Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 14:13

BussyMissy, leuke interval.

En je kunt daar 7, 15, 21.1 en een hele doen. De hele is 2 ronden de halve. Ik ken die hele run niet, dus geen idee wat ik moet verwachten, maar het leek me wel weer een mooie stok achter de deur. Ik heb lang overwogen om 15km te doen, maar ik vind langere afstanden als race altijd wel fijn (en train het liefst kort). Dus ik deze nu puur gedaan om zo weer eens een lange training te gaan maken. Zal wel spierpijn opleveren, maar ik ben de dag erna toch vrij.
De prijs van de 7km vind ik nog wel ok, maar de 15 en 21 eigenlijk te duur, daar ben ik heel eerlijk in. Er staat echter wel bij dat er na de finish voorzien wordt van eten en drinken en dat er daarvoor foodtrucks zijn. Dus dan verwacht ik wel iets meer dan een banaan.

Ik heb last van een bilspier na de training van donderdag, daar baal ik wel iets van. Donderdag voelde ik het met de training wel wat, maar kon wel gewoon de training afmaken. Nu voel ik hem echter nog. En dat is natuurlijk wat minder. Maar goed, zal wel weer overgaan zeg ik dan maar.

en goof, een hartslag van 189. Ik kom echt zelden boven de 160 uit, hoewel laatst mijn garmin 204 geregistreerd heeft, maar dat kan gewoon echt niet. Vorige week met die 10km race had ik max 159. Normaal begint mijn zone 5 bij 160, maar nu na die 204 van 2.5 week terug is mijn zone 5 zo ver opgeschoven dat ik er nooit meer in zal komen ;) Misschien maar weer handmatig terugzetten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-25 14:37

Ik zag hem ook voorbijkomen die Drenthe trail, had hem ook overwogen. De 42km dan, maar er stond niks over op de site en nu gaan we al richting België de dag erna dus dat werd ook niks meer. Ik vond het alleen zo raar dat hij op een maandag is.

Lekkere intervallen goof! Hoeveel tijd herstel zat er tussen de 6 minuten?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:28

Supervixen schreef:
Lekkere intervallen goof! Hoeveel tijd herstel zat er tussen de 6 minuten?

2 minuten, maar dat had van mij net een minuutje langer gemogen. Mijn hartslag zakte wel mee, maar mijn ademhaling bleef wat hoog, daarom ging die 3e ook wat moeizamer. Maar goed, ze gingen me uiteindelijk toch prima af.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 16:29

Even snel tussendoor over de Drenthe Trail. Ik heb vorig jaar de eerste editie gelopen, de 21 km.
Natte voeten gegarandeerd inderdaad maar wel een leuke trail. Was ook een mooie medaille. Wilde ‘m je nog tippen Germie, maar las dat je je al opgegeven had.
Vorig jaar was ie ook op 29 december. Ik dacht in eerste instantie dat het een typefout was toen ik las dat ie dit jaar weer op de 29e was. :=

Vorig jaar kreeg je een muntje om een warme hap bij een van de stands te halen maar de wachtrijen waren megalang dus zijn wij toen naar huis gegaan en hebben we de muntjes weggegeven.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 21:14

Klinkt als een bijzondere ervaring WenK, fijn ook dat je de mensen daar hebt kunnen helpen met kinderkleding, mooi initiatief.

Krijg je dan zo'n tens apparaat mee naar huis Goof? Of moet je meerdere keren per week langs de pijnpoli daarvoor? Ben benieuwd of je er baat bij hebt.

Mm.. voor de foodtrucks bij die Drenthe trail moet je veel geduld hebben dus. Of heel snel of heel laat binnenkomen wanneer het gros van de mensen er niet is ;) Kan hiervoor dus mooi in je voordeel werken Germie als je niet zo heel snel loopt.

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:13

Graag haar ik hier ook aan. Recent gestart met start to run. Had het zwaar verwacht maar pak het gelukkig snel op. Super fijn opbouwschema richting 30 minuten achter elkaar rennen

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 08:48

Poging tot bijleespost vanaf mijn mobiel...

Ja Wenk ik ben benieuwd naar de drinkbekers.

Wauw bm vanuit bad. Wat een post! Hoe gaat het nu met je? Wel super lekker gelopen weer!

