Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:53

Ik heb nu de runkeeper erop gezet. Vind de strava niet echt overzichtelijk/gebrujksvriendelijk en merk dat ik toch wel behoefte heb aan terugkoppeling tijdens het lopen over mijn snelheid. Omdat ik nu doelgerichter loop merk ik dat ik mezelf sneller over de kop loop en nog niet genoeg feeling heb voor mijn gevoel voor snelheid.

Ik zie dat ik veel in kan stellen. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen het gemiddelde tempo en de gemiddelde snelheid? En werkt de autmatisch pauzeren functie goed? Ik moet nog wel eens even wachten bij het stoplicht of om een hondje aan te lijnen.

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:56

Automatisch pauze werkt goed, ik moet regelmatig stoppen bij het spoor en dan houdt hij keurig pauze.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:08

Tempo is minuten per km, snelheid is km/h. Dus wat je zelf fijner vindt om te gebruiken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:12

Bedankt voor de reacties :D

Fijn dat die pauze goed werkt, elke keer die telefoon uit m'n zak halen is niet handig.

Had al zo'n vermoeden dat het zoiets zou zijn. Bedankt voor de uitleg en verduidelijking.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:40

Boemklatsch schreef:
Zijn er hier mensen lid van een atletiek vereniging / loopgroep?

Ik begin natuurlijk pas net maar zou me in een later stadium graag aansluiten bij een vereniging/loopgroep. Nu is hier bij de plaatselijke atletiek vereniging de mogelijkheid om een start to run cursus mee te doen en aansluitend in de stromen bij de vereniging dus ben benieuwd naar ervaringen.
Ik merk nl. aan mezelf dat ik wat 'overfanatiek' ben en heel veel wil. Ik heb voorheen actief paardgereden incl. wedstrijden en ik mis dat een beetje, op termijn bij een vereniging/loopgroep lijkt me dus een 'logische' stap.

Ja ik train bij een atletiekverenging. Heb de eerste twee jaar zelf opgebouwd en toen ik na twee jaar tweede werd op de halve marathon werd ik benaderd door de wedstrijd groep waarom ik niet bij hen kwam trainen. In eerste instantie was ik enkel lid geworden voor de wedstrijdlicentie maar het was gewoon heel fijn met trainer in een groep te trainen.
Na wat trainerswisselingen ben ik wel zelf op zoek gegaan naar een andere trainer voor individuele begeleiding. ik ben niet zo iemand die de standaard wedstrijdjes wil lopen. En doordat ik bijna altijd voor marathon afstanden of langer kies heb ik toch een geheel eigen programma en kwam van het samen trainen ook niet veel.
Maar zo'n start to run cursus is ideaal. beter nog een gewone opstapgroep van de atletiekvereniging want de start to run cursussen zijn weer net te kort om goed aansluiting bij een andere groep van de av te vinden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:15

Zwaai. Na de toestemming van de gynaecoloog gisteren voor het eerst in 22 maanden weer een stukje hardgelopen. 2x4 en 2x3 minuten met tussendoor steeds 2 minuten wandelen. Ging me gemakkelijk af. Had de 2 minuten niet nodig om te herstellen en ook de 4 minuten gingen soepel. Ik loop niet heel snel (6.10 p/km) maar dat is niet erg. Is het tempo waar ik me prettig bij voel en ik ben geen wedstrijdloper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:38

Dat is het belangrijkste toch, dat jij lekker loopt. Mijn fijnste snelheid ligt blijkbaar ook iets boven de 6/km en dan loop ik fluitend non stop +10km. Wil ik harder dan kost me dat echt veel moeite en ben ik blij als ik de 4,5 km haal :') . Maar ik heb dan ook echt niet de bouw voor hardlopen -O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:39

Goed zeg!! Ik heb vandaag superlekker gelopen. 10 km in 58 min. Blij mee! Zondag heb ik weer een loopje. Rondje Bussloo van 7.5km.

Wie gebruikt er zooltjes voor een holle voet? Zo ja, welke? Ik heb zooltjes maar weet niet of ik er blij mee ben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:50

Ik loop 1 keer per week 3.5 tot 5 km, afhankelijk van hoe het gaat. Geen steigerungen, gewoon in 1 tempo in 1 stuk. Zo blijf ik in topconditie. Verder zwem ik nog, duik ik, rij ik paard, enz De combinatie vind ik fijn.
Ik ben wel erg langzaam vind ik zelf, 9-10 km/uur. Misschien dat ik anders moet lopen om sneller te zijn, maar lopen is vreselijk saai. Het is echter een methode om in 20-30 minuten toch een super conditie te krijgen. Elke andere sport kost meer tijd om dezelfde conditie op te bouwen. Zeker met fietsen of zwemmen moet je langer bezig zijn. Trainingsgroepen zijn niets voor mij. Omdat ik dus ook andere sporten doe volstaat voor mij 1 keer per week lopen. Doe je niets anders, dan moet je wel 2 keer per week gaan en misschien zelfs 3 keer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:23

Ik heb zooltjes bij de podoloog aan laten meten. Zonder kan ik echt niet lopen. Ook nog anti-pronatie schoenen en zo hou ik mezelf heel :+

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:56

Germie hardlopen is juist niet saai als je niet beperkt tot eentonige rondjes maar juist speelt met tempo wisselingen .Bovendien bouw je dan je conditie veel beter op. Door enkel iedere keer het zelfde te doen moet je op termijn blij zijn dat je loopconditie op peil blijft. Na zo'n stadium dat de conditie niet meer verbeterd maar stabiel blijft zie je vaak dat bij enkel hetzelfde blijven doen je loopconditie zelfs achteruit gaat. Logisch want wat je doet zijn dan geen trianingsprikkels meer voor je lichaam.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:28

