Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 19:15

Zo, jullie gaan inderdaad weer lekker hard hier! Ik heb sinds mijn verste trailrun van 16,55 kilometer afgelopen zondag elke dag gesport. Divers, dus dat ging heerlijk. Maandag 55 kilometer gefietst met bepakking van Schiermonnikoog naar Leeuwarden, dinsdag en woensdag 1 uur een zeer intense les krav maga, donderdag een wat sneller loopje van 5,5 km (tempo van 5:43) en vrijdagochtend bootcamp.
Het snellere loopje voelde wel zwaar, maar dat kwam denk ik door de 2 krav maga lessen van de avonden ervoor, daar moesten we vanuit squats trappen geven en deden we veel oefeningen met een hoge hartslag. :')
Sinds de bootcamp ook wel goed spierpijn overal. Dit weekend rustig aan gedaan, moest werken op de groep, dus kon toch weinig doen. Morgen wil ik 7 of 10 kilometer lopen, even kijken hoe de spierpijn dan is.

Wel heel leuk, samen met iemand van stal heb ik me voor twee dagen ingeschreven voor de Koning van Spanje Trail in Gulpen. Op zaterdag 11 mei 11 kilometer en zondag 12 mei 10 kilometer. Ik vond het erg verleidelijk om me voor de 18 kilometer op zondag op te geven, maar ik heb me braaf ingehouden. Het zal pittig zijn met de hoogtemeters en 2 dagen achter elkaar, 2 weken erna wil ik mijn eerste halve trailmarathon lopen, dus beter niet te hard gaan vlak ervoor (vind ik moeilijk :+ ). We gaan vrijdag al die kant op, omdat het best ver weg is voor ons, dus lekker een weekendje weg. :D
Meer mensen die meedoen aan de Koning van Spanje trail?

suusje26, ik hoop dat het gister goed ging! En volgens mij was de grond vooral erg nat en zacht gister. _O-
Wel een ontzettend heftig ongeluk van je collega's nichtje, ik kan me goed voorstellen dat dat erin hakt.

Tiggs, wat fijn dat je weer aan het opbouwen bent :)

MuSLi, tof zeg, die Hyrox die je gaat lopen/doen. Leuk ook die training die je deelt, geeft mij ook inspiratie om bootcampelementen te combineren met rennen. Afgelopen vrijdag moesten wij een heuvelop burpees doen en dan tussen elke burpee een kikkersprong. Heerlijk en vreselijk tegelijkertijd. :')

ieris, mooie afstand! Ik had zelf laatst trailschoenen aan terwijl de grond deels bevroren was, dat loopt inderdaad niet heel erg lekker, dan zijn wegschoenen prettiger.

germie, je bent gegaan, super goed! Ik denk ook dat het gevoel van verslaving pas later komt en niet in een fase dat je nog aan het opbouwen bent. Daarnaast hangt het ook gewoon van je mentale toestand af. In het begin had ik ook vooral weerstand en een fijn gevoel erna, dan ging ik me daaraan vasthouden. Nu ben ik wel beland bij het gevoel dat ik onrustig word als ik 2/3 dagen achter elkaar niet sport, dat begon nadat ik terugkwam van mijn fietsreis. De eerste dag van thuiskomst besloot ik rustig aan te doen, maar daar werd ik zo onrustig van dat ik toch maar een stuk ging hardlopen. Mijn hele lichaam was ingesteld op dagelijks intensief bewegen. :') Dus dat gevoel neemt toe, naar mijn inziens, aan de hand van je conditie en de regelmaat waarmee je sport. Maar als ik mentaal heel erg moe ben van studie of werk, dan gaat ook mijn lichaam daarin mee en voel ik weerstand bij alles, terwijl dan sporten juist heel erg helpend is.

Ninus, oh bah, zo weinig slaap zou ik ook wel voelen.