Goof, mooie interval. Wel vreemd dat je ademhaling wat hoog blijft. Die zou in 2 minuten Wel echt mogen zakken. Haal je heel bewust adem of juist onbewust? Soms kan daarin een switch maken helpen om sneller weer laag in je ademhaling te zitten.

Welkom Nilda.

Vrijdag was ik opeens zo moe. En dat weer. Ipv te gaan lopen een dutje gedaan }> ... daarna mezelf naar de sportschool gesleept onder het mom, ga wel op de loopband met helling. Nou daar was ik ook snel klaar mee. Wat haat ik de loopband toch. Dus uiteindelijk maar korte kracht sessie gedaan. :z

Gisteravond de 7heuvelennight gelopen. Het was precies droog tijdens de run! En echt heel toffe route! <3 . De snelste dame had er 22.44 over gedaan :wow: ! Jammer dat ik geen filmpjes kan plaatsen. Dat geeft echt een betere indruk.
Lampjes!
Afbeelding
Start
Afbeelding
En gaan
Afbeelding
Afbeelding

Nu klaarmaken voor de 15km van vandaag *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 09:05

Veel plezier vandaag, ik heb beiden wel een aantal keren gelopen, maar de 15km vind ik echt veel te massaal. De 7km was altijd heerlijk met die laatste paar km naar beneden. Die lampjes maken het ook heel gezellig.

Welkom Nilda!

Ik ga zo een rondje trailen, hopelijk gaat het wat beter dan vorig weekend.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 09:32

Veel plezier voor de lopers en welkom aan de nieuwe meeschrijvers!
Ik ben op Schiphol :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 11:56

Waar ga je heen, Tiggs? Wat een leuke loop had je donderdag! Nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Lekker gelopen, SV?

Vrijdag was het ook echt weer om een dutje te doen in plaats van te lopen. Kan je niet ongelijk geven, Leonie. Gaaf, die Zevenheuvelen by Night! Veel plezier vandaag met de 15 km.

Hoe is het met Ieris trouwens? Die heb ik hier ook al een tijdje niet gezien.

Welkom Nilda!

Heb je nog last van je bilspier, Germie, of is het alweer wat weggezakt? Klinkt als een leuke training met de loopgroep! Hoe ging de TT-run?

Hopelijk gaat die Tensbehandeling werken, Goof. Is het een lang traject? Mooie intervallen!

Klinkt als een mooie vakantie, WenK!

We trainen inderdaad niet op de baan, Busymissy maar gewoon in het dorp. Het is geen groot dorp dus we hebben maar een beperkt aantal rondjes waar we kunnen afwisselen maar onze trainers weten er altijd een leuke training van te maken.
Mooie intervaltraining!

Wat stoer dat je de CPC gaat lopen, Muppetmayo!
Het project op m’n werk loopt eind deze maand in principe af maar ik verwacht er wel werk van te hebben tot half december.

Eefsel, we lopen allemaal op eigen niveau/tempo. Meestal zijn er wel groepjes die bij elkaar aanhaken. En soms krijgen we ook wel een opdracht en moeten we groepjes vormen die bij elkaar aansluiten qua tempo.
Top dat je 30 minuten aaneen gelopen hebt!

Wat tof dat je vorig jaar Enschede gelopen hebt, Melis! Wat vond je van de route?
Mooie afstand weer!

Wat een leuk verslag van je Devil’s Trail, Suliko! Super van je tweede plaats. Wat vond je van het suikerbrood? :D

Vanochtend zijn we weer lekker het bos in geweest met een groepje. Lekker gelopen. :)

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 13:48

Lekker Puera! Waar heb je gelopen?

Bij mij ging het redelijk. Beter dan van de week in ieder geval.
En zeven edelherten gezien, waarvan eentje een mannetje was met een groot gewei. In mijn insta stories heb ik er filmpjes van.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:15

Een dorpje vlakbij Joure.

