Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:34

Intressant Judenjul, mooi uitgebreid ook. Loop jij met een hartslagmeter om je borst, of is een horloge voldoende om je hartslag goed te meten?

Haha, ik vind de vp's bij een trail ook zoveel leuker dan die "snelle" wedstrijdevenementen. Bij de trails hebben ze vaak een heel buffet en ben echt gek op de sinasappels die ze daar hebben liggen. Ik had het er al met Iris over om die gewoon zelf mee te nemen als we de marathon in Rotterdam gaan lopen :Y)

iiSunshine, vervelend dat je nog niet helemaal fit bent, hopelijk knap je snel op. Nog wat leuks van Fusion gevonden?

Ninus, heb jij toevallig ook een update van Garmin gehad? Ik had het er met een vriend over dat ik zo hoog in mijn hartslag zat, en hij gaf aan dat er een update van Garmin is geweest die niet helemaal lekker is gegaan. Online lees ik er ook wel wat over terug. Dus misschien verklaart dat bij jou ook je hoge hartslag. Hopelijk hebben jullie niet veel last gehad van de wind de afgelopen dagen.

Zondagmiddag nog lekker stuk met Iris de bossen in geweest, had het weer redelijk zwaar. Was ook best druk geweest, uiteindelijk toch nog lekker wat km's kunnen maken. Gisterenavond op de band een interval gelopen. Dat gaat steeds beter, al blijven de band en Garmin het niet eens over mijn snelheden :')

Afbeelding

Afbeelding

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 09:56

iirrssjjee schreef:
Ik vond het met de trainingsloop vooral irritant dat ze bij de drinkposten ook echt gingen stilstaan.... Ik dacht echt, wat is dit!?!? :+ Ik ben gewoon om op zn monst te blijven wandelen, maar meestal gewoon tempo terug, wat slokjes en weer door...

Hahaha, jij dacht echt, ja hophop, dit is allemaal verloren tijd mensen!!!

Sterkte nog SV, met jullie verlies, knap dat je dan wel blijft doorlopen. Kan me ook voorstellen dat het je dan ook even afleidt.

Judenjul wat interessant om te zien, ik wil dat ook, dat kan via je zorgverzekering ook vergoed worden toch? Toch maar eens informeren, ik heb het idee dat mijn hartslagzones nogal anders zijn dan gebruikelijk :7

Mooie afstand Suusje, en voor die band, ben je dan bij de sportschool? Ik zit er ook over te denken me weer ergens aan te melden, ik wil wel meer kracht doen en thuis verzin ik altijd smoezen 8-)
Maar zag ook dat er een skeeler/wielervereniging bij mij in de buurt is, misschien dat ik dat van de zomer wil doen om meer te gaan fietsen met een groep en skeeleren vind ik ook heel leuk. Ik kom gewoon tijd tekort *\%/*

Heb ook even naar die Fusion zitten kijken, die zijn wel duur idd, maar ik ben bijna zover dat ik ook wel een keertje mag investeren van mezelf, haha.

Ik heb afgelopen zaterdag eerst gezwommen, ging lekker en daarna de duurtraining meegelopen, met de groep mee 15km en toen nog met een paar een extra rondje van 2,5 km. Ging supergoed, maar of het daardoor kwam weet ik niet, maar ik was de afgelopen dagen echt doodmoe. Vannacht weer beter geslapen en vanmiddag maar weer een rondje gaan lopen :j

@ninus ik ben dit weer ook zo verschrikkelijk zat, ik waai hier helemaal weg op het platteland en ik snak echt naar zonlicht -O-

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 10:07

Ik heb vanochtend maar een kort rondje (5K) 'Terp-training' gedaan, ik zag 1,5 uur in windkracht 7 niet zitten :=

Heb een soort van halve interval gedaan, had geen zin om een workout te maken, maar door de wind raak ik snel mijn focus kwijt :') Ik ging wind mee echt sneller dan mijn benen aankonden en wind tegen stond ik stil. Gelukkig was het donker en heeft niemand me gezien.

Ik heb inderdaad een update gehad Suusje, misschien ligt het daar aan.

