Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:57

Eulogy welkom! Zo te horen heb je ook al een beste conditie ondanks dat je zegt dat je vanuit een basisconditie komt, wat knap dat je zo snel hebt op kunnen bouwen en het ook vol kunt houden :) Ik vind het ook echt super knap dat je zo structureel 6x kan sporten per week.

Leonie je bent een mooi mens, zo tof om te lezen dat je tijdens het rennen ook bedenkt dat het een voorrecht is om te mogen en te kunnen lopen <3 Daar kan ik echt nog enorm veel van leren.

Ik ben trouwens nu benieuwd wat Ieris doet voor werk, Ieris lees je nog mee? :D

Nilda die mooie runs kun je al heel snel lopen, echt waar :j Ik heb in juni met een vriendin bij een evenement gelopen. Zij kon nog geen 5 km aan 1 stuk, we hebben de 5 toen gewoon run-walk-run gedaan. Maar met 3x8 minuten ga je echt al snel hoor, je ben zo bij die 5 :)

Germie fijn dat je bilspier weer ok is. En luie dagen horen er ook bij.

Supervixen en Leonie bedankt voor de tips van de intervallen! Ik vind het nog erg lastig in te schatten. De vorige schema's zeiden gewoon, ga 5 min opwarmen, doe dan je intervallen en daarna 5 min uitlopen. Het schema wat ik nu heb zegt bij de intervallen, ga maar 45 min in die en die zone lopen totaal en kies zelf maar wanneer je de intervallen doet. Dus zoals afgelopen week als voorbeeld, 45 min in lage zone, en 6x2 min in hogere zone met 1 minuut rust.
Ik ga eens een beetje puzzelen wat voor mij fijn voelt, dank jullie wel!

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:38

Jeetje jullie gaan snel zeg!

Suliko welkom terug!
Wat heb je super goed gelopen zeg, wauw, een podium plek zelfs! Toppertje!
Ik vind meisje ook niet zo leuk klinken dus ik snap je wel.

Wat balen dat je zo slecht slaapt Goof.

Knap gelopen Eef! Fijn dat het zo makkelijk ging.

Leuk muppet, de CPC! Ik heb me aangemeld voor de halve dus misschien zie ik je weer!

Mooi schema met die tijden Leonie! Zoiets hebben wij ook met tempo’s.

Mooie interval zo Busy!

Mooie training Goof!
Benieuwd of de Tens behandeling helpt.

Super gedaan Leonie, de Zevenheuvelenloop! Ik had m ook willen doen maar was met mn dochter nachtje Rotterdam.

Leuke trail Puera! En leuke planning heb je! Ga je ook Enschede lopen? Ik ook!

Wauw SV wat gaaf!

Hoe gaat je heup nu muppet?

Welkom eulogy, knap dat je zo snel hebt opgebouwd. En voor krachttraining tips sluit ik me ook graag aan!

Ik was dus zaterdag met m’n dochter naar Rotterdam. We zaten in Hilton dus naast de Erasmus brug. Zondag ochtend heb ik een bruggen loopje gedaan haha.
Daarna hele dag shoppen, en weer naar huis. Toen nog paardgereden, en daarna was ik gesloopt.
Gisteren rondje op m’n loopband gedaan, ok 2x, ‘s morgens vroeg kort als test rondje en ‘s avonds wat langer.
En na werk sportschool. Ik ben 3 weken geleden begonnen met voornamelijk core en benen trainen, en begon in squat rek met 20 kilo, nu gisteren 45. Wil m’n eigen gewicht squatten dus nog even door zo.
Even als idee, een half jaar geleden mocht ik niet squatten van de sportarts, en daarna zonder gewicht, dus ik ben wel blij hiermee.
M’n bilspier blijft zeuren, beide kanten, dus morgen dry needling. Hij doet normaal 1 kant en gaat nu beide kanten doen.
Dan kan ik even 2 dagen niet lopen, maar zaterdag dus de boscross, toch maar ingeschreven.
En zondag de chocolademelk loop, 5 km.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:53

Puera, lekker, maar wel veel! :') Niet iets wat ik gewoonlijk eet, gelukkig blijft het best lang goed, maar ben gelijk begonnen met uitdelen. De kaas die bij de borrelplank zat is wel echt heel lekker ook, net nog een tosti mee gemaakt. :D Heerlijk in het bos!
En wat een leuk vooruitzicht jouw planning, heerlijk zulke leuke trailruns elke maand. Heb je een doel voor de marathon?

SV, wauw die edelherten, wat een cadeautje om die tegen te komen! Fijn dat het weer wat beter ging.

BM, wat fijn dat het weer is gelukt om 2x te lopen in de week en ook nog gezellig met je zoon. Mooi doel om naartoe te werken, zo fijn als je energie en motivatie uit het rennen kan halen.

Succes met alles WenK, en prima om af en toe binnen te vallen lijkt me!

Germie, mooi weer een loop gedaan! Wel vervelend van de chaotische start, hopelijk leren ze ervan voor de volgende keer.

Leonie, blegh, maar desondanks nog steeds een mooie tijd neergezet, die kan je wel in je zak steken als weer een waardevolle loop toch? Dan misschien meer als training, dealen met vervelende/tegenzittende omstandigheden dan als prestatie.

Muppetmayo, prima om in de rustmomenten te wandelen, die zijn echt voor rust en het weer helemaal laten zakken van je hartslag. Ik vind het zelf fijn om 2 km/15 min warm te lopen van te voren en bijvoorbeeld wat langer nog uit te lopen op rustig tempo.

