Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:48

Palmera schreef:
Dat was weer eens wat anders vandaag.
[ [url=m/FlQyTf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yqGnJO.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/c58fOR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sGmOTK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, ik ben echt jaloers, wat mooi!

Ik heb een aantal paar besteld van Nike, New balance en asics. Ik ga gewoon kijken welke het beste zit.

Als ik het hardlopen door ga zetten kan ik zodra de winkels open zijn voor een goed, aangemeten paar gaan :)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:18

Wooow weer prachtige foto's hier!
Mama 3 mooie omgeving daar, daar zal je nog veel uurtjes kunnen slijten!
SV mooi seg met dat water!! Wat is de volgende challenge?
Palmera wat prachtig!

Han21, veel plezier met het hardlopen. Probeer er echt gewoon van te genieten, leg jezelf niet te veel druk op, doe rustig aan, spieren, pezen en gewrichten passen zich trager aan dan je conditie. Ik denk dat dit een verstandige aanpak is om betere schoenen te vinden nu de winkels toe zijn. Hopelijk vind je iets wat goed zit.
Onverhard lopen is wel veel beter bij last aan je scheenbenen.
Ik neem m'n gsm ofwel niet mee ofwel mee in m'n broekzakje achteraan ofwel mee in m'n rugzak. Zo'n heuptasje heb ik nog nooit geprobeerd, maar zo'n armband vind ik echt niet aangenaam, ik zou dus eerder zo'n heuptasje proberen.

xNavatu

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:10

@Pabie; Ohh goed bezig!!

@Han21; Ik heb een goedkope legging van de decathlon met een zak aan de zijkant aan de zijkant van je bovenbeen, daar grijp ik bijna altijd naar. Die armbanden vind ik super vervelend, dus tussen die twee zou ik ook voor de heupband gaan. Mijn warming up is een ruime km lopen haha. Loop altijd eerst naar het huis van mn hardloopmaatje en daarna lopen we het dorp uit en dan starten we pas.

@Palmera; Waaauw zo jaloers <3 wat een prachtige omgeving!

Sowieso al die foto's van iedereen <3

Ik ga als ze weer open zijn denk ik eens een bezoekje brengen aan een fysio.. ik heb echt elke run last van mn rechterbeen: of de buitenkant van mn knie, of de binnenkant van mn enkel. Begint echt heel vervelend te worden. Het is niet dat ik er niet mee kan rennen, maar het is gewoon zo'n vervelende zeurende pijn en ik durf dus steeds maar rond de 5km te doen omdat ik bang ben het erger te maken :')

en mijn hartslag is heel raar? Hebben hier meer mensen dat als ze in een hoger tempo lopen een lagere hartslag hebben? :') Normaal ligt mijn hartslag altijd redelijk hoog, als we op een tempo van 6:00 lopen dan heb ik vaak een gemiddelde hartslag van ergens in de 160, maar als we een rondje doen op een gemiddeld tempo van 5:30 dan het ik steeds maar een gemiddelde hartslag van rond de 125? :)) Je zou toch zeggen dat ie dan omhoog gaat haha.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:32

Ik heb ook een heupband, van de action voor 2 euro ofzo. Ik heb hem al meer dan een jaar. En ik heb laatst, althans mijn dochter ontdekte onlangs dat in mijn hardloopbroek en fitnessbroeken zakken aan de zijkant zitten. Gisteren voor het eerst mijn telefoon in mijn zak gestopt nadat ik nodig naar het toilet moest en de heupband erop drukte. Ik moest wel de touwtjes van mijn broek strakker doen anders zakte hij af door het gewicht haha.

Ik heb mij laten vertellen dat het lopen met je telefoon aan een armband kan zorgen voor blessures vanwege ongelijk verdeeld gewicht.

Ik had dat niet verwacht. Zo zwaar zijn een mobiel en armband niet, maar toch..

Net een klein loopje van 5.5 km in 34 min met mijn zoontje gedaan. Zijn tennis en conditietraining ging niet door vanwege bevroren banen. Hij haalde ervan maar zei daarna; we kunnen nu weer een keertje samen hardlopen. Ik loop nooit 2 dag en achter elkaar, maar voor hem maak ik graag een uitzondering.

Stond best een windje en hij had de vaart erin. Zelfs nog wat sprintjes getrokken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:06

Dat een telefoon om je arm kan zorgen voor meer blessures lijkt me een onzinverhaal.

Ik heb mijn telefoon ook meestal in een zak van mijn tight zitten.
Of in een vakje in mijn rugzak.