Inmiddels sta ik ook uitgebreid stil bij de verzorgposten, korte rek en strek, spullen eventueel bijstellen, wat eten en rustig drinken en weer door. Op een lange trail verlies je nauwelijks tijd en het wordt er een stuk gezellig door vind ik :j
Al begrijp ik dat het irritant is als je een snelle tijd in het vizier hebt.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 11:08

Ik heb de hardloopband thuis WowAmigo, zodat ik eigenlijk altijd kan lopen. Op de sportclub doe ik voornamelijk kracht/cardio, maar dat zijn "lessen". Om dat thuis te doen heb ik de spullen, maar ook de motivatie niet. Haha, ja dat tijd tekort herken ik. Misschien kan je lopen combineren met wat krachtoefeningen, als je langs een picknickbankje komt kan je bijvoorbeeld "dips" maken, of walking lunges/ jumpsquats etc.

Lekker bezig Ninus in de wind, zo jammer dat er geen rondjes met alleen wind mee zijn :Y)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 12:11

Oh das handig zeg, ik twijfel daar ook wel eens over, maar dan vind ik dat ik sowieso altijd naar buiten kan om te lopen dus niet nodig. Ik ben echt bang dat ik dat ding dan daar neerzet en hem vervolgens nooit gebruik. Ik heb wel een racefiets op zo'n tacx ding, die gebruik ik nog wel regelmatig. Ik vrees dat ik daar onderweg ook nooit zin in heb, haha, dan loop ik veel te lekker en denk ik "naaahhh". Weer bij de bootcamp aansluiten is misschien nog wel wat.

Ik zag laatst wel zo'n wandelbandje voor aan je bureau, dat leek mij wel wat. Geen idee of dat zou werken, maar dan kan je wel lekker meters beweging maken.

Haha, rondjes alleen wind mee zijn er misschien wel, maar dat zijn heeeeeele laaaaange rondjes :')

judenjul

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 13:05

Ik wil zeker iets gaan doen met de hartslag zones. Als voornemen om om de week een langzame lange run met hartslag max 145. Dat zal even wennen worden! De andere week een interval. Op zondag blijf ik met mijn buurvrouw lekker een rondje doen van 10 tot 12 km dat zal de intensieve duurtraining zijn. Verder iedere maandag bootcamp.
Ik loop alleen met mijn garmin en na de test van gister blijkt hij heel betrouwbaar.
Bij mij wordt het onderzoek vergoed uit mijn aanvullende verzekering.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:36

Het waaide inderdaad flink Ninus.
Ik had de hoop dat het in het bos, tussen de bomen, minder zou waaien, maar dat viel tegen.
Heb alsnog 10km gelopen. Het viel me zwaar vandaag, geen idee waarom.
Maar ik ben lekker buiten en bezig geweest.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 14:57

Helden allemaal die vandaag de storm hebben getrotseerd.

Ik heb zelf ook gelopen. Op het fietspad in het bos. Ik loop er graag, want het is er rustig, er zijn heuvels (314 HM vandaag) voor de afwisseling en de bomen houden je voor het grootste deel uit de wind. De laatste 4 km had ik vol wind tegen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:30

Ninus, bedankt voor de tips! En knap zo lopen in deze wind. Ik zag het eventjes helemaal voor me zo met de wind mee hoe je dan vooruit wordt geblazen :D

Judenjul, hele interessante statistieken. Bedankt voor het delen :)

Suusje26, ik zou inderdaad kijken van de week maar is er niet van gekomen. Wellicht van het weekend. Dan ga ik even naar de Intersport en Runpoint *\o/* Mooi loopje heb je ook weer gedaan.

WowAmigo,lekker sportief bezig deze week!

Goof en SV, knap dat jullie ook met de storm zijn gaan lopen.

Ik zelf twijfel nog een beetje. Ik wil het morgen wel proberen, maar durf het niet zo goed? Vind het ook lastig omdat ik zoveel dingen tegelijk wil, en dan weet ik het niet, dus doe ik dan maar niks, en icm de verkoudheid werkt dat natuurlijk niet echt. Ik ga denk ik het nike run club schema maar weer oppakken, die van 5K naar 10K, en dan zie ik het wel. Ondertussen toch maar eens kijken voor een goed horloge, de fitbit duurt me wat te lang en hoor ook wisselende verhalen daar over, en dan kan ik ook wat met/in de zones gaan trainen.