Supervixen, toffe schoenen! En prachtige foto's, wat hou ik toch van de veluwezoom <3 Ik heb veel te paard van Schaarsbergen naar Laag-Soeren gereden en sinds ik het trailrunnen ben gaan oppakken, wil ik zo graag ook daar lopen. Alleen woon ik in Utrecht, dus dat gaat wat lastiger.

Marije_jiplover, balen! Hopelijk voel je je snel weer goed genoeg om te sporten!

ieris, goed gelopen! Mooi dat je rustig bent begonnen en halverwege sneller. Het was ook wel echt vies en guur weer gister, dus ik kan me voorstellen dat je dan makkelijk afkoelt.

judenjul, wat goed! Mooie tijd ook met die omstandigheden. Wel ontzettend naar dat je na de finnish nog zolang moest wachten terwijl je zeiknat was.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 20:29

Goed gelopen judenjul. Wat kan dat koud zijn dan na de finish hè. Dan is een trailrunvest wel fijn, daar kun je een droog shirt in doen.

Flink gesport suliko, lekker afwisselend. Ik heb ook elke dag gesport deze week. Vijf keer hardlopen, twee keer kracht. En 77km woon-werk verkeer op de e-bike. En nog wat wandelen.

Leuk dat je de koning van Spanje gaat doen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-24 21:51

Lekker afwisselend @Suliko. Ik hou daar ook wel van. Beetje afwisseling en uitdaging in mijn activiteiten... :j

Fanatiek bezig geweest ook @SV. Wel fijn woon-werk verkeer op de fiets. Helaas voor mij echt niet haalbaar, wel heel jammer vind ik dat.. zou ik ook wel blij van worden!

Hier vanmiddag tussen alle familieactiviteiten door nog een uurtje kunnen hardlopen. Helaas wel in de regen. Treurige loop dus wel en best wel fris ook, met het windje erop -O-

Goed gedaan @judenjul & @LMM... :D

ieris

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:10

SV, die route ziet er gaaf uit! Leuk dat jullie nog nieuwe paadjes ondekt hebben!
Mooi gebied daar!

Judenjul, goed gedaan, leuke foto!
Ja dat zal wel koud geweest zijn na afloop, brrr.

Ninus, ook goed bezig geweest, wat lag er nog veel ijs bij jullie!
Nou inderdaad, knap dat je nog kon lopen na die drukke week met weinig slaap.

Suliko, lekker bezig geweest! Wat leuk dat je zo sportief bent!
Leuk dat je de koning van Spanje gaat doen, ik ken die trail niet, maar kwam afgelopen weekend een paar vrouwen tegen tijdens de trail in Otterlo, die daar hadden gelopen. Ze vonden dat je hier in Otterlo goed kon hardlopen, ik dacht ja logisch toch, het is een hardloopwedstrijd! Maar ze bedoelden, dat bij de koning van Spanje trail, hellingen zitten, waar je gewoon niet hardlopend tegenop kunt, en echt moet wandelen!
Denk dat die dus zeker erg pittig is, slim gekozen je afstanden!

Musli, ja was koud hé gister, goed dat je nog gegaan bent!
Hier een klein rondje uitgelopen, was ook fris.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:18

Je bent wel gegaan Musli, dan ben je verder gekomen dan ik vandaag. Gisteren kon ik niet en dat wist ik. Ik wilde net gaan lopen, maar het is hier verschrikkelijk glad op straat. Ben met een stukje van 1200m wandelen al 2 keer bijna onderuit gegaan. dus hardlopen wordt hem helaas niet. Daar baal ik wel van.
Maar het gaat gewoon niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:46

Vandaag wel gegaan en het ging echt niet lekker. Ik kon gewoon het tempo van 7.45 minuten per km niet halen, ik zat op 7.51/7.52. Misschien kwam dat door de ondergrond, want dat was soms half bevroren sneeuw en dat loopt wel zwaarder. Maar het ging gewoon niet fijn. Ik heb na 2km maar opgegeven dat ik die 7.45 moest halen, en gewoon gelopen wat maximaal mogelijk was.
Het rare was wel dat ik eenmaal weer thuis niet moe was. Maar mijn hrv is in onbalans zegt Garmin en mijn prestatieconditie haalde zelfs -12, dus dat kwam wel overeen met mijn gevoel.
Wel blij dat ik gegaan ben, en uiteindelijk toch nog 5,3km van huis geweest en iets meer dan 4km hardgelopen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:23

Goedemorgen,

Goed dat je geluisterd hebt naar je lichaam Germie toch nog mooi 4 km hardgelopen!