Even je Insta opgezocht… prachtige beelden! <3

Vanochtend gezellig gekletst over vanalles en nogwat. En toen kwam ook aan bod welke loopjes er allemaal op de planning staan. Ik heb zoveel leuks in het vooruitzicht! :):)

14 december Devil’s Trail Kraggenburg - 30 km
10 januari RFR Drents Friese Wold - 22 km
8 februari Súkerbietentrail - 25 km
8 maart Trailrun Terschelling - 25 km
12 april Enschede Marathon

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 15:02

Dat zijn zeker leuke loopjes. Ik heb die sukerbietentrail dit jaar gelopen, was een leuke route! Ben benieuwd hoe die devil's trail is. Die leek me ook leuk.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 15:09

Flevoland is vlak over het algemeen. Ik denk dat die ook wel een natte voeten-garantie heeft. :))

Die Súkerbietentrail lijkt me heel erg leuk. De planning was om de Sallandtrail daarna te lopen maar er gaat een hele ploeg bekenden naar Terschelling. Dan is het veel leuker om daar met z’n allen heen te gaan.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 19:31

Welkom Nilda! Met welk schema ben je aan het opbouwen?

Ooh dat ziet er wel heel gezellig uit met al die lichtjes Leonie, en dan is het extra fijn dat het even droog is, dat doet toch veel met de sfeer.
Hoe ging het vandaag?

Wat een grappige kabouter Puera, staat er kunst in het bos of heeft dit een andere functie? Je hebt wel heel veel op de planning staan. Leuk!

Wat gaaf die edelherten sv! Ik heb ze nog nooit in het wild gezien (wel gehoord in de bronsttijd, maar toen mochten we daar het bos niet in). Prachtige dieren en dan de mazzel om er zoveel bij elkaar te zien.

Het is eindelijk gelukt om een tweede keer te lopen deze week. Zoon was vanmiddag bij ons en die liep een rondje mee.
Ik wil gaan opbouwen naar een snellere halve marathon. Vanavond een rustige ronde gedaan en zat al bijna op 1 uur voor de 10km, dus ben al een beetje sneller aan het worden, hartslag blijft ook redelijk op deze afstand. Geeft me weer positieve energie.
We zijn een stuk door het bos gegaan over het fietspad, was wel erg donker maar heerlijk rustig.
Foto is van de heide.
Afbeelding

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 19:35

Ik ga even terug in meeleesmodus. Er komt een waanzinnig drukke periode aan voor mijn opleiding, terwijl ik precies deze periode alleen nog de peuterspeelzaal heb als opvang en dus alles wat zonder kind moet in ongeveer 9 uur per week moet proppen. Ik hoop wel tussendoor een momentje te vinden om te lopen, maar dit topic actief bijhouden wordt wat te veel van het goede. Mogelijk kom ik later weer actief meepraten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 20:41

Maak mij maar jaloers Tiggs. Geniet van je vakantie, want ik neem aan dat dat de reden van je bezoek aan Schiphol is wegens de smilie. Anders zou het nog werk kunnen zijn ;)

Het bos is nog echt mooi zo met die herfstbladeren SV. Dat maakt mij altijd wel vrolijk als ik loop, hoewel te veel bladeren maken dat je geen kuilen meer ziet. Had je daar ook nog last van?

En is die 7heuvelen nu net zo iets als de 7heuvelen in september? Want ik snap het inmiddels niet meer. Je hebt een 7heuvelentrail in september, dan heb je nu een 7heuvelennight. En vandaag dan nog een 15km? Maar is dat dan verhard of onverhard?

Nilda, die 30 minuten gaat echt lukken hoor. Al zal het dan misschien nog wel zwaar voelen, maar je doet het dan wel.

Hier gisteren met de loopgroep naar een Pubquiz geweest :D Het was heel gezellig, maar ook wel echt typisch dorps. De loopgroep is onderdeel van een sportvereniging in een dorpje waar ook voetbal en volleybal onder vallen. Zo heb je maar 1 bestuur nodig en werkt het dus goed in een dorp. Het voetbalveld ligt direct achter het dorpshuis en het dorpshuis is verbonden met zo'n ouderwetse gymzaal met houten vloer :D Dus de sportvereniging organiseerde die pubquiz in het dorpshuis en gymzaal en werkelijk het hele dorp leek er op af te komen. Er waren meer dan 125 man, de hele gymzaal zat tot de nok toe vol. Het was ook enorm gezellig en we hebben veel gelachen. Niet gewonnen, maar wel als enige team 1 ronde geheel foutloos.
Dus het was eens wat anders dan hardlopen, maar wel met de hardlopers samen. (we hadden 2 teams vanuit de loopgroep)

