Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:39

Wat een verschil in kleding bij sommige. Ik doe het prima in een hardloopbroek en draag graag een thermoshirt met korte mouwen onder een hardloopshirt met lange mouwen. Ik heb 1 shirt die gevoerd is op de romp en ook 1 waarbij het hele shirt een dun fleecelaagje heeft. Doe een dunne band om mijn hoofd en heb dunne handschoenen, die bij mij vaak na 3 a 4 km ook weer afgaan. Germie, heb je ook moeite om jezelf warm te houden tijdens het wandelen/duiken?

Hier doe ik ook wel eens de losse voordeur sleutel in mijn BH. Langere afstanden heb ik mijn rugzakje om en met kortere heb ik vaak de hond mee waardoor ik mijn gordel ruimte heb voor een telefoon. Maar ga ook rustig zonder telefoon op pad.

Fijn Ninus dat je goedgekeurd bent door de fysio. Misschien heeft je horloge wat langer nodig om de resultaten te "lezen". Mijn horloge vind dat ik al slaap als ik om 20.00 uur op de bank hang en netflix kijk :Y)

Goed dat je gewoon doorgaat iiSunshine, zo'n evenement helpt mij ook wel om toch door te blijven gaan en gemotiveerd te blijven. Een hardloopmaatje werkt voor mij ook erg goed, dan kan je elkaar motiveren.

Welke keuring ga je doen judenjul? Ik wil ook nog steeds, maar ben nog steeds niet helemaal fit en vind het dan ergens zonde om te gaan omdat ik weet dat de resultaten beter kunnen :Y) Eigenlijk onzin, want het is altijd een momentopname natuurlijk en ze zullen daar wel een beetje doorheen kunnen kijken.

Suliko, hoe was je ijsbad? Kan je er niet beter in 1x in "springen/zakken" dan erin lopen? Dan ben je er sneller weer van af denk ik dan... haha.

Ik heb gisterenavond weer een ontspannen uurtje bij de sportmasseur gehad. Vooral mijn schouders zaten vast, waarschijnlijk van de pull up challenge die ik bij de sportclub doe. Ze had ook wat gevoelige plekken in mijn kuiten maar voor de rest was het ook lekker ontspannen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 11:54

suusje26 schreef:
Wat een verschil in kleding bij sommige. Ik doe het prima in een hardloopbroek en draag graag een thermoshirt met korte mouwen onder een hardloopshirt met lange mouwen. Ik heb 1 shirt die gevoerd is op de romp en ook 1 waarbij het hele shirt een dun fleecelaagje heeft. Doe een dunne band om mijn hoofd en heb dunne handschoenen, die bij mij vaak na 3 a 4 km ook weer afgaan. Germie, heb je ook moeite om jezelf warm te houden tijdens het wandelen/duiken?

Fijn Ninus dat je goedgekeurd bent door de fysio. Misschien heeft je horloge wat langer nodig om de resultaten te "lezen". Mijn horloge vind dat ik al slaap als ik om 20.00 uur op de bank hang en netflix kijk :Y)

Nee, ik heb het met wandelen eigenlijk nooit koud. En met duiken worden alleen mijn handen koud, maar dat heeft iedereen. En dat is vooral na de duik. Afgelopen weekend heb ik 2 duiken gemaakt van een uur, waarbij ik tijdens de eerste duik een volloper gehad heb, dus mijn hele linkerarm, oksel tot bij de heup was zeiknat. En normaal neem ik een extra onderpak mee, maar dat had ik nu niet, dus de 2e duik met een nat onderpak gemaakt in water van 4 graden en een uur ging gewoon weer. Ik had wel toen een thermoshirtje onder het onderpak geaan. Maar de anderen waren er bij beide duiken eerder uit dan ik. Ik hou het vaak makkelijker vol dan anderen. Ik heb ook geen heating nodig bijvoorbeeld. Daarom snap ik het ook niet dat ik juist met hardlopen het koud heb. En het is dus in het begin, na een tijdje wordt het wel beter. De koude bovenarmen heb ik opgelost met dat hardloopjack voor de winter, maar als het onder 0 is, dan is dat nog te weinig helaas, tenminste wel in het begin.
Dat ik dus die hardloopmuts en handschoenen uit moet doen na een aantal kilometers, dat hebben jullie dus ook. Maar in het begin dus niet zo extreem koud zoals ik het heb.