Eulogy, welkom! Leuk dat je uit de krachtsporthoek komt! Naast de nadelen (massa) zal dat ook zeker voordelen geven. Met willen verbeteren in lopen kan ik als tip meegeven om 3x per week te lopen, 2x wordt vooral gezien als 'onderhoud' qua training en belastbaarheid. Al is het maar 1 korte run erbij, beetje de standaard is 1 tempo training (blokken/interval/sprintjes/etc), 1 gewone kortere loop op normaal tempo en 1 rustigere duurloop. Ik denk dat als je rustig uitbreidt naar de 15 km, maar vooral ook de regelmaat van het lopen erin houdt en niet telkens ver gaat, je ook vanzelf wel zal verbeteren op de 10 km, doordat je uithoudingsvermogen beter wordt. :)
Ik lees nu dat Leonie haar advies tegenstrijdig is op die van mij met eerst naar 15 km uitbreiden, haar punten zijn ook zeker waar! Ben zelf gewoon meer van de afstanden, maar er is nergens een goed of fout in zolang je het rustig in opbouw, maar met regelmaat aanpakt.

Nilda, we zijn allemaal ergens gestart.

Samantha, wat ben je lekker bezig met de krachttraining. Jij bent ook altijd lekker druk. Bilspieren zijn zo venijnig, blijft bij mij ook een zwakke schakel.

Vorige week en de week ervoor hadden eigenlijk mijn piekweken moeten zijn voor de UHUT100 (2 dagen achter elkaar 50 km laatste weekend van november). Maar ik had echt terrorweken wat betreft studie en werk en ben vervolgens zaterdagmiddag tijdens een run door mijn enkel geklapt. Echt een nasty dikke boomwortel die verstopt zat onder de bladeren. Helaas zei mijn enkel 'knak', domme pech. Wel op doorgelopen, na rustig uitproberen, ging prima, zolang ik mijn voet recht neerzette gelukkig geen last. Ook nog de 7 heuvelen night gelopen met Iris en Leonie, wat enorm gezellig was!
Ik was alleen heel dom mijn wegschoenen vergeten. Heb een paar oude wegschoenen gepakt die ik ooit aan mijn moeder had gegeven waar ik langs ging van te voren, maar ik weet nu dat schoenen wel echt verjaren, het was alsof ik barefoot liep, had achteraf beter op mijn trailrun schoenen kunnen lopen. Bij elkaar 25 km gelopen die dag, waarvan 18 op mijn geklapte enkel. Dat liet ie de volgende dag wel weten, beetje dik en beetje blauw. := Inmiddels is dat bijna weggetrokken, afgelopen 2 dagen heel rustig gedaan, en heb ik alleen pijn in extreme strekstanden, dus dat geeft wel hoop dat het volgende week hersteld is.

Had het mentaal er wel even moeilijk mee, zat zo in mijn hoofd dat ik een hoog volume wilde lopen afgelopen 2 weken en dat ik zondag nog per se wilde lopen. Maar uiteindelijk is dat onzin, het is niet dat rennen op zondag uiteindelijk ervoor gaat zorgen dat ik de UHUT100 wel of niet uitloop of heel veel beter gaat. Ik moet gewoon vertrouwen op de conditie en ervaring die ik heb, ik heb de afgelopen maanden zo leip veel gelopen, sinds juli heb ik 5x een marathonafstand gelopen en 2x een ultra, met bij 3 daarvan met flink wat hoogtemeters en elke maand meer dan 300 kilometer gelopen in totaal (behalve augustus, maar toen heb ik 1800 kilometer gefietst in de bergen, dus ja). Stom hoe je soms kan vastlopen in je eigen hoofd. :+

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 15:32

Kom gerust weer af en toe binnenvallen als je wat tijd "over" hebt WenK, je hebt een hele drukke tijd voor de boeg zo te lezen.

Welkom Eulogy, er zijn al veel tips gegeven. Ik zou vooral rustig opbouwen om blessures te voorkomen en het is voor jouzelf om uit te zoeken wat jou het beste past daarin. Ik redde het in het begin echt niet om 3x per week hard te lopen bijvoorbeeld, dan was ik gewoon niet genoeg hersteld, maar ik verwacht dat jouw basisconditie door de krachttraining al wel redelijk goed is?

Ik wandel altijd tussen mijn intervallen muppetmayo, dan zakt mijn hartslag mooi en ben ik weer "fit" voor de volgende. (Is het enige stukje wat ik er leuk aan vind, haha). Ik doe ze wel precies middenin mijn training.

Klinkt druk en veel Samantha, jij gaat ook maar door de laatste tijd.

Balen dat je niet lekker was zondag, Leonie. Ik heb het idee dat ik het ook een beetje kan zien op de foto's. Je straalt wat minder blij uit ofzo.

Zal ik een doosje zelfvertrouwen naar je opsturen Suliko? ;)
Echt, je gaat zó ontzettend goed! En je traint zóveel kilometers, dat kan gewoon niet anders dan helemaal goed komen. Blijf geloven in jezelf :j

Voor de liefhebbers, er is dacht ik nog 2
dagen korting bij Scarabee trailrun shop. Ik heb gauw een lange broek besteld. Begint nu toch koud te worden buiten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 18:18

Suliko jij gaat die uhut nailen, dat komt echt goed. Je hebt een bereconditie en flink tempo.
Ik denk dat je jezelf nog gaat verbazen.

Samantha dry needling in je bilspier.. wat een bikkel ben je, ik zou dat echt niet durven. Ik zit vol met tattoos, maar die dry needling naalden, no thanks.
Ik hoop dat het goed helpt!
Lekker bezig met al die gewichten en je hebt jezelf een mooi doel gesteld.