Fijn om samen te kunnen hardlopen zo.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:31

Ik zou dat niet zo durven zeggen. De stand van je tanden kan voor enorm heftige klachten zoals rugpijn of hoofdpijn zorgen heb ik ook gehoord en eerlijk, ik zou niet direct durven zeggen dat dat niet kan. Ongelijke belasting blijft ongelijke belasting. Maar wrs zal het pas bij enorme afstanden of een al scheef/zwak lichaam effect hebben?

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:35

Fritt_J schreef:
Hallo allemaal,
Geen idee of dit topic helemaal bestemd is voor deze vraag, maar gezien de activiteit en de vele deelnemers kan ik mij voorstellen dat iemand mij misschien kan helpen met het volgende:
Ik ben langzaam toe aan weer een nieuwe schoen voor het duurlopen. De afgelopen 8 maanden heb ik veel kilometers gemaakt op de Kayano-gel 25, maar eigenlijk was ik gelukkiger op de 24 (daar heb ik twee paar van versleten). Nu lijken zowel de 26 als de 27 mij nog dikker/lomper dan de 25 en juist het lichte van de 24 (maar iets meer demping dan de 23) sprak mij aan.
Lang verhaal kort, ik ben op zoek naar een anti-pronatie schoen die vooral niet teveel schoen is (en ondanks de vraag om anti-pronatie goede demping in de voorvoet heeft).
Heeft iemand hier toevallig met plezier de overstap gemaakt naar een ander type schoen die voorheen gelukkig was met de Kayano 23/24?
Alvast bedankt!
P.S. Mocht ik ondanks mijn zoekacties een specifiek topic hierover gemist hebben, dan hoor ik het graag. Een link naar een andere website (kon ik niet vinden namelijk) waar deze vraag beantwoord wordt is natuurlijk ook prima :)

Wellicht heb je er niet veel aan, maar: Ik heb de gt2000 (meerdere paren) en de kayano 26. Ik ga voor mijn volgende paar weer voor de Kayano, maar weet nog niet of het de 26 of 27 wordt. Mijn ervaring is dat de Kayano soepeler / comfortabeler is. Ik vind het ook spannend om zonder uit te proberen over te stappen naar de 27, dus denk dat ik toch voor de 26 ga.
Lastig hoor, nieuwe pattas. Succes met kiezen. :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:52

poes schreef:
Ik zou dat niet zo durven zeggen. De stand van je tanden kan voor enorm heftige klachten zoals rugpijn of hoofdpijn zorgen heb ik ook gehoord en eerlijk, ik zou niet direct durven zeggen dat dat niet kan. Ongelijke belasting blijft ongelijke belasting. Maar wrs zal het pas bij enorme afstanden of een al scheef/zwak lichaam effect hebben?

:')

Ik heb vanmorgen eindelijk weer eens een wat langere afstand gelopen, 22km getraild door regen, wind en zon. En om de paar meter een enorme plas op het pad.
Nou hopen dat mijn benen morgen nog goed voelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:21

Je lacht ermee maar ikzelf vind het niet zo gek klinken. Scheve tanden is echt iets van onze tijd door onze slechte voedingsgewoontes. En ik geloof best dat dat impact heeft. Ook de rust houding van je tong. Ik denk echt wel dat we alles kunnen gaan compenseren en dat dat na lange tijd groter en groter wordt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:24

Ik meld me ook weer, ik lees telkens wel mee. Sommige kampen met blessures, sterkte! De drive naar lopen lees ik geloof ik bij allemaal :j . Rustig aan doen is dan lastig.
Net als voor beginnende lopers, daarvoor ‘geldt’ rustig aan opbouwen.

Zelf loop ik 1 keer per week, soms 5, soms 6, soms 7 km. Daarnaast doe ik 1 keer per week crosstrainer.
Omdat ik hoge bloeddruk heb en onder controle sta heb ik vorige week bloed laten prikken en vandaag even op bezoek geweest bij de assistent van de huisarts.
Ldl cholesterol 1,1 , is natuurlijk super goed. Maar mijn magnesium is te laag, ik moet het plastabletje achterwege laten en over twee weken weer bloedprikken. Ik ben benieuwd wat dit doet voor mijn bloeddruk en of ik iets kan merken met hardlopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:23

poes schreef:
Je lacht ermee maar ikzelf vind het niet zo gek klinken. Scheve tanden is echt iets van onze tijd door onze slechte voedingsgewoontes. En ik geloof best dat dat impact heeft. Ook de rust houding van je tong. Ik denk echt wel dat we alles kunnen gaan compenseren en dat dat na lange tijd groter en groter wordt.