Hier een paar drukke dagen gehad. Mijn zoontje is maandag 5 geworden, dat hebben we zondag voor familie gevierd en maandag gelijk zijn kinderfeestje. Gisteren had ik allemaal gesprekken met ouders/leerlingen. Voordeel was dat ik die gesprekken zelf een beetje kon plannen. Dus lekker op tijd gestopt en nog een rondje gaan hardlopen. De training "herhaling lange passen" gedaan en daarna nog een stukje met Elmo uitgelopen. Hij loopt nog steeds niet 100% goed helaas.

Afbeelding

De organisatie van de trail in Otterlo was weer super geregeld en op zich goed gelopen. Hartslag lag wel hoog ondanks dat ik echt rustig aan gedaan heb. Longen voelde het ook aardig maar de benen en mijn hoofd wilde nog wel. Achteraf had ik ergens nog linksaf moeten slaan, maar heb gewoon de mensen voor mij gevolgd en daardoor een halve km afgesneden }:0

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:21

Dat is een leuke medaille.
Houden ze ook een minimale snelheid aan die je moet kunnen lopen? Of kun je ook meedoen als je gewoon echt traag bent?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 11:24

Elke loop heeft over het algemeen een tijdslimiet. Dit heeft te maken met het parcours dat ze vrij moeten houden (ook wegen die afgesloten zijn voor bepaalde tijd), vrijwilligers die beschikbaar moeten zijn voor de verzorgingsposten/veiligheid/medailles uitreiken/tassen bewaring en het opruimen van alles rondom het evenement. Het ene evenement heeft een iets ruimere tijdslimiet dan het andere evenement.. :j Op de website van het evenement is vaak wel te vinden binnen welke tijd je uiterlijk gefinisht moet zijn.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:41

Inderdaad wat Musli al aangeeft is er vaak wel een tijdslimiet. Bij de één wat ruimer dan bij de ander. In Apeldoorn heb je bijvoorbeeld voor de 25 km maar 3 uur, terwijl je voor de 8 km 1,5 uur de tijd hebt. Je hebt ook evenementen die ook een wandeling organiseren over het hardloopparcours, daar kan je dus vaak wel "rustiger" aandoen. In de canitrail zie je dit wel vaker voorbijkomen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:06

suusje26 schreef:
Inderdaad wat Musli al aangeeft is er vaak wel een tijdslimiet. Bij de één wat ruimer dan bij de ander. In Apeldoorn heb je bijvoorbeeld voor de 25 km maar 3 uur, terwijl je voor de 8 km 1,5 uur de tijd hebt. Je hebt ook evenementen die ook een wandeling organiseren over het hardloopparcours, daar kan je dus vaak wel "rustiger" aandoen. In de canitrail zie je dit wel vaker voorbijkomen.

Oh serieus? Haha, die ga ik ook lopen, maar had geen idee van een tijdslimiet. Nou ja, dit is verhard allemaal toch? Ik had laatst de trail onverhard in 2:55. Moet kunnen :7 :):)

Iedereen dapper aan het lopen hier, ik moet even mijn motivatie van zolder halen, want ik heb ff niks nergens zin in. Afgelopen zaterdag wel gezwommen met de club en daarna een goeie 12km gelopen, dat ging eigenlijk heel goed. Maandagavond kracht gedaan met zo'n weerstandsbandje, zo'n videootje. Manman ik ging kapot, haha, ik moet dat echt vaker doen := .