Wat voor horloge heb je dat die aangeeft dat je slaapt als je stilzit? Want ik heb dat bij mijn Garmin nooit. Zelfs als ik eens overdag slaap omdat ik bijvoorbeeld op reis ben, dan meet die het nog niet en dan slaap ik echt. Ik weet ook niet hoe serieus je een slaapscore moet lezen. De Forerunner 35 gaf aan dat ik nooit een remslaap had en nu met de Instinct 2 dus wel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:06

Bij mij klopt dat echt wel, als hij een slechte slaapkwaliteit aangeeft bevestigt dat mijn gevoel. Ik ben juist alijd verbaasd hoe goed hij mijn gevoel kan weergeven.
Dutjes houdt hij ook best goed bij nu, klopt eigenlijk altijd.
Als ik gewoon stil lig op de bank, geeft hij meestal 'rust' aan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 13:28

iiSunshine, ik stop af en toe voor een foto, vooral bij een langere loop in de natuur. Bij kortere loopjes stop ik meestal niet of maak ik heel soms rennend een foto. Als ik mezelf op de foto wil zet ik mijn mobiel ergens op, wanneer ik iets geschikts tegenkom, dan maak ik een filmpje en haal ik hier later een screenshot uit. Dat doe ik heel soms.
Balen dat het even stroef ging de afgelopen tijd, maar fijn dat een gepland loopje motivatie geeft. Voor nu nog even beterschap!
Ik vind onverhard leuker (technischer) en ook prettiger lopen dan verhard. Heel apart, maar op asfalt word ik me altijd bewust van mijn beenlengteverschil en krijg ik eerder last van mijn knie of heup, onverhard heb ik dat amper. Helaas heb ik geen eigen auto, waardoor ik vaker in de stad loop. Al heb je in Utrecht wel wat leuke onverharde paden door parken en langs de grachten en singels.

Ninus, fijn dat je bent goedgekeurd! En soms heb je even wat meer rust nodig. Ik hoop in ieder geval dat het zonnetje bij jou net zo schijnt als hier en je nog een rondje kan doen.

suusje26, bij dit meer kan je er alleen inlopen en het wordt ook nog eens langzaam dieper. :') Al ging ik laatst in de kromme rijn, daar moet je er in één keer in en dat vind ik echt heftig. Ik vind erin lopen niet zo erg eigenlijk, alleen mijn voeten zijn erna wel ijsklontjes. Maar poeh, het was wel intens vandaag. Het water is echt heel erg koud en de buitentemperatuur is ook koud. Toch voelt het erna fantastisch! Al is aankleding met trage en koude spieren wel een dingetje, maar mentaal doet het me goed en fysiek heb ik het idee dat mijn weerstand beter is dan voorgaande winters, dan had ik toch wel regelmatig griepjes of verkouden en nu niets behalve een weekje lichte corona.
Fijn dat je van de massage hebt genoten!

Tegenwoordig hebben bijna alle hardloopbroeken wel ruime en goede zakken toch? Ik heb leggings, zowel lang als kort en shorts van verschillende merken en allemaal hebben ze minstens 2, soms zelfs 3, zakken. Van asics, nike, endurance, ninepine en stoic. In de ene zak doe ik mijn mobiel, in de ander een losse huissleutel en evt nog een reepje, mijn oortjes, handschoenen. Bij langere afstanden doe ik mijn rennersvest/rugzakje om.

Ik heb de indruk dat mijn garmin horloge wel accuraat is in de slaapmetingen. Ik heb een keer iets geks gehad, was een van mijn eerste nachten alleen wildkamperen, waarbij ik vaak wakker werd en onrustig sliep. Toen begon hij opeens te zoemen en was de valdetectie geactiveerd? :') Daar snap ik nog steeds niets van, want ik lag gewoon al de hele tijd. Ik kan me niet voorstellen dat mijn stresslevel zo hoog was, dat hij daardoor is geactiveerd. Gelukkig kon ik hem nog stop zetten, anders had ik mijn moeder en vriend ook direct in paniek midden in de nacht. _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 14:26

Ik zie juist erg weinig tights met zakken waar je telefoon in past.
Op zalando zijn ze al erg moeilijk te vinden en in de winkel kom ik ze eigenlijk ook niet tegen. Of de zakjes zijn mini en er past geen telefoon in. Bij de meeste lange tights is het grootste probleem bij mij dat ze afzakken, schuren of dat ze te lang zijn. Ik heb in verhouding korte benen.