Aansluitend nog een vraag: bij een interval training van de nike run club zegt hij dat ik tussen de intervals moet stoppen met lopen. dus echt stilstaan, rust nemen, en dan weer verder met het volgende interval. Hoe doen jullie dat? Is dat zoals het “hoort”?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:43

Stilstaan heb ik eigenlijk nooit gehoord. Juist in beweging blijven is volgens mij goed. Afhankelijk van de training kies ik voor wandelen, rustig hardlopen of een combi daarvan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 21:50

Ik ken intervaltraining alleen als sneller en langzamer lopen.
Op beginners/instapniveau is het dan wandelen als rust, rustig lopen als interval.
Maar bij meer gevorderd kan normaal hardlopen rust zijn en sprinten je interval.
Of gewoon redelijk hard doorlopen tijdens je interval en rustig dribbelen als rust.
Stilstaan lijkt me funest voor je spieren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:23

Het waait hier echt wel hard.

Hier ken ik interval ook als sneller en harder lopen, maar dan wel als hardlopen. Wandelen bij rust, niet stilstaan.

Hier ben ik vanavond niet gegaan. Ik ben erg moe, niet ziek, maar toch ergens niet fit. Maandag ging het lopen ook al waardeloos (heb met heel veel hangen en wurgen 5km gedaan), en vanavond wilde ik bij het gesprek met Rutte zijn over de aardbevingsproblematiek, dus daar ben ik geweest. Heb wel vanavond 5km gewandeld, ben er lopend naartoe gegaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:37

IiSunshine stilstaan zou ik zeker niet doen, gewoon rustig joggen of wandelen tussen de intervallen. Anders lopen je benen zo vol.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:50

bedankt iedereen voor de (snelle) antwoorden. stilstaan heb ik dan ook niet gedaan, ben gewoon gaan wandelen tussen door. dit was een interval van 8x1 minuut @ 5km pace, wellicht dat ze bij de langere/zwaardere intervals wel zeggen van wandelen of (rustig) hardlopen tussen door, maar zo niet, dan zal ik iig in beweging blijven.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 23:24

Weer even bijlezen!

SV, gecondoleerd en heel veel sterkte! Ik mis de sneeuw gelijk als ik je foto's zo zie, geweldig beeld met de Schotse Hooglanders, wat zijn ze heerlijk fluffy nu. Heel erg bedankt nog voor de tailwind proefverpakkingen! Ik weet vrij zeker dat ik ze ga bestellen voor mijn langere lopen, heb vandaag een halve verpakking geprobeerd op 16 km. Had niet verwacht de gehele 500 ml te drinken, maar uiteindelijk wel gedaan. Ik had 2,5 uur voor mijn loop een flinke bak havermout gegeten met fruit en proteïne, had eigenlijk wat eerder willen lopen, maar er kwam iets tussen. Daardoor wist ik dat ik honger zou krijgen onderweg en dat viel me alles mee. :D

Ninus, lekker gelopen! En ja, die wind is echt vreselijk.

iiSunshine, goed dat je naar je lichaam luistert! Herstel is zo belangrijk. Hopelijk voel je je inmiddels weer beter. Wat durf je niet zo goed? Vanwege de wind of het weer opbouwen? Kon dat niet helemaal opmaken uit je post.
Stilstaan lijkt me niet prettig voor je spieren en ken ik ook eigenlijk niet van intervals. Ik zou dan wandelen of rustiger hardlopen, zodat je hartslag weer kan zakken, maar je spieren wel warm blijven.

judenjul, heel erg interessant zo'n sportmedisch onderzoek! Ging direct googlen, maar die dingen zijn wel duur. Daar kan ik zeg maar 2-3 fusion leggings van kopen. _O-
Kwamen er voor jou nog verrassende dingen uit? Of vooral een bevestiging dat je gezond bent?

suusje26, mijn garmin was het ook nooit eens met de snelheid die de loopband aangaf. Ik ben er ook nog steeds niet uit wie er gelijk had. :') Wel lekker gelopen!

