Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:12

Electra63 schreef:
Wow, wat een negativiteit en wantrouwen in dit topic ineens.

Gommers heeft gisteren nog uitgelegd hoe het zit met de daling nu, maar de verwachting van de stijging door de Engelse variant.
De medici willen ook geen versoepelingen van maatregelen, maar de druk is enorm.
Al dagen hoor en lees je hoe slecht het is voor de jeugd dat de scholen gesloten zijn.
En de scholen gaan open.....

Ik vind het ook een zooitje met het vaccineren, maar alle ballen op Hugo vind ik niet terecht.
Zeker zo'n opmerking dat hij maar schoolmeester is, zie ik vooral op SM voorbij komen door tegenstanders van alle maatregelen.
De Jonge wordt geadviseerd door OMT en hoge ambtenaren. Welke minister van welke partij daar ook zit, zal met dezelfde problemen worden geconfronteerd.
Ik heb echt een hekel aan het CDA, maar wat hij voor zijn kiezen krijgt, vind ik niet altijd terecht.
Hij wordt gebruikt als kop van Jut, terwijl hij eigenlijk alleen maar de boodschapper is.
Ik vind dat de andere leden van het kabinet hem laten verzuipen.
Niemand wil zijn handen vuil maken, met het oog op de verkiezingen en blijven in de luwte.

Ik hoop snel dat er meer gevaccineerd wordt. Dat is de enige oplossing.

Amen, helemaal mee eens.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:15

Nog een +1 voor de post van Electra63.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:16

Ik sluit me daar bij aan hoor electra, al die kritiek, op alles en iedereen hoor, ik snap niet dat er nog steeds mensen een missie hebben om in de politiek te gaan, de vuile was van de ander uitzoeken en ophangen, en als het dan een keer verkeerdom hangt krijg je ook nog eens de volle laag.
Iedereen doet vanuit z'n goede bedoelingen z'n best neem ik aan, en voor iedereen in de hele wereld is dit nieuw, en aldoende komen we er achter dat genomen besluiten op basis van nieuwe onderzoeken veranderd moeten worden. Ik wil niet in hun schoenen staan ik heb respect voor ze

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:19

Bloodymary schreef:
Mag je denken Hugo. Ik geloof er niks van.

Hugo? :') Verder eens met Electra.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:20

Je hoeft ook maar een paar bladzijden van de vele corona topics door te lezen on te zien tegen welke verdeeldheid er geregeerd moet worden, wat voor de een werkt past niet bij het idee van de ander en de derde houdt zich er sowieso niet aan, want ja het is allemaal niet waar of corona valt wel mee. We zijn een mooie vertegenwoordiging van de bevolking, ook de verschillen in mening tussen de bokkers uit verschillende landen hoe je eigen land het doet en lekker wijzen naar een ander land hoe slecht het daar gaat krijg ik ook plaatsvervangende schaamte van, steun elkaar ! Val elkaar niet zo af, je mening hebben ok, maar onredelijk zijn en maar iets roepen om te roepen, nee

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:20

Even een berichtje tussendoor om "onze vaccinatietraagheid" in een ander licht te zetten

Citaat:
Vaccineren Japan moet nog beginnen, experts adviseren spelen zonder publiek
Hoewel in Tokio en andere grote steden de noodtoestand geldt, heeft de Japanse regering nog geen begin gemaakt met het opstarten van een vaccinatieprogramma. Pas eind februari staan de eerste zorgmedewerkers op de rol om geprikt te worden. De 'gewone' burger komt op z'n vroegst in mei aan de beurt.
nos

Daar zijn ze niet eens begonnen nog met enten. Dus het kan altijd erger :P

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:25

karuna schreef:
Even een berichtje tussendoor om "onze vaccinatietraagheid" in een ander licht te zetten

Citaat:
Hoewel in Tokio en andere grote steden de noodtoestand geldt, heeft de Japanse regering nog geen begin gemaakt met het opstarten van een vaccinatieprogramma. Pas eind februari staan de eerste zorgmedewerkers op de rol om geprikt te worden. De 'gewone' burger komt op z'n vroegst in mei aan de beurt.
nos

Daar vertrouwden ze het toch nog niet en gingen ze even afwachten wat het bij de rest van de wereld doet?

