Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:27

Mijn hemel wat een wind vandaag. Even op en neer geweest naar Eemnes, ik werd op de Stichtse brug bijna terug de polder in geblazen. Vriendin fietste mee terug naar Almere (om daarna zelf terug te gaan over diezelfde Stichtse brug). Super gezellig, en enorm grappig. Die fietst sneller dan het licht!

Maar die wind…..

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:52

...de beste trainingsmaat :D Haha gelukkig hebben wij bossen, dus als ik er echt geen zin in heb, dan duiken we de beschutting in :')

Allemaal de beste wensen voor het nieuwe jaar! Dat we met elkaar maar veel veilige kilometers kunnen maken!

Mijn goede voornemen is om mijn oude fietscomputer te gaan vervangen voor een modernere met navigatie wellicht. We hebben lichtelijk de plannen om in juni een fietsreis te gaan maken door Denemarken. De N8 willen we gaan fietsen. Ik heb de routes bekeken en dat ziet er wel heel fijn uit als eerste lange fietsreis en redelijk gezien de omstandigheden waar we nu in zitten.

In het voorjaar dan even in Nederland een lang weekend een testrondje maken met alle spullen, dus mochten jullie nog tips hebben voor een leuke ronde of een fijne camping (rustig, natuur, zonder voorzieningen, of apart). Wat betreft apart, we hebben afgelopen jaar een nacht doorgebracht op de stadscamping in Amsterdam, onder de ring A10, dat was ook een bijzondere ervaring :D

Misschien nog een nieuwe fiets, mijn oude bereikt dit jaar de 10.000km op Strava. Het was een hele goedkope fiets destijds (student), dus ik kijk uit naar iets lichters en beters.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:56

Eindelijk is het weer eens gelukt *\o/* wel op de spinningfiets maar het is weer een begin. Wel rustig aangedaan maar had opzich wel een redelijke conditie.

Ik voel mijn benen wel even goed nu. Maar weer op naar het mooie weer het begon direct weer te kriebelen om meer te gaan doen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:25

Wij gaan vanavond weer! Zal wel even wennen zijn van 13 naar 3 graden :')

Wij hebben nog wel een tacx, maar geen fiets meer die erop past. Misschien moet dat ding maar even naar Marktplaats.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:37

@Sakura Het ligt er een beetje aan waar je iets zoekt. Ik weet nog wel een mini boerencamping. 14 plaatsen uit mijn hoofd. Waarvan 7 voor reizigers als ik het goed heb. Ligt naast de Drunense duinen.

@Zebrastreep, Dat is goed nieuws. Alles langzaam opbouwen en de tijd nemen. Dan komt het vast goed.

Ook allemaal de beste wensen en veilige kilometers.

Vandaag voor het eerst weer naar het werk dit jaar. En met de trike gegaan. (Mijn velomobiel heeft de rem kapot) Heen was geen probleem en eigenlijk best lekker. En donker was het ook nog, lekker rustig.

De terugweg was wel een dingetje. Volle bak tegenwind en een stortbui over mij heen. Wat mij opviel is dat ondanks alle regen mijn bovenbenen gewoon nog droog waren. Alleen mijn onderbenen vingen wel al het water op. En mijn bovenlichaam ook. Dus net thuis en meteen gedouched. Vanavond weer naar de paarden(zoals iedere dag.) Hopelijk wat droger dan net.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:18

Heerlijk die nieuw-jaars ritten! Ik ging vandaag eindelijk de echte buiten Km’s maken, had wel op de rollers nog gezeten maar buiten telt past echt! Werd wel direct ingewijd met het Hollandse weer :Y) plan was rondje van 53 maar vond het wel goed na 10km vol wind tegen en enorme regen haha!

Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:18

Haha heerlijk he dat Hollandse weer! Ik ben maandag met de racefiets van mijn vriend de Veluwe in gedoken. Daar geen last van de wind. Was een lekker rondje van ca 60km. Dan krijg ik de laatste 15km toch wel pijntjes omdat de fiets ik weet niet hoeveel framematen te groot is. Tijd dat de gravelbike leverbaar wordt en ik hem kan bestellen!

