Smallheal schreef:Cayenne schreef:Ik verbaas me vooral over aanstaande ouders die er voor kiezen om geen NIPT test te laten doen omdat ze bij een kasplantjes-ziekte de zwangerschap toch niet willen laten afbreken. 'We zien wel hoe het loopt'.
Ik kan daar echt niet bij.
Maar dat komt oom omdat de nipt test niet heel betrouwbaar is; een kans van 1 op 5000 dat je baby ... heeft...
Ik denk dat je in de war bent met de combinatietest, die geeft kansen aan. De NIPT test geeft gewoon aan of een kind een afwijking heeft. Enige is dat ze beperkt zijn in de ziektes die ze opsporen (Edwards, patau en ziekte van down, daarnaast kunnen ze nevenbevindingen doen, maar daarmee kun je dus geen specifieke ziekte oid opsporen, alleen zien of er toevallig in het onderzoek nog een afwijking gevonden wordt op een chromosoom).
De NIPTtest betaal je zelf deels voor (150 euro) en je gegevens worden anoniem gebruikt voor onderzoeksdoeleinden, dat maakt het voor sommige ouders onaantrekkelijk. Dan is er nog wel de combinatietest, maar die is dus idd zoals je zegt in kansen en dus redelijk wazig.
Fleurtjeuh, ik was wel even stil van jou plaatje vanochtend, ik vind de tekst erg sterk! Voor mij zou abortus een balans moeten zijn tussen "niet te laagdrempelig" (als in, ik gebruik geen voorbehoedsmiddelen en ga een abortuskliniek wel gebruiken als het foute boel is), en "laagdrempelig genoeg" (als in, als ik een keer per ongeluk zwanger wordt kan ik er zonder al teveel gedoe binnen lopen)
Ik schoot in de lach van jou opmerking Sizzle over leeftijden schatten. Ik kan dat dus ook echt niet.