Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:23

MyWishMax schreef:
Ik ben er wel blij mee dat het voor mij dus sowieso afvalt. Niet vanwege de bijwerkingen, maar de effectiviteit.

Dat is een aanname die echt verkeerd is.

Laten we ons.bij de.feiten houden

Ieder vaccin werkt heel.goed
Je.wordt.minder ziek.bij.evt besmettingen en de kans op ziekenhuis opname.is nihil

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:24

Fitzroy schreef:
Ja, dat scheelt wel. Maar het feit dat de verschijnselen vooral optreden onder de 60, en je dus daaraan voldoet zit me niet lekker. En als de Gezondheidsraad dat dan ook nog eens bevestigt, maakt mij niet geruster. Gisteren zag ik overal blauwe plekken op mijn benen, dus die heb ik eerst maar eens vastgelegd om te zien of er bijkomen.

Blauwe plekken in de gaten houden maar dit lijkt geen ernstige bijwerking en troost je, ook boven de 60 komt trombose icm verlaagde bloedplaatjes voor.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:29

Echwel schreef:
MyWishMax schreef:
Ik ben er wel blij mee dat het voor mij dus sowieso afvalt. Niet vanwege de bijwerkingen, maar de effectiviteit.

Je.wordt.minder ziek.bij.evt besmettingen en de kans op ziekenhuis opname.is nihil

Je zegt ieder vaccin werkt heel goed, nou volgens diverse bronnen is dat nog niet helemaal duidelijk bij een aantal varianten, dat je er minder ziek van wordt is wel bewezen maar ook nog niet duidelijk bij alle varianten.

Kinke

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:57

ik snap het gedoe over bijwerkingen niet. Of gaan we ook geen medicijnen meer nemen, geen pijnstilling, geen chemo etc.etc. Wil men alleen nog maar behandeld worden als er 0 bijwerkingen zijn?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:20

Kinke schreef:
ik snap het gedoe over bijwerkingen niet. Of gaan we ook geen medicijnen meer nemen, geen pijnstilling, geen chemo etc.etc. Wil men alleen nog maar behandeld worden als er 0 bijwerkingen zijn?

Nee zo werkt het denk ik niet. Maar als er besloten wordt dat het risico op ernstige bijwerkingen te hoog is, of de ernst van de bijwerkingen te hoog is, en dat er daarom niet meer mee gevaccineerd wordt, dan leg je dat toch niet zomaar naast je neer?
Ja de kans is klein, maar de beslissing kan groot zijn.
Bij veel medicijnen wordt je helemaal niet voor die keuze gesteld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:22

Kinke schreef:

Nou als ik kan kiezen bij mijn migraine uit 2 dingen die even goed werken en de ene heeft naardere bijwerkingen dan de ander weet ik het toch wel.
Dat wil zeker niet zeggen dat het een geen bijwerkingen heeft, maar zou niet kiezen voor het meeste als het niet noodzakelijk hoeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:37

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:53

Echwel schreef:
MyWishMax schreef:

Nee, dat is geen aanname. Janssen beschermt voor rond de 67 procent en Pfizer hoger. Er wordt zelfs door de officiele kanalen gezegd dat Pfizer en moderna een hogere effectiviteit hebben. Ja, het beschermt wel tegen ziekenhuis opnames, maar ik heb een probleem als ik een paar dagen op bed lig.

Ik houd me dus keurig aan de feiten die voor mij van belang zijn. En dat is dat ik meer baad heb bij een hoger beschermingspercentage, omdat ook een lichte besmetting bij mij gevolgen heeft in de vorm van grote terugval en maanden bezig om er weer bovenop te komen. En ja, daar heb ik ervaring mee met andere ziektes en andere redenen om plat te moeten.

Dat heb ik al eerder aangegeven waarom ik een voorkeur zou hebben voor 1 van de anderen, dus liever niet invullen voor een ander, helemaal niet als ik niks zeg wat niet klopt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:07

DuoPenotti schreef:
Nou als ik kan kiezen bij mijn migraine uit 2 dingen die even goed werken en de ene heeft naardere bijwerkingen dan de ander weet ik het toch wel.
Dat wil zeker niet zeggen dat het een geen bijwerkingen heeft, maar zou niet kiezen voor het meeste als het niet noodzakelijk hoeft.

Maar je kan kiezen, uit een vaccin of een veel hoger risico op Corona.
En bij andere medicijnen/entingen, gaan we dan ook zelf onderzoeken wat erin zit, hoe gevaarlijk dat is etc.etc. Dat kunnen we dus helemaal niet, dan moeten we eerst een jarenlange studie gaan volgen om zelf te kunnen bepalen of iets wel of niet goed is voor ons
Daarom snap ik dat gemekker niet, we hebben zelf niet eens genoeg kennis om dit te bepalen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:53

Fitzroy schreef:
Ja, dat scheelt wel. Maar het feit dat de verschijnselen vooral optreden onder de 60, en je dus daaraan voldoet zit me niet lekker. En als de Gezondheidsraad dat dan ook nog eens bevestigt, maakt mij niet geruster. Gisteren zag ik overal blauwe plekken op mijn benen, dus die heb ik eerst maar eens vastgelegd om te zien of er bijkomen.

Dat had ik ook met astra.. maar onderaan de streep zijn er zo weinig bijwerkingen die zo ernstig zijn. Wel was het te verwachten. Het is nl hetzelfde doet vaccin als astra. Over 1,5 week ga ik nr 2 halen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:20

Kinke schreef:
DuoPenotti schreef:

Maar je kan kiezen, uit een vaccin of een veel hoger risico op Corona.
En bij andere medicijnen/entingen, gaan we dan ook zelf onderzoeken wat erin zit, hoe gevaarlijk dat is etc.etc. Dat kunnen we dus helemaal niet, dan moeten we eerst een jarenlange studie gaan volgen om zelf te kunnen bepalen of iets wel of niet goed is voor ons
Daarom snap ik dat gemekker niet, we hebben zelf niet eens genoeg kennis om dit te bepalen.