Sakura, ik weet niet wat voor fiets je hebt? Als je toevallig een mtb hebt of een gravel is de green divide een toffe route in NL. Stuitte hier van de week op en wil hem zelf deze zomer gaan fietsen als ik de gravel heb. 3x 100km. Puur door de natuur van NL (op 10km bij wageningen na dan om de oversteek naar de veluwe te maken). Je kan de route vinden op Komoot.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:12

Afbeelding

Het was prachtig vanmorgen! Precies het excuus waarmee ik de gravelbike heb gekocht. Op mooie ochtenden voor de avonddienst uit genieten van de heide.

Heerlijk!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 13:20

Mooi hoor Maaike *\o/*

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 14:58

Wel echt een hele mooie foto. Zo te zien heb je echt kunnen genieten. En zeker een mooi excuus om een gravelbike te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:17

Heerlijk, Maaike <3 Rijd je er ook mtb-paden mee? En wat voor banden heb je er nu onder?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 16:44

Nee, op dit moment doe ik nog niet heel veel spannends. Ik ben echt een newby. Echt MTB ga ik nog maar niet proberen. Eind deze maand heb ik een cursusdagje gravelen. Lijkt mij leuk. Ik iets minder kamikaze en vriend iets minder angstig.

Op dit moment heb ik er 38c giant crosscut AT-1 banden onder zitten. Dat bevalt voorlopig wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:00

Leuk! Ik vind cursussen altijd tof, en soms ontmoet je er ook nog leuke mensen!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:45

Super mooi Maaike <3
Ben benieuwd wat je van de gravelcursus gaat vinden. Waar ga je die doen?

Ik heb vanmorgen mijn gravelbike besteld. Wonderen zijn de wereld nog niet uit. Hij was ineens leverbaar. Nu nog max 2 weken wachten en eens gaan kijken wat ik allemaal aan ‘accessoires’ ga nemen. Moet nog bidonhouders en een frametas erbij gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:08

Oeh dat is snel opeens, Queelens! *\o/*

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 11:21

Wat leuk Queleens!!! Ik ben heel benieuwd!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:35

Wauw Maaikemuis, wat een heerlijke foto!!!

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:52

Queelens schreef:
Super mooi Maaike <3
Ben benieuwd wat je van de gravelcursus gaat vinden. Waar ga je die doen?

Ik heb vanmorgen mijn gravelbike besteld. Wonderen zijn de wereld nog niet uit. Hij was ineens leverbaar. Nu nog max 2 weken wachten en eens gaan kijken wat ik allemaal aan ‘accessoires’ ga nemen. Moet nog bidonhouders en een frametas erbij gaan zoeken.

Ah leuk nieuws. Na een langere tijd wachten kunnen die 2 weekjes ook nog wel erbij. Het is nu in ieder geval zeker dat de gravelbike komt. En altijd leuk om een nieuwe fiets samen te stellen. Alles uitzoeken wat je er bij zou willen hebben is ook een beetje om het je eigen fiets te maken.

Toen ik mijn velomobiel bestelde wist ik dat ik heel erg lang moest wachten vanaf de bestelling. 11 maanden om precies te zijn. Maar ik vind het wel heel erg leuk om samen te stellen omdat deze fietsen voor iedereen uniek gemaakt worden. Maar dan dat wachten, vond ik echt heel vervelend. Heb ik snel ergens tweedehands een gewone ligfiets gekocht om die tijd te overbruggen. Want ik kon echt niet meer met mijn MTB fietsen met mijn schouders.

