De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:05

Iemand vroeg wat de regelgeving in België is naar horeca toe: restaurants en cafés zijn gesloten. Afhalen mag wel, veel restaurants schakelen dus over op afhaalmenu’s of bv pop-up frietzaken ofzo. Nergens mag men blijven zitten om te eten (bv bakkers met tafeltjes enzo). De zaken die verstandig zijn regelen het goed: 1 per 1 naar binnen gaan enzo. De bakker in het dorp hier heeft stickers op de vloer geplakt zodat mensen anderhalve meter afstand houden. En dan heb je andere zaken die vooral aan hun eigen verlies denken en minder nadenken ook natuurlijk. Ik ben benieuwd of dat afhalen dus mogelijk gaat blijven.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:09

Arabesk schreef:

Mijn dochter kreeg gisteren een mail dat haar school ROC-Aventus Apeldoorn/Deventer de deuren sluit en het onderwijs op een andere manier (digitaal en thuisopdrachten) gaat oplossen.

Een basisschool uit Apeldoorn sluit wegens tekort aan leraren (bron: rtv Gelderland)en een andere sluit 2 klassen wegens corina-gevallen (al heb ik van die laatste nog geen betrouwbare bron, dit werd in een Apeldoorn-groep op Facebook gemeld)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:09

Joman schreef:
Je bericht is ook achterhaald denk ik; ze gaan minder testen ipv meer.

Als de test nieuwe van Roche ook op EU markt komt dan schijnen ze makkelijk duizende testst binnen 3 uur te kunnen doen. Ben benieuwd.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:10

Joman schreef:
Lizz schreef:
Toch vraag ik mij af waarom veel Europese landen dab wel kiezen voor het sluiten van de scholen. Terwijl bij enkele van hen nog niet dezelfde aantallen aan besmettingen en overledenen zijn.
Er zijn landen die de scholen dicht gooien tot de paasvakantie en dan nog de paasvakantie er aan vast. Dus die zijn dicht na de pasen of misschien wel tot 4 mei.

Sowieso is de vraag wat kinderen zijn. Er is pijnlijk duidelijk geworden dat kinderen van middelbare scholen wel degelijk een gevaar vormen en gevaar lopen.

Nou idd die jongen van 16 die aan de beademing ligt. Ik begrijp wel dat die landen kiezen voor gehele sluiting.
Maar ik bedoel wat zijn hun beweegredenen om er wel voor te kiezen. En wij dus niet. Wat is het verschil. Heb het gevoel dat de situatie hier nijpender is.

Anoniem

Stral schreef:
Iemand vroeg wat de regelgeving in België is naar horeca toe: restaurants en cafés zijn gesloten. Afhalen mag wel, veel restaurants schakelen dus over op afhaalmenu’s of bv pop-up frietzaken ofzo. Nergens mag men blijven zitten om te eten (bv bakkers met tafeltjes enzo). De zaken die verstandig zijn regelen het goed: 1 per 1 naar binnen gaan enzo. De bakker in het dorp hier heeft stickers op de vloer geplakt zodat mensen anderhalve meter afstand houden. En dan heb je andere zaken die vooral aan hun eigen verlies denken en minder nadenken ook natuurlijk. Ik ben benieuwd of dat afhalen dus mogelijk gaat blijven.

Ik vind het een goede maatregel. Las dat de burgemeesters van Eindhoven, Breda en Tilburg zijn gevraagd dezelfde maatregelen toe te passen omdat de Belgen naar nl komen. Verzoek kwam van een Belgische burgemeester.

Iris82

Joman schreef:

Ik dacht met name in Brabant omdat daar we in een andere fase zaten. Hier alleen nog de kwetsbare mensen en ouderen.

De rest van Nederland zou wel nog gewoon getest + contactonderzoek.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:11

Is het verstandig om met mijn paard een buitenrit te gaan maken nu? Ik twijfel serieus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:12

Ailill schreef:
Hier in Spanje een groot drama, vanaf maandag gaat het hele land, sowieso voor 15 dagen op slot.

Heftig hoor.

Deze vriendin woont in Spanje -O-
Het was al kantje boord waar ze mee rondkwam.

Sizzle schreef:
Een vriendin van mij is net als zelfstandige begonnen dus 0 reserve en mag dat beroep nu niet uitoefenen (direct mensen contact). Ze heeft dus gewoon geen inkomen meer.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:13

Kenyada schreef:
Is het verstandig om met mijn paard een buitenrit te gaan maken nu? Ik twijfel serieus.

Dat kan prima zolang jij zelf niet verkouden bent. Je bent dan in het bos buiten en ziet anderen ook niet binnen 1.5m.
Ik ga zo ook lekker het bos in met mijn paarden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:13

Dat bericht is van 3 maart en weet niet of dat nu nog kloppend is. Mede omdat je hoort dat de eisen voor het testen strenger waren geworden.

elnienjo schreef:
Testen zou volgens mij veel toe kunnen voegen. Een steekproef onder scholieren in Brabant bijv. Wellicht zitten daar ondertussen veel positieven tussen zonder symptomen, maar kunnen wel besmetten.

Dat denk ik dus ook.

Gisteren op de radio nl ook een bericht nadat ze de nieuwe positief geteste mensen bekend maakte. Dit was lager dan de dag ervoor. Er werd toen ook duidelijk bij gezet dat het niet bekend was dat het indammen/thuiswerken etc hielp of dat er gewoon veel minder test werden gedaan.

En om een eerlijk beeld te geven van de verspreiding en het wel/niet volledig op slot gaan een duidelijker beeld kan geven.
Ik denk dat wanneer de besmettingen harder op lopen een grote groep mensen er verstandiger mee omgaat. Dus niet meer in overvolle supermarkten gaan lopen, restaurants bezoeken, kroegen bezoeken, feesten etc.

