Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:30

Dan hadden horeca zaken het beste gelijk vorig jaar in april moeten stoppen maar toen wist niemand nog hoe lang deze ellende ging duren. Het is gewoon de pest dat er geen vooruit zicht is en er steeds weer met wat maanden een lockdown verlengt word. Het is heel frustrerend want veel horeca ondernemers bedachten andere dingen om nog wat te verdienen maar dat bedenken houd ook een keer op.
Horeca zijn het langst gesloten van alles.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:30

:') Hier doen ze niet aan zondagsenting. Vandaar :=
Zondag 1000 vaccinaties gezet hier :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:33

Popstra schreef:
Stop je zaak en dan? Werk ligt nu ook niet voor het oprapen en zeker niet als je al wat ouder bent. Hypotheek moet ook door betaald worden. En een nieuw bedrijf moet je ook vermogen voor hebben om op te starten. Velen zitten nu al in een schuld door de sluiting.
Snap niet dat je zo makkelijk kan denken

Zaak stoppen is niet zo makkelijk. Personeel ontslaan; transitievergoeding. Huurcontract tussentijds open breken; boete beding. Leveranciers contracten die nu on hold staan helemaal afzeggen; boete beding? Coulance? Echt, een zaak stoppen kost veel geld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:34

Is het middel inmiddels niet erger aan het worden dan de kwaal?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:35

karuna schreef:
Ik draai het om. Er is nu geen inkomen alleen maar heel veel kosten voor geen idee hoe lang nog. Die kosten vallen groot deel weg als je stopt. Geen faillissement geen extra kosten en narigheid nog. Er is ergens eind vorig jaar een dame geweest die bedrijven begeleid in stoppen. Zij zei precies het zelfde. Soms is het wijzer te stoppen dan blijven spartelen met alle stress van dien. Hoe vervelend en verdrietig dat ook is.

Ik denk niet gemakkelijk. Kom uit een familie met eigen winkel en bedrijfjes. En weet wat er achter kan zitten.

De "nevenschade" zoals het nu genoemd wordt is nog veel groter als de besmettingen enorm oplopen. Dan loopt het zorgpersoneel traumas op misschien en werken zich helemaal kapot. Ouderen die weer opgesloten komen en eenzaam moeten sterven. Anderen die blijvende restschade oplopen en geen geld meer kunnen uitgeven royaal of kunnen werken. Waardoor bedrijven ook aan gort gaan. Dat is ook geen optie.

Ik blijf erbij als iedereen ipv fixeren op wat allemaal niet kan gekeken wordt naar wat wel kan de negatieve gedachtes wat minder worden en de kwaliteit van leven een stuk beter daardoor. En het is nog beter voor je gezondheid ook.

Nee, niet voor een groot deel. Zie mijn vorige post. Maar, inderdaad die kosten zijn dan wel eindig. Maar zonder inkomen kan je geen transitievergoeding betalen, geen boete's betalen. Zonder inkomen kan je niets betalen. Niets.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:36

996981 schreef:
Is het middel inmiddels niet erger aan het worden dan de kwaal?

Ja, dat denk ik wel. Vanmorgen weer een wanhopige klant aan de telefoon gehad. (Mijn inkomen gaat ook hard achteruit nu).

Maar als we het loslaten overstroomt de zorg en dat kan en willen we ook niet. Duivels dilemma.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:46

karuna schreef:
Ik begrijp ook dat het ellendig is, maar open is gewoon geen optie. Hoe zuur ook. :(:) Enige dan is stop je zaak. Kost het je ook geen huur meer en als alles weer toegestaan is opnieuw opstarten. Geld blijven stoppen in iets dat voorlopig nog onmogelijk is is ook niet heel realistisch. Naar ja maar op gegeven moment houdt het op. De overheid kan ook niet toveren of zo

Duidelijk geen ondernemer :roll:

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:49

Popstra schreef:
Dan hadden horeca zaken het beste gelijk vorig jaar in april moeten stoppen maar toen wist niemand nog hoe lang deze ellende ging duren. Het is gewoon de pest dat er geen vooruit zicht is en er steeds weer met wat maanden een lockdown verlengt word. Het is heel frustrerend want veel horeca ondernemers bedachten andere dingen om nog wat te verdienen maar dat bedenken houd ook een keer op.
Horeca zijn het langst gesloten van alles.

