[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:49

Nynkefleur schreef:
Zoo en nou ben ik er echt klaar mee hoor. Nog geen maand geleden mn stopweek gehad en nu al weer een soort doorbraakbloeding. Ga morgen gelijk bellen voor een afspraak voor evt een andere pil of ander anticonceptie middel. Ben het echt zat :+
Iemand die ook opeens doorbraakbloedingen heeft gehad? Ik heb ze normaal pas als ik 3 maanden de pil doorslik... nu eerst een paar dagen wat krampen in mn baarmoeder gehad en nu moet ik echt een inlegkruisje dragen..

Ik heb dat jaren geleden ook altijd gehad. Kon nog maar net 1 strip afmaken en het was alweer feest. Ben toen op Microgynon 60 gezet door de HA en dat deed op zich wel wat (en + 10 kg :)) ) later langzaam weer afgebouwd naar de 30 variant en nu kan ik echt rustig 6+ strips achter elkaar nemen voor ik er een beetje last van krijg.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:59

Cabelona schreef:
Even een vraagje, hoe lang hebben jullie moeten wachten op de doorverwijzing van huisarts naar de gynaecoloog voor het zetten van een spiraaltje?

Ik kreeg meteen een doorverwijzing en kon binnen de 2 weken bij de gynaecoloog terecht :) Ik heb het bij de gyn laten doen omdat zij meteen met de echo kon kijken of het goed zat :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:17

@ Eline91: Mijn HA stelde mij op 32-jarige leeftijd wel sterilisatie voor, maar gezien dat geen oplossing was om geen menstruatie meer te krijgen tenzij volledige wegname vd eierstokken (wat ik heel ongezond vond) toch maar voor gepast

@ Cabelona: ik kreeg onmiddellijk doorverwijzing voor gyn en kon binnen de week al terrecht. Maar je hebt gynaecologen waar je maand of langer op voorhand afspraak bij moet maken.

Cabelona

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:46

Hmm, dan ga ik er morgen even achterna bellen. Ik heb nog niets gehoord van de huisarts. Deze zou mij namelijk op de hoogte houden en dat is nu al zo'n 3 weken geleden...

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:54

Frummels schreef:
Nynkefleur schreef:
Zoo en nou ben ik er echt klaar mee hoor. Nog geen maand geleden mn stopweek gehad en nu al weer een soort doorbraakbloeding. Ga morgen gelijk bellen voor een afspraak voor evt een andere pil of ander anticonceptie middel. Ben het echt zat :+
Iemand die ook opeens doorbraakbloedingen heeft gehad? Ik heb ze normaal pas als ik 3 maanden de pil doorslik... nu eerst een paar dagen wat krampen in mn baarmoeder gehad en nu moet ik echt een inlegkruisje dragen..

Ik heb dat jaren geleden ook altijd gehad. Kon nog maar net 1 strip afmaken en het was alweer feest. Ben toen op Microgynon 60 gezet door de HA en dat deed op zich wel wat (en + 10 kg :)) ) later langzaam weer afgebouwd naar de 30 variant en nu kan ik echt rustig 6+ strips achter elkaar nemen voor ik er een beetje last van krijg.

Oef. Ben net 10kg kwijt :+
Volgende week afspraak bij de HA om te overleggen! Heb ook al een tijdje een niet pluis gevoel over mn baarmoeder ( niet hypochonder, google nooit en ga nooit naar de HA ) dus dan kan ik mooi mijn onrust uiten, maar hopelijk ligt het gewoon aan de pil.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 00:02

Nynkefleur schreef:

Ik kan 1 strip + 1 week slikken en dan sowieso een doorbraak. Ik doe het er maar mee..

Ben helemaal niet heftig ongesteld tijdens mijn stopweek dus geen idee hoe dat precies zit.

Heb ooit een andere pil gehad maar daarvan werd ik in m'n stopweek niet ongesteld (dus zwanger-stress) en dan uiteindelijk na een paar maand random een doorbraak. (Terwijl ik dus wel stopweken deed). Dat was ook niet echt mijn ding dus ben weer terug naar m'n oude pil.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 00:47

Vraagje voor mensen met een Mirena!