Ik vind het persoonlijk ook fout om alles op de Jonge te gooien, maar ik vind wel dat hij her en der wat tactischer zou kunnen zijn op zijn woordkeuze. Met betrekking tot vaccins zou ik geen aantallen of exacte aantallen noemen, tenzij het echt al bevestigd is door de fabrikant dat ze dit redden en niet ‘we krijgen X vaccins.’ En een week later ‘oh het zijn er toch Y minder geworden.’

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:26

ach, hier in Europa is het allemaal tussen de 1-3%. Alleen Bulgarije zit op 0.6% ofzo geloof ik. Echt, dat doet nog zo weinig met de vaccinatiegraad en zijn zulke minimale verschillen. En het ene land neemt daarin meer risico dan het ander. De een prikt de hele voorraad weg en moet hopen dat er geen nieuw groot leveringsprobleem komt want dan hebben ze prikken tekort. Een ander land kiest er voor om op eigen houtje de tijd tussen 2 vaccins te gaan verlengen naar 6 maanden zodat ze meer mensen 1 prik kunnen geven, en moet hopen dat dat niet keihard komt terugstuiteren naar ze.

De een wil dat de Jonge meer cijfers geeft, de ander wil minder cijfers. De kamer moet volledige openheid geven over cijfers en de media pakt dat direct op en gooit dat in het nieuws want vaccinaties zijn hot news op dit moment. Dan kan de Jonge wel cijfers niet noemen, maar dan is het "de Jonge houdt dingen achter" en "de Jonge is niet open". Het is toch nooit goed.

Het is allemaal gokken, koffiedik kijken en beslissingen maken met minimale kennis. En op dit moment zijn die vaccins echt nog een druppel op de gloeiende plaat. Zelfs voor Israël, waar meer dan 50% al 1 vaccinatie heeft gehad is er nog geen enkele ruimte om te verruimen. Dan is die 1-3% van Europa echt nog totaal irrelevant en is het zo ontzettend ridicuul met wat voor vergrootglas er gekeken wordt naar de minimale verschillen tussen landen.
Als dadelijk de miljoenen vaccins binnen gaan stromen aan alle kanten, dan wordt het interessant en dan is het zaak dat we allemaal zsm gas gaan geven en gaan prikken. En tot die tijd is het allemaal niet heel veel meer dan een soort halve warming-up.
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-02-21 12:29, in het totaal 2 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:28

Die hebben daar ook veel minder nood aan Karuna
Ze hebben een bevolking van 125 miljoen en een piek deze maand was 8000 besmettingen
Meteen in de kiem gesmoord ook

Op zo'n hoog bevolkingsaantal is 389 k besmettingen en 5700 doden niet te vergelijken met ons

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:33

Kairos schreef:
karuna schreef:

NOS nieuwsbericht:
"Vaccineren Japan moet nog beginnen, experts adviseren spelen zonder publiek
Hoewel in Tokio en andere grote steden de noodtoestand geldt, heeft de Japanse regering nog geen begin gemaakt met het opstarten van een vaccinatieprogramma. Pas eind februari staan de eerste zorgmedewerkers op de rol om geprikt te worden. De 'gewone' burger komt op z'n vroegst in mei aan de beurt."

Daar vertrouwden ze het toch nog niet en gingen ze even afwachten wat het bij de rest van de wereld doet?

