De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:58

anne_bento schreef:
Zijn werkgevers verplicht om het advies van RIVM te volgen?
Mijn partner is enorm verkouden, snottert en niest aan 1 stuk door. Hij mag zich echter alleen ziek melden als ie koorts heeft, anders kost het hem zijn salaris. Hij werkt in een kleding winkel. Ik vindt het heel vreemd allemaal.

Dat soort dingen maakt het nu zo lastig, de regels omtrent zoiets zijn vindt ik gewoon niet heel duidelijk in de zin van wat zijn je rechten en plichten. Mag je je nu ziekmelden als je verkouden bent zonder koorts? Moet dan iedereen zich ziekmelden want je kunt het ook hebben zonder symptomen? Waar ligt nu de grens?

anne_bento

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:59

Precies. Je kunt wel zeggen ik blijf gewoon thuis maar we hebben zijn inkomen ook gewoon nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:59

Je mag je altijd ziek melden.
En waar staat dat hij zich alleen mag ziekmelden met koorts? Zelf bedachte regel?
Gewoon zeggen dat je koorts hebt. Groetjes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-20 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:00

anne_bento schreef:
Mijn partner is enorm verkouden, snottert en niest aan 1 stuk door. Hij mag zich echter alleen ziek melden als ie koorts heeft, anders kost het hem zijn salaris. Hij werkt in een kleding winkel. Ik vindt het heel vreemd allemaal.

De regering gaat volgens mij voor het werkgeversbelang en mochten ze hem willen ontstaan? Dat zal op basis van dit nooit lukken. Zorg dat je hem op video hebt zodat je kunt bewijzen dat hij heel ziek is, bel de huisarts maar vooral, last hem thuisblijven, regels zijn regels . En de regels zijn wel duidelijk , verkouden of hoesten of neusverkouden of koorts niet en en maar een van deze symptomen is genoeg om thuis te blijven.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 15-03-20 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Joman schreef:
Mij lijkt dat iig de gemeenten in Brabant wel nadere maatregelen gaan treffen nu de Belgen massaal daar naartoe menen te moeten gaan.

Na het weekend zouden er voor NB extra maatregelen komen. Ik hoop dat het er een van is dat het voor Belgen niet meer aantrekkelijk is om naar Nederland te komen.

Noor17

Joman schreef:
SusanH schreef:
Wbt testen. Ik zat me af te vragen hoe dat voor zorgmedewerkers zit die niet in ziekenhuizen werken. Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking. Daar zitten ook mensen tussen met een kwetsbare gezondheid. Ik zou me dus wel willen laten testen omdat ik me heel verantwoordelijk voel voor de cliënten. Wie zou ik dan het best kunnen bellen? Werkgever? Eigen huisarts? GGD? Of heeft het bij voorbaat al geen zin? Voor mij verandert er niks, ik moet thuis uitzieken. Maar voor mijn collega's en de cliënten is het wel belangrijk om te weten of ik corona heb of niet.

De huisarts. Maar ik denk dat het bij voorbaat geen zin heeft. Volgens mij moet je bijna dood zijn, willen ze nog testen. Zeker in Brabant.

Bij voorbaat geen zin. Ze testen alleen mensen die opgenomen worden in het ziekenhuis en als het het beleid veranderd in woon - zorgopvang. Bij risico groepen die normaal de jaarlijkse griepvaccinatie krijgen kijken ze of het nodig is ivm een ander beleid. Dit wil zeggen dat alleen bij opname er getest gaat worden. Bron GGD noord en oost gelderland. Richtlijnen hebben wij vrijdagavond gekregen op de HAP

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:01

Huisartsen kunnen zelf niet testen... of tenminste, niet in mijn regio. Gaat via de GGD, maar die hebben hele strenge regels van wie ze nu testen dus dat gaat gewoon niet gebeuren.

Mbt alleen ziek mogen melden bij koorts: idioot, want Rutte heeft iets anders gezegd in zijn toespraak...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:01

Ik heb aankomende week een gesprek bij de praktijk ondersteuner van de huisarts, maar ik moet toch zeggen dat ik het ook spannend vind om in de wachtkamer te wachten van de huisarts.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:02

Afbeelding

Anoniem

Yep. Zeker de komende periode denk ik.
Ik ga mijn afspraak bij de tandarts dinsdag af zeggen, mijn moeder valt in de risico groep en die mag ik van mezelf niet zien zolang wij nog contact hebben met anderen en liefst tot 14 dagen na het laatste contact. Zelf zijn we behoorlijk dingen aan het afzeggen en ook zaken voor onze bruiloft liggen stil. So be it, wereldgezondheid gaat voor!

BigOne

moonsparkle schreef:
Ik heb aankomende week een gesprek bij de praktijk ondersteuner van de huisarts, maar ik moet toch zeggen dat ik het ook spannend vind om in de wachtkamer te wachten van de huisarts.

Dan zeg je dat toch af.

secricible

W.b. testen hebben wij telefonisch via de GGD al gehoord dat testen alleen nog door het zkh mag gebeuren. Maar er is nog onduidelijkheid over.
In principe wordt alleen getest binnen kwetsbare groepen enin ziekenhuizen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:03

Tanya schreef:
Huisartsen kunnen zelf niet testen... of tenminste, niet in mijn regio. Gaat via de GGD, maar die hebben hele strenge regels van wie ze nu testen dus dat gaat gewoon niet gebeuren.