Evenementen en cultuur ,feestzalen zijn al het langst gesloten bijna een volledig jaar zonder perspectief
Horeca heeft enkele maanden ( op verminderde bezetting ) mogen openen ..al is dat duidelijk een druppel op een hete plaat

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:50

Idd het is een duivels dillema. Maar de andere kant kunnen we niet langer blijven negeren. Anders slaat de balans door en hebben we geen economie meer over als de boel straks wel weer open mag.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:56

besita schreef:
karuna schreef:
Ik begrijp ook dat het ellendig is, maar open is gewoon geen optie. Hoe zuur ook. :(:) Enige dan is stop je zaak. Kost het je ook geen huur meer en als alles weer toegestaan is opnieuw opstarten. Geld blijven stoppen in iets dat voorlopig nog onmogelijk is is ook niet heel realistisch. Naar ja maar op gegeven moment houdt het op. De overheid kan ook niet toveren of zo

Duidelijk geen ondernemer :roll:

Of net wel. Je kan ofwel naar de overheid blijven kijken voor steun of je kan nadenken wat je wil met je toekomst. Iemand in mijn familie had een bedrijf dat evenementen bouwde. hij heeft zijn zaka gestopt, volgt een opleiding tot schrijnwerker en werkt intussen als klusjesman om de rekeningen te betalen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:06

secricible schreef:
Ik snap dus echt officieel niks meer van die 7-day rolling. Maar blijkbaar hebben we daarmee nu ook België ingehaald :')

[ [url=m/hoRQ2w.png]Afbeelding[/url] ]

Ja en nee. Nederland vaccineert de 2de dosis van pfizer, zo heb ik begrepen in de verwachting dat spoedig de vaccins weer aangevuld worden.
Wat België doet weet ik niet, maar je ziet het bij Frankrijk stagneren. Dit komt omdat Frankrijk nu lege vaccinatie straten heeft want de 2de dosis worden bewaard voor diegene die de 1ste dosis pfizer gehad hebben. Zij kiezen voor een andere strategie. De vaccins zijn nu op (de 2de worden bewaard voor diegene die de 1ste gehad hebben) en zodra de nieuwe vaccins komen gaat Frankrijk weer los. Ik heb gelezen dat ze 8x de hoeveelheid kunnen opschalen. Dus dat ze van 1,5 miljoen in een korte tijd, naar 8x 1,5 miljoen kunnen gaan.
Dus wat je ziet is dat NL doorprikt (met de 2de vaccins), Frankrijk dat niet doet, en België weet ik dus niet wat die doen.
Dus het lijkt alsof NL heel goed bezig is, wellicht is dat ook zo, maar dat zal pas blijken in de toekomst want als het 2de vaccin vertraagt dan is er misschien wel een groot probleem.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:09

SusanH schreef:
Idd het is een duivels dillema. Maar de andere kant kunnen we niet langer blijven negeren. Anders slaat de balans door en hebben we geen economie meer over als de boel straks wel weer open mag.

Dat is iets wat ik vanaf het begin van de pandemie gedacht heb.
Hoe vind je een goede balans tussen alles...

Te veel open en de IC loopt over, te weinig perspectief voor zelfstandigen, en dan vallen ze daar om.
Depressies, zelfmoorden, of gewoonweg mensen die niet meer weten hoe ze eten op tafel moeten krijgen voor hun kinderen.

Ga er maar aan staan, te mogen beslissen over (wiens) leven of dood.

En ja, een ondernemer moet creatief zijn, maar de een kan dat, de andere niet.
Uiteraard proberen wij ook de lokale ondernemers zoveel mogelijk te steunen, lokaal kopen, afhaaleten bestellen, noem het maar op. Maar ook daar is een grens aan.
Zoals een kennis ook al zei, het brandt op dit moment overal, maar je kunt niet overal tegelijk zijn om te blussen.

