De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:38

Belgen smeken de Nederlanders in grensgebied en Breda Tilburg de restaurants en kroegen dicht te gooien. Ze verwachten dat Belgen daar massaal naar toe trekken omdat hier alles dicht is.

Tilburg en Breda zijn zo goed als het episch centrum van het virus in NL.
Nederland doe iets, Belgie houdt uw volk binnen.

Het is 2020 iedereen heeft toegang tot internet. Kan van huis uit zien hoe en wat. Hoe is het toch mogelijk dat er zo grootschalig wordt geblunderd?

Inmiddels onstaan hier pop-up frietkotten en pop-up privé bars. Lockdown-zuipparty?? Het zuipen moet door gaan en verwende madammen weten niet meer hoe ze een warme maaltijd moeten bereiden. Een zei: oei moet ik nu thuis gaan koken? Help!!!

Belgen besluiten inmiddels dat het hebben van een regering toch wel handig is. Een Corona-regering...
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 15-03-20 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:41

Pareltjes schreef:
Belgen smeken de Nederlanders in grensgebied en Breda Tilburg de restaurants en kroegen dicht te gooien. Ze verwachten dat Belgen daar massaal naar toe trekken omdat hier alles dicht is.

Tilburg en Breda zijn zo goed als het episch centrum van het virus in NL.
Nederland doe iets, Belgie houdt uw volk binnen.

Het is 2020 iedereen heeft toegang tot internet. Kan van huis uit zien hoe en wat. Hoe is het toch mogelijk dat er zo grootschalig wordt geblunderd?

Inmiddels onstaan hier pop-up frietkotten en pop-up privé bars. Het zuipen moet door gaan en verwende madammen weten niet meer hoe ze een warme maaltijd moeten bereiden. Een zei: oei moet ik nu thuis gaan koken? Help!!!

Belgen besluiten inmiddels dat het hebben van een regering toch wel handig is. Een Corona-regering...

Als Nederland ook niet snel haar beleid wijzigt dan rest de Belgen blijkbaar niets anders dan de grenzen maar te sluiten.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:41

Chubby schreef:
De terrasjes op de grensstreek Be/ Nl zaten gisteren vol met Belgen :x

Daar ga je dan met alle goede bedoelingen he. De dommen 'regeren' wat dat betreft.

Yep bij ons in Luxemburg dus ook }:0

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:42

Zal uiteindelijk wel moeten gaan gebeuren als mensen zelf hun verstand niet gaan gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 15-03-20 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:43

Ik lees wel dat het spoed beraad gaat over scholen maar niks over horeca of andere dingen waar vaak veel mensen komen wat niet zo nodig is zoals bioscopen en zwembaden.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:44

Getup schreef:
Chubby schreef:

Daar ga je dan met alle goede bedoelingen he. De dommen 'regeren' wat dat betreft.

Yep bij ons in Luxemburg dus ook }:0

Wat erg!!!

Getup

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:45

Ja....
Van de Franse kant dus hetzelfde....

Gok / hoop dat in Luxemburg ook alles dicht gaat

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:46

In dit artikel staat dat het gebruik van ibuprofen, cortisone en andere ontstekingsremmer het Corona virus juist erger kan maken:
https://m.hln.be/wetenschap-planeet/wet ... ~a7e25dc2/

Als ik dit zo lees kun je dus bij milde klachten beter paracetamol dan ibuprofen gebruiken.

wendy1987

Zwembaden bij ons( regio Nijmegen) al aantal dicht. Hoorde ik van mijn vriendin die er regelmatig zwemt met de club. Club ook alles afgezegd qua lopen, fietsten en dus zwemmen..

Jes

Ik weet niet of het al gezegd is, in Frankrijk zijn vanaf vandaag alle winkels etc gesloten (supermarkt, apotheek, tankstations, banken en tabacs winkels mogen open blijven)

Ook werd er hier gisteren gezegd bij klachten /symptomen geen Ibuprofen te gebruiken, enkel paracetamol of aspirine.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:48

Ik vind het ook eigenlijk sneu voor de winkels die vandaag open zijn. Ik denk dat er niemand komt. Maar zolang ze niet verplicht moeten sluiten zullen ze open blijven. Maar met personeel erin en dan doordraaien kost ook veel geld. En dan komt er waarschijnlijk geen hond.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:48

Iris82 schreef:
Iinge_ schreef:
Ik kom hier ook even binnen vallen. Moet mijn vanantie helaas gaan cancellen. Zou in frankrijk gaan skiien maar helaas gaan alle pistes dicht. Ergens ben ik wel blij dat de keuze (vooral voor de vrienden die mee gingen) voor ons is gemaakt. Wel jammer van die paar 100 euro die weggegooid is. Morgen maar even bellen en hopen dat we toch nog iets terug mogen krijgen.