Ik ga er zo nog even uit voor een kort, langzaam loopje om mijn hoofd leeg te maken. Ik had een pittige dag op het werk. Van 7.20 tot 16.50 gewerkt, met twee keer een kwartier pauze. Meer niet. Met een vergadering waar mijn hoofd helemaal vol van zit. Dus ik ben nogal gaar. Normaal doe ik intervallen op dinsdag, maar ik ben gewoon te moe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 20:34

Jeetje, veel gepost weer.

Busymissy, ik krijg dat tens apparaat na de eerste keer mee naar huis ja. ben erg benieuwd.
Niet eng om in het donker onverhard te lopen? Ik zou echt vallen.

Welkom Nilda!

Leonie, mijn ademhaling is altijd hoog, ook in rust. Ik denk dat ik dat overgehouden heb aan corona. Dat is ook het eerste waarop ik vastloop met hardlopen, qua energie en fysiek ga ik verder prima haha.
Gaaf, die run met die lampjes. Jammer dat het zondag minder lekker ging. Wel echt een leuke foto samen met je man.

Puera, heerlijk in het bos. Mooie afstand.
Wat heb je al een hoop op de planning staan, leuk.

En SV ook. En die herten zijn helemaal een kado'tje zeg. Prachtig.

Succes Wenk, tot later als je weer tijd hebt.

Germie, wat ziet je rnu er druk uit. En chaotisch ook nog. Jammer.

Muppet, goed gelopen hoor. Ik volg de Garmin suggesties en dat is meestal 15 minuten inlopen en dan de intervallen. Voor mij werkt dat prima.
Ja, ik krijg zo'n tens apparaat mee naar huis na de eerste keer.

Eulogy, welkom. Wat bouw jij lekker op zeg. Leuk om te zien dat jij vanuit een hele andere tak van sport komt.

Samantha, drukke week joh haha. Waar ga je zaterdag lopen?
Hoe vond je Rotterdam? Ik kom uit de omgeving, je krijgt mij er echt met geen stokslagen heen haha. Nou ja, Kralingse plas vind ik ok.

Suliko, wat een uitdaging in je laatste weekend van november, niet normaal! Balen van je enkel, hoe voelt het nu?

Ik heb vandaag 7,5 km gelopen. Heb een heel vlak tempo gelopen.

Afbeelding

Afgelopen weekend heb ik beide dagen gelopen, zaterdag 8km en zondag 6km. Lekker. Alleen mijn Garmin blijft aangeven dat ik continue overbelast ben. HRV blijft laag en al loop ik maar 1km, dan moet ik alsnog 60+ uur herstellen ofzo.
Ik had vannacht maar 4,5 uur geslapen, dat helpt ook niet mee.
Anyway, ik vond het fris, maar ik loop zoveel lekkerder in dit weer, echt genieten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 07:54

O Suliko, wat goed zeg, op je oude schoenen gewoon! Wat balen van je enkel zeg, hoe is het nu? Nog dik?

Ik wandel ook meestal tussen de intervallen, of de helft van de tijd zeg maar.

Wat een drukke dag SV! Lekker je hoofd leegmaken door te lopen.

Goof, zaterdag is in Soest, vanaf de AV.
Ik heb ooit in Rotterdam gewoond dus kende het wel hoor. Maar ik houd wel van zo’n drukke stad, voor een weekendje dan.
Lekker gelopen heb je!
Hopen dat je Garmin ook gauw mee werkt, balen van die slaap ook.

Ik heb gisteren avond met de groep gelopen. Wat was het koud, tijdens het lopen gelukkig niet zo. Wel regen.
We hebben 10 km gelopen, intervallen. 3-3-4 min en dan 2x. M’n intervallen waren langzamer want mn heup doet wel echt pijn. Vanmiddag dus fysio, zo eerst auto wegbrengen voor banden wissel.

Afbeelding

Waar die 4:01 vandaan komt geen idee want zo snel ging ik niet hoor.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:21

Sv ik zeg zoveel mensen met tijden onder het uur. Echt bizar gewoon.
Wat vervelend dat je zo moe was. Dit weer en de donkere dagen helpen ook echt niet mee. Rustig rondje gewoon om er even uit te zijn kan dan ook fijn zijn.

MM het is idd gewoon een beetje kijken wat voor jou werkt. Zolang je de intervallen zelf maar wel achter elkaar doet. Dus niet 6x2 min en dan steeds 5 min ertussen want dan is je effect weg :+

Moest nog terugkomen op de stryd vraag. Ik moet me er nog steeds echtmeer in verdiepen. Bij de halve marathon poging he ik er wel naar gekeken en op gelet alleen nog niet als volledige leidraad. Hij is nu wel echt ingewerkt en snapt wat ik kan en geeft goede prognoses dus met wat komende events, zal ik er zeker meer gebruik van gaan maken!

Samantha ik kan me voorstellen dat je daarna heel moe bent! Wel vervelend dat je bilspier wat blijft zeuren. Maar als je met squaten zoveel vooruitgang boekt in zo een korte tijd, kan het ook zijn dat je daar even een moment rust in moet pakken. 4-6 weken stabiel blijven met je gewicht en dan pas weer doorbouwen. Hopelijk kan de fysio jou een beetje helpen.
Wel weer lekker gelopen gister. Die 04:01 kan komen van een gps foutje of van 1 meter die je wel wat sneller hebt gelopen. Zijn altijd uitschieters die snelste tijd. Zou eigenlijk een soort correctie op moeten zitten van 10 seconden ofzo.

Suliko hahaha we hadden het er laatst nog over hoe je eigen onzekerheid zo in je hoofd kan zitten. Jij kan dit! Wat rust van te voren noemen ze een taper _O- . Komt echt hartstikke goed!

BusyMissy oe lange broek gescoord! slim. Het is opeens koud he! HOe gaat het verder met je?