Op het net stond gisteren een oproep tot doneren voor 2 jongens die net begin maart 2020 in Oostenrijk een hotel hadden geopend, en op kiepen stonden, ja dan denk ik ook heel jammer, maar laat maar gaan. Daar doneer ik niet voor.
Ik heb helaas geen geldezel in mijn tuin, en kan enkel dat doen wat binnen mijn mogelijkheden ligt.

Ik denk wel dat je als ondernemer goed moet nadenken, dit zou wel eens niet de laatste pandemie geweest kunnen zijn, dat je "toekomstbestendig", alla rekening houdend met als iets als dit nog eens gebeurt, dat je dan overeind kunt blijven als ondernemer.
Klusbedrijf, dat zijn idd ondernemingen waar altijd nood aan zal zijn.
Vind maar eens een goeie loodgieter of stucadoor.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:11

pien_2010 schreef:
secricible schreef:
Ik snap dus echt officieel niks meer van die 7-day rolling. Maar blijkbaar hebben we daarmee nu ook België ingehaald :')

Ja en nee. Nederland vaccineert de 2de dosis van pfizer, zo heb ik begrepen in de verwachting dat spoedig de vaccins weer aangevuld worden.
Wat België doet weet ik niet, maar je ziet het bij Frankrijk stagneren. Dit komt omdat Frankrijk nu lege vaccinatie straten heeft want de 2de dosis worden bewaard voor diegene die de 1ste dosis pfizer gehad hebben. Zij kiezen voor een andere strategie. De vaccins zijn nu op (de 2de worden bewaard voor diegene die de 1ste gehad hebben) en zodra de nieuwe vaccins komen gaat Frankrijk weer los. Ik heb gelezen dat ze 8x de hoeveelheid kunnen opschalen. Dus dat ze van 1,5 miljoen in een korte tijd, naar 8x 1,5 miljoen kunnen gaan.
Dus wat je ziet is dat NL doorprikt (met de 2de vaccins), Frankrijk dat niet doet, en België weet ik dus niet wat die doen.
Dus het lijkt alsof NL heel goed bezig is, wellicht is dat ook zo, maar dat zal pas blijken in de toekomst want als het 2de vaccin vertraagt dan is er misschien wel een groot probleem.

Dit is wat Engeland ook heeft gedaan toch?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:11

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:13

pien_2010 schreef:
secricible schreef:

Nederland houdt idd geen voorraad meer aan van 100%, klopt. Maar volgens mij staat dat los van wat deze grafiek zegt, dit is de 7-day rolling streak waar we het een paar pagina's terug over hadden en waar niemand echt van wist wat dit nou uiteindelijk zegt. Het is het gemiddelde aantal prikken in de afgelopen 7 dagen, maar volgens mij zijn daar dus geen conclusies uit te trekken. De gewone cumulatieve grafiek staat NL gewoon nog bijna onderaan want we zijn pas net begonnen die voorraden weg te prikken. En ze houden wel wat voorraad hoor, tot nu toe was dat 50% en dat zakt nu terug naar een voorraad voor enkele dagen. Of dat wijs is weet ik ook niet inderdaad.

Begrijp ik van jou dat Frankrijk wel een voorraad aanhoudt van 100% ja? Ik dacht dat NL het enige land was dat dat in eerste instantie deed en dat alle andere landen minder dan de volledige 100% (dus alle tweede prikken) vasthouden.
Laatst bijgewerkt door secricible op 03-02-21 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:17

Pandora2 schreef:
België houdt ook de reserve voor het 2e vaccin aan als ik onze site hierover goed begrepen heb.

https://covid-vaccinatie.be/nl

Maar dit wordt niet 100% gevolgd. Soms is de voorraad vaccins gereserveerd voor de 2de prik negatief.
mooi te volgen op https://covid-vaccinatie.be/en
Als het roze lijntje op de 2de grafiek boven 0 is, dan zijn er meer vaccins beschikbaar dan nodig voor de 2de prik, als het onder 0 is zijn ze vaccins die voor de 2de prik zouden moeten al aan het gebruiken voor een andere 1ste prik.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 03-02-21 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:17

