Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boemklatsch

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 01:37

Welkom Amethyst! Hier nog een beginner, nu les 7 van STR. ;)

Oei van knieën e.d. heb ik niet zo veel verstand. Wellicht een (sport)fysiotherapeut een bezoekje brengen? Het lijkt me nl. dat als je in zo'n vroeg stadium al versteviging gaat gebruiken dat de banden/pezen rond je knie niet steviger/zwakker worden. Wellicht heeft een therapeut (of misschien een ervaren looptrainer) goede oefeningen voor je?

Ik loop zelf nu met ietwat gevoelige achillespezen, dus wil volgende week de therapeut zelf ook een bezoekje brengen voor eventuele tips en oefeningen. :)

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 01:44

Ah, een lotgenootje :) Volgens mij hebben wij jaren terug eens tegelijk in een HK topic gezeten :) Toch even een afspraak maken is misschien wel het juiste. Je kan tegenwoordig zonder doorverwijzing van de HA bij een fysio terecht, toch?

Ben je met een bepaald doel aan STR begonnen? Of gewoon hobbymatig sporten? Het lijkt mij erg leuk om een Color Run of bv 4 Engelse Mijl te kunnen lopen. Mits ik lichamelijk groen licht krijg lijkt me dat een mooi streven.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 01:52

Hé dat klopt! Kan ik me wel herinneren. :j
Ja als het goed is heb je geen doorverwijzing meer nodig. Even voor de zekerheid je verzekering bellen.

Beide! Ben nu na 20 jaar (semi)definitief gestopt met paardrijden, en zeker de laatste +/- 10 jaar reed ik toch wel dagelijks meerdere paarden en wedstrijdgericht. Vorig jaar stond dat al op lager pitje maar door afstuderen en verhuizen mistte ik het sporten toen niet zo, nu dat alles achter de rug is en ik fulltime werk begon ik het enorm te missen om iets sportiefs te doen. Paardrijden (in die mate) gaat nu de ijskast in tot ik een eigen paard kan kopen, en hardlopen heeft me altijd wel getrokken maar door meerdere redenen niet altijd succesvol verlopen. :+ Dus ik wil zoiezo hobbymatig lopen, maar me ook zeker verbeteren en in wedstrijdverband lopen. Voor nu trekt een hele marathon me bijvoorbeeld totaal niet, maar een halve wil ik toch zeker wel ooit binnen een mooie tijd uit lopen. Maar eerst maar eens die verrekte STR lessen uitlopen, kan Evy al niet meer uitstaan. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:34

Amethyst_ schreef:
Hallo, ik kom hier ook graag aanwaaien. Het topic al even doorgebladerd en leuke dingen gelezen!

Hier totaal beginner, ben nu klaar voor les 2 van STR :'). Daarvoor al wel zelf het een en ander geprobeerd, wel met goed aangemeten loopschoenen. Mijn doel is een 5k, en -20kg :-)

Waarom ik hier reageer is het volgende, hopelijk kan iemand mij tips geven. Qua bouw heb ik in enige mate X-benen. Hierdoor komt er tijdens het lopen behoorlijk druk aan de binnenkant van mijn knie te staan. Soms tijdens het lopen al last, soms de dag erna zodat ik die dag niet kan lopen. Ik wil nog niet helemaal geloven dat ik dus maar niet kan hardlopen. Is het een goed idee om tijdens het lopen versteviging om mijn knieën te doen? Speciale schoenzolen?

Tips zijn heel erg welkom!!

Edit: Het is niet dat ik écht niet kan lopen btw :') Maar knieën zijn dan gevoelig en hardlopen gaat dan niet.

Laat goede schoenen aanmeten, dan zul je vanzelf zooltjes of extra ondersteuning krijgen. Ik loop ook met zooltjes en heb anti pronatie schoenen.

Vandaag ga ik 7.5 km lopen, rondje Bussloo. Heb alleen gisteren 4 uur lang staan fotograferen (meisjes met hun pony) en daardoor vreselijk spierpijn in mijn bovenbenen en rug. Het hardlopen zal dus wel een marteling worden.. dat wordt rustig aan doen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:49

Wat is iedereen goed bezig!
vanochtend les 9 van evy gelopen.
Ik merk nu echt dat ik vooruit ga en kan al 4minuten het hardlopen volhouden!

succes supervixen!