Sorry dacht dat het een autocorrectfout was. Maar dan alsnog klinkt het me veel en veel te ver gezocht. En absurd ook. Dan kun je je straks zelfs zorgen gaan maken als de nagel van je linkerpink langer is dan je rechter.
Nee, ik kan hier niet in mee gaan.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:40

Ik denk ook dat het gewicht van een telefoon weinig uitmaakt voor blessures. Zeker op je bovenarm. Ik heb een wat zwaardere hondenriem vast met lopen en dan wissel ik wel eens van hand of leg hem over een schouder, omdat je met iets in je hand toch minder vrij beweegt. Riem in jaszak/zijvak rugzak heb ik geen last van.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:40

8,14km op een doordeweekse avond met 3 x 30 sec tempo en acceleration glide. Max snelheid 4:37min/km. Ik is dik tevreden. :D Ik ben nu eenmaal geen snelle loper en dus een kinderhand is snel gevuld. ;)
Was heerlijk weer om te lopen en gezellig gekletst met mijn loopmaatje (behalve na de sprintjes :')). Zo'n fijn en tevreden gevoel daarna! :j

Jullie lekker gelopen?

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:19

Dat klinkt goed Zucchero! Heerlijk om bij te praten met een loopmaatje. Ik kan niet wachten om op dinsdag weer te gaan lopen met mijn loopmaatje, maar dat moet nog even wachten..

Vandaag echt dramatisch gelopen. Ik ben om 11u gaan lopen in korte broek, kort en langmouwshirt en windjasje, maar man man wat was het warm..

Na een km handschoenen uit, na 3 km jas uit. In de tussentijd had ik al een paniekaanval gehad doordat ik in een zwerm rondvliegende meeuwen terecht kwam die met gevoed waren. Vervolgens naar het hondenpark, wat echt een leuke route is en ik bijna nooit een hond tegenkom tot vandaag. Verkeerde tijdstip, zoveel honden, hele roedels, honden die niet luisteren. Nog een bijna botsing gehad met een fietser, ouder echtpaar en 2 honden die elkaar besprongen waarvan " Balletje Gijs" niet kwam ondanks dat het baasje hem steeds zo riep.

Ik ben best bang voor honden, maar juist goed voor mij om er afentoe een tegen te komen en dan zondag bonkend hart of te stoppen langs te lopen. Maar dit was het gewoon niet.

2 koffie, dag voor ongesteldheid en colitus bleek vandaag de slechtste combi. Bijelkaar 7.5 km hard gelopen, in 3 delen en ook tussendoor gewandeld. Ik had vanmorgen al mijn twijfels en volg voortaan mijn voorgevoel. Andere route, later tijdstip, lege darmen.

Vrijdag wordt het vast een beter loopje, erger kan het niet, haha!

Één loopje om snel te vergeten.

Nog even over de telefoon armband; het stond in een hardloopblad. Door het dragen kan je minder vrij je arm bewegen, wat ten koste gaat van de techniek en dat daar de blessures vandaan komen. Ik weet het ook niet, ik draag hem niet. Vast voor iedereen anders..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:39

Ik was vandaag mijn hesje vergeten. Geen paniek, wilde alleen even 2km warmlopen, 10x50M en 2km uitlopen.
Dus mijn foon stop ik in het ritsvak ergens rechts halfachter in mijn shirt. En dan de oordopjes in mijn oren.
Na 20 meter ergerde ik me al mateloos aan die wiebelende foon die aan mijn shirt "trok". En bij de sprintjes was het ronduit storend en het viel me kort op dat ik mijn rechterarm verder van mijn lichaam hield dan normaal, dus geen goede houding.

Dus ja, ik geloof wel dat een klein gewicht als een foon op de termijn toch e.e.a veroorzaken kan.

Aan de andere kant, in mijn rugzak of hesje is het gewicht ook niet gelijk verdeeld. Bv links op de borst de foon en rechts wster. En dat is niet zo storend als vandaag!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:54

Ik heb het na het hardlopen altijd zo snel koud. Net bed weer uit om me zo ongeveer weer helemaal aan te kleden. Herkenbaar? Douchen helpt ook niet. Iets warms drinken wel, maar niet altijd voldoende.

Telefoon heb ik in een super fijn tasje/etui om mijn middel. Zit al jaren perfect. Aan arm lijkt me niet fijn. Sommigen houden het steeds in hun hand, dat lijkt me helemaal niets. Telefoon niet mee is helemaal perfect! ;)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 00:57

Ik ben ook een koukleum na het hardlopen. En ben heel benieuwd waar dat aan ligt. :)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 01:24

Ik heb ook afentoe last van kou, maar nooit aandacht aan geschonken. Maar nu meerdere lopers het herkennen heb ik het opgezocht.

