Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:47

Queelens schreef:
Hoe doen jullie dat trouwens met routes en navigatie? Rijden jullie gewoon op basis van weggetjes die je kent en af en toe ergens nieuws in? Of op geplande routes? En dan met fietsnavigatie?

Ik heb een Garmin Edge 830 maar gebruik de navigatie niet . De Edge is handig omdat ik mijn trainingen vanuit TraingPeaks in het scherm krijg .
Fietsen is eigenlijk altijd training , gebaseerd op tijd - wattage - hartslag .
Afhankelijk hoe mijn programma eruitziet heb ik globaal een route in mijn hoofd .
En stel deze indien nodig onderweg bij .

Mijn interval trainingen doe ik altijd op hetzelfde stuk ivm weinig verkeer, goed wegdek , geen stoplichten etc .

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 20:37

Ik rij met een Garmin Edge 830, en gebruik de navigatie veel. Toegegeven, ik ben een enorme nerd. Ik hou van metertjes, bijhouden en ik hou van kaarten. Ik beleef er echt plezier aan om een route uit te stippelen. Zonder navigatie rij ik vaak dezelfde route, met navigatie kan ik tijden naar de kaart kijken en mijzelf afvragen hoe het er in het echt uit zal zien. Plus, ik ben net verhuisd dus ik weet heg nog steg.

Voor gravel gebruik ik de site van gravelseizoen.cc. Daar staan heel veel leuke routes op. En die pas ik dan ook weer aan naar eigen inzicht. Afgelopen weekend was het meer een watersporterevent :=

Afbeelding

Anoniem

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:08

Haha heerlijk, maaikemuis :D Asssavers zijn overrated! Je hebt echt de smaak te pakken, he :))

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:22

culaccino schreef:
Haha heerlijk, maaikemuis :D Asssavers zijn overrated! Je hebt echt de smaak te pakken, he :))

Asssavers zijn enorm handig… wanneer je ze meeneemt. Voorlopig liggen ze vooral mooi te zijn boven en bedenk ik mij steeds dat ik ze mee moet nemen wanneer ik al een vieze en natte kont heb. Het zit nog niet in het systeem }:0

En ik vind het fietsen enorm leuk. Dat had ik een jaar geleden niet gedacht. Toen wilde ik de fiets wegdoen. En nu heb ik er 3 *\o/* (en die ene fiets heb ik wel verkocht, dat dan weer wel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:37

Haha, ik ken het. Ik vergeet hem ook steeds.

Ja, dat is rap gegaan bij jou! :))

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:47

Ik bedoel trouwens gravelrides.cc (damn you autocorrect, maar ik kan mijn bericht niet meer aanpassen)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:54

Veel garmin gebruikers hier. Ik neig zelf naar de Wahoo bolt2. Deels ook omdat ik het design mooi vind := en het lijkt erop dat de integratie met Komoot makkelijker is. En ik ben dol op Komoot.

Wij doen vaak in het donker ook rondje bekende wegen. In het weekend route via Komoot. Omdat ik een redelijk volle agenda heb plan ik ook al mijn fietsmomenten in. Misschien dat het in de zomer een paar keer spontaan lukt maar nu in ieder geval niet. Als ik dan even een halfuurtje niets heb ga ik al routes voor dat weekend klaarzetten in Komoot. Word daar helemaal gelukkig van om bestaande en nieuwe routes te maken :)

T2T voor training is de Garmin die jij hebt heel fijn. Althans van wat ik erover lees eindeloos veel functies. Daar heb jij een goed apparaat aan!

Haha Maaike zo lekker. Ik vertik spatborden altijd dus ik kom ook vaak met modder tot diep in mijn haren terug. Het begin is altijd even rot maar als je dan toch eenmaal vies en nat bent maakt het niet zo veel meer uit.

Mijn fiets is dinsdag gewoon al binnen gekomen! Ik moest nog even om een 8mm inbusje voor de pedalen maar gisteren stond hij helemaal in elkaar <3 een klein stukje voor de ergste donker een klein stukje de hei op wat gravel en bospaadjes gefietst en manman ik ben helemaal verliefd <3 wat een heerlijke fiets tot nu toe! Vond alleen de frametas die speciaal voor deze fiets ontworpen is tegenvallen. Dus daar even wat nieuws voor zoeken.