Ik heb sinds november 2017 een Mirena spiraal. Eigenlijk heel happy mee, zit lekkerder in mijn vel dan met de pil, niet tot nauwelijks meer ongesteld en het zetten viel me ook 100% mee.

Wel heb ik regelmatig last van vrij heftige krampen in mijn lies sinds het zetten van de spiraal. Deze krampen/pijnen zijn duidelijk anders dan menstruatiekrampen. De pijn zit echt in mijn lies, meestal rechts, en komt in steken. Hij is redelijk periodiek en steekt dus eens in de zoveel weken de kop op. Toen ik laatst voor iets anders bij de huisarts was dit ook gelijk nagevraagd (dit was ook de huisarts die mijn spiraal zette). Omdat de pijnen redelijk periodiek zijn vermoedde zij dat het om de eisprong ging, en zei ze ook dat het kan dat je deze na het zetten van een spiraal heftiger kan voelen. Ze adviseerde mij het een tijdje aan te kijken, en als de pijnen heftiger of frequenter werden terug te komen.

Al heb ik de krampen dus eens in de zoveel weken, zijn deze wel echt heel naar. Soms wordt ik van de pijn erg duizelig en misselijk. Nou wil ik echt niet meer aan de pil, dus die spiraal laat ik er niet zomaar uit vissen.

Nou vroeg ik me dus af of iemand zich herkent in dit verhaal :) Ik kijk het sowieso nog even aan, omdat de krampen wel redelijk hetzelfde zijn gebleven de afgelopen maanden.

Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:17

Hoi allemaal! Ik weet niet zeker of deze vraag al gesteld is; maar ik ben in de eerste week van de micorgynon 30 de pil vergeten en keek in de bijsluiter en las dus dat als je onbeschermde seks hebt gehad in de afgelopen 7 dagen (dus voordat je hem vergeten bent) dat je dan de morning achter pil moest halen,waarom is dit? Nu is de MAP 5 dagen geldig na je onbeschermde seks dus mis je dan 2 dagen bescherming? En normaal ben je toch veilig tijdens je menstruatie? Is dan nu je hormoonspiegel te laag en geef je een boost? Ik snap niet helemaal waarom ik hem moest nemen maar heb het maar gedaan haha.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:54

Het gaat erom dat de eerste week juist het gevaarlijkste is om hem te vergeten. In de eerste week (en deel 2de week) houd de pil namelijk als het goed is de eisprong tegen. Vergeet jij een pil, kan je lijf toch al een eitje vrij laten komen.

De kans dat je in de derde week nog zwanger raakt is veel kleiner omdat het eitje (bij een normale cyclus) dan al vrijgegeven zou zijn, dus de kans dat je lichaam nog een eitje loslaat dan (als je de pil vergeet) is veel kleiner.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 14:58

Het schijnt dat zaadcellen in het meest gunstige geval 7 dagen kunnen blijven leven in je lichaam.
Dus daarom biedt je pil niet genoeg bescherming in de eerste week na de menstruatie, juist omdat je daarvoor al een stopweek hebt gehad.
Als het goed is is een pil vergeten (liever niet, uiteraard) in de 2e of 3e week minder dramatisch.

De map heeft natuurlijk ook maar zijn beperkte werking. Als ik het goed begrepen heb maakt die korte metten met een eventueel vruchtje nog voordat dat goed en wel ingenesteld is.

Na 5 dagen gaat dat niet meer op, dan is die vrucht ingenesteld en zul je andere acties moeten ondernemen om er vanaf te komen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:25

Tutti_Frutti schreef:
Vraagje voor mensen met een Mirena!

Ik heb sinds november 2017 een Mirena spiraal. Eigenlijk heel happy mee, zit lekkerder in mijn vel dan met de pil, niet tot nauwelijks meer ongesteld en het zetten viel me ook 100% mee.

Wel heb ik regelmatig last van vrij heftige krampen in mijn lies sinds het zetten van de spiraal. Deze krampen/pijnen zijn duidelijk anders dan menstruatiekrampen. De pijn zit echt in mijn lies, meestal rechts, en komt in steken. Hij is redelijk periodiek en steekt dus eens in de zoveel weken de kop op. Toen ik laatst voor iets anders bij de huisarts was dit ook gelijk nagevraagd (dit was ook de huisarts die mijn spiraal zette). Omdat de pijnen redelijk periodiek zijn vermoedde zij dat het om de eisprong ging, en zei ze ook dat het kan dat je deze na het zetten van een spiraal heftiger kan voelen. Ze adviseerde mij het een tijdje aan te kijken, en als de pijnen heftiger of frequenter werden terug te komen.