Vanmiddag maar een stukje gaan lopen :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:53

Suusje, wat heeft Elmo??
Tof dat je in Otterlo gelopen hebt.
Suliko, sportieve week zeg.
Germie, focus je niet zo op dat tempo, je hebt lekker gelopen toch? Daar gaat het om.
Lekker gelopen allemaal weer afgrlopen weekend.

Ik ben behoorlijk overwrrkt en zit mentaal niet zo lekker, dus ben ziek gemeld en moet van mijn teamleider ontspannen en niet aan werk denken. Dus ik ben vandaag naar het bos gereden en heb een rondje van 9km hard gelopen door de sneeuw. Leuke ervaring, de sneeuw maakte het ook superstil in het bos. Ik moest op sommige plekken even oppassen met gladheid en een stukje wandelen, het vlonderpad bijvoorbeeld was een grote ijsbaan geworden. Heb rustig aan gedaan, vond het erg fijn.

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 15:35

Goof sterkte, neem echt goed je tijd om te herstellen, anders val je in een nog dieper gat.
Mooi rondje heb je gemaakt.

Ik heb 25km hier door het dorp gedaan, weer op een stukje van zo'n 3 bij 2km ofzo.
Ook ik heb een zware week, na slecht nieuws dat ik op maandagavond kreeg.
Hoofd leegmaken is niet echt gelukt,
Maar wel heel vlak gelopen. Alle kms rond de 6 min/km. Twee korte plas/drink/eetpauzes bij mij thuis, zodat ik geen rugzak om hoefde te doen.

Afbeelding

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:18

Oh wat pittig Voor jullie, sterkte Good en SV!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 16:56

Thanks. Ik neem je advies ter harte SV, maar ik wil eigenlijk na een week rust gewoon weer werken _O-
Mooie mentale uitdaging had je weer voor jezelf vandaag.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 18:34

Goof, neem jezelf idd echt goed serieus. Gelukkig haal je nog wel plezier uit het lopen.
Sterkte SV
Suus nog gefeliciteerd met je zoon!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 19:51

Sterkte Goof, even goed aan jezelf denken. :(:)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 07:48

Goof en SV :knuffel:
Fijn dat het lopen wat afleiding biedt :j

Ook een knuffel voor Elmo :knuffel:

Hier wat weinig tijd gehad om te lopen en de omstandigheden zijn ook niet al te best := Maandagavond nog een 7km kunnen lopen, maar het was spekglad en dat was gisterochtend eigenlijk ook het geval. Ik heb overigens heerlijk rustig gelopen, niets geks, voelde goed, zat op een 6:00 per km. Keek ik gisteravond even op Garmin en zag ik dat een gemiddelde HS had van 170 :wow: Echt bizar, het was niet zwaar of gek. Het enige wat ik kan bedenken is dat de gevoelstemperatuur -8 was (en windkracht 6), maar je zou verwachten dat je het toch wel voelt?

Nou ja, op donderdag heb ik altijd een rustdag omdat ik naar kantoor ga, dus dat herstelt vast wel weer.

Ben blij dat ik het station gehaald heb, maar het was echt serieus glad onderweg :=

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:38

Goof, wat een mooie foto's! En wat een lieve teamleider heb je, fijn dat je even rust kan houden. Sterkte ermee!

SV, jij ook sterke ermee, fijn dat je nog eeb leuk rondje dichtbij huis hebt gemaakt.

Ninus, wat apart van je hoge harstlag, zou het geen rekenfoutje kunnen zijn? Omdat je gevoel ook niet overeenkomt.
Ik had laatst een keer op werk in rust,stond gewoon stil een hartslag van 207!
Ik was niet helemaal lekker, maar dit leek me ook weer overdreven, heb nog nooit de 200 aangetikt bij de zwaarste training die ik gedaan heb, dus denk dat het niet helemaal klopte.
Jammer dat het zo glad is bij jullie.
Hier viel het erg mee, ik was dinsdag de eerste om in verse sneeuw te stappen, zo mooi! Het loopt wel een beetje stroef, maar is weer goed voor de spieren hé!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:50