Wat raar die valdetectie!

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 15:10

Suusje26 ik ga de groot sportmedische onderzoeken (3 en 4) bij sma Plemper.

Afbeelding

Suliko ik heb een keer tijdens het maken van een shake de ongevaldetectie geactiveerd :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:09

Supervixen schreef:
Ik zie juist erg weinig tights met zakken waar je telefoon in past.
Op zalando zijn ze al erg moeilijk te vinden en in de winkel kom ik ze eigenlijk ook niet tegen. Of de zakjes zijn mini en er past geen telefoon in. Bij de meeste lange tights is het grootste probleem bij mij dat ze afzakken, schuren of dat ze te lang zijn. Ik heb in verhouding korte benen.

Ik heb zowel lange als korte hardloopleggings van Decathlon en die hebben heel prima zakken. Ik kan er mijn telefoon en sleutel makkelijk in kwijt en als ik zou willen een reep oid in de andere zak.

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:17

Decathlon vind ik niks, daar lig ik gegarandeerd van open en ze passen mij niet goed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:19

Ja, dat is balen, maar ze zijn er dus wel degelijk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 16:36

Decathlon heeft vaak wel goed spul. Ik denk dat ik daar eens ga kijken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 17:30

De pasvorm van decathlon kleding valt bij mij ontzettend raar, maakt niet uit wat het is. Dus dat heb ik opgegeven.
De leggings van asics hebben bijna allemaal wel grote zakken en een elastiek bij de taille zodat je hem kan aantrekken! Dat heeft mijn endurance en nike trail legging trouwens ook.
Sportkleding koop ik zelden via zalando, ik vind het aanbod daar minder. Ik kijk eerder bij bergfreunde (heeft vaak leuke korting, all4running of bij het merk zelf op de website.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:30

ik heb een fijne sportlegging die ik gebruik voor het hardlopen mét zakken die groot zat zijn voor je telefoon van de H&M; “sportlegging van drymove met zakken”, 20 euro. lekker high waisted dus zakt niet af, ik ben 1.67 en is wellicht iéts te lang, maar ik stoor me daar niet aan.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:39

Ik heb ook korte benen en je krijgt mij echt niet chagrijniger dan met een afzakkende broek. De Decathlon broeken passen bij mij ook niet fijn en ik probeer ik geen andere broeken meer uit. De Sweaty Betty en Niks Fusion zitten als gegoten, niks meer aan doen :D

Al schakel ik straks snel weer over naar de korte broek en ik ben fan van de Nike 2-in-1 Dryfit. Heeft ook ruimte voor een telefoon en een sleutel.

Het zonnetje deed het goed vandaag, de wind was wel erg aanwezig. Maar ik heb het lopen toch maar overgeslagen en ik luister maar even naar het advies van Garmin, tijd om even rustig aan te doen. Maar mijn hemel wat vind ik dat lastig :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 18:54

Niks fusion? Is dat een nieuw merk? :+ :D

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:23

die 2 in 1 dry fit shorts, kruipen die niet omhoog? dat is echt mijn struggle altijd met korte broeken. korte sport broeken nog nooit geprobeerd, maar dat is wel echt een must dat ze niet omhoog kruipen. met passen is het ook altijd lastig omdat je er vaak na x km pas achter komt. je hebt wel zalfjes en dingetjes wat je kunt smeren, maar dat vind ik niet zo fijn.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:23

Ja dat is 2 keer net niks, maar je betaalt er wel veel geld voor :')

[edit: ik ben toe aan weekend, wat een enorme spelfout :oo]
Laatst bijgewerkt door Ninus op 19-01-24 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 19:34

:') :')

IiSunshine ik loop al jaren met fusion korte tights, kruipen nooit op. Worden veel gebruikt door lange afstandlopers.

Ik heb een fijne 12km gelopen uit mijn werk, met daarin 4x1 km tempo. Ging lekker!

Afbeelding

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 22:33

Ik heb een forerunner 245. Ik heb denk ik gewoon een hele lage rusthartslag waardoor ie denkt dat ik slaap :z

Dit was gisteren. Ging pas naar bed rond 22.00. Daar zie je ook nog een streepje van wakker. :7

Afbeelding

Afbeelding

Hier ben ik fan van de broeken van stronger. Zakken niet af en kruipen niet op. Geen grote zakken maar die heb ik ook niet nodig.