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 10:45

Ai, sterkte Supervixen :) Heb inderdaad na wat google werk gelezen dat ik overproneer, daar zijn mensen met x benen extra gevoelig voor. Maar eens uitzoeken wat eventuele kosten zijn. Zit momenteel helaas zonder werk dus kan simpelweg geen honderden euro's uitgeven. Mezelf kapot lopen gaat ook niet gebeuren :), dus maar even zien.

Super goed linnie050, fijn is dat als je progressie merkbaar is :)

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 15:33

Vandaag in het heerlijke weer lange afstand gerend, het ging goed. Dacht eigenlijk verder te hebben gelopen in kilometers. In ieder geval voor volgende week staat 20 km op het programma want 15 ging eigenlijk best makkelijk door de polder.

Succes supervixen het is in ieder geval heerlijk weer voor een wedstrijd!

Wat fijn dat Evy zo erg helpt voor jullie, zelf stippel ik een afwisselende route uit en dan ga ik gewoon lopen dat werkt voor mij het beste. De twee avonden dat ik loop heb ik gewoon minder tijd dan is het een kleiner rondje maar met een hoger tempo.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:13

Uiteindelijk 42.42 gelopen.. ging eigenlijk beter dan verwacht,dus ik ben wel tevreden, maar elke stap voelde ik in mijn bovenbenen. Ik was met mijn zusje en die had echt een topdag. Ze liep hem in 39.37. Zij was 12e van de 103 vrouwen en ik 29e.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:21

Toch heel goed hoor Supervixen!

Ostra; Evy helpt voor mij goed om mezelf juist ietsje te pushen. Bovendien is mn conditie niet best omdat ik gewoon veel te zwaar ben atm. Dus waar ik nu zelf na 1,5 minuut zou gaan wandelen ren ik door omdat Evy zegt 2 minuten :P

Vandaag in de sportschool viel me vrij hard tegen qua knieën. Dus ik ga morgen direct even langs een hardloopwinkel om te zien of zij misschien al goede tips hebben.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:09

knap hoor Sv!

Welkom amathist! wel lastig met die knieën maar idd even langs de fysio.

Ik heb donderdag nog gelopen maar de wil ontbrak even dus gewoon 5 km gelopen en klaar. Wel een mooie tijd gelopen omdat ik snel klaar wilde zijn hahaha.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:08

linnie050 schreef:
Wat is iedereen goed bezig!
vanochtend les 9 van evy gelopen.
Ik merk nu echt dat ik vooruit ga en kan al 4minuten het hardlopen volhouden!

succes supervixen!

Is dat bij les 9? Daar startte mijn schema mee, met 4 minuten. ...

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:24

Je aller eerste keer gelijk 4minuten hardlopen?
Dat had ik echt nooit gered.

Ik weet niet zeker les 8 zat het misschien ook al bij durf ik niet zeker meer te zeggen.
Want ik heb ook nog het schema van de loop groep.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:26

Het is een schema voor mensen die ooit hardgelopen hebben. Mijn laatste keer was 22 maanden geleden, toen operatie en herstel.
Dit schema gaat wel erg hard hoor, want 2e keer was gisteren en gelijk 2x6 minuten en 2x3. Morgen zou ik dan 2x8 en 2x3 moeten lopen. Dat doe ik niet, gaat te snel. Dus pak ik de training van gisteren nog eens

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:40

Poe, ik heb al eerder hardgelopen, maar dat schema zou too much zijn voor mij. :')

Vanmorgen na mijn nachtdienst per ongeluk les 8 gelopen ipv 7, maar dat ging best prima. 8 x 2 minuten met 1 rust tussendoor. Merk nu met de trap aflopen dat ik voor het eerst sinds ik opnieuw begonnen ben mijn spieren echt wel voel. := Wordt nog fijn met nog 1 nachtdienst op de planning. :')

Hé Leonie jij ook aan het hardlopen? Zag op facebook dat je terug in NL bent, welkom terug! :)

Wauw Ostra netjes, zulke afstanden zijn wel mijn doel al sta ik daar nog ver vanaf. +:)+

Supervixen nette tijd toch? :j

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:40

Dat zou voor mij veel te pittig zijn haha.