WowAmigo, herkenbaar, er zijn zoveel leuke dingen om te doen en te weinig tijd in een dag!

Goof, soms heb je van die dagen! Wel mooi weer 10 kilometer gelopen.

Afgelopen maandag 8,65 kilometer gelopen. En eigenlijk ging het voor geen meter tot aan de 5 kilometer. :') Ik denk ook dat dit met de tegenwind te maken had, ik had moeite met ademhalen en kreeg telkens steek in mijn zij. Dus het eerste deel heel langzaam gelopen. De laatste 3 kilometer gingen dan juist weer heel erg goed en kwam de wind meer van opzij en heb ik op een tempo van 5:10 gelopen.

Het lukt me steeds beter om in een lagere hartslagzone te lopen, zonder dat ik heel langzaam ga, bovenstaande half in zone 3 en half in zone 4, klein stukje in zone 5.

Gister weer een Krav Maga les. Vandaag 16 kilometer gelopen. Ik had een leuke route uitgetekend, maar die ging helaas vooral door open velden met wind tegen of met hoge bebouwing ertussen waardoor er af en toe een rukwind van opzij kwam. Ik schopte mezelf één keer bijna onderuit door de wind die opeens van opzij kwam. :')
Dat maakte het lopen wel zwaar, gelukkig ging ik voor een rustige duurloop en dat is gelukt! Ik zat voor 80% in zone 3.

Toen ik terugkwam, had ik wel opeens enorme last rond mijn onderste ribben. Heel apart. Ik droeg mijn rennersvest, maar ik had tijdens het lopen geen last, dus ik kan me niet voorstellen dat het daarvandaan komt? Het zijn ook niet mijn buikspieren, maar echt de aanhechting van mijn onderste ribben die pijn doet. Iemand die dit herkend?
Het enige dat ik kan bedenken is dat we dinsdag in de krav les 'bear hugs' deden, dus dat je geknuffeld wordt van voren of van achter, met armen erbij of zonder. En dat zijn dan geen vriendelijke knuffels, maar knuffels waarmee je iemand wilt meenemen of vasthouden. En dan ook met volwassen mannen die mij niet zomaar loslaten. Maar dan zou ik verwachten dat ik er al vanochtend last van zou moeten hebben, net als de spierpijn in mijn schouders die wel duidelijk van die les komt.
Ach ja, vanavond weer afgesloten met een Krav les en we deden weer bear hugs, maar dan net weer andere. Nu wel echt gesloopt, dus ik ga lekker slapen.

Nog twee foto's van de route van vandaag. Een zeer net bijgehouden park en een enorm modderig pad langs de plas waar ik direct natte voeten had.

Afbeelding

Afbeelding

Loop van maandag
Afbeelding

En van vandaag
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 07:35

Suliko leuk dat je de tailwind meteen getest hebt. Hopelijk helpt het tegen een slap gevoel tijdens het lopen. Ik gok toch dat dat van die ribben van je krav maga les komt. Het komt mij verder niet bekend voor, behalve zere ribben van het hoesten, maar je bent niet verkouden. Misschien door de klappen die je lichaam toch krijgt van lopen op asfalt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:47

Nou inmiddels ben ik echt weer begonnen hoor :+
Heb vandaag het tweede loopje van een return-to-tunning programma gedaan en ik vind het fijn om weer wat rustiger te starten. Zowel conditioneel als voor m'n spieren/pezen. Het voelt ook eindelijk weer alsof ik niet steeds tegen m'n max aan het trainen ben.

Dus nu haak ik echt weer aan!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:04

Leuk Tiggs! Goed om weer rustig op te starten, dan kan je er ook meer van genieten!

SV, ik denk dat het inderdaad van de krav les komt en misschien pas echt naar boven kwam door het rennen en klappen opvangen. Vooral als verder niemand het herkend.

Het rennen van gister voel ik alleen in mijn hakken en kuiten. Maar dat vind ik niet zo gek, was de 2e keer dat ik 16 kilometer liep en ik bedacht me opeens dat ik nog niet verder dan 12 kilometer verhard had gelopen. := Mijn langere lopen waren telkens in het bos. En gister was 90% asfalt.
Dus duurlopen op het harde mag ik misschien nog iets meer gaan opbouwen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:10

Dat geeft natuurlijk ook een zwaardere belasting op je botten/spieren/pezen.