Vrijdagavond de weg op en zaterdag mijn gravelroute fietsen die al klaar staat in Komoot :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:30

Jaaaaaa, hij is er!!!!!! Wat ontzettend leuk, ik kan mij voorstellen dat dat heel veel gave rondjes worden daar in het Gooi. Ik vind het er zelf erg leuk fietsen.

Vies worden vind ik niet zo heel erg. Enige jammere is dat ik net zo lang bezig ben met het schoonmaken van 2 fietsen als dat ik aan het fietsen was.... Gisteren is mijn schoonmaakkit binnengekomen. Hopelijk wordt het schoonmaken nu makkelijker en leuker!

Ik heb gisteren een biconcase gekregen voor de gravelfiets. Op mijn fiets past een frametas niet zo lekker, ik kan of niet meer bij mijn bidons, of hij past niet om het frame heen (is wat dikker). Nu wil ik dit proberen voor het meenemen van mijn slotje en de essentials om je fiets in het veld te repareren. Ik heb namelijk een bidonplek onder op mijn frame zitten. Ik vroeg mij al af waarom dat bevestigingspunt daar nu zat, maar blijkbaar is dit het idee daarachter. Ik ben benieuwd!
]

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 18:47

Hoi, wielrenner meldt zich :)
Was wel koud vandaag op de fiets!
Ik kom graag meelzen/posten.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:01

Welkom Biks! Gezellig dat je mee komt kletsen. En het is inderdaad enorm koud, al weet ik natuurlijk niet hoe het in Drenthe was vandaag. Maar hier is het al 2 dagen ontzettend mistig en daarmee ook heel erg waterkoud. Vrieskou kan ik prima tegen, waterkou daarentegen.....

Ik ben maar een rondje binnen gaan fietsen O:) . Vriendinnetje heeft een trainingsschema voor mij gemaakt. Let wel, zij fietst sneller dan dat ik douche zijn we laatst achtergekomen en ze heeft jarenlang traitlons gedaan. Ik ben zojuist echt helemaal stuk gegaan _O- .

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:16

maaikemuis schreef:
Welkom Biks! Gezellig dat je mee komt kletsen. En het is inderdaad enorm koud, al weet ik natuurlijk niet hoe het in Drenthe was vandaag. Maar hier is het al 2 dagen ontzettend mistig en daarmee ook heel erg waterkoud. Vrieskou kan ik prima tegen, waterkou daarentegen.....

Ik ben maar een rondje binnen gaan fietsen O:) . Vriendinnetje heeft een trainingsschema voor mij gemaakt. Let wel, zij fietst sneller dan dat ik douche zijn we laatst achtergekomen en ze heeft jarenlang traitlons gedaan. Ik ben zojuist echt helemaal stuk gegaan _O- .

Drenthe was grijs mistig en koud :brr:

--

Zo was ik begonnen op de spinningfiets en nu heb ik er nog niet weer op gezeten. Ik kreeg een beetje een hele vervelende en pijnlijke ontsteking rond om het zitvlak. Nog nooit zo erg gehad.

Stomme is dat ik er gewoon spul voor heb om het te voorkomen maar daarbij dacht ik ach een uurtje spanning kan niet zoveel kwaad.

Mooi wel dus :')

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:18

Ik heb fietsen op een laag pitje staan voor nu. Volgende week wil ik wel elke dag een kort rondje gaan doen (iets met een afstandschalenge vanuit mijn werk voor een goed doel als we als groep bepaalde afstandsdoelen halen) maar ik ben te bang dat ik de veel afkoel. Ik heb het namelijk tijdens het sporten niet koud, het tegenovergestelde juist, maar mijn lichaam koelt wel af. Ik ben eind 2020/begin 2021 een paar keer met onderkoelingsverschijnselen thuis gekomen en ik durf het gewoon niet echt meer aan in de winter zegmaar. Dit jaar ook nog geen indoor trainer, plan is volgend jaar wel als ik een nieuwe fiets heb die echt dedicated voor sportfietsen is en die niet naar buiten mee hoeft als ik in de winter ergens heen moet binnen de stad.