Iets wat ik ooit nog leuk zou vinden is een Fattrike. Een trike met die grote balllonbanden die je ook wel eens onder MTBs ziet. Maar dat is dan wel duur voor een funbike die ik niet zo heel veel zal kunnen gebruiken.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:05

Ik ga de gravel cursus doen via gravelrides.cc. Hij stond daar op de website (die overigens heel veel leuke routes bevat). Sturen, mul zand, modder, fietsbeheersing, dalen en stijgen. Voor mij wel een goede want ik schat dingen nog wel eens verkeerd in en werk volgens het principe ‘vaart is alles’.

Ik vind dat gravelen wel wat. Ik merk dat ik veel minder gefixeerd ben op snelheid. Ik hobbel zo lekker door het bos en ben echt aan het genieten. En net als de Trek ben ik ook helemaal weg van de geometrie van het Livje.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:10

Dat is pas lang gothico! Maar dan heb je uiteindelijk ook wat.
Leuk Maaike. Je zal ongetwijfeld het een en ander opsteken daar. En lekker he zo door de bossen genieten <3

Hoe doen jullie dat trouwens met routes en navigatie? Rijden jullie gewoon op basis van weggetjes die je kent en af en toe ergens nieuws in? Of op geplande routes? En dan met fietsnavigatie?

Ik ben me daar nu wat in aan het verdiepen want gravel nodigt wel uit tot (on)geplande routes fietsen. Waar je met de mtb gewoon de track op gaat. Ik gebruik nu Komoot waar ik 2 provincies op heb maar heb dus (nog) geen fietsnavigatie en doe dat dus via mijn airpods op komoot wat opzich wel werkt maar niet fantastisch. Ik overweeg een fietsnavigatie van Garmin of Wahoo. Een andere kan niet echt op mijn fiets. Maar misschien zijn er voor de tussentijd andere handigheidjes of hebben jullie adviezen over een goede fietsnavigatie. Ik vind dat Komoot wel leuk ook om zelf een beetje te freubelen met routes. Heb er al een klaar staan voor dit weekend als de gravel dan al binnen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:35

Meestal rijd ik zonder navigatie, maar ik fiets dan ook niet om te trainen. Vaak bedenk ik opeens 'NU ga ik fietsen!' en dan heb ik geen zin om eerst iets te plotten (en de Garmin niet altijd opgeladen). Voor de terugweg kijk ik dan even op Google Maps. Het nadeel is dat ik soms op gravel-/blubberpaadjes beland die ik écht niet met de racefiets kan doen, maar zo kom ik wel steeds op leuke plekken en leer ik de weg steeds beter kennen. En zo trap ik écht mijn hoofd leeg.

Ik heb wel een Garmin (Edge 530). Ik ben er redelijk tevreden over. Vind het leuk dat hij zelf ook routes kan voorstellen als je een afstand en windrichting kiest, en je kunt er gemakkelijk routes in zetten als je een gpx hebt. Ik snap alleen nog niet goed hoe je het begin- en eindpunt aanpast. En met de 530 vind ik het irritant dat hij wel per se wil dat ik zijn route volg. Als ik een stukje afsnijd, dan lijkt hij dat niet te begrijpen (of ik begrijp hem nog niet, kan ook :o ). Hij snapt het ook niet als ik per ongeluk de route andersom doe, dacht ik.

Ik heb ook een tijdje knooppunten gefietst (die schreef ik dan op mijn vinger :D ), maar in mijn regio zitten daar vaak stickers overheen geplakt, dus ik miste vaak een bordje :P

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:44

Door de weeks fietsen we nu in het donker en pakken we een standaard rondje van een uur meestal over de bekende landweggetjes. In de weekenden fietsen we meestal dan juist een ander rondje, omdat we dan in het licht fietsen. Meestal bedenken we wel even een beetje de richting die we willen gaan fietsen.

Als we echt langer dan 1,5 uur willen fietsen, dan maken we meestal even een knooppuntroute met de ANWB site. Deze kunnen we in de Wahoo laden en zelf maak ik dan even een geeltje met de nummers erop. Ook als we de fietsen op de auto zetten dan maak ik meestal een route. Als we dat niet doen dan zie ik allemaal leuke paadjes en dan fietsen we zo 100km ipv een geplande 50km. Ook leuk, maar soms hebben we nog plannen/feestjes/heel druk gehad op het werk. Dus dan is het fijn dat je een beetje geniet en niet kapot thuis komt of geen energie meer hebt daarna.