Staat ook nog wat over genoemd in het artikel, het is in Japan jaren geleden wel eens misgegaan toen bij veel mensen gezondheidsproblemen als gevolg van een vaccinatie gerapporteerd werden. Het vertrouwen in vaccinaties ligt bij de Japanse bevolking relatief gezien erg laag, waarschijnlijk oa. als gevolg van die geschiedenis. Dat zal allicht ook een rol spelen in het voorzichtige beleid.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:35

karuna schreef:
Maar wat ik dus neerzet. Als er cijfers gegeven worden die later door gekke dingen niet kloppen. Of er worden opeens minder vaccins geleverd, moet je dan de boodschapper afslachten of denken er wordt gewerkt met wat er op dat moment is. Dat dat later heel anders is gebeurd nu eenmaal in crisis situaties en onbekende omstandigheden. Door alleen op de "fouten" te fixeren maak je je zelf negatief, chagerijnig en wapen je jezelf niet tegen wat nog komen gaat.

De Jonge is uiteindelijk de laatste schakel in het hele verhaal. En eigenlijk alleen de boodschapper. En zegt steeds het kan wijzigen, het kan anders worden als er minder geleverd wordt of de besmettingen toenemen, de man is geen helderziende allesweter maar een mens die ook maar afhankelijk is van zijn medewerkers en zijn deskundigen

Uh nee.... Hugo is niet alleen de boodschapper. Hij is Minister en maakt deel uit van de regering die de besluiten maakt. Hij is eindverantwoordelijk voor zijn portefeuille.

Maar ik kan me voorstellen dat hij om dat hij zo incompetent is overkomt als iemand die alleen maar boodschapper is.

Kairos

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:38

@Memories: Inderdaad, ik begrijp die keus wel. Ik denk ook niet dat ze de vaccinatiebereidheid zullen verhogen in Japan door het zo snel mogelijk te doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:43

Israel gaat als een speer, echter doet de groep orthodoxe joden precies waar ze zin in hebben. Die willen meestal geen vaccin en gaan gewoon hun gang, het virus vrolijk verspreiden. En de groep is nogal groot daar, zie de massale begrafenis van een geestelijk leider vorige week.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:00

Ik zag die beelden ook. Heel veel mensen.

Begrijp ik nu goed dat kritisch zijn en vragen hebben gelijk staat aan negativiteit en wantrouwen? Ik heb eerlijk gezegd liever dat mensen kritisch blijven dan vergelijkingen met WOIi zoals eerder in dit topic al voorbij kwamen. Dat doet imo de sfeer minder goed dan mensen die terecht vragen hebben. Je hebt op die manier wel een gesprek. In plaats van de discussie meteen lam te leggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:06

ik vind kritisch zijn niks mis mee, maar het verzand nu bij sommigen in een potje ordinair zaniken. Niet kritisch naar bronnen kijken maar gewoon kritiek hebben om kritiek te hebben en een "ik geloof het allemaal niet meer". Dat heeft niks met kritisch zijn te maken.
Als iets de discussie lam legt is dat het wel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:16

Kritisch zijn is belangrijk. We doen het niet goed met vaccineren. Nederland zou met zijn geweldige infrastructuur en ontwikkelingsniveau veel beter moeten doen en dat is dus gewoon niet goed. Alleen komt dat niet door een minister maar door het onderliggende apparaat wat zich gewoon niet goed heeft voorbereid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:24

dat, maar ik vind ook gewoon dat er teveel sentiment aan gehangen wordt op dit moment. Alsof alles verloren is volgens sommige mensen en NL minstens een jaar langer in de ellende zit dan alle andere landen en de wedstrijd al volledig verloren is. En dat valt echt reuze mee m.i.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:24

Karl66 schreef:
Kritisch zijn is belangrijk. We doen het niet goed met vaccineren. Nederland zou met zijn geweldige infrastructuur en ontwikkelingsniveau veel beter moeten doen en dat is dus gewoon niet goed. Alleen komt dat niet door een minister maar door het onderliggende apparaat wat zich gewoon niet goed heeft voorbereid.

