Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boemklatsch

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:53

Voorkomen misschien niet, maar je loopt ze absoluut sneller op als je loopt op schoenen die je op verschillende vlakken niet passen. Dan kun je nog zo blessure vrij starten en langzaam opbouwen, op verkeerde schoenen loop je op termijn nou eenmaal blessures op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:01

Waarom heb ik dan door goedkope sneakers lastgehad van een hielspoorontsteking? Dat was niet gebeurd als ik die schoenen niet gekocht had. Ik heb niets veranderd aan belasting of training, maar liep en loop gewoon 5-6 km per dag en toen dus op die rotschoenen. Dan ontstaat beetje pijn, ach, trekt weer weg, totdat het opeens niet meer weggaat en dan helpt niets meer. Ik loop nu alleen op blote voeten, wolky, wandelsandalen van Teva of Brooks voor hardlopen, of Meindl voor zware wandelingen. Merkloze rommel komt er niet meer in. Een paar leuke goedkope sneakers hebben me dus 12 behandelingen shockwave gekost zonder resultaat. En zie maar weer eens van zo'n vervelend issue af te komen. Volgens de fysio is de ontsteking weg, dus ik doe m'n ding weer volledig, maar het is nog wel gevoelig. Door van goedkope loopschoenen over te gaan naar Brooks kon ik ondanks de hielspoor wel blijven hardlopen (daar waar wandelen wel pijn deed, deed hardlopen het niet en met een hielspoor wordt alles wat pijn doet afgeraden, en de rest mag gewoon. Meestal is het een hardloopblessure, maar in mijn geval dus niet).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:21

Ik zie dat dit topic nog actief is. *\o/* Ik was op zoek naar de trainingschema's van Evy namelijk en dacht niet meer dat dit topic nog leefde. :)

I.i.g. vandaag heb ik groen licht gekregen om te mogen beginnen met hardlopen, wel moet ik ontzettend rustig opbouwen en mag ik absoluut nog niet langer dan 5 minuten achtereen hardlopen (mijn onderrug leidt momenteel een eigen leven waardoor ik bij fysiotherapie ben, nu het de goede kant op gaat mag ik dus weer rustig aan beginnen met lopen). De bedoeling is dat ik de eerste 6 lessen ongeveer 4 tot 5 weken lang ga lopen, 3 maal per week en dan kijken hoe mijn rug zich houdt en of ik dan rustig aan verder mag. Tussendoor bouw ik het skeeleren ook op, maar gezien het vandaag weer eens regent op mijn vrije dag wil dat niet vlotten. :n

Ik klets dus graag weer mee. :D Moet ik mij nog even voorstellen overigens?

Ik heb altijd gezellig gelopen met Evy 2011. Van Renate heb ik ook een podcast maar die bouwt het tempo te snel op voor mij. Nu nog kijken of ik Evy 2006 nog ergens online kan vinden, ik zie hem niet meer thuis op mijn USB-stickies namelijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:50

Het onderzoek laat dus iets anders zien. Ik heb ook dure schoenen en ook blessures. Toch geloof ik niet dat dure schoenen blessures tegen gaan. Duur is niet per definitie beter.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:52

germie schreef:
Waarom heb ik dan door goedkope sneakers lastgehad van een hielspoorontsteking? Dat was niet gebeurd als ik die schoenen niet gekocht had. Ik heb niets veranderd aan belasting of training, maar liep en loop gewoon 5-6 km per dag en toen dus op die rotschoenen. Dan ontstaat beetje pijn, ach, trekt weer weg, totdat het opeens niet meer weggaat en dan helpt niets meer. Ik loop nu alleen op blote voeten, wolky, wandelsandalen van Teva of Brooks voor hardlopen, of Meindl voor zware wandelingen. Merkloze rommel komt er niet meer in. Een paar leuke goedkope sneakers hebben me dus 12 behandelingen shockwave gekost zonder resultaat. En zie maar weer eens van zo'n vervelend issue af te komen. Volgens de fysio is de ontsteking weg, dus ik doe m'n ding weer volledig, maar het is nog wel gevoelig. Door van goedkope loopschoenen over te gaan naar Brooks kon ik ondanks de hielspoor wel blijven hardlopen (daar waar wandelen wel pijn deed, deed hardlopen het niet en met een hielspoor wordt alles wat pijn doet afgeraden, en de rest mag gewoon. Meestal is het een hardloopblessure, maar in mijn geval dus niet).