Goof, ah dat is vervelend dat je altijd wat hoog zit. Heb je al wel ademhalingsoefeningen geprobeerd/gedaan? Je hoort het van meer mensen na corona. Erg vervelend.
Zodra je rusthartslag wat hoger is, gaat je hrv al snel over de flos en dan zijn je herstel tijden ook hoog idd. 4,5 uur slapen zal daar niet bij helpen :+ Maar zolang jij je goed voelt, lekker blijven lopen toch? Die hrv gaat vanzelf wel weer omhoog.

Maandag voelde ik me nog steeds niet zo lekker en heb ik echt rust gepakt. Gisterochtend weer krachttraining en in de avond de baan op. Bij het warmlopen dacht ik echt de eerste km, ik ga naar huis maar ik voelde me steeds beter worden en uiteindelijk was het een leuke training!
2x (2x600 @ 85% p/300 dan 6x 200 @ 85% P/100)
Oftewel, 2x600 met 300 rust, 6x 200 met 100 rust en dat 2 keer. Alles gelopen op 85% van je maximale snelheid op deze afstand op de baan (zat weer een mooi grafiekje bij). De 600jes liep ik op 04:15 en eigenlijk, voelde dat wel oké!
Ik liep eigenlijk de hele training met 2 mannen die net iets langzamer liepen op de 200jes en dus mij gebruikte om hun tempo te bepalen. Bij de laatste 2x200 zei een van die mannen, ik ga 100 voorop en dan pak hem maar over. Hij ging echt loeihard weg en ik kon maar net bij blijven := Laat staan overnemen hahaha. Achteraf zag ik dat de laatste 200 op 3:20 was :wow: . Soms verbaas je jezelf.
Statjessss
Afbeelding

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 09:52

Oké hier komt weer een bijleespost. Ik moet mezelf toch aanwennen om ook als ik niks post tussendoor wat te posten om wat minder lange posts te hebben :')

Supervixen, bedankt voor de uitleg! Het is een stuk duidelijker zo haha. En wat een prachtige foto's van je trail! Ik woon vrij stedelijk dus die plaatjes is echt een soort droom haha. Ik maak tijdens het lopen dus ook geen foto's want het is vaak vooral asfalt weg :')

Ik kan me het gevoel van niet alleen inschrijven best voorstellen, maar aan de andere kant, je loopt uiteindelijk voor jezelf hard! Goed dus dat je voor jezelf hebt gekozen en gewoon hebt ingeschreven muppetmayo. Is denk ik ook wel wennen als je een bepaald tempo goed loopt om dan te versnellen. Ik kan je daar verder geen tips over geven ook.

Mooi grafiekje BussyMissy. Ja nu het donker (en koud) is, is het wel lastiger hè om in de avond te gaan lopen. Maar... je hebt het gedaan en dat is wat telt :cheer: en die 2e ook top! Vind het knap 10 km in iets meer dan 1 uur :D

Goof jij bent ook al zo lekker bezig! Wel rot dat je HRV zo laag blijft.. nee 4,5 uur slaapt werkt daar niet aan mee, maar toch ik heb wel eens nachten dat ik niet veel slaap en dan is mn HRV toch stabiel.

Welkom Nilda! Zit je al op de 30 minuten achter elkaar of ben je het nog aan t opbouwen? Als je eenmaal gaat, gaat het opbouwen best lekker vond ik. Sommige trainingen kosten wat meer moeite maar dat ligt vaak ook aan de omstandigheden er om heen (ziek, moe, menstruatie) dan aan t schema. Ah ik lees nu in een latere post dat je 3x 8 loopt al. Netjes hoor! Het gaat steeds makkelijker om meer minuten te lopen.

Knap hoor Samantha die bruggenloop. Ik woon vlakbij Rotterdam en heb altijd respect voor de mensen die al die bruggen hardlopen haha. Hopelijk werkt de dry needling! Succes alvast met de loopjes van aankomend weekend.

Goed ook om er eens aan toe te geven om een dutje te doen. En als je kijkt naar wat voor prestaties je hebt geleverd van het weekend is dat weer super knap Leonie! En die Zevenheuvelen by night ziet er tof uit! Wel super balen dat op dat moment je buik zo aan t protesteren was, dat doen ze altijd op momenten dat het niet uitkomt >;) .. ondanks dat toch maar gedaan!

Lekkere ronde Puera. Fijn dat het lopen in een groep goed voor je werkt. En tof lijstje met de 'loopjes' die eraan komen

Oh jeetje Germie, dat klinkt inderdaad heel erg chaotisch. Fijn dat je ondanks alles wel fijn gelopen hebt! En wat een mooie medaille.

Welkom Eulogy!

Suliko, jij loopt 'gewoon' ff 18 km met een geknakte enkel, hebt een bere conditie, ik weet zeker dat jij die UHUT kan! *Strooit ook wat zelfvertrouwen naar je toe*. Hoe gaat het nu met je enkel?