Nee het gaat niet om AZ of corona, het gaat om AZ of Pfizer. Of recenter om Jansen of Pfizer. Tja ik vind de keuze voor Pfizer nogal voor de hand liggend.
En dat dit misschien niet helemaal onderbouwt is met wetenschappelijke of rationele redenen is toch niet persé relevant? Het komt wel vaker in het leven voor dat je je gevoel volgt, of wil volgen. En daar is imo niets mis mee.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 22:19

Ik voel me hetzelfde als fitzroy hoor. Alleen ben ik de drie weken na vaccinatie voorbij. Maar ik heb dus al drie weken hoofdpijn, wat de laatste dagen pas afzakt. Het is ws holteontsteking volgens de huisarts, maar ik moest steeds aan de ernstige bijwerkingen denken. En ik ben van 83 dus ik zou nu bijna aan de beurt zijn voor pfizer. Ik dacht het al wel, want de afgelopen geboortejaren werd haast alleen maar pfizer ingezet en als je dan bedenkt dat jongeren minder risico lopen op corona kan je ook wel bedenken dat die geen risico met een vaccinatie willen lopen. Daarnaast werkt pfizer gewoon beter. Ook bewezen tegen de Indiase variant, daarover is van Janssen nog niets bekend. Ik voel me in ieder geval wel genaaid/ teleurgesteld/ stom dat ik niet gewacht heb.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:24

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:32

1982 erbij. Ze gaan nu iets langzamer omdat Janssen wegvalt en er mensen om willen zetten naar Pfizer/Moderna. En omdat de AZ groep ertussen komt.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 10:28

Nog meer goed nieuws: Het voorrang lek waar ik al een aantal keer over berichtte is gedicht! Sinds 1 juni is het voorrangsprogramma voor zorgverleners PGB gestopt en dus ook de mogelijkheid voor de Zvw groep (die dus niet in beeld is omdat daar geen algemene lijsten van zijn) om met voorrang een uitnodiging te krijgen (die 3 minuten later in je mailbox zit) is dichtgezet. Het gaat vanaf nu op leeftijd.

Hiermee is het dus niet meer mogelijk om een officieel geregistreerde uitnodiging op te vragen als je nog niet aan de beurt bent. Goede zaak, zal ongetwijfeld misbruikt zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:29

Tja ... eerlijk gezegd ben ik gewoon blij met elk vaccin dat geprikt wordt op dit moment. Zelfs bijv. een gezonde jongere die zich totaal niet aan maatregelen houdt draagt als gevaccineerde al enorm bij aan het er onder krijgen van de besmettingen. Het tempo ligt echt lekker hoog.

Ook bij een oudere besmettingen van meer dan 6mnd geleden met Corona volstaat één prik met Pfizer of moderne volgens het nieuwe advies van het OMT.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... advies-omt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:41

Ik ben ook blij met elke gezette prik, bij wie dan ook.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 11:54

Scum schreef:
1982 erbij. Ze gaan nu iets langzamer omdat Janssen wegvalt en er mensen om willen zetten naar Pfizer/Moderna. En omdat de AZ groep ertussen komt.

Beide zwagers en 1 van mijn zussen hebben hun afspraak staan. Het komt er eindelijk aan :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:37

Collega heeft het in november gehad en krijgt volgende week 1e prik, ze gaat dan dus meteen informeren wat er met haar 2e afspraak gebeurt. Ze zit net buiten het half jaar..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:37

Volgens mij mocht je tot nu toe zelf beslissen of je er 1 of 2 wou.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:43

Relaxed schreef:
Collega heeft het in november gehad en krijgt volgende week 1e prik, ze gaat dan dus meteen informeren wat er met haar 2e afspraak gebeurt. Ze zit net buiten het half jaar..

Collega heeft 1 prik gehad. Ook November Corona gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:44

Dat met 1x prikken na besmetting is per land anders lijkt het, dus dat is al weer recept voor internationale groentesoep met lettervermicelli.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:51

Ik heb geen bewezen corona gehad, vorig jaar maart werd je immers pas getest wanneer je je stikbenauwd in het ziekenhuis meldde.

Mijn man heeft wel alle verschijnselen van long covid en het vermoeden is dus dat we het beiden toen gehad hebben.
Maar ik vind dat toch te tricky om dan maar van 1 vaccinatie uit te gaan zonder booster, eerlijk gezegd.

Ik krijg 15 juni mijn eerste en mijn man in principe 16 juni de tweede.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 14:51

Yup, da's inderdaad iets met lettervermicelli enzo. Ik heb er vorige week nog over gebeld omdat ik mijn tweede afspraak moest zeggen vanwege de operatie. Toen heb ik nog gevraagd hoe het precies zat. Volgens de meneer aan de medische infolijn (of zoiets) kreeg ik te horen dat het alleen geldt als het binnen het half jaar zat. En ook dat een antistoffentest niet 'geldig' is. Da's apart want ik heb 'm via het lab van het ziekenhuis uit laten voeren en heb het ook op papier staan. Probleem was daarnaast ook nog dat het half jaar verstreken was.
Ik kan sowieso niet op heel erg korte termijn een nieuwe afspraak maken maar denk dat ik wel even aan ga kijken hoe het zich gaat ontwikkelen. Wel best voor de tweede gaan, maar als het niet nodig is dan liever niet.