Al heb ik de krampen dus eens in de zoveel weken, zijn deze wel echt heel naar. Soms wordt ik van de pijn erg duizelig en misselijk. Nou wil ik echt niet meer aan de pil, dus die spiraal laat ik er niet zomaar uit vissen.

Nou vroeg ik me dus af of iemand zich herkent in dit verhaal :) Ik kijk het sowieso nog even aan, omdat de krampen wel redelijk hetzelfde zijn gebleven de afgelopen maanden.

Ik heb dezelfde klachten gehad. Heb uiteindelijk toen toch spiraal eruit laten halen omdat dat voor mij niet meer goed voelde :n heb diezelfde pijnen daarna ook niet meer gehad, maar ben toen wel weer op de pil overgestapt.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:10

Vervelend dat die pijn er bij jou toch voor zorgde dat je hem eruit liet halen! Had jij ze ook maar aan 1 kant?
Omdat de krampen nu maar een aantal dagen per maand zich voordoen heb ik zoiets van ik bijt er wel doorheen. Verder ben ik echt prima tevreden over de spiraal, en zie er erg tegenop om weer over te moeten stappen en op zoek te moeten gaan naar een alternatief.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:26

Misschien inderdaad even afwachten, misschien wordt het ook nog wat minder.

Klein vraagje: op de nuvaring-verpakking staat dat je moet bewaren bij kamertemperatuur (tot 30 graden). Ze lagen in mijn kamer maar de afgelopen weken is het heel heet geweest en ik heb een zolderkamer waar het denk ik wel even warmer is geweest. Ze hebben wel op een donkere plek gelegen en niet in de zon. Nu heb ik net weer een ingebracht en dacht daar net pas aan. Ze zijn ongeveer 1,5 maand geleden aangeschaft. Zijn ze nog betrouwbaar? Ik wil mijn dokter ook wel vragen maar zij zijn niet bereikbaar in het weekend.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:44

Dat is lastig.. ik had begrepen dat de Nuvaring het beste in de koelkast bewaard kon worden. Ik kan me ook wel voorstellen dat ze nog een soort veiligheidsmarge hebben, dus dat 5 graden extra bijvoorbeeld ook niet zoveel kwaad kan, maar ik ben natuurlijk geen expert. Als je toch seks gaat hebben oid, doe het dan beter met condoom om tot maandag zou ik zeggen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 13:16

Zoek apotheek als bijsluiter zeggen kamertemperatuur. Wilde hem dus ook niet zomaar in de koelkast leggen :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 19:43

Ik ben 3 weken geleden na 2 jaar trouw microgynon 30 slikken gestopt. Weinig intieme activiteit en ik begon me te realiseren dat ik best wel onnodig troep in mijn lichaam aan het stoppen was. En ik realiseerde me ineens dat ik best afgevlakt was qua emoties. Dat hebben de afgelopen weken extra bevestigd, want pff wat doen die natuurlijke hormonen toch rare dingen met je. :+ Lekkere achtbanen al gehad.
Maar goed, 3 weken later dus. Ik begin te merken dat mijn cupmaat af begint te nemen en daar ben ik eigenlijk niet zo blij mee. Meer meiden die na het stoppen van de pil krimpende voorgevels hadden? :Y)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:09

PeerAppel schreef:
Ik ben 3 weken geleden na 2 jaar trouw microgynon 30 slikken gestopt. Weinig intieme activiteit en ik begon me te realiseren dat ik best wel onnodig troep in mijn lichaam aan het stoppen was. En ik realiseerde me ineens dat ik best afgevlakt was qua emoties. Dat hebben de afgelopen weken extra bevestigd, want pff wat doen die natuurlijke hormonen toch rare dingen met je. :+ Lekkere achtbanen al gehad.
Maar goed, 3 weken later dus. Ik begin te merken dat mijn cupmaat af begint te nemen en daar ben ik eigenlijk niet zo blij mee. Meer meiden die na het stoppen van de pil krimpende voorgevels hadden? :Y)