Wij hebben hier wel het geluk dat we alle kanten op kunnen, verschillende bossen, dijk, heuvels, vlak.

In de zomer met langere rondjes nemen we ons altijd wel voor om een pad/weg/route te nemen die we nog nooit gefietst hebben. Dat is best wel leuk! Totdat je door Houten fietst, daar verdwaal je echt op de fiets. Alles lijkt op elkaar, geen doorkomen aan.

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:48

Ik rij meestal met navigatie op de racefiets en daarvoor gebruik ik Komoot i.c.m. Garmin Edge 530. Doordat ik Komoot aan Garmin Connect (IQ) heb gekoppeld, wordt de rit automatisch geüpload naar de Garmin zonder dat ik ergens op hoef te klikken oid. Echt super chill! Als je van de route afwijkt heeft Garmin een functie om je weer terug te sturen naar de route (zoals culacinno beschrijft), maar deze functie kun je ook uitzetten zodat je ongehinderd nieuwe paden kan ontdekken. Dit kun je trouwens ook doen door de ''navigatie/koers'' te stoppen tijdens de rit en later weer aan te zetten als je weer op de route zit (moet je er alleen wel voor zorgen dat je op ''nee'' drukt bij de vraag of je naar het begin van de koers/route genavigeerd wilt worden). Dit wijst zich allemaal redelijk vanzelf als je de Garmin eenmaal voor je neus hebt.

Qua fietsnavigatie hebben Garmin en Wahoo allebei zo hun voor-en nadelen. Ik had als eerste model een Garmin 520 welke opzich wel prima beviel, maar de batterij hield het op een gegeven moment niet zo lang meer uit. Sinds afgelopen zomer ben ik over op de Garmin 530. De 530 is ten opzichte van de 830 en 1030 het beste geprijsd/goedkoopst, maar de 530 is ook het enige model met knoppen i.p.v. een touchscreen. Zeker met handschoenen of slecht weer is een touchscreen gewoon niet zo handig. Daarnaast doe ik ook nog aan MTB'en, waardoor de Garmin voor mij handiger is dan de Wahoo. De Garmin heeft namelijk ook nog MTB features en je kan verschillende profielen aanmaken op de Garmin, waardoor ik gemakkelijk kan switchen tussen race en MTB qua instellingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:52

Ah, wat goed, Susan! Thanks, die optie van het afwijken van de route ga ik even zoeken. Ik vind de Garmin Edge 530 inderdaad vrij intuïtief, het wijst grotendeels wel voor zich. :j

Haha, dat van Houten :=

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:00

Ik rijd ook bijna altijd met mijn Garmin Edge tour. Als ik een route wil plannen doe ik dat via afstandmeten.nl en in combinatie met statshunters.com kan ik routes maken door en naar plekken waar ik nog niet ben geweest. Ook wilde ik daar geen vakjes gaan vullen en doe ik nu dus af en toe toch.

Als ik specifiek ergens heen wil maak ik ook routes. Maar ik kan hem ook laten navigeren naar een adres.
Echter houd de batterij het niet langer dan 5 a 6 uur vol. Dat is voor mij op lange ritten te weinig. Maar ik kan met mijn powerbank hem tijdens het navigeren gewoon opladen. En dan mijn mobiel ook meteen. (Kan ik zelfs via de accu van de Velomobiel als ik daarmee ben.(Zit een USBpoort in.) Nadeel is dat ik dan ook snel geen verlichting meer heb.)

Ook fiets ik ronden van 30km tot 50km wel uit mijn hoofd wat ik dan leuk vind. Ik ken door het vele rondfietsen behoorlijk de omgeving. Dus daarom ook leuk om nieuwe wegen te pakken. Dat kan ik dus via stathunters weer zien.