Na de 30 minuten van vorige week (waarbij we dus zelfs iets langer hadden gelopen) habben we (m'n hardloopmaatje en ik) van het weekend een training van 32 minuten op het programma. Eigenlijk hadden we dat al gedaan dus we hadden er wel vertrouwen in dat het ging lukken. Na de 32 minuten zeiden we, nog eventjes door? En zo gezegd zo gedaan. Uiteindelijk 36 minuten hardgelopen en 4,55 km hardgelopen :)F
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan gisteren was het zo ver, de 5 km! En omdat we zondag al best wat minuten in de benen hadden, hadden we wel t idee dat t zou lukken. Maar men het was kouuddd :brr: althans, de eerste minuten met inlopen. Met het lopen zelf wel lekker warm geworden. En we hebben het gewoon gehaald! Ik had de hoop op max. 40 minuten en dat is ook gelukt! En ook deze keer zeiden we: zullen we tot het einde van t pad lopen? Dus uiteindelijk is t ongeveer 5,2 km geworden wat we hebben hardgelopen. Echt paar weken geleden niet verwacht dat het echt zou kunnen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan nu, jullie vroegen ook, wat nu? We dachten eerst aan opbouwen naar 7,5 en lessen om de 5 km te versnellen. Maar nu besloten we om 5 km onderhoud+ versnellen te gaan doen. Daar beginnen we donderdag mee haha!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-25 10:14

Gefeliciteerd Eefsel met je 5km! En zelfs wat verder. Mooi plan om wat sneller te gaan worden. Ga je daar ook een bepaald schema voor gebruiken?

Leonie wat een toffe training zeg, die ga ik ook in gedachten houden.
Jouw tempo's ook, je blijft maar harder gaan!
Wat biedt de stryd nou aan extra info waar je wat aan hebt wat garmin niet geeft? Daar ben ik benieuwd naar.

Ik ben vanmorgen even op de weg gaan lopen. Ik heb gelopen tot het ging regenen, want ik had vandaag geen zin om natgeregend te worden. Omdat ik zo vermoeid ben de laatste twee weken, doe ik deze week wat kortere en niet al te intensieve loopjes.
Wel lekker gelopen!
13.5km (daarna ging het regenen) met daarin 3x800m versnellen en 4x400m versnellen.

Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 14:51

Maar je loopt nog wel Goof, en dat is toch wel knap.

SV, die naald voor dryneedling valt wel mee. Maar als ze dan in je spierknopen gaan lopen roeren, dat is niet fijn. Maar een tattoo laten zetten lijkt me ook echt niet fijn.
En dan praat je over niet zo intensieve loopjes en doe je 13.5km. Dat is voor mij en vele anderen toch nog steeds ver hoor.

Eefsel, gefeliciteerd. En ook nog snel ook. Dat haalde ik absoluut niet tijdens mijn eerste 5km, en nu is 38 minuten voor mij nog steeds snel. Ik heb dit jaar volgens mij maar 3 keer onder de 38 minuten gelopen op 5km.

Hier moest ik gisteren 3km herstelrun doen. Maar ik had een kantoordag en helaas kwam er in de loop van de middag toch nog spierpijn opzetten van zondag. Ik had beter maandag kunnen gaan lopen, maar heb mezelf dus gisteravond met die vreselijke waterkou een schop onder de kont gegeven. Hardlopen hoefde van mij niet, maar ik wilde wel minstens 5km wandelen dan (wel in m'n hardloopkloffie zodat ik ook nog een stukje zou kunnen hardlopen). Dus ik had mijn 3km herstel omgezet naar 5km zo snel mogelijk proberen te wandelen. Het werden 6km met af en toe een keer 100m hardlopen met net onder de 11 minuut per km, dus goed snelwandelen voor mij. Ik kwam met die stukjes hardlopen netjes op 6km in het uur uit en was dus na een uur weer thuis. Niet moe, maar wel voldaan. Toch nog lekker beweging gehad en het voelde ook wel als training gelukkig. En ik kreeg het zowaar nog wat warm in de laatste 2km.

Helaas heb ik vandaag ineens last van m'n rug, en het ergste is dat het dus met opstaan niet zo was, maar ineens komt opzetten. En dat vind ik wel vervelend. Had net besloten mee te doen met de eerste Galgenbergtrail. Dus je geeft je op, en staat daarna op en denkt 'ok, ineens ben ik een wrak, want mijn rug werkt niet mee'. Nou ja, zal wel weer overgaan moet ik maar denken. Het is verder gelukkig geen blessure. Vandaag is sowieso een rust en luierdagje qua sport, thuiswerken, dus ook niet met het OV.

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 15:51

Het opbouwen naar 5 km gedaan met 'hardlopen met Evy' en hier zijn ook schema's tot marathon. Dus met deze gaan we ook verder met het volgende schema :)

Nou toch netjes 13,5e km Supervixen! Het is vandaag ook wel heel regenachtig hier..

Ik had ook niet verwacht her zelfs nog 2 minuten sneller te kunnen dan 40 minuten! Maar uiteindelijk oud het belangrijker om het te doen dan de tijd. En netjes toch 6 km in 1 uur! Het was echt heel koud ja, dus flink doorlopen is daarbij wel aangeraden haha

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:50

Ik ben lekker vakantie aan het vieren in Zwitserland *\o/*
Ik heb m'n hardloopspullen wel meegenomen, maar tot nu toe geen zin om te lopen.

Eefsel, gefeliciteerd met je eerste 5 kilometer! Dat voelt echt als een mijlpaal he?
We wonen inderdaad niet zo ver van elkaar vandaan. Muppetmayo woont ook in de buurt, dus misschien een keer een mini Bokt meeting?

Germie, jouw verhaal kwam me bekend voor; blijkbaar zitten we ook in een zelfde hardloopgroep op Facebook.

Leonie, hoe loop je 4:55 per kilometer terwijl je ook nog ziek bent??
Goed gelopen ook gisteren weer. Ben je helemaal opgeknapt?

Eulogy: welkom!

WenK, veel succes de komende tijd. Hopelijk lukt het je om ook af en toe te lopen.

Nilda, voor je het weet loop je ook langere stukken achter elkaar. Ik vind het dan zelfs makkelijker worden, omdat je niet steeds uit te ritme gehaald wordt (maar ik ben nog lang niet op de afstanden die sommigen hier lopen...).