Ik ben sinds afgelopen week ook gestopt na ruim 13 jaar de pil te hebben gebruikt. Behalve heel veel hoofdpijn en prikkelbaar zijn, merk ik nog niets. Ben wel benieuwd of ik dat ook ga merken. Zou het op zich niet heel erg vinden als het wat krimpt :=

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:36

Ik wel :') Was heel tevreden, maar als het minder wordt niet meer eigenlijk.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:11

Ben benieuwd of jullie nog adviezen voor mij hebben..
Vanaf mijn 14e tot m'n 21e heb ik altijd de prikpil gehad, en wat een verademing was dat toen ik gestopt Was!
Ik heb toen een tijdje niks gebruikt, daarna weer aan de pil gegaan.
Op m'n 22 raakte ik zwanger van mijn zoontje.
De hele zwangerschap was ik een vreselijke heks, ( en zo was ik echt nooit )
En dit is ook nooit meer weggegaan.

12 weken na m'n bevalling heb ik m'n koperspiraal laten zetten, Hier over ben ik best tevreden.
Alleen die menstruaties...
Al een week van te voren begint het, chagrijnig, boos, verdrietig, tot depressief aan toe.
Moe en hangerig, gewoon helemaal niks willen.
Van m'n eisprong heb ik ook behoorlijk last, verschrikkelijk chagrijnig en labiel.

Maarja.. Wat nu, tegen hormonen kan ik blijkbaar ook niet, maar helemaal niks is blijkbaar ook geen optie.
Word er zo moedeloos van om mij telkens zo wisselend goed en niet goed te voelen.. :(

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 14:43

Sheran schreef:
Zoek apotheek als bijsluiter zeggen kamertemperatuur. Wilde hem dus ook niet zomaar in de koelkast leggen :)

De nuvaring kan prima in de koelkast bewaard worden. Sterker nog, in de koelkast blijven ze langer houdbaar :) . Ik gebruik hem zelf ook en gooi ze altijd in een doosje in de koelkast, dat heeft mijn apotheek aangeraden. Bij de fabrikant en in de apotheek worden ze ook koel bewaard.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:52

Angeliquee18 schreef:
Vanaf mijn 14e tot m'n 21e heb ik altijd de prikpil gehad, en wat een verademing was dat toen ik gestopt Was!

12 weken na m'n bevalling heb ik m'n koperspiraal laten zetten, Hier over ben ik best tevreden.
Al een week van te voren begint het, chagrijnig, boos, verdrietig, tot depressief aan toe.
Van m'n eisprong heb ik ook behoorlijk last, verschrikkelijk chagrijnig en labiel.

Maarja.. Wat nu, tegen hormonen kan ik blijkbaar ook niet, maar helemaal niks is blijkbaar ook geen optie.
Word er zo moedeloos van om mij telkens zo wisselend goed en niet goed te voelen.. :(

Dit is dus, ondanks dat ik geen kind heb, de reden dat ik me heb laten steriliseren. Die koperspiraal is er nu een ruime week uit, wat een verademing!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:42

Angeliquee18 schreef:

Er zijn toch nog andere opties zoals de Mirena om uit te proberen?

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:06

Angeliquee18 schreef:

Misschien is een kyleena spiraal een optie? Bevat minder hormonen dan de mirena! Lees maar is en bij vragen mag je gerust een pb sturen!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:40

prulletje schreef:
Sheran schreef:

De nuvaring kan prima in de koelkast bewaard worden. Sterker nog, in de koelkast blijven ze langer houdbaar :) . Ik gebruik hem zelf ook en gooi ze altijd in een doosje in de koelkast, dat heeft mijn apotheek aangeraden. Bij de fabrikant en in de apotheek worden ze ook koel bewaard.

Ik check morgen bij mijn apotheek, ook of de huidige nog veilig is om te gebruiken :) Ik heb hem wel in maar wil op zich niet zwanger worden :P

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:46

Angelique, ik raad je ook aan even ijzer en vitamine D te checken, zie mijn andere posts in dit topic. Die kunnen ook invloed hebben op hormonen.