Dat was inderdaad ook wat volgens mij in de persco gezegd werd.. je kunt doorprikken maar dan neem je wel een risico..
o.a. Kuijpers was voor doorprikken meen ik.. ben benieuwd of hij ook aansprakelijk gesteld wordt als er een tweede dosis niet geleverd kan worden :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:20

Cer schreef:
Dat was inderdaad ook wat volgens mij in de persco gezegd werd.. je kunt doorprikken maar dan neem je wel een risico..
o.a. Kuijpers was voor doorprikken meen ik.. ben benieuwd of hij ook aansprakelijk gesteld wordt als er een tweede dosis niet geleverd kan worden :+

Nee, dan krijgt de Jonge uiteraard weer de schuld.
Maar goed, eerst maar even zien, voorlopig ligt er nog zoveel op voorraad dat we volgens mij voorlopig nog niet zo ver zijn dat we onder een voorraad van 50% komen :+

Als het goed is krijgt ieder land toch ook gewoon naar rato vaccins aangeboden afhankelijk van het aantal bewoners? In dat geval, kun je dan niet concluderen dat iedereen die al een hoger percentage van de bevolking heeft geprikt minder op voorraad heeft dan NL? Of zeg ik nu iets raars?

Ann

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:24

Volgen jullie het live debat ook? Hugo de Jonge krijgt het weer zwaar te verduren, het is duidelijk dat er verkiezingen aan zitten te komen...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:24

Nee ik erger me alleen bij die debatten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:27

Ik doe dat idd nu ook niet meer.. komt niks nieuws uit en het meestal erger ik me enorm aan opositie. Problemen benoemen zonder met oplossingen te komen.. niet constructief..
Maar het maakt t wel steeds lastiger om te bedenken op wie te stemmen, als je het huidige beleid niet oke vindt..
Als er iemand met DE oplossing komt, stem ik daarop.. maarja.. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:27

Ik volg helemaal niks meer. Geen statistieken, geen cijfers, niks. Ik heb mijn handen vol aan mijzelf, mijn gezin, mijn klanten. Daar hoor en zie ik ellende genoeg.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:29

Ik krijg goed helder op welke partijen of leden ik zeker NIET ga stemmen. :+

Sterkte voor jullie, rien10. :knuffel:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:42

secricible schreef:
Begrijp ik van jou dat Frankrijk wel een voorraad aanhoudt van 100% ja? Ik dacht dat NL het enige land was dat dat in eerste instantie deed en dat alle andere landen minder dan de volledige 100% (dus alle tweede prikken) vasthouden.

Dat weet ik niet hoe dat precies zit. Wel weet ik dat de afspraken voor de tweede prik worden nagekomen en ze niet nu de 2de dosis gaan opprikken. Althans dat is ons verzekerd door de arts van het prik centrum, want dat heb ik heel expliciet gevraagd. Dit is ook wat ik lees op internet, en ook terug zie in deze grafiek dat er weinig geprikt wordt hier.
Of ze dus 100% voorraad aanhouden dat weet ik echt niet. Ik schrijf op zoals ik het begrepen heb en ook hoop dat het zo is :Y)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 12:42

Besita je opmerking is niet terecht, :n ik kom uit een familie met eigen bedrijven, bedrijfjes, winkel en zzp. Weet daarom maar al te goed dat je een plan B achter de hand moet houden. Je inkomen kan altijd stoppen.

Mijn vader bijvoorbeeld is over de kop geholpen door een frauderende compagnon die in de paar weken dat we op vakantie waren het bedrijf zorgvuldig en gepland om zeep geholpen had en met de resterende gelden met de noorderzon is vertrokken. Mijn vader berooid en met een slechte naam achterlatend. Niet echt tof om te zien als jong meisje. Maar hij had gelukkig een plan B en is daardoor na even §@# -:(- -O- schouders er onder en als een gek gaan soliciteren terwijl hij al iets ouder was toen.

Mijn neef die eerder al een restaurant heeft zien stranden en noodgedwongen de stekker eruit heeft getrokken door miscommunicatie met de gemeente daar. Uithuilen opnieuw beginnen en heeft een vrij goed lopend restaurant/biercafe weer opnieuw opgezet. Was net uitgebreid naar het pand ernaast toen covid kwam. En is nu met creatief denken nog steeds financieel gezond.