Dat is gissen dat zul je namelijk nooit weten. Bovendien is hielspoor ook een over of verkeerde belasting

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:16

MISTRAL94 schreef:
germie schreef:
Waarom heb ik dan door goedkope sneakers lastgehad van een hielspoorontsteking? Dat was niet gebeurd als ik die schoenen niet gekocht had. Ik heb niets veranderd aan belasting of training, maar liep en loop gewoon 5-6 km per dag en toen dus op die rotschoenen. Dan ontstaat beetje pijn, ach, trekt weer weg, totdat het opeens niet meer weggaat en dan helpt niets meer. Het had dus voor 100% zekerheid niets te maken met hardlopen of fout trainen. Ik loop nu alleen op blote voeten, wolky, wandelsandalen van Teva of Brooks voor hardlopen, of Meindl voor zware wandelingen. Merkloze rommel komt er niet meer in. Een paar leuke goedkope sneakers hebben me dus 12 behandelingen shockwave gekost zonder resultaat. En zie maar weer eens van zo'n vervelend issue af te komen. Volgens de fysio is de ontsteking weg, dus ik doe m'n ding weer volledig, maar het is nog wel gevoelig. Door van goedkope loopschoenen over te gaan naar Brooks kon ik ondanks de hielspoor wel blijven hardlopen (daar waar wandelen wel pijn deed, deed hardlopen het niet en met een hielspoor wordt alles wat pijn doet afgeraden, en de rest mag gewoon. Meestal is het een hardloopblessure, maar in mijn geval dus niet).

Dat is gissen dat zul je namelijk nooit weten. Bovendien is hielspoor ook een over of verkeerde belasting

klopt, maar bij mij terug te herleiden voor 100% naar die schoenen. Daarom reageer ik ook dat de juiste schoenen enorm veel kunnen voorkomen. Het had in mijn geval voor 100% zekerheid niets te maken met hardlopen, maar het geeft wel aan dat ook gewone schoenen belangrijk zijn. Het waren dan bij mij goedkope sneakers en geen sportschoenen, maar ja, ik moet elke dag van en naar m'n werk een 5km wandelen. En zie er dan maar vanaf te komen.Maar goed, het is nu weg volgens een scan (ik voel het nog wel overigens, maar dat moet onschuldige botpijn zijn wat ook weg gaat trekken), dus daar ga ik dan maar van uit. Ik zal in ieder geval alleen maar merkschoenen kopen voorlopig en geen goedkope rommel. Voor normale schoenen dus wolky, voor hardlopen dus echte loopschoenen (en niet van de lidl ofzo waar ik ook altijd zonder problemen op kon hardlopen), en thuis op blote voeten en in de zomer teva sandalen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:54

Ik weet ook niet of nieuwe schoenen het probleem echt op gaan lossen. Daarom wil ik gewoon kijken wat die andere zaak zegt. Of misschien hebben die goede schoenen die afgeprijsd zijn oid. En zo niet, dan moet ik maar wachten tot ik weer werk heb en dus wat meer budget.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:56

IN de aanbieding kun je vaak leukeschoenen kopen hoor. Voor 50 euro mogeiljk niet, maar voor 80-100 euro wel. 150 euro hoeft echt niet. Mijn brooks glycerine waren 120 euro (ook al wat afgeprijsd), en ik vind ze kwalitatief niet zo goed eigenlijk (isoleren niets in de winter). Ik heb ook wel eens hetzelfde model gezien voor een 90 euro. Maar ja, ik ben van het passen, dus durf niet online te kopen. Alleen wolky kan ik online kopen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:01

Online durf ik ook echt niet. T paar dat bij de winkel lekker zat was afgeprijsd. Denk er toch wel sterk aan. Nog maar even goed nadenken..

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:20

Maar Mistral, niemand beweert hier dat goede hardloopschoenen blessures tegen gaan, dat zou lekker makkelijk zijn. Echter met goed passende schoenen heb je dat als oorzaak al ondervangen.
Tuurlijk heb je dan nog oorzaken als overbelasting e.d..

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:59

Dat geloof ik zeker germie dat je ook moeten kijken naar de situatie als je niet sport. Volgens een sportzaak waar ik vorig jaar in maart schoenen gekocht heb moest ik een correctie schoen hebben. Terwijl ik altijd op een normale schoen gelopen heb. Ook in mijn dagelijks leven heb ik geen steunzolen oid. Hele discussie met de fysio over gehad wat dan wel of niet goed is. Ga je een voet corrigeren tijdens het hardlopen wat je in het dagelijkse leven niet doet? Zorgt dat niet juist voor meer blessures?

Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat we niet klakkeloos de fabrikanten moeten geloven. Die willen natuurlijk dat wij die dure schoenen aanschaffen. Goed passende schoenen zijn belangrijk maar niet zaligmakend. Gezond verstand en luisteren naar je lichaam wel.