Ik weet hoe ik moet trainen. Dat is allemaal niet nieuw voor mij. Maar voor mij werkt hardlopen niet omdat ik er simpelweg niet voor gemotiveerd ben, die ene keer in de week is dan de must en dat hou ik dan vol. Op een goede dag wordt het 7km, maar dat is maar 2-3 keer per jaar zeg maar. Ooit een loopmaatje gehad, nou ik ben afgehaakt, gewoon geen motivatie. Daarom train ik dus intensief met zwemmen en duiken en paardrijden. Ik wissel dus enorm af en kan daardoor dus verbeteren. Niet op specifiek het hardlopen, maar dat is ook niet mijn doel. In de zomer skeeler ik soms ook nog erbij. Het belangrijkst is dat je beweegt en daar doe ik m'n best voor, maar met alleen hardlopen zou ik ongelukkig worden. Maar hardlopen is een sport waarbij je gewoon het snelst klaar bent. Voor zwemmen moet je eerst naar het zwembad. Half uur fietsen zet veel minder zoden aan de dijk dan half uur lopen. Paardrijden is een matige inspanning, en vooral ontspanning, maar je doet toch nog wel wat. Duiken is vooral ontspanning, maar het flessen sjouwen is zwaar. Verder train ik onder water om mijn vaardigheden te verbeteren (ook concentratie oefeningen) zodat ik door de combinatie van het vele sporten dus fit ben voor het duiken, want dat is voor mij gewoon het allerbelangrijkste.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:52

ik begrijp waarom je zo enkel je rondje doet, je richt je op de andere sporten. Maar wat ik wil zeggen dat als je het hardlopen wel als echte sportieve uitdaging oppakt en dus wel heel gevarieerd traint je dezelfde uitdaging en plezier zal beleven als in de andere sporten en dat je het in ieder geval niet meer als saai zal ervaren.
Maar ik heb hetzelfde met fietsen. Ik fiets veel en langer tochten maar altijd in een constant tempo van 25-28km/hr of ik nu een uurtje ga of zes uur. Ik bouw dus met fietsen niets op en feitelijk is het saai, ware het niet dat het mij naar plaatsten brengt waar ik wil komen en ik onderweg mooie dingen tegen kom. Maar zou ik echt trainen met fietsen dan zou dat als sport natuurlijk veel minder saai worden.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 13:27

Greetje dat dat voor jou geldt wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo werkt ;)

Paardrijden matige inspanning Germie? :') Ik heb sinds ik begonnen ben met hardlopen 2x ietsje amper benoemenswaardige spierpijn gehad, de 1e les en laatst na 3km voorvoetlanding vd 5,5km ronde, in mijn kuiten.
Afgelopen weekend weer voor het eerst getraind met paard, 'maar' 22km, maar ik heb 2 dagen spierpijn gehad. In liezen, buikspieren, schuine buikspieren en rugspieren :)) Tja, beetje enthousiast paard... En dat terwijl ik toch al jaren paardrij en hardlopen niet :D

Voor mij is paardrijden/endurance duidelijk een combi met kracht, conditie en corestability en hardlopen hoofdzakelijk conditie. Daar is mijn beperking dat ik op een gegeven moment (heuvelop) buiten adem raak. Op het vlakke gaat het veel makkelijker.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:12

He is natuurlijk altijd te proberen. Ik heb ervaring met en grijs trainen en zeer gevarieerd trainen met hardlopen. Dus ik heb het verschil ervaren. Ik zeg maar eerst echt de kans geven dan oordelen. Dus eerst een jaartje proberen zeer gevarieerd en onderbouwt te trainen alvorens je kan oordelen of het voor jouw ook werkt.
Niet dat het moet want als jij er voldoende uitdaging uit steeds hetzelfde rondje put is het prima maar dan weet je dus niet wat je mist op dat gebied.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 17:37

Djilna schreef:
Greetje dat dat voor jou geldt wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo werkt ;)

Paardrijden matige inspanning Germie? :') Ik heb sinds ik begonnen ben met hardlopen 2x ietsje amper benoemenswaardige spierpijn gehad, de 1e les en laatst na 3km voorvoetlanding vd 5,5km ronde, in mijn kuiten.
Afgelopen weekend weer voor het eerst getraind met paard, 'maar' 22km, maar ik heb 2 dagen spierpijn gehad. In liezen, buikspieren, schuine buikspieren en rugspieren :)) Tja, beetje enthousiast paard... En dat terwijl ik toch al jaren paardrij en hardlopen niet :D

Voor mij is paardrijden/endurance duidelijk een combi met kracht, conditie en corestability en hardlopen hoofdzakelijk conditie. Daar is mijn beperking dat ik op een gegeven moment (heuvelop) buiten adem raak. Op het vlakke gaat het veel makkelijker.

klopt, er is wel eens onderzoek naar gedaan dat juist de galop qua calorieverbranding VEEL hoger ligt dan bij hardlopen. Paardrijden is zowieso een leuke bezigheid. als je dan ook nog stallen uitmest, dan heb je een mooie allround workout.
Maar toch vind ik persoonlijk hardlopen zwaarder dan paardrijden. :+

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:25

Greetje63 schreef:
He is natuurlijk altