme commentaren dat ik er af en toe bij krijg.. man man niet te geloven. Ik haal de meest domme maar weg.

Ik heb gisteravond nog kort gelopen, maar wel een pittige training gedaan. 3x1200m op ongeveer 4.50/5.00 min/km. Als dank mijn vo2max een puntje omhoog.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:13

Nou inderdaad helemaal eens met SV. Ik zou daar ook echt niet bij willen trainen hoor.

Wow zoveel bekeken! Ja wolven is ook echt zoiets waar veel mensen raar op reageren hè. Slim om die reacties weg te halen.

Lekker gelopen! Fijn dat je VO2 Max omhoog ging. Die van mij gaat echt amper omhoog. Is nu 47 maar heeft heel lang op 46 gestaan. Springt ie ook af en toe op terug. Ik zie ook geen cijfers achter de komma, maar vanaf dat ik m’n horloge heb (1,5 jaar) is het zoiets, begon met 44 of 45 volgens mij.
Ligt dit aan mij of gaat dat bij jullie ook zo langzaam?
Nu ik niet zoveel mag staat mn status op Piek trouwens haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:16

Mijn vo2 max blijft stug hangen op 43 en wil gewoon niet omhoog. Eerlijk, ik doe ook weinig intervallen en tempo op dit moment, maar ik zit kennelijk in zo'n on-fitte fase dat mijn Garmin na ieder simpel rondje van 8km vind dat ik minimaal 60 uur moet herstellen 8)7
Mijn hrv ging iets omhoog, maar is inmiddels weer flink aan het zakken. Iets met 'blij met een dooie mus' ofzo :')

Lisitano, wat een opmerking joh!

SV, flinke training. Goed zeg. Tja, wolven... ik heb er ook wel een mening over, maar die hoef ik niet overal te ventileren toch. Jammer van die reacties.

Samantha, je foute feestje en lage slaapscore, oeps. Ik heb doorgaans hoge slaapscores, maar dat zegt echt precies niets over hoe moe ik wel of niet wakker word hoor.

Leonie, oh, maak je ook vaak gebruik van je Efteling abbo dan?
Ik kwam erachter dat voorin de achtbaan zitten het beste werkte, want dan kon ik de baan zien en anticiperen. Remmen ga niet direct last gelukkig.

Vanmorgen een rondje Mastbos gedaan bij gebrek aan de Veluwe de komende hele winter. Wat een domper is dat altijd weer, het is hier net een sportpark, zo druk. Maar goed.
Ik was vreselijk moe, slecht geslapen, nog last van mijn nek en ik heb mijn beoogde rondje van 12-15km ingekort en uiteindelijk een uurtje gelopen. Ook best, volgende keer beter. Het was wel lekker.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 12:03

Lekker rondje goof, balen dat je slecht geslapen hebt. Irritant als het zo druk is, dan loop je echt minder lekker.

Mijn vo2max zit nu op 50, hij heeft bijna anderhalf jaar op 48 gezeten. Sinds ik die intervaltrainingen elke week doe (sinds eind augustus) is hij geklommen naar 50. Dus het helpt wel. Na een lange trail valt hij soms terug naar 49.
In de coronaperiode stond hij op 55, ik denk dat ik dat nooit meer haal.
Cijfers achter de komma krijg ik niet op mijn horloge.