Boemklatsch lees dan je reacties nog eens terug. Je schrijft nogal tegenstrijdig vind ik.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:33

Ik lees die tegenstrijdigheid dus totaal niet, mijn eerste woorden zijn juist dat ze het niet voorkomen. ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 18:39

Bij mij moeten ze echt goed zijn anders heb ik meteen last van een gewricht bij mijn teen.
Van mijn aangemeten nikes van 130 euro had en meteen een blessure aan mijn hak die 4 weken duurde..
Saucony past het best bij mijn voeten.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:29

Ik lees inderdaad ook helemaal geen tegenstrijdigheden in de berichten van Boemklatsch.

Er is nogal veel discussie over of anti-pronerende schoenen nodig zijn al dan niet. Omdat licht proneren een soort van shockbreker functie heeft. Allen ja er zijn ook mensen die zwaar overproneren.
Maar voor een schoenverkoper is dat voor zijn verdiensten niet van belang want schoenen zijn niet duurder in anitpronerende vorm. In die zin is het niet zinvol mensen dergelijke schoenen aan te bevelen als ze er zelf niet achter staan.
Wat je wel bij veel winkelketens ziet dat er alleen naar de stand van de voeten wordt gekeken. Of naar de afwijkingen daarin. Maar als die afwijkingen ontstaan door problemen hogerop kun je niet zomaar straffeloos gaan corrigeren. Want dat kan dan weer problemen hogerop gaan geven.
Of te wel voor een goed schoenen advies moet niet alleen naar de stand van de voeten gekeken worden of de stand van de voeten tijdens het hardlopen , maar ook de stand van der rug, het bekken de knieen etc.
Met hardlopen heb je een geheel andere voetafwikkeling dan bij wandelen , ook een geheel andere schokbelasting. Dus correctie die je hebt in je hardloopschoenen heb je vaak helemaal niet nodig in je dagelijkse schoeisel. Andersom vaak ook of in ieder geval vaak hebben mensen die steunzolen hebben voor het hardlopen weer een andere correctie nodig.
Zelf loop ik al een 9 jaar na alle tevredenheid op antipronerende schoenen maar ik heb wel weer een normale trailschoen en op onverharde ondergrond kan ik daarmee ook straffeloos een hele marathon lopen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:32

Goede uitleg. Ze hebben in mijn geval ook gekeken naar de beweging in mn knie en bovenbeen/heup. Dus volgens mij wel zorgvuldig :).

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:35

En als je meer op voorvoetlanding loopt maakt het niet uit of je neutraal of antipronerende schoenen hebt want je mist dan dat hele moment in de beweging dat je enkel wat naar binnen zou komen :)
Ik kan inmiddels bijna 5km op voorvoetlanding. Loopt echt best fijn als je eenmaal went.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:48

Djilna schreef:
En als je meer op voorvoetlanding loopt maakt het niet uit of je neutraal of antipronerende schoenen hebt want je mist dan dat hele moment in de beweging dat je enkel wat naar binnen zou komen :)
Ik kan inmiddels bijna 5km op voorvoetlanding. Loopt echt best fijn als je eenmaal went.

Ik loop van nature op de voorvoet :) Als ik op de hak ga proberen te landen, ga ik heel apart lopen. :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:51

Ook bij een voorvoetlanding heb je vaak de pronerende beweging. En vaak is de voetlanding ook gekoppeld aan het tempo waarin je loopt en de al dan niet aanwezige vermoeidheid. Op hoog tempo land ik zelf op mijn middenvoet. In een langer tempo is dat veel minder duidelijk en gedurende een marathon wedstrijd verander ik steeds meer in een echte haklander. Bij veel marathon heb je bij iedere 5km een doorkomst filmpje. Aan mijn voetlanding kun je die filmpjes al op volgorde leggen. Bergop weer op de voorvoet, bergaf door de kleine passjes op de middenvoet.
Huidige onderzoeken wijzen ook uit dat er geen verschil zit in blessure gevoeligheid tussen voorvoet en haklanding zoals voorheen vaak werd beweerd.
Alleen de meeste hardloopschoenen hebben nog steeds een grote drop en volgens mij zit dat voor echte voorvoetlanders juist in de weg.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:26

Super interessant. Ik weet eigenlijk met wat voor soort landing ik loop. Ik overproneer wel bijzonder veel en met mijn hardloopschoenen wordt dat voor het grootste deel tegen gegaan.

Met wat voor broek lopen jullie?
Ik moet weer een nieuwe broek komen (ze gaan allemaal stuk vanwege mijn schurende benen).