- teveel of verkeerde kleding. Niet ademend waardoor het vochtig wordt.

- het hebben van een te laag vetpercentage

- schildklier problemen.

Dit zijn de minst logische redenen, maar er zijn dus nog meer redenen die veel voorkomend zijn, maar die staan niet in het artikel..

Morgen kijk ik verder, vindt het wel interressant..

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 08:06

Teaag vetpercentage zal het in mijn geval niet zijn... :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 09:53

Neuh, hier ook niet :')

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 11:34

Haha ik heb ook last van kou na het hardlopen.
Qua kleding denk ik dat ik best goed zit, schildklier doet zijn werk prima denk ik..

en mijn vetpercentage is zeker niet te laag _O-

Hier werkt na het hardlopen een kop heet water en daarna douchen trouwens wel goed, al blijven mijn vingertoppen wel ijskoud.

Gisteren wilde ik 15km lopen. Ik dacht leuk een nieuw gebied makkelijk de oranje pijltjes te volgen.
Maar rood en oranje lijkt best op elkaar :+
Uiteindelijk kwam ik weer op bekend terrein en wist ik de weg wel weer, maar het zijn er 22,5 geworden. Ach, ook prima. Heerlijk gelopen.

Wat mij opvalt sinds ik wat langere afstanden loop dat het niet meer mijn conditie is die het af laat weten maar mijn benen. Na 22,5km was ik mentaal en conditioneel nog prima en kon ik nog wel een rondje, maar mijn benen waren zwaar en die wilde gewoon écht niet meer.
Onderstreept voor mezelf wel het besluit om de komende 10 weken niet op te bouwen maar gewoon even op deze afstanden te blijven hangen. Blijkbaar moeten mijn benen nog even wennen...
En speciaal voor jullie halverwege mijn telefoon uit mijn rugzak gepakt om een foto te maken van het schitterende gebied waar ik altijd loop:

Afbeelding

Ja ik ben lid van team Sloth :+

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 12:46

Misschien heeft het te maken met daling van bloeddruk na een training?
Ik krijg het soms ook koud als ik na een lange duurloop in de zetel ga zitten. Volgens mij minder bij kortere trainingen. Of als ik direct eet en douche en weer verder werk ook niet.
Vetjes zijn hier ook genoeg.

Haha 0091 dat is weer goed verkeerd gelopen!! Als je zo ver loopt, vul je dan onderweg energie bij? Kan mss ook helpen voor je benen.
Heel mooi gebied hoor! Bedankt voor de foto! Lijkt me logisch dat je daar niet echt snel kan lopen!

Phoe mama3 wat een ellendig loopje. Kan vrijdag enkel beter gaan!

Zucherro klinkt goed! Goed gedaan!

Qua gewicht van je telefoon. Ik denk dat dat wel iets kan uitmaken op de lange duur, maar ik zou me daar nu ook geen zorgen om maken. Mss elke training van arm wisselen als je die graag aan je arm draag of vasthoudt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:03

Wat zijn jullie allemaal lekker aan het lopen!
Ik heb het ook koud na het lopen, dat wil zeggen. Als ik heb getraild, duik ik de auto in, verwarming op standje vulkaanuitbarsting. Maar als ik thuiskom ril ik alsnog van de kou. En dan trek ik al een droog shirt aan in de auto. Alsnog koud.
En daarbij heb ik sinds een paar weken ook last van Raynaud na het hardlopen als ik het zo koud krijg (maar ook op andere momenten). Niet zo fijn om met dooie vingers rond te lopen.
Ziet er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ga straks even voor een loopje naar het bos. Zin in, want de zon schijnt lekker.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:19

Dat ken ik Supervixen, ik heb het bij één vinger die dat af en toe doet, erg vervelend.

Ik heb gisteren voor het eerst een stuk gelopen onder de 7 min/km *\o/* was me nog niet eerder gelukt. Helaas was dit op een rondje van 3 kilometer :+ nu maar eens toewerken naar die tijd op de 5km :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 13:21

Ik herken het ook SV, ik heb het ook in extreme vorm, ik heb dit dagelijks en het duurt soms uren voordat het voorbij is.
Wat voor sommige mensen helpt is handschoenen van zilvergaren dragen om de doorbloeding te stimuleren.
Bij mij helpt niks :+ zowel die handschoenen als medicijnen niet maar zo met nog half doorbloed op jouw handen denk ik dat die handschoenen je wel kunnen helpen, dan heb je het ook iets minder koud als je terug komt :)