Vandaag was de TT Cityrun. Deze zou in juni plaatsvinden, maar toen vond men het te warm en werd het uitgesteld naar vandaag. In juni was het uitverkocht en voor vandaag waren er extra startbewijzen, of dat nu de oorzaak van dit alles was? Vorig jaar ging de start netjes, maar nu was het 1 grote chaos. Er zouden ter plekke waves gemaakt worden, en daar zouden ze om half 3 mee beginnen. Maar pas om kwart voor 3 mochten de deelnemers aan de 5km naar de baan waar de start was, maar dit werd allemaal niet omgeroepen. Dus velen wisten het niet. Ik stond vooraan bij het hek, want ik wilde graag vooraan starten op de 10km en had gegokt dat we daar door zouden moeten. En daardoor hoorde ik het dus van die 5km eerst. Om 3 uur zou het startschot zijn, maar er waren nog steeds af en toe wat 5km lopers die door dat hek moesten. Ook stond er nog een megarij bij de startnummeruitgifte (ze hadden ook van de mensen in juni dus geen startnummers opgestuurd en ik moest bijvoorbeeld ook de mijne nog halen, maar ik was er al om iets voor 2). En ondertussen werd ik koud, maar ik niet alleen, de mensen waar ik mee stond te praten ook. We stonden er tenslotte al een half uur. Voordat de 5km van start ging mocht ineens iedereen naar het startvak. Er werd ergens 20 minuten te laat ofzo een startschot gegeven, maar geen idee waar voor dat was. Dat bleek voor de 5km te zijn, maar niet voor alle 5km lopers. Er werd toch weer een soort wave gemaakt. En toen kon ik horen dat er een 2e groep 5km zou starten, maar die stonden ondertussen ook al deels tussen de 10 en 15km lopers. Ik wilde best wachten, maar er waren dus mensen die dan voor de start, maar na het startschot al om anderen heen moesten. Hierna werd er omgeroepen dat de wedstrijdlopers vooraan moesten gaan staan. Maar ik stond letterlijk op pole position nu en kon geen kant op, en met mij anderen ook niet. Dus we bleven daar staan. Er gingen nog 5km lopers onder het lint door omdat ze eigenlijk te laat waren, maar ja, ook de informatie gemist hadden. En daarna konden we eindelijk starten. Ik was echt steenkoud. Dat voelde ik ook met lopen, maar ergens liep ik wel lekker. Pas na 3.5km waren m'n handen weer warm, maar ik had een voor mij doen snel tempo er in zitten. Na 7.8km kreeg ik het wel wat zwaar, maar de laatste km ging weer lekker. Al met al dus wel fijn gelopen en dat maakte de chaotische start weer goed. Tijdens het lopen verliep alles gelukkig wel netjes. Maar volgend jaar is deze run hopelijk weer gewoon in juni. Dat vind ik zelf toch fijner :D
Ik was helaas wel langzamer dan vorig jaar, maar heb wel mijn snelste 10km van dit jaar gelopen, 75.59, dus net 1 seconde aan de juiste kant ;)
Omdat ik nog een stuk terug moest lopen en de weg nog afgezet was zodat ik niet opgepikt kon worden heb ik in totaal 11.8km gelopen. Wel de laatste 1.8km superlangzaam hardsjokkend hoor. Echt een goede cooling down. Bilspier voelt goed aan gelukkig. Maar het zelden zo extreem koud gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-25 21:24

Busy wat jammer dat je ze nog nooit gezien hebt. Het zijn zulke mooie dieren, maar ja ik heb ook geluk dat ik aardig goed woon wat wild betreft. Heerlijk zo'n 10km in het rustige donker. Goed gedaan!

Wat een mooie medaille Germie en een fleurig lint.
Klinkt alsof het erg chaotisch was allemaal. Lijkt me heel irritant.

De 7h trail is eind september en dat is trail in Berg en Dal. De 7h loop van dit weekend is verhard, een 7km 's avonds op zaterdag en 15km op zondag. Vanuit Nijmegen centrum.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:07

Waar ben je heen gevlogen Tiggs? (als je dit leest in je vakantie?)

Mooi rondje weer Puera. En fijn als de trainers er altijd een leuke training van kunnen maken.
En leuke planning heb je! Elke maand zo iets en dan de marathon!

Goof krijg je dan ook zelf een tens apparaatje mee? Zo niet, kun je daar ook nog eens naar vragen!