Adhv de OP ook besloten om het 2011 schema te volgen ipv die uit 2006. Dus ik heb de podcasts niet gedownload (behalve les 1 :') ) maar volg wel het schema.

Heb wel bijzonder veel last nu, dus even op laag pitje tot ik groen licht heb qua materiaal en lichamelijke gezondheid. Blijf hier zeker volgen, erg leuk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:01

Boemklatsch: ja een nette tijd, had sneller gekund zonder die spierpijn die ik heb. Kan nu bijna niet lopen van de spierpijn :')
Heb na de loop op kramp in mijn darmen gekregen die vandaag niet meer is weggegaan. Had ik al zeker een half jaar geen last van gehad.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 21:16

Ow wel leuk zo een app voor mensen die al gelopen hebben! Ik heb het ook vrij rustig opgebouwd, toen een tijd niet gerend en na 2 maanden rende ik als eerste run mijn pr op de 5 km hahahaa (nu al wel lang weer oud maar goed). Daaraan merk je toch dat het sneller gaat.

Ja Mel we zijn er weer! Ik loop alweer bijna een jaar (af en aan vanwege ziekte).

Oei Sv klinkt pijnlijk!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:20

Als je al hebt gelopen bouw je inderdaad sneller op, dat merkte ik vorig jaar ook. Was er 7 maanden uit en liep binnen 8 weken de 5km weer onder de 25 minuten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 22:27

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:39

Leuk, daar ga ik ook eens kijken.

Van de week bij Run2Day geweest en een loopanalyse laten doen. Blijkbaar zijn mn schoenen gewoon crap qua demping omdat ze wat ouder zijn. Zodra ik neutrale schoenen aan had liep ik veel meer in balans. Heb anti pronatie schoenen geprobeerd en dat was echt hemels. Alleen €100, iets wat ik nu eigenlijk niet uit zou moeten geven. Dus ik wil nog even een 'second opinion' vragen bij een andere speciaalzaak hier in de buurt!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 07:39

Of je gaat naar een outlet en probeert daar de anti pronatie schoenen uit nu je weet dat je die nodig hebt.
Zo heb ik een tweede paar gescoord bij de intersport outlet. 50 euro voor saucony's.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:01

Dr zitten hier in de buurt niet bepaald outlets. Ik kan eens peilen of Perry ze ook heeft en misschien uitverkoop heeft nu. Maar anders ben ik aangewezen op internet of speciaalzaken :/

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:41

Maar wat denk je uit die second opinion te halen dan? Ander advies of goedkopere schoenen?
Schoenen zijn nou eenmaal een flinke uitgave maar wegen op termijn niet op tegen de kosten die je kunt maken bij blessures.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:01

linnie050 schreef:
Je aller eerste keer gelijk 4minuten hardlopen?
Dat had ik echt nooit gered.

Ik weet niet zeker les 8 zat het misschien ook al bij durf ik niet zeker meer te zeggen.
Want ik heb ook nog het schema van de loop groep.

Ik ben begonnen met gewoon 20 minuten. (en ooit eens een weddenschap om 10 km te lopen en dat overleefd in 66 minuten, maar 3 weken spierpijn gehad). Het ligt ook aan of je in het verleden al eens gelopen hebt, en wat je basisconditie nu is. Ik heb van paardrijden gewoon een goede basisconditie. Met dus de rest erbij wat ik nog doe zou ik zo 5km kunnen lopen, maar ik hou het vaak op 3.8km wegens saaiheid. evy zou voor mij bijvoorbeeld niet werken. Ik kan daar beginnen met waar evy eindigt. Ook als ik tijd niet gelopen heb.Je moet iets uitzoeken wat bij je past. Misschien is dat wel evy, maar misschien wat anders.
Laatst bijgewerkt door germie op 04-03-16 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:02

Boemklatsch schreef:
Maar wat denk je uit die second opinion te halen dan? Ander advies of goedkopere schoenen?
Schoenen zijn nou eenmaal een flinke uitgave maar wegen op termijn niet op tegen de kosten die je kunt maken bij blessures.

Als je het artikel van Steef Bredeweg en hardloopschoenen leest dan kun je zien dat schoenen blessures niet voorkomen. Maar dat het te maken heeft met oude blessures of te snelle opbouw.