Goed bezig Tiggs!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:39

Ik twijfelde al een poosje om over 1,5 week mee te doen aan een run hier in de buurt.

Nu heb ik via facebook een startbewijs gewonnen :+ . Zal m dus nu toch maar moeten lopen :+ . Vraag is alleen, doe ik de 10km of 25km? Heb de week erna sowieso een 25km trainingsloop en week daarna een 30km wedstrijd gepland staan.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:18

Goed bezig Tiggs!
Suliko ik heb het andersom loop altijd op asfalt en incidenteel onverhard. Het onderzoek was een bevestiging dat ik helemaal gezond ben gelukkig!
Iirrssjjee je moet het helemaal zelf weten, ik weet ook niet hoeveel km je normaal per week loopt, zelf zou ik er denk ik een 10km tempoloop van maken.

Vandaag gelijk de tips ten uitvoer gebracht. Hond in de auto en heerlijk in Schoorl door bos en duin gelopen. Doel was billen trainen. Gelukt met 160 hoogte meters. En een langzame duurloop rond de 7,5km per uur en hartslag rond de 145. Check!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:26

SV, gecondoleerd met je verlies, sterkte ermee!
Je hebt een mooi loopje gemaakt, prachtige foto's weer! Wat een wind zeg, ik kwam nauwlijks op de fiets naar werk gister, goed dat je in het bos bent gaan lopen!

Judenjul, gaaf dat medisch onderzoek! Ziet er goed uit, fijn dat je ook tips erbij kreeg!
Ik en Suusje willen dat binnenkort ook gaan doen, maar we waren beide niet 100% fit, en dan ben ik bang dat je geen juiste begin waardes krijgt.
Ik wil dus eerst nog wat fitter worden, en mezelf echt goed voelen.

Suliko, mooi loopje knap hoor al 16km op verhard is toch andere koek dan in het bos inderdaad.
Fijn dat het nu goed ging met eten vooraf, en drinken onderweg!
Ik heb vandaag ook een bak havermout gegeten, een nacht laten weken, met chiazaad er door, dat geeft ook energie, en zit vol eiwitten!

Suusje, goed bezig op je loopband!
Intervallen zijn pittig, je ging snel zeg!

Ninus, knap dat je met die wind nog 5km gelopen hebt op de terp! Lijkt me ook niet fijn wind tegen.

Irisje, gefeliciteerd met je prijs, wat leuk!

Vandaag heb ik Intervallen gedaan, was heerlijk weer, dinsdag ochtend had ik ook geluk, het leek wel lente, met het zonnetje erbij!
Van het weekend met Suusje een leuke duurloop gedaan, weer een nieuw pad ondekt, met een stenen uitkijk heuveltje.
Al met al bijna 30km gelopen die dag.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:27

Judenjul, die lijfspreuk is echt geweldig!
Wat fijn dat het goed gegaan is, leuke foto's!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 18:05

Suliko, ik durf(de) niet zo goed weer op te bouwen vanwege de (sluimerende) verkoudheid. Maar ik zit klaar om straks 4 km te lopen. Nette trainingen heb je gedaan! Dat van je ribben is wel vervelend, klinkt inderdaad alsof dat van dinsdag is. Had nog niet eerder gehoord van Krav Maga, hoe ben je daar zo bij gekomen?

Tiggs, lekker bezig! Nu volhouden :D

iirrssjjee, wat leuk dat je dat hebt gewonnen. Ik zou de 10 km doen als ik zo wat naar je planning kijk. Maar wat judenjul zegt, ik weet niet hoe en wat het normaal gaat bij jou.

judenjul, mooie omgeving Schoorl en een lieve hond. Hoe heet hij/zij? Lopen jullie vaker samen?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:55

Ben erg blij dat ik ben wezen lopen. 4km in een klein halfuurtje. Cadans meet de app blijkbaar ook, 151. Moet nog even uitzoeken wat dat precies betekent. Weer even lekker mijn hoofd leeggemaakt!