Supervixen <3 <3 <3 zo gaaf! En fijn dat het beter ging dan vorige week.

BusyMissy oe wat een toffe foto! En wat fijn dat je een 2de keer bent gaan lopen. Rustig weer terug in het ritme.

Nou na de night op zaterdag, zondag dus voor de dag aan de start. Nadat we als sardientjes in de trein stonden waar we na 5 volle deuren ons nog net erin hadden kunnen proppen verliep het in Nijmegen zelf eigenlijk allemaal heel soepel. Hierdoor stonden we 45min onze starttijd in het vak en dat was koud :brr: !!! Ik had gekozen voor lang lang met handschoenen maar allemaal wel echt heel dun met veel ventilatie en een vuilniszak :+ . Ik werd nog herkend door een bokker die hier soms meeleest (bij deze zwaai zwaai).
Anyway, het duurde echt een eeuwigheid voor we mochten starten en eenmaal weg voelde ik me gelijk beroerd. Mijn buik was al het hele weekend aan het rommelen en zodra ik begon te rennen kreeg ik buikpijn en werd ik heel misselijk. In plaats van benen had ik 2 blokken beton meegenomen :7 . Ik kwam niet voor een pr maar voor de lol met het idee, misschien de laatste 10 gasgeven voor een 10km pr maar dat gooide ik gelijk overboord. Af en toe wel gelachen of even een stukje dat het wat beter ging dat ik toch wat kon genieten maar overal wilde ik vooral gewoon klaar zijn. Heel jammer!
Wel nog DE beker in kwestie aangenomen en het was echt heel handig. Mogen ze van mij overal gaan doen. Wel braaf naar alle fotograven gelachen dus hopelijk komen er nog wel wat leuke (gratis) foto's uit. Mijn man had wel goed gelopen met 01:06:01.
Aan de start met mijn lieve vent
Afbeelding
onderweg:
Afbeelding
heel hard omlaag kon ik nog wel lachen (die meneer achter mij niet zo :+ )
Afbeelding
De beker in kwestie
Afbeelding
De eerste foto vanuit het event staat zelfs al online
Afbeelding
En de "buit"
Afbeelding

Statjes voor wie het leuk vind:
Afbeelding

Mijn hartslag in het begin laat al zien dat mijn lijf het allemaal niet zo gezellig vond. Het past zich daarna wel aan.
Ik heb ook de power grafiek van de stryd erbij gedaan, naast de tempo's. Er leuk om te zien wat de heuvels dus doen en 2 sprintjes. 1 heuvel af en 1 op het einde heuvel op.
Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 11:19

Leonie87 ik moest stiekem even lachen om je interval tijd en pace per afstand schemaatje. Mijn wedstrijd tijd komt er nog niet eens bij in de buurt :')
Je gaf voor je mooie Nijmegen posts aan dat je al veel langer loopt maar eruit bent geweest. Dat had ik gelezen idd, maar bij mij was alles van eerder lopen destijds verdwenen, vandaar dat ik op de 2 jaar reageerde ;)
Wat fijn dat jullie het zaterdag droog hebben gehouden! Leuk met die lampjes in je haar ook. Hoe kom jij aan een shirt met Elis op de achterkant? >;) (ik werk voor een concurrent :') )
Wat enorm balen dat je je gister zo niet lekker voelde :(:) Het was gister ook echt koud ineens, dat zal die lange tijd in het startvak niet hebben meegeholpen :brr: Ik vind het echt zo enorm leuk om te zien dat jij ook altijd en overal lachend op de foto's staat, zelfs als je je niet zo ok voelt. Daar kan ik nog een hoop van leren, mijn hoofd staat standaard op onweer met het lopen :')
Ondanks dat je je niet ok voelde, vind ik dat je een mooie tijd hebt gelopen, je vriend ook trouwens.
Zo'n bekertje met kleiner gat ziet er wel echt heel handig uit, misschien zou ik dan ook nog een soort van slok kunnen nemen zonder mezelf te verzuipen hahaha.

Germie leuk weekend gehad zo te lezen. Klinkt wel echt enorm rommelig en chaotisch die TT run :\ Fijn dat je uiteindelijk wel prima hebt kunnen lopen, mooie tijd ook. Geen pijnlijke bilspier vandaag? Wel een leuke kleurige medaille!