Hoop t voor je. Als de annuleringsverzekering niets dekt kun je ook nog proberen bij de organisatie waar je de reis geboekt hebt.

Justme_Lisaa schreef:
Voor als je naar je verzekering wil kijken, kijk dan eens hier https://www.independer.nl/reisverzekeri ... rona-virus . Ben er dus gister achter gekomen dat mijn verzekering (ANWB), thank God, wel uitbetaald bij annulering :)

Bedankt voor jullie tips, hier wordt helaas niets uitbetaald tenzij het gebied nog rood wordt gemaakt in het reisadvies. Ik hoop dus dat dit nog aangepast wordt. Maar we gaan sowieso met de aanbieder bellen maandag. Ik zie namelijk dat veel reisbureaus en aanbieders wel een alternatief willen aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:49

Mij lijkt dat iig de gemeenten in Brabant wel nadere maatregelen gaan treffen nu de Belgen massaal daar naartoe menen te moeten gaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-20 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:49

Suzanne F. schreef:
Ik vind het ook eigenlijk sneu voor de winkels die vandaag open zijn. Ik denk dat er niemand komt. Maar zolang ze niet verplicht moeten sluiten zullen ze open blijven. Maar met personeel erin en dan doordraaien kost ook veel geld. En dan komt er waarschijnlijk geen hond.

Je kunt ook zelf besluiten de tent dicht te gooien hè :)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:50

Loretta schreef:
Als Nederland ook niet snel haar beleid wijzigt dan rest de Belgen blijkbaar niets anders dan de grenzen maar te sluiten.

Een week geleden had ik het niet voor mogelijk gehouden maar nu roep ik het. Sluit ze! Helaas zijn er een hoop idioten die alles kapot maken voor de rest. En blijkbaar is de harde manier de enige manier.

Iris82

Joman schreef:
Mij lijkt dat iig de gemeenten in Brabant wel nadere maatregelen gaan treffen nu de Belgen massaal daar naartoe menen te moeten gaan.

Kan haast niet anders idd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Wbt testen. Ik zat me af te vragen hoe dat voor zorgmedewerkers zit die niet in ziekenhuizen werken. Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking. Daar zitten ook mensen tussen met een kwetsbare gezondheid. Ik zou me dus wel willen laten testen omdat ik me heel verantwoordelijk voel voor de cliënten. Wie zou ik dan het best kunnen bellen? Werkgever? Eigen huisarts? GGD? Of heeft het bij voorbaat al geen zin? Voor mij verandert er niks, ik moet thuis uitzieken. Maar voor mijn collega's en de cliënten is het wel belangrijk om te weten of ik corona heb of niet.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:52

Anoniem

De coronacrisis zal waarschijnlijk ook een economische crisis met zich meebrengen. Voor sommigen is dat nu al het geval en dat zal alleen maar toenemen op steeds groter niveau.
Mensen denken hier binnen 2 weken vanaf te zijn, maar dat is ronduit naïef.

De berichtgeving is compleet foutief gebeurd.

"Enkel oudere mensen lopen gevaar", zei de media. Tot het ene na het andere verhaal binnensijpelt van jongere mensen voor wie het wél erg was.

"Het is enkel via niezen en hoesten over te dragen, dus als je ziek bent, moet je thuisblijven om je medemens niet ziek te maken". Maar vroeg of laat zal bevestigd worden dat je tijdens je incubatietijd, zonder symptomen, al besmettelijk was.

De media toont vooral video's over wc-papier en lege winkelrekken. De meeste mensen zijn tegenwoordig gewend om info via beelden te verwerken, dus wat krijg je dan: een focus op die winkels en veel mensen die corona nog steed afschrijven als een griepje, een ver-van-mijn-bed-show, en iets wat jezelf niet zal overkomen.

De media en vooral het nieuws had een hoop meer video's en geluidsfragmenten uit Italië moeten delen! In plaats van altijd die brave beelden van lege straten, levensechte verhalen. Het dringt anders gewoon niet door.

Mensen lopen nu te klagen over hun vakantie of hun uitstapje, Belgen verzetten zich door dan gewoon maar over de grens te gaan dan.