Goed dat je even je rust pakt Ninus. Heerlijk he die zon, krijg nu ook al helemaal zin in het voorjaar. Je merkt ook al dat de dagen weer wat langer worden.

Zo heb ik uit het werk ook nog snel even een rondje kunnen lopen. Elmo weer een stukje meegenomen en vervolgens alleen nog wat gelopen. Moest mijn dochter ophalen bij turnen en wilde perse richting de 10 km, dus even gas erop. Ging erg lekker. Hartslag deed ook weer normaal.

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er ook uit als een fijne training SV :)

Ben benieuwd naar je ervaring straks judenjul.

Knap hoor Suliko, wel fijn om te merken dat je weerstand beter word. Ik wil het ook wel eens proberen maar weet niet goed waar te beginnen. Een koude douche misschien.

Dat van die valdectectie heb ik ook regelmatig. Vooral als ik klap om de hond te roepen :') maar hij heeft nog nooit echt gebeld. 1x tijdens het wandelen heeft ie de activiteit wel stop gezet en een melding verstuurd.

M_ontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:10

Ziet eruit als een fijne training SV!

Bij mijn Garmin klopt m’n slaap eigenlijk nagenoeg altijd, ook als ik daarvoor met een lage hartslag op de bank zit. Ik heb de tactix 7.

Ik loop altijd het fijnst in de broeken van fusion, zakken niet af en kruipen ook niet omhoog. Vooral de extra lange tights komen met mijn lengte goed van pas.

Mooie foto zo ook van je hond suusje!

Zelf lig ik er helaas de komende tijd even uit met een gebroken voet. Baal echt want heb ook nog geen andere vorm van cardio gevonden die ik kan doen dus vrees dat ik m’n wedstrijd plannen een beetje om moet gooien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:25

Och, jeetje, sterkte met het herstel, M_ontana!
Wat is er gebeurd?

Wat doen jullie als je snipverkouden bent met dichtzittende holtes, wel of niet gaan lopen?
Ik twijfel een beetje, stukje lopen kan de boel misschien ook wel lostrekken, of ik krijg het helemaal stik benauwd, maar dat zou ik snel genoeg moeten merken, denk ik?

Mijn Fenix 6s pro solar ondersteunt die nieuwe dutjes functie niet.
Maar mijn slaap klopt meestal wel, tenzij ik heel onrustig heb geslapen, dan wil die de slaaptijd wel eens inkorten, maar dan trek ik hem handmatig weer recht in Connect.

Over kleding weet ik niet zo heel veel te melden.
Ik heb het, ook bij mijn lage looptempo en nog korte afstanden en regelmatig wandelen tussendoor al heel snel warm en moet er ook echt niet aan denken om in een hoody te gaan hardlopen.
Was laatst bij de Decathlon mij aan het verbazen wat er aan looptruien hingen.
Die leken mij echt veel te warm voor hardlopen, maar ik ben niet zo'n heel erge koukleum.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 20-01-24 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 10:37

Sterkte M_ontana, dat is flinke pech hebben.

Marije ik zou een rustiger, kort loopje doen. Als je je goed voelt, kun je er nog een stukje aanplakken en voelt het niet goed, dan ga je terug.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:43

Zolang je geen koorts hebt zal ik gewoon op gevoel gaan lopen. Vaak knap je er inderdaad wat van op omdat het dan open gaat.

Ah vervelend een gebroken voet. Beterschap. Misschien roeien met 1 voet als cardio vervanging?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 13:59

Als cardio vervanging met een gebroken voet kun je ook nog aan de handbike denken.
Dat vond ik in mijn vorige sportschool altijd een enorm kl#te ding en baalde als ze die in het circuit van mijn groepsles hadden opgenomen, maar het is wel erg effectief en je hebt er geen benen voor nodig.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:17

Over thights. Ik ben fan van Fusion.... Duurste sportkleding ooit, maar echt, beste aankoop ooit voor mij!

Ik loop met dit weer in een gevoerde thight en een gevoerd shirt met lange mouw. Die shirts hebben duimgaten dus mn hand valt er al in. Ik trek vaak mijn vingers een beetje in zodat ik die warm houd. Na een paar km zijn ze warm genoeg en komen ze eruit (en vaak ook mijn duimen uit de duimgaten).

Morgen de eerste trainingsloop voor de Rotterdam marathon op de planning. Een loop van 20km, met pacers en al, ben erg benieuwd!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 22:54

Ja fusion is top hè, ik zweer er ook bij.