Dat is die versnippering in ons poldermodel, bij deze pandemie worden de tekortkomingen blootgelegd.
In plaats van één ggd, zijn er vijfentwintig en dat moet allemaal vergaderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:28

En vergeet de 38 miljoen verschillende zorgsystemen in de langdurige zorg niet, die allemaal andere indicaties en hoofdbehandelaren hebben die via iemand anders gevaccineerd moeten worden maar wel bij elkaar in 1 instelling wonen, waardoor plannen voor sommige grote instellingen 1 groot drama is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:41

Karl66 schreef:

Dat bedoel ik.

Het lobbyen van allerlei partijen om voorrang te krijgen met vaccineren draagt niet bij aan de eensgezindheid.
Allerlei experts die druk uitoefenen om de scholen open te doen, terwijl dat ook risico's meebrengt.
De veiligheidregio's die het niet eens zijn met de avondklok.
Dan de aankomende verkiezingen, waardoor partijen zich willen afzetten of profileren.

Ik ben ook kritisch.
Ik ben en was geen voorstander van het dragen van mondkapjes. Nog steeds niet.
Onder druk is dit besluit genomen.

Maar om een minister af te serveren omdat hij maar onderwijzer is?
Of hem af te rekenen op de fraude door personeel van de GGD?
Of dat de tellingen niet juist zijn?

Ik denk, dat hij echt wel met zijn vuist op tafel slaat en eist dat de informatie juist is, die hij verkondigt. Maar achteraf blijkt iedere keer dat er fouten worden gemaakt door zijn ambtenaren of Adviseurs. Ik zou er wanhopig van worden als ik iedere keer de kop van Jut ben, maar hij heeft niet veel keus. Zeker omdat hij vertrekt na de verkiezingen, wordt aan zijn macht getornd door de hoge ambtenaren.

Er zou bij Ministeries eens goed met een stofkam door de top gegaan moeten worden. Zij zijn de beleidsbepalers en een minister is maar een spreekbuis, afhankelijk van wat hem of haar verteld wordt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:03

Dat laatste is zeker niet verkeerd.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:13

Wel apart dat de meesten hier een minister als een spreekbuis zien... Waar ga je dan op stemmen, op degene die het mooist kan vertellen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:17

Karl66 schreef:
Kritisch zijn is belangrijk. We doen het niet goed met vaccineren. Nederland zou met zijn geweldige infrastructuur en ontwikkelingsniveau veel beter moeten doen en dat is dus gewoon niet goed. Alleen komt dat niet door een minister

Eeeeeuh, jawel, daar komt het precies door!

Het onderliggende apparaat is steeds slecht in staat gesteld om zich voor te bereiden, kreeg weinig info, geen duidelijke strategie.... allemaal dingen die de minister anders aan kan pakken.

Kijk vooral ook terug: de GGD's die dingen beter op orde hadden rond de tests en BCO zijn op zeker moment overruled of teruggeroepen. Eigen voorbereiding werd niet op prijs gesteld, ook hier niet. En ik heb meerdere groepen horen vragen: verwacht je iets van ons bij de vaccinatie, zeg het dan aub zo snel mogelijk, dan bereiden we ons erop voor. En er kwam geen antwoord. Niet naar verpleeghuisartsen, niet naar huisartsen en niet naar de GGD's.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:17

secricible schreef:
besita schreef:
5% vind ik veel Secricible
Op 10000 geprikte per dag is dat telkens 500 per dag die niet gebruikt worden terwijl iedereen erop zit te wachten ..

Dat mag jij veel vinden, maar dat is het niet. In Frankrijk was het verlies in het begin 40%, normaal met vaccineren is 10% verlies normaal.
Je verliest altijd door luchtbellen die eruit gehaald moeten worden, een 6e dosering die er niet uitgehaald heeft kunnen worden, enz. 5% verlies is gewoon echt heel weinig en nog lager willen gaan is ook niet realistisch.

Shadow, die grafiek is mooier dan die van de NOS inderdaad!

Mag ik daarvan een bron? Want dat heb ik nergens langs zien komen hier.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:27

karuna schreef:

Citaat:
nos

Maar serieus, dat wordt toch niets met de OS ?