WenK ik moest lachen om je post van die bekertjes. Dat dichtknijpen is precies wat ik probeerde toen ik mezelf vorig weekend alsnog verzoop :') Succes met alle drukte de komende tijd.

BusyMissy wat een bijlees post weer _/-\o_ Heerlijk vanuit een warm bad! Wat fijn dat je weer 2 keer hebt gelopen, waarvan 1x ook gezellig met je zoon. Die snellere halve gaat je zeker lukken.

Goof ik ben benieuwd of je ook een tens meekrijgt voor thuis. Een vriendin van mij heeft er veel baadt bij, die heeft er ook thuis 1. Ik hoop dat het voor jou ook verlichting gaat brengen.
Lekker gelopen weer!

Welkom Nilda :)

Tiggs veel plezier op vakantie (denk ik?)!

Puera jij hebt ook weer mooie kilometers gemaakt in het weekend zie ik :D Leuk dat de trainers van de loopgroep er toch steeds iets afwisselends van weten te maken in een klein dorp. Nog even bikkelen met je werk zie ik, nog even volhouden het is zo half december. Toffe lopen in het verschiet volgens mij :j

Supervixen heel tof dat je 7 edelherten hebt gezien <3 Echt heel gaaf! Fijn dat je langzaam weer een beetje lekkerder begint te lopen, misschien toch iets onder de leden gehad?

Zondag gestart met de 1e training van een nieuw schema om sneller te worden op de 10. 45 min lopen met 6x2 minuten versnellen en een minuut rustig. Dat was nog wel even schakelen hoor, pfoeh! Ik heb de minuut rust ook echt gewandeld, anders zakte mijn hartslag niet. Ook vind ik het lastig inschatten wanneer in de training nu de beste tijd is om de intervallen ertussen te doen, hoe doen jullie dat? Ik ben maar begonnen met 20 min rustig lopen en daarna gestart met de intervallen, maar ben er nog niet uit of dat nou echt het fijnste is. Ik vond het gister ook maar koud :brr: Mijn linker heup begon ineens vervelend te doen, leek wel of dat echt van de kou kwam.
Later op de dag zijn we nog even naar het bos geweest heb hebben 12 km gewandeld. Mijn heup was helaas zelfs met het wandelen boos.
Gelukkig is dat na een nachtje slaap ook net zo hard weer verdwenen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 15:14

Hoi! Voor wat extra motivatie/ervaring wil ik graag proberen hier mee te praten :D
Ik zie ook hele mooie foto's voorbij komen!

Wat achtergrond: ik heb vooral veel ervaring met krachtsport (in totaal zo'n 12 jaar, ik ben nu 30). Eerst gewoon krachttraining, daarna een bodybuildwedstrijd en vanaf begin 2019 heb ik competitief gepowerlift (hoewel mijn laatste wedstrijd in september 2023 was en ik sinds een tijdje ook niet meer powerlift gericht train, maar weer "gewoon krachttraining"). Conditioneel altijd gewoon een beetje een basisniveau aangehouden, veel wandelen, af en toe iets van crossfit, een keer spinning of in de zomer wielrennen etc. Maar vooral echt altijd heel hard geroepen dat ik hardlopen haat en "niet kan" :+
Mijn man is sinds de lente begonnen met triathlon en toen ging het bij mij ook een beetje kriebelen. Niet triathlon want ik kan geen borstcrawl :') Maar wel hardlopen en fietsen. Ik had nog nooit meer dan 5km gelopen. In augustus begonnen met Runna, met als doel 10km te kunnen lopen en een keer gewoon rustig op te bouwen en vol te houden (ipv 1x zo snel mogelijk 5km lopen, doodgaan, het niet leuk vinden en meteen een jaar lang geen zin meer hebben om nog een keer te gaan :+ ). En ik heb inmiddels zelfs 12km gelopen! Best trots op mezelf dat ik het nu al zo'n 3 maanden volhoud.