Suliko, ik herken het helemaal - het in je hoofd zitten. Maar dit gaat ongetwijfeld goed komen, je hebt zo goed en veel getraind.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:47

Tiggs, ik heb niets over de tt cityrun in een groep geplaatst, alleen openbaar op mijn eigen pagina.
Hoe heb je mijn bericht dan gelezen? Want fb hanteert soms rare algoritmes.
Het viel me op dat mijn bericht bij mij bij 'aanbevolen voor jou' te zien was, terwijl ik het zelf gepost had. Heb je het misschien zo gezien? Want dat 'aanbevolen' is nieuw. En ik ben dan wel benieuwd of het bij volledig vreemden verschijnt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:53

Thanks voor het vertrouwen <3 Superlief. Ik weet ook dat het werkelijk nergens op slaat, maar het is zo makkelijk om aan jezelf te twijfelen. En naja, die eerste 50 km maak ik me niet zo’n zorgen over (moet wel echt rustig gaan lopen), maar de dag erna nog een keer 50, voelt wel spannend hoor. := En vooral ook heel nieuwsgierig hoe dat gaat zijn.

Gister 12,5 km op de weg gelopen en geen last van mijn enkel, ook erna niet. Ik voel hem nog wel in specifieke beweging/rekstanden, maar gaat de goede kant op. Voorlopig wel alleen even op de weg lopen. Was ook een heel steady loopje qua tempo trouwens.
Afbeelding

Voor de HRV kwakkelende mensen, mijn moeder had dit ook en heeft laatst bloed laten prikken, vit D tekort ondanks dat ze dit al (wel wat onregelmatig, maar wel hoge dosis) bijslikte. Dus laat ook je waarden checken!

SV, poeh, dat is zeker een lange dag. Goed om dan lekker je hoofd leeg te maken, maar rustig aan te doen en wat korter te lopen deze week.

Dryneedling is echt de hel. Mijn billen zijn ook al een paar keer onder handen genomen, al valt de napijn daar wel mee, die vind ik bij de kuit echt vreselijk hoe beurs dat wordt en daar geprikt worden is ook geen pretje. :') Maar het helpt wel echt met losmaken, al ligt de oplossing van probleemgebieden uiteindelijk wel bij training/sterker maken en niet bij naaldjes.

Goof, stom van je hrv! Zie tip die ik eerder geef in deze post, maar misschien zit je daar al bovenop. 4,5 uur slapen is ook wel echt bagger.

Leonie, ah fijn dat het steeds beter ging tijdens het lopen! Leuke training inderdaad. Lekker tempo had je hoor. :wow:
Volgende keer wel graag een taper zonder verzwikte enkel. :')

Eefsel, gefeliciteerd, goed gedaan *\o/* Mooi plan om eerst sterker te worden op de 5 km en ik denk stiekem dat je de afstand vanzelf wel uit gaat breiden als je vaker denkt ‘nog een stukje erbij’ ;)

Tiggs, heerlijk, geniet ervan! En ja, daarom deel ik het ook hier, volgens mij hebben veel mensen daar last van, zo stom eigenlijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:11

germie schreef:
Tiggs, ik heb niets over de tt cityrun in een groep geplaatst, alleen openbaar op mijn eigen pagina.
Het viel me op dat mijn bericht bij mij bij 'aanbevolen voor jou' te zien was, terwijl ik het zelf gepost had. Heb je het misschien zo gezien? Want dat 'aanbevolen' is nieuw. En ik ben dan wel benieuwd of het bij volledig vreemden verschijnt.

Geen idee hoe je in mijn algoritme kwam! Ik ging ervan uit dat je het in zo'n hardloopgroep had gepost - maar heb daar verder niet naar gekeken. Heb je misschien de TT run getagd ofzo?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 20:44

Samantha, hoe was het bij de fysio?
Hoe zijn je Nike's trouwens? Dat was jij toch die ze had besteld?

Wow Leonie, wat een mooie training zeg. Echt knap gelopen. Klinkt ook wel als leuke intervallen, die ga ik even onthouden (maar dan niet op dat tempo haha).

Eefsel, gefeliciteerd met je eerste 5km *\o/*
Die voelt goed he! ik kan het me ook nog herinneren haha.

SV, ook een mooie training. Toch lekker, die 13,5km in de benen. Hadden we maar een vak geleerd he, dan waren we misschien niet zo moe :')

Germie, leuk dat je je weer ergens voor opgegeven hebt.

Suliko, knap gelopen. Mooi tempo. Fijn dat je enkel goed voelt.
Ik zag je tip om bloed te prikken. Had ik sowieso al op de planning staan, maar ik heb volgende week ook een afspraak bij de bedrijfsarts, dus in mijn hoofd is het allemaal een beetje druk met dat soort afspraken.
Ik heb sinds mijn burnout enkele keren bloed laten prikken, ook op hormonen om te kijken hoe het zit met de overgang, maar ik zit echt altijd perfect midden in de waardes met alles, dus als je alleen naar mijn bloedbeeld kijkt ben ik echt kerngezond :D

Ik wil morgen weer een rondje lopen. Heb daarna ook een afspraak bij mij sportmasseur staan. Fijn, want mijn heup wordt weer gevoelig.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:30

Wauw Leonie, niet lekker voelen en dan zo snel lopen, topper!

Wauw super gedaan Eef! Mooie mijlpaal zo!

Haha SV, ik dacht hetzelfde als Germie, korter loopje en dan zo’n afstand lopen! Super zeg!

Balen van je rug Germie, gaat het al beter?

Lekker Tiggs, fijne vakantie!

Fijn dat je enkel goed gaat Suliko!