Voor nu de focus op hardlopen en als de zwembaden weer open gaan ook zwemmen. Ik heb, voor mijn doen, best grote plannen voor de zomer dus er is genoeg te doen en fietsen is het onderdeel waar ik me al het best in voel dus daar heb ik wel vertrouwen in zonder uitgebreide wintertraining. Al kan ik niet wachten tot het warmer weer is en minder glad en nat buiten en ik weer lekker de fiets kan pakken om er gewoon 2 uurtjes tussenuit te knijpen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 20:10

Bedankt Maaikemuis! Ja die waterkou is echt veruit het ergste :brr:

@zebrastreep, auw, wat vervelend zeg! Meteen lesje geleerd :=

@imay, wat zijn je plannen deze zomer?
Leuk om te lezen dat je ook zwemt, dat mis ik echt ontzettend, ben ook fanatiek zwemmer.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 20:14

Biks2 schreef:
Bedankt Maaikemuis! Ja die waterkou is echt veruit het ergste :brr:

@zebrastreep, auw, wat vervelend zeg! Meteen lesje geleerd :=

@imay, wat zijn je plannen deze zomer?
Leuk om te lezen dat je ook zwemt, dat mis ik echt ontzettend, ben ook fanatiek zwemmer.

Ik ben niet zo'n fanatieke zwemmer, maar omdat mijn plannen zijn om minstens 2 keer een sprintafstand t en 1 keer een olympische afstand triathlon te doen ben ik toch maar begonnen met baantjes zwemmen. Ik hoop als de lockdown beëindigd wordt mijn voor kerst gekregen borstcrawl les te kunnen volgen want ik kan alleen schoolslag en dat is veel trager. (sprint afstand = 750 meter zwemmen, 20km fietsen en 5km hardlopen. Olympische afstand is dubbel dat.)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:35

Gave doelen IMAY! Het lijkt erop dat de zwembaden weer openen dus dan kan je lekker aan de slag! Vervelend van de onderkoelingsverschijnselen. Dan kan je inderdaad maar beter voorkomen.

Welkom Biks! En n het is inderdaad fris. Heb gisterenavond mijn nieuwe fiets uitgeprobeerd. Tijdens het fietsen zelf is het wel te doen maar als je daarna je fiets gaat schoonmaken. Moeilijk koud _O-

Fietsje doet het wel lekker! Wennen aan de nieuwe houding als je van mtb afkomt. Dus als ik een keer net iets te snel wat te lang weg ga gaan mijn ongetrainde nekspiertjes het wel even voelen denk ik.
Had het eigenlijk voor vanavond pas gepland dat testritje maar kon niet meer wachten dus even in mijn agenda geschoven.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:43

Dat schoonmaken dat is met de huidige stand van de wegen en vooral bospaden wel nodig. Ik ben laatst net zo lang bezig geweest met fietsen als dat ik bezig was met het schoonmaken van de twee fietsen. Dat is op de een of andere manier mijn werkje geworden. Vriendlief is er niet zo handig mee, zeker niet zo grondig en die was de laatste keer de kettingen vergeten droog te maken en had de fietsen in de schuur weggezet. Roest op de ketting ;( . Dus nu doe ik het maar weer en staan er regelmatig twee fietsen in de keuken te drogen O:) .

Ik kan mij wel voorstellen dat het even aanpassen is wanneer je van de MTB af komt. Voor mij was het verschil minder groot aangezien ik al een endurancebike onder me heb. De geometrie komt best wel een beetje overeen. Ik vind mijn boswielrenfiets echt onwijs lekker fietsen.

Mocht je het leuk vinden, dan vind ik het wel een keer leuk om af te spreken in de buurt van Hilversum. Ik denk dat ik van een MTB'er heel veel kan leren en dat je mij er finaal uitrijdt (Captain Slow on the go :') ), maar ik heb hem zo in de auto gegooid!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:09

Queelens schreef:
T2T voor training is de Garmin die jij hebt heel fijn. Althans van wat ik erover lees eindeloos veel functies. Daar heb jij een goed apparaat aan!

:j Het handigste is dat Garmin goed werkt met TrainingPeaks .
Mijn coach zet mijn trainingen in TrainingPeaks en ik heb ze dan meteen op mijn Garmin horloge en Edge staan .

Voorheen had ik Polar , en dan ben je steeds je trainingen op briefjes , of
op je hand aan het schrijven . Dat werkt niet . :n

Leuk IMAY1990 , weet je al waar je gaat starten ?

Welkom Biks :D

Mmmm , ik heb voor vandaag nog bijna 2 uur bike op mijn schema staan .
Zo geen zin om deze op de Tacx te doen -O- .
En qua weer is het hier nog mistig en koud . :brr:
Hoop dat de weer app gelijk heeft en vanaf 14:00 uur er een dun
zonnetje doorkomt .
Dan eerst maar huishouden en de was doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:11

Leuk, Biks2! Welkom! Wat heb je voor fiets?