Terwijl men dankbaar zou moeten zijn dat er maatregelen getroffen worden en dat je de kans krijgt om he leven op een lager pitje te zetten!

Blijf vooral aan je eigen plezier en behoeftes denken.

Wat moet er eerst gebeuren voor NL's ogen opengaan? Die 16-jarige jongen die het niet haalt? (mijn hart is gebroken door zijn verhaal) Trump weken uitgeschakeld door covid-19?

Wanneer gaan scholen sluiten?
Zelfs onnodige dingen als zwemlessen worden gewoon kei hard verder gegeven, zelfs in Brabant.
Wat hebben we nodig om tot besef te komen? Ik vraag het me echt af.

Hopelijk hoor je niet binnen 2 weken Nederland: "wir haben es nicht gewusst"
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-03-20 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

8nnemiek schreef:
Zo, ik ben net terug van een filmopdracht, een jubileum feestje vlak tegen de grens van Gangelt :=
Best apart; geen handen schudden uiteraard, dus alle mensen deden aan elleboogboksen enzo :') En bij het buffet moest iedereen handschoenen aan, al kan ik me niet voorstellen dat dat werkt :=
Zo’n 200 mensen hadden afgezegd, waardoor het een groep van minder dan 100 personen was, dus mocht doorgaan.
Ik had zo’n feestje zelf liever verplaatst als het aan mij had gelegen, zeker omdat er toch vrij veel Duitsers aanwezig waren.

Ik snap je keuze. De kans dat je veel inkomsten gaat missen is groot en er moet toch brood op de plank komen bij een zzper. Het zal je vast niet in de koude kleren zijn gaan zitten om deze afweging te maken.

Iris82

SusanH schreef:
Wbt testen. Ik zat me af te vragen hoe dat voor zorgmedewerkers zit die niet in ziekenhuizen werken. Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking. Daar zitten ook mensen tussen met een kwetsbare gezondheid. Ik zou me dus wel willen laten testen omdat ik me heel verantwoordelijk voel voor de cliënten. Wie zou ik dan het best kunnen bellen? Werkgever? Eigen huisarts? GGD? Of heeft het bij voorbaat al geen zin? Voor mij verandert er niks, ik moet thuis uitzieken. Maar voor mijn collega's en de cliënten is het wel belangrijk om te weten of ik corona heb of niet.

Alles via de huisarts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:53

Ik maak me ondertussen wat zorgen over afspraken die ik komende week heb. Twee keer per week fysio en een week overslaan zorgt al voor enorme toename / verergering van klachten. Ze hebben wel al weken desinfecterende gel staan bij de ingang en op de behandelkamers en alles wordt na elke patient ontsmet en schoongemaakt met een ander middel. Daarnaast moet ik ook naar de huisarts voor overleg over medicatie en nieuw recept/grotere voorraad. Nu is het natuurlijk de bedoeling dat mensen die mogelijk besmet zijn niet naar de huisarts gaan, maar goed.

Ik eet ook altijd een keer bij mijn ouders, waar ik meteen wat bakjes eten meeneem, omdat ik zelf niet dagelijks kan koken. Maar vader hoort bij de risicogroep, dus ik ga liever niet langs. Aan de andere kant kan ik niet zonder mijn moeder, die helpt me met van alles wat ik zelf niet kan. Dus zelfs als ik niet langs ga, heb ik wel contact met haar. Ik weet niet in hoeverre het nut heeft om een meter bij haar vandaan te blijven (ik heb geen klachten, zelfs geen verstopte neus oid) :=

Of de huishoudelijke hulp(wmo), die komt bij risicogroepen en mensen melden zich niet af als ze klachten hebben en mijn hulp rijdt van ene adres meteen door naar mij.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:53

Zijn werkgevers verplicht om het advies van RIVM te volgen?
Mijn partner is enorm verkouden, snottert en niest aan 1 stuk door. Hij mag zich echter alleen ziek melden als ie koorts heeft, anders kost het hem zijn salaris. Hij werkt in een kleding winkel. Ik vindt het heel vreemd allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:54

SusanH schreef:

De huisarts. Maar ik denk dat het bij voorbaat geen zin heeft. Volgens mij moet je bijna dood zijn, willen ze nog testen. Zeker in Brabant.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:56

Chubby schreef:

In Tilburg zaten alle restaurants ook vol. Geen restaurant zal een mindere avond gedraaid hebben denk ik.