De fysio was nogal pijnlijk. Vooral het naar huis fietsen was niet zo leuk.
Hij heeft me eerst flink losgemaakt want m’n rug zat weer mega vast en mn bekken leek ook wat scheef. Beetje getimmerd en gekraakt, toen was de linker bil al los. Dus alleen rechts geprikt. Maar dan niet alleen de Piriformis maar ook nog wat spieren eromheen. Het voelt nu lekker beurs allemaal.
Ik had tussen de middag nog gelopen voor ik naar fysio ging, ging niet zo lekker, want ik had wel pijn.
Maar ik had zoiets, straks mag het 2 dagen niet dus toch maar wel gaan en dan rustig tempo.

Klopt inderdaad wat je zegt Suliko, ik probeer ook met krachttraining en heuvels lopen dit euvel weg te krijgen. Maar m’n rug zit steeds weer vast en dan gaan de bilspieren ook weer protesteren. Het is echt lastig want het is snel overbelast heb ik het idee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 21:37

Tiggs schreef:
germie schreef:

Geen idee hoe je in mijn algoritme kwam! Ik ging ervan uit dat je het in zo'n hardloopgroep had gepost - maar heb daar verder niet naar gekeken. Heb je misschien de TT run getagd ofzo?

Nee ook niet. Daarom vond ik het ook zo bijzonder dat mijn eigen post bij mij dus verscheen als 'aanbevolen voor jou'. Bijzonder dus van Facebook. Niet dat het niet gezegd mag worden. Maar wel bijzonder dat dan van wildvreemden berichten getoond worden.

Samantha, vervelend van die rug en bilspieren. En met dit weer fietsen, je moet dan echt wel doortrappen wil je het niet koud krijgen. Ik kom net thuis, 1 graad gaf mijn auto aan. BRRRRRR.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Samantha_ fijn dat de fysio je weer heeft kunnen helpen. Klinkt wel echt super pijnlijk dat dry needling zeg :\ Weet niet of ik dat zou durven! Dat weekendje Rotterdam klonk trouwens erg gezellig, leuk ook met je eigen Bruggenloop :) En je bent echt enorm vooruit gegaan met dat squatten zeg! Ik vond toen ik moest herstellen van een knie blessure de leg press ook heel fijn in de afwisseling.
Veel plezier met de Chocolademelk loop! Klinkt echt als een superleuke loop, heb hem even opgezocht. Jammer dat je je niet meer kunt inschrijven, had mij achteraf ook wel leuk geleken! En jeeeej voor je plekje bij de CPC.

Suliko ook ik stuur wat zelfvertrouwen die kant op, je gaat die UHUT echt rocken straks, daar ben ik van overtuigd! De 1e km van de 2e 50 zullen misschien wat stijver aanvoelen, maar ik denk dat je snel weer soepel loopt de overige kilometers. Wel super oliebol van je enkel zeg, gelukkig herstelt alles wel snel zo te horen.
Wat een super constant loopje weer.

BusyMissy een mooie broek gescoord, lekker met deze temperaturen ik vind het echt maar koud :brr:

Supervixen ik sluit me aan bij de rest, even een kort loopje en dan loop je ruim 13 km :') Wel rot dat je zo vermoeid bent :\ Drukke tijd ook op je werk denk ik met Sinterklaas enzo?

Goof ik vind jouw loopjes altijd zo mooi constant <3 Echt jaloers op hihi. En laat Garmin maar roepen hoor, je gevoel is het aller belangrijkste.

Leonie87 jij gaat ook echt weer als de brandweer. Je geeft aan dat je niet zo lekker was, maar wat een tempo's weer :wow:
Die training klinkt wel echt leuk, ik denk dat ik hem net als meerdere eens op ga slaan.

Eefsel jeeeeeej voor je 1e 5 *\o/* Lekker gevoel he?

Germie vervelend van je rug. Wel leuk dat je je hebt ingeschreven voor de Galgenbergtrail.

Tiggs heerlijk in Zwitserland <3 Veel plezier daar nog! En even geen hardlopen als je geen zin hebt is ook prima toch.

Afgelopen dinsdag wilde ik gaan lopen, maar met alle regen had ik echt geen zin. Was ook laat thuis van werk. Woensdag zou ik thuis werken en had de hoop om lekker in de lunch even te gaan lopen. Mijn vriend vroeg of ik een pakketje wilde aannemen als ik toch thuis zou werken. Deze zou in de ochtend komen. De hele dag kwam het met bakken uit de hemel en vervolgens werd het pakketje ook steeds later. Iets met huisarrest voor volwassenen :+ Na werktijd zou het een half uurtje droog zijn, dus gelijk naar buiten gegaan toen het kon. Idee was een korter loopje en dan een iets sneller tempo. De 1e kilometer ging hoopvol, maar daarna had ik last van mijn ademhaling. Een gevoel alsof mijn bh te strak zat ofzo (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). Dat zou niet moeten kunnen, want die bh zit altijd even strak. Daarom maar wat langzamer gelopen. Ook mijn linker heup deed ineens weer lastig. Ik heb echt geen idee waar dat nou ineens vandaan komt. Misschien toch maar even naar laten kijken als het aanhoudt.
Niet constant gelopen ook zag ik achteraf. Nouja, het is wat het is, en weer door ;)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:31

Haha ja Eefsel, dat doe ik ook idd soms, gewoon even meepraten ook al heb ik weinig te melden :') .
Zevenheuvelen by night was idd erg leuk! Waren echt hele mooie stukken.
En je eerste 5m *\o/* Super goed! Zou dat idd nu gewoon gaan onderhouden, uitbouwen naar sneller lopen/minder wandelen.

Supervixen toch een mooie run gedaan gister. Maar idd dat weer was echt vreselijk. Je bent verder gekomen dan ik want ik ben in de ochtend gewoon niet gegaan. Wat een snert weer.