Ik loop 2x per week, naast 4x per week krachttraining. Ik heb in verhouding best veel spiermassa (die ik ook zo min mogelijk kwijt wil) en ben daardoor relatief zwaar en dus ook langzaam :+ Maar daar probeer ik voor nu niet teveel op te focussen.
Ik heb sinds gister een nieuw doel gesteld op Runna, nadat ik gister m'n 10km "race" heb gelopen. Ik heb nu 15km als doel, maar ik twijfel nog een beetje of ik niet liever eerst mijn 10km verbeter.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 16:54

Welkom Eulogy. Leuk een krachtsporter erbij! Kan ik bij jou nog eens wat tips halen :Y)
Wat betreft het lopen, ik weet niet wat je tijden zijn maar sowieso als je pas kort loopt is het vaak raadzamer om aan je snelheid te werken dan aan je afstand. Dit omdat je gewrichten en pezen moeten wennen aan de impact van het lopen. Hoe langer je loopt, hoe meer impact hoe meer kans op blessures. Hoe sneller je loopt, hoe minder tijd je doet over een afstand, hoe minder impact je hebt op die afstand. Dus als je eerst even focust op wat sneller worden, verlaag je de blessure kans voor de lange termijn.
Je bent iig al heel lekker bezig in zo een korte tijd en dan gelijk door naar 12km. Maar houd jezelf vooral heel. ;)

Muppet ik moest wel lachen om jou opmerking over jezelf verzuipen. Deze beker was idd wel een stuk handiger.
Meestal geniet ik gewoon heel erg als ik aan het lopen ben en het hoeft niet hard. Nu was het wel een beetje, ow fotograaf, even lachen :+ maar ik denk dat ik, ondanks dat ik me niet goed voelde, nog steeds wel een groot deel lachend heb afgelegd. Door momentjes die ontstaan, door toch te blijven beseffen, ik heb het voorrecht om hier te mogen en kunnen lopen of door de mooie omgeving.
Het shirt was van het bedrijf waar Iris voor werkt. Ik liep als haar introduce mee.

Wat betreft je intervallen. Wandelen ertussen is juist altijd goed. Als je rust niet genoeg is om je volgende interval op dezelfde intensiteit te doen, is deze te kort. Hier komt ook een stukje mentale kracht bij kijken :j en een juiste ademhaling. Het doel is je laatste interval op dezelfde intensiteit als de eerste te kunnen lopen maar dan wel te denken, ik kan er niet nog een. En dat, is een ware puzzel.
Je warmlopen moet je doen zoals je fijn vind. Ik loop als ik zelf loop, ongeveer 2 km (10/12minuten) warm en begin dan aan mijn intervallen. Uitlopen doe ik hetzelfde (of gewoon zo lang als nodig is om terug thuis te komen :+ ).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 17:21

Wat vervelend dat je je niet goed voelde leonie. Ondanks dat vind ik dat je flink knap hebt gelopen hoor!
Wat heeft je man geknald zeg! Heel knap.
Een vader van de groep 7/8 waaraan ik les gaf deed ook mee en liep de 15km in 59 minuten 8)7. Zo knap ook.

Muppet wat leonie zegt. Ik wandel ook vaak tussen pittige intervallen, of heel langzaam joggen. Anders hou je ze niet allemaal vol.
Ik loop ook vaak 1 of 2 km rustig warm. Soms doe ik sprints ook pas tegen het eind, bijvoorbeeld als ik al 5km rustig heb gelopen, omdat ik vaak aardig kapot ben en daarna alleen wil uitlopen.
Het is een beetje uitvogelen wat je fijn vindt denk ik.

Welkom eulogy, ik heb in andere topics wel eens gelezen over je krachttraining. Knap dat je al op 12km zit!
Met twee keer per week lopen zou ik me ook eerst iets meer focussen op snelheid. Hoe richt je die twee trainingen in die je nu loopt? En hoe snel loop je afstanden van 10km nu ongeveer?

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 22:54

Wat een ontzettend mooie runs doen jullie! Lijkt me een super mooie belevenis als je zoiets doet. Zo ver ben ik nog niet. Zit nu in trainingsweek 7 en dat is 3x 8 minuten met 1 minuut wandelen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 05:56

Nilda, en die 8 minuten worden in het begin echt snel langer. Ik weet nog dat ik naar 16 minuten ging. En toen een stap naar 21 minuten.
Dus het komt echt goed.

Hier wel wat spierpijn na zondag. Maar bilspier voelt weer ok.
Gisteren had ik een extreem luie dag, nog geen 5000 stappen gezet, maar het was ook echt rotweer.
Nu ook trouwens, moest net in de regen naar de bushalte.