Mbt alleen ziek mogen melden bij koorts: idioot, want Rutte heeft iets anders gezegd in zijn toespraak...

Dat zegt ook niemand. Als je graag een test wenst, zul je je eerst moeten melden bij je huisarts.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:03

Joman schreef:
En waar staat dat hij zich alleen mag ziekmelden met koorts? Zelf bedachte regel?

Ja een mail vanuit de werkgever naar alle medewerkers (gaat over een behoorlijk groot bedrijf maar veel grote winkels), daarin staat heel duidelijk vermeld: geen koorts = geen ziek melding. Echt belachelijk. Maar als ze volgende maand zijn salaris inhouden moeten we wel een poot hebben om op te staan.

Mede door dit soort dingen mogen ze wat mij betreft alles gaan sluiten, dan is het maar duidelijk.

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:04

PSvanLot schreef:
Joman schreef:
Mij lijkt dat iig de gemeenten in Brabant wel nadere maatregelen gaan treffen nu de Belgen massaal daar naartoe menen te moeten gaan.

Na het weekend zouden er voor NB extra maatregelen komen. Ik hoop dat het er een van is dat het voor Belgen niet meer aantrekkelijk is om naar Nederland te komen.

Want de Belgen zijn het probleem :') Die maatregel had er al donderdag moeten zijn.

Suzanne F.

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:05

Ik las dat er gisteren een bruiloft in Druten is ontruimd omdat er veel meer dan 100 mensen aanwezig waren. Wat erg dat er dan handhavers moeten komen om dit een halt toe te roepen. Waarom bedenken ze dat zelf niet dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:05

Stral schreef:
PSvanLot schreef:

Want de Belgen zijn het probleem :') Die maatregel had er al donderdag moeten zijn.

Een extra probleem, zeker!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:06

SusanH, werkgever. Die wil vast niet op z’n geweten hebben dat zijn/haar werknemers cliënten heeft kunnen besmetten.

Voor zorgmedewerkers geldt dat zij WEL moeten werken als ze verkouden zijn/hoesten/keelpijn hebben zolang ze geen koorts hebben.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:07

Suzanne F. schreef:
Ik las dat er gisteren een bruiloft in Druten is ontruimd omdat er veel meer dan 100 mensen aanwezig waren. Wat erg dat er dan handhavers moeten komen om dit een halt toe te roepen. Waarom bedenken ze dat zelf niet dan?

Omdat er heel veel emotionele keuzes gemaakt worden in plaats van rationeel.
Ik kan het ergens wel begrijpen als je hier tijden naar uitgekeken hebt. Niet dat ik het goedkeur natuurlijk

Anoniem

anne_bento schreef:
Joman schreef:

Ja een mail vanuit de werkgever naar alle medewerkers (gaat over een behoorlijk groot bedrijf maar veel grote winkels), daarin staat heel duidelijk vermeld: geen koorts = geen ziek melding. Echt belachelijk. Maar als ze volgende maand zijn salaris inhouden moeten we wel een poot hebben om op te staan.

Mede door dit soort dingen mogen ze wat mij betreft alles gaan sluiten, dan is het maar duidelijk.

Nonsens, een werkgever kan (helaas voor hem) niet bepalen wanneer jij ziek bent. Ik zou gaan voor de kortste klap: zeggen dat je koorts hebt. Wat een idioterie

Tanya

Joman schreef:
Tanya schreef:

Dat zegt ook niemand. Als je graag een test wenst, zul je je eerst moeten melden bij je huisarts.

Nee maar ik zeg dat dat toch niet gaat gebeuren. Scheelt weer een tripje naar de huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:08

kamsel schreef:
SusanH, werkgever. Die wil vast niet op z’n geweten hebben dat zijn/haar werknemers cliënten heeft kunnen besmetten.

Voor zorgmedewerkers geldt dat zij WEL moeten werken als ze verkouden zijn/hoesten/keelpijn hebben zolang ze geen koorts hebben.

Dat is ook de enige groep waar een uitzondering op wordt gemaakt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:09

anne_bento schreef:

Een werkgever mag helemaal niet vragen naar wat er precies aan de hand is, dus ziekmelden is gewoon ziekmelden zonder verder in details te treden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:09

PSvanLot schreef:
Suzanne F. schreef:

Omdat er heel veel emotionele keuzes gemaakt worden in plaats van rationeel.
Ik kan het ergens wel begrijpen als je hier tijden naar uitgekeken hebt. Niet dat ik het goedkeur natuurlijk

Nou ik toch wat minder; heb jij straks de dag van je leven, liggen er 3 weken later bruiloft gasten aan de beademing of onder de grond. Dan heb je echt een dag gehad om nooit te vergeten denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:11

anne_bento schreef:
Joman schreef:

Schandalig.
Gewoon ziek melden, je hoeft tegen je werkgever helemaal niet te zeggen waarom je je ziek meldt. Werkgever mag niet vragen wat jij hebt. Dit melden bij een vakbond. En lid worden van een vakbond als hij dat nog niet is, dat is hard nodig bij dit soort werkgevers.
En ik zou die mail mooi proberen door te spelen naar de pers. Aanpakken, dit soort bedrijven!