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:00

Ik heb 1 broek van Spex (ofzo, t soort van huismerk van Perry sport) en eentje van de Kruidvat :'). Van de 'Leontien' serie, erg leuk. En omdat t zo goedkoop is maakt het me niet veel uit als t na een paar maanden stuk is.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:05

Ik heb deze middag een rondje van 7,7 km gedaan, tempo 6:23 :) Ik hoop om wat regelmatiger te kunnen trainen want de er zit vaak een week of zelfs 2 tussen en dan heeft het niet veel zin natuurlijk :\

Ik heb een broek van Adidas, is eigenlijk een beetje te klein want als ik voorover buig zie je mijn onderbroek er door :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:17

N.a.v. dit topic ben ik ook eens gaan lezen over pronatie. Blijkbaar heb ik zowel tijdens het lopen als hardlopen onderpronatie. Met hardlopen is dit iets duidelijker dan tijdens normaal lopen. Ik loop op adidas revenergy boost schoenen en voor zover ik weet zijn dat gewoon neutrale hardloopschoenen.

Maar waarom zou je een afwijkende afwikkeling van de voet willen corrigeren? Een lichaam beweegt zoals het gebouwd en gegroeid is. Daarin vanalles ook nog eens onder belasting gaan veranderen lijkt mij blessures juist in de hand te werken.

Ik loop 15 tot 20km per week, doe niet aan hardloopschema's of rustig opbouwen en heb het eerste half jaar op verkeerde schoenen zonder enige demping gelopen. Nog nooit last gehad van blessures door mijn blijkbaar afwijkende voetafwikkeling terwijl ik als ik het internet en de verkopers moet geloven ik al minimaal 2 kapotte enkels en kniën had moeten hebben..........

Broeken heb ik 3 van de lidl en 3 van de bristol/scapino eigen merk. Als ze kapot gaan niet zo'n ramp want ze zijn niet zo duur. Qua materiaal van ik dat dunne gladde het fijnst, strak of los maakt me niet zoveel uit.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:46

Waarom je een afwijkende afwikkeling in de voet wil corrigeren? Dat is als het een extra blessure risico en onnodige belasting met zich mee brengt. En bij heel sterk proneren is dat bij hardlopen waarbij je lichaam veel hardere schokken te verduren heeft het geval.
15 tot 20km per wek hardlopen is natuurlijk een hele kleine belasting (die overigens ook op den duur tot blessures kan leiden) maar staat in geen verhouding tot mensen die wekelijks een 100km lopen en daardoor eerder afgestraft worden dmv een blessure als ze er niet alles aan doen het blessure risico tot het minimum te beperken door goed schoeisel, door een goed schema, door dagelijks corestabilty training, door optimale voeding, door voldoende rust etc etc.
En naast de hoeveelheid aan belasting speelt ook de individuele blessure gevoeligheid mee. In onderzoeken is het aangetoond dat ook dat al in je genen vast ligt . Je kan dus gewoon genetisch vette pech hebben dat je net wat meer moeite moet doen om blessures te voorkomen dan een ander.
Supinatie komt volgens mij niet eens zo heel veel voor gloa, heb je een loopanalyse laten doen? en mijn een minimale afwijking en zo weinig loopbelasting kan een neutrale schoen misschien een prima oplossing zijn omdat schoenen door hun stevigheid vaak al wat correctie geven zonder specifiek het onderproneren aan te pakken. daarom zal je ook op de ene neutrale schoen soms een betere afwikkeling hebben dan met een andere neutrale schoen. (en zo ook het verschil tussen de ene onderpronatie hardloopschoen tov de andere onderpronatie schoen.
zelf heb ik een antipronatie schoen van weg het sterk overproneren maar lang niet elke antipronatieschoen is voor mij geschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:37

Ik snap je punt dat het bij flinke afstanden zeker aan te raden is. Dan moet alles gewoon kloppen om tot prestaties te komen :j . Maar het gros van de lopers zijn gewoon recreanten en ik ben van het kaliber 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'.

Nee ik heb nog geen loopanalyse laten doen. Staat wel op de planning zodra deze schoenen versleten zijn. Maar ik zie het aan de zolen van mn schoenen en merk ook tijdens het rennen dat en meer druk op mn buitenste tenen komt in de afwikkeling en niet recht over de bal van de voet.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 21:53

Vind het heel interessant al die visies en meningen. Ik krijg snel klachten op neutrale schoenen, dus 'moet' wel schoenen die corrigeren. Maar als ik nu zonder klachten had kunnen lopen, had ik pas nieuw materiaal aangeschaft als t oude versleten was.

Ben wel benieuwd of de winkel waar ik komende week heen ga me kan informeren over inlegzolen. Daar lees ik ook het eea over. Zou mooi zijn als dat voor mij passend is, stuk lager in kosten.