Kijk anderzijds kan ik begrijpen dat de regering de economie wilt redden, maar als iedereen ziek is of hieraan overlijd is er ook een groot probleem.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:16

Kenyada schreef:

In je eentje op met een stalgenoot op gepaste afstand is een buitenrit geen enkel probleem, lekker in de frisse lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:16

Iris82 schreef:
Joman schreef:

Ik dacht met name in Brabant omdat daar we in een andere fase zaten. Hier alleen nog de kwetsbare mensen en ouderen.

De rest van Nederland zou wel nog gewoon getest + contactonderzoek.

Niet dat ik aan het hoofd sta van deze crisis, maar ik kan me voorstellen dat dat in andere delen ook een keer ophoudt. Adam dubbele aantal besmettingen; we worden door het virus en de tijd ingehaald denk ik

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:18

De testresultaten geven een heel vertekend beeld. Al zo vaak gehoord, oh hier zijn maar twee mensen ziek. Lijkt niet tot iedereen door te dringen dat het grootste deel van de dragers niet getest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:18

tiwi1969 schreef:
Kenyada schreef:

In je eentje op met een stalgenoot op gepaste afstand is een buitenrit geen enkel probleem, lekker in de frisse lucht.

Ik ga ook gewoon rijden hoor. Staan gelukkig maar 2 andere mensen op stalen ik bewaar 1,5 meter afstand of meer. Bij voorkeur meer :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:20

Jessix schreef:
De testresultaten geven een heel vertekend beeld. Al zo vaak gehoord, oh hier zijn maar twee mensen ziek. Lijkt niet tot iedereen door te dringen dat het grootste deel van de dragers niet getest is.

Ik snap ook niet dat onze voormannen dat niet wat duidelijker maken in zal hun persconferenties.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:20

Ik kom hier ook even binnen vallen. Moet mijn vanantie helaas gaan cancellen. Zou in frankrijk gaan skiien maar helaas gaan alle pistes dicht. Ergens ben ik wel blij dat de keuze (vooral voor de vrienden die mee gingen) voor ons is gemaakt. Wel jammer van die paar 100 euro die weggegooid is. Morgen maar even bellen en hopen dat we toch nog iets terug mogen krijgen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:23

Iinge_ schreef:
Ik kom hier ook even binnen vallen. Moet mijn vanantie helaas gaan cancellen. Zou in frankrijk gaan skiien maar helaas gaan alle pistes dicht. Ergens ben ik wel blij dat de keuze (vooral voor de vrienden die mee gingen) voor ons is gemaakt. Wel jammer van die paar 100 euro die weggegooid is. Morgen maar even bellen en hopen dat we toch nog iets terug mogen krijgen.

Hoop t voor je. Als de annuleringsverzekering niets dekt kun je ook nog proberen bij de organisatie waar je de reis geboekt hebt.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:30

kiki1976 schreef:
Dat bericht is van 3 maart en weet niet of dat nu nog kloppend is. Mede omdat je hoort dat de eisen voor het testen strenger waren geworden.

Mijn bericht van 3 maart plaatste ik opnieuw, omdat het iets zegt over de capaciteit die er nu is om te testen.

Verder testen ze nu minder snel ja.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9f38736/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:31

Sizzle schreef:
Joman schreef:

Als de test nieuwe van Roche ook op EU markt komt dan schijnen ze makkelijk duizende testst binnen 3 uur te kunnen doen. Ben benieuwd.

Dat zou prettig zijn!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:32

Geniale en tegelijk ontroerende woorden van de Italiaanse premier Giuseppe Conte:
‘Laten we vandaag op afstand blijven, om elkaar morgen nog sterker te omarmen’.

❤️❣️ ❣️

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:33

Maar ik moet zeggen dat ik de economische kant wel eng vindt gewoon omdat je nog niet weet hoe lang het echt gaat duren. Ik zou denken dat ze eerst besluiten alle dingen te sluiten waar veel mensen samen komen wat niet echt nodig is zoals zwembaden, bioscopen, veel winkels, sportclubs, museas restaurants. Of ook per één er in één er uit maar dat levert waarschijnlijk ook niet genoeg op. Ben bang dat iedereen met een tijdelijk contract zijn baan kwijt zal raken, maar dat is waar ik bang voor ben ik weet niet of het ook gaat gebeuren.

Ik denk hoe sneller we ingrijpen hoe sneller het virus misschien weer te controleren is hoe sneller de economie weer kan draaien. En hoe sneller het is des te minder bedrijven hoeven failliet te gaan, als mensen hun banen kunnen houden en het is redelijk snel controleerbaar denk ik dat de economie er nog snel bovenop kan komen want de mensen willen nog steeds die vakantie maken, hebben thuis gezeten dus willen juist weer dingen gaan doen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 15-03-20 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:33

Kenyada schreef:

Lekker in de buitenlucht, prima toch.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:35

Sorry, ik weet niet of deze al gedeeld is want topic is echt te groot om goed te kunnen zoeken maar gewoon een random funfact:

https://m.hln.be/nieuws/buitenland/nede ... ~af924f31/

Meer dan de helft op ic in Nederland en Frankrijk is jonger dan vijftig. Maar laten we in België nu alles dicht is vooral massaal thuisfeestjes organiseren en gaan shoppen in Nederland. Want zo erg is het gelukkig allemaal niet en jou overkomt het toch niet.

Chubby

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:37

De terrasjes op de grensstreek Be/ Nl zaten gisteren vol met Belgen :x

Daar ga je dan met alle goede bedoelingen he. De dommen 'regeren' wat dat betreft.