Voor mij is de grootse winst van de stryd dat je iedere 3 seconden live info krijgt over je vermogen. Je bent hierin niet afhankelijk van gps en het is dus altijd betrouwbaar. Daarbij moet je dus wel in de gaten houden dat het wattage is en geen ronde tijden oid en dat er vele factoren invloed hebben op je pace met hetzelfde vermogen. Wel is het zo dat je in principe, non stop hetzelfde vermogen zou moeten kunnen leveren als je op je omslagpunt zou willen gaan lopen. En door dus vermogen aan te houden, zou je heel strak en maximaal kunnen lopen. Hier moet ik nog mee gaan spelen.
Met 2 stryds, krijg je ook een super accuraat beeld van eventuele afwijkingen in je looppatroon en deze heeft dan ook een blessure preventie. Alleen, die hobby word me toch echt te duur :7
Verder zijn er nog een hoop andere dingen die hij meet over je loop efficiëntie waar ik niet heel erg veel mee doe, en zitten er training programma's in de app die zijn samengesteld door professionals. Ik heb er nog geen gebruikt maar hoor er wel positieve verhalen over.

Tiggs geniet ervan daar!
Ja sinds gister is het denk ik weer oke. Het bleef wat rommelen allemaal.

Suliko een taper enkel.... :') Nee zonder gekheid, hopelijk trekt het helemaal weg in de komende dagen maar wat betreft conditie en training, kan het nu wat rustiger aan doen, echt geen kwaad. heb je alleen maar profijt van verwacht ik.

Goof ook al naar de fysio. Toch belangrijk wel dat onderhoud van je lijf he...

Samantha hopelijk is het dan nu opgelost en kun je over paar dagen weer lekker vooruit. Nu even rust dus.

Ach MM het is niet altijd een 10 he. Je bent weer even lekker eruit geweest en dat is het belangrijkste. Wel balen van je heup, misschien ook even naar de fysio?

Door het slechte weer gister maar gaan huishouden ipv gaan lopen op mijn vrije ochtend.
In de avond even op de loopband gestaan met 10% helling en gewoon stevig doorstappen. En daarna Bootcamp. Het was geen hele heftige training maar wel lekker.
Zo meteen het ik een loopanalyse bij de sportarts icm fysio. Benieuwd of daar nog wat uitkomt aangaande mijn klacht aan mijn been.

Mijn agenda vult zich ondertussen al steeds meer *\o/* geen idee hoe het kan, gaat gewoon vanzelf _O-
28-11 warande by night
30-11 Warandeloop 5km (titel verdedigen )
07-12 Terhills 30km 680D+
03-01 nieuwjaarsloop oud Beijerland (heb een kaartje gewonnen kwam ik net achter ). Ik zocht nog een snelle 10km dus ik denk dat dit hem word.
11-01 Le trèfle à 4 feuilles, Olne 32km ??D+
En dan na een weekje rust, begint mijn marathon schema. Hierin zitten sowieso al:
01-02 3 landentrail 32km 960D+
01-03 Hivernal 30km 975D+
15-03 CPCP pacen (Nog onzeker maar wel in de agenda)
29-03 Halve van Berlijn
26-04 Marathon Madrid! 600D+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

Benieuwd wat er uit je analyse komt Leonie!
Leuke volle planning heb je, ik heb ook al een aardig volle agenda.

Welke foamroller hebben jullie? Ik heb er 1 van Action maar die heeft van die grove punten, vind dat niet zo fijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:13

Ik heb 2 dingen staan nu, en nog 1 in m'n achterhoofd.

Maar ik dacht dat Terhills een andere dag was. Zal wel aan mij liggen. Het ligt niet naast de deur voor mij. Maar had eens gelezen dat dat de mooiste trailrun van Belgie zou moeten zijn. Daarom is die blijven hangen bij mij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:38

Wow, wat een plannen Leonie, tof.

Samantha, viel je je al wat losser?
Ik ben vandaag onder handen genomen door de sportmasseur, het deed veel meer zeer dan anders, maar mijn bekken en bilspieren zaten dan ook echt vast dit keer. Ik zal me morgen wel goed beurs voelen.
Ik gebruik trouwens geen foamroller. Ik heb wel een massage gun, maar die heb ik ook al heel lang niet gebruikt inmiddels.

Ik wil misschien in januari nog een run doen, dan heb ik ook weer iets concreets in het vooruitzicht. Zag bij trail events een nieuwe staan, wellicht dat ik me daarvoor inschrijf, maar ik slaap er nog ecen een nachtje over.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

Leonie87 wel super interessant die info uit de Stryd! Mijn vriend is heel erg van het analyseren van van alles, zou een mooi kerstcadeau zijn. Alleen die prijs, pfffff. Ik snap helemaal dat 2 van die dingen nog wel even erg heftig is hihi. Wat een tof lijstje heb je alweer in het vooruitzicht <3 Hoe was het bij de loop analyse?

Samantha_ ik ben ook nog met een schuin oog aan het kijken naar een foam roller, ik lees even mee. Heb wel een massage gun, die vind ik ook echt heel fijn. Hij gaat ook altijd mee op wintersport, tot nu toe is het elke avond vechten wie hem het eerst mag gebruiken :')

Goof zo te horen had je die massage echt even nodig. Ben je erg beurs opgestaan deze morgen?

Hier schijnt het zonnetje ineens, had ik niet verwacht! Als dat vanmiddag nog zo is ga ik denk ik maar even kijken of ik eerder kan stoppen met werken en nog even in het zonnetje kan lopen. Zoveel leuker dan in het donker, kan daar nog niet echt aan wennen.