Oh dat laatste is zo fantastisch hè Iris? Ik baal ook zo dat ik vandaag naar kantoor moet, ik denk dat mijn man weer een leuke trail door de sneeuw gaat doen, hij werkt niet op donderdag ^) Ik wilde ook heel graag!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:05

Ninus ik had gisteren ook een tijdje een hele hoge hartslag nadat ik even stil had gestaan. Ik voelde daar ook niks van. Zat tegen de 170, dat is echt megahoog voor mij, terwijl ik gewoon rustig liep. Ik denk toch een reactie op de kou.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:30

MuSLi, oh bah, maar je bent wel mooi gegaan!

ieris, jaa ik kan me goed voorstellen dat er pittige stukken in de Koning van Spanje trail zitten! Denk inderdaad dat ik de goede keus heb gemaakt wat betreft afstanden. Voor die tijd maar wat routes op de Utrechtse heuvelrug doen.

Germie, ik loop zelf eigenlijk nooit de tempo suggesties van Garmin, maar gewoon op gevoel. Ik zou er helemaal geïrriteerd van raken als mijn horloge de hele tijd zit te bliepen omdat ik onder of boven het tempo val. :') Waarom het niet gewoon bij een afstandsdoel houden en lopen zoals het prettig voelt?

suusje26, leuk dat je de otterlo trail hebt gedaan!

WowAmigo, klinkt alsof je nog best gedaan hebt afgelopen dagen! Hopelijk had je gister een fijne loop.

Goof, wat ontzettend rot, goed rust houden. Beter een duurzaam herstel dan straks nog verder van huis zijn! Wel heel fijn dat het lopen helpt, prachtige foto ook van het vlonderpad, maar zal wel glibberen zijn geweest. :')

SV, sterkte! Ik vind het erg knap hoe jij op zo’n klein stukje zo’n afstand kan lopen, daar zit toch echt wel een mentale uitdaging in volgens mij.

Ninus, de wegen zijn inderdaad een uitdaging zo. Ik denk dat ik maar op de fietspaden blijf, die zijn tenminste goed gestrooid. Je gevoel is uiteindelijk het belangrijkste, kan ook een foutje zijn geweest. Voor mij is 170 trouwens een relatief lage hartslag (begin zone 4 bij mij) , dus zo zie je maar weer hoe het per persoon verschilt.

Wat eten jullie als ontbijt als je vrij vroeg in de ochtend gaat lopen en niet veel tijd hebt tussen je ontbijt en het lopen?
Ik liep eerst vaak zonder ontbijt, maar bij meer dan 7 kilometer merkte ik dat wel. Het liefst eet ik havermout, daar kan ik ook echt goed op sporten, alleen dan moet er wel ruim 1 uur tussen zitten voor ik ga lopen, anders ligt het te zwaar op de maag. :')
Ik neem ook wel eens een banaan of een proteïne/energiereep, dan kan ik prima na een halfuur gaan lopen, maar na 10 kilometer krijg ik ook enorme honger.
Terwijl ik graag in de ochtend ren, maar de juiste voeding vinden blijft een dingetje.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:48

Suliko, bij mij was het een kwestie van trainen om te eten. Eerst at ik ook niets, maar tegenwoordig een banaan of gewoon mijn normale ontbijt. Je zou er ook voor kunnen kiezen om iets mee te nemen voor onderweg. Dat je start met een banaan en dan bijv na 3 kwartier een reepje oid.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:57

Suliko ik ontbijt gewoon net als anders.
Vaak twee boterhammen en een banaan. In het weekend wel eens broodjes uit de oven en een gekookt ei.
Ik kan dan meteen gaan lopen.
Dit kun je trainen: 'train your gut'.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:02

Kan jij direct na je ontbijt lopen? Ik moet het echt laten zakken, ik krijg er anders buikpijn van.
Jij trouwens ook nog sterkte.