Ik vind het knap dat jullie zo fietsen, hoor. Ik ben mijn motivatie een beetje kwijt :o

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:51

Time2Tri schreef:
Leuk IMAY1990 , weet je al waar je gaat starten ?

In ieder geval DTS Haarlemmermeer en waarschijnlijk Tri Hard Amsterdam. Ik heb me voor beide ingeschreven. Nu kreeg ik echter een paar dagen terug een mail van Kikathlon dat de 2022 editie waar ik voor ingeschreven sta omdat de 2021 editie niet door ging in samenwerking met Tri Hard in Amsterdam wordt georganiseerd en de andere optie is Rotterdam 1 week later en ik weet nog niet of ik dat aan kan en hoe ik dat plannings technisch ga aanpakken en als ik moet kiezen welke ik dan zou kiezen

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:49

@time2tri, en nog buiten kunnen fietsen?

@maaikemuis, ja dat schoonmaken is een heel karwei! Maar wel erg satisfying als het weer gebeurd is.

@culaccio, dank je wel! Ik heb een singel speed racefiets. Dit geeft de nodige uitdagingen maar vind het wel leuk fietsen, lekker ouderwets.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:02

Biks2 schreef:
@time2tri, en nog buiten kunnen fietsen?

De zon bleef helaas weg -O- , maar toch naar buiten gegaan .
Indoor had ik echt geen zin :o
Toch een rondje van 50 km gedaan , wel koude handen op het eind . Maar lekker gefietst :j
En na opwarmen thuis nog 40 minuten hardgelopen.

Afbeelding

Afbeelding

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:07

IMAY1990 schreef:
In ieder geval DTS Haarlemmermeer en waarschijnlijk Tri Hard Amsterdam. Ik heb me voor beide ingeschreven. Nu kreeg ik echter een paar dagen terug een mail van Kikathlon dat de 2022 editie waar ik voor ingeschreven sta omdat de 2021 editie niet door ging in samenwerking met Tri Hard in Amsterdam wordt georganiseerd en de andere optie is Rotterdam 1 week later en ik weet nog niet of ik dat aan kan en hoe ik dat plannings technisch ga aanpakken en als ik moet kiezen welke ik dan zou kiezen

Leuk vooruitzicht hoor :j
En succes alvast met je trainingen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 12:31

Pffff na zoveel kilometer fietsen nog hardlopen *\%/* Respect hoor...

Gisteren een hele mooie Liv gravelbike gezien, op slag verliefd :') Alleen ik vind het zo ontzettend jammer dat het bikepacking fietsen zijn en geen biketouring.

Alles precies in de kleinere tassen aan het frame vind ik wat ingewikkelder dan ‘gewone fietstassen’. Ook een tent lijkt me onmogelijk mee te nemen.

Nou ik ga weer even naar de Liv site om ze weer te bewonderen :') Een nieuwe fiets heb ik dit jaar wel nodig. Zit te dubben of dat in het voorjaar te gaan doen of pas einde zomer na de fietsreis.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 12:56

Sakura789 schreef:

Dit jaar oktober mag ik na 3,8 km zwemmen , 180 km fietsen nog een
marathon lopen :wow:

Leuk ..een nieuwe fiets .
Is de vraag of dan na de zomer nog jou wens model en maat
beschikbaar is .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 14:52

Sakura789 schreef:

Gisteren een hele mooie Liv gravelbike gezien, op slag verliefd :') Alleen ik vind het zo ontzettend jammer dat het bikepacking fietsen zijn en geen biketouring.

Alles precies in de kleinere tassen aan het frame vind ik wat ingewikkelder dan ‘gewone fietstassen’. Ook een tent lijkt me onmogelijk mee te nemen.

Nou ik ga weer even naar de Liv site om ze weer te bewonderen :') Een nieuwe fiets heb ik dit jaar wel nodig. Zit te dubben of dat in het voorjaar te gaan doen of pas einde zomer na de fietsreis.

Haha, het gravelvirus gaat rond! :)) Ik ben dus ook rustig op zoek met het idee dat een gravelbike een beetje all-round is, en o.a. met het doel om een langere trektocht te maken (met tent). Zou je er geen rek/bagagedrager(s) op kunnen zetten, zodat er toch een tent etc. mee kan? Dat was mijn plan, maar geen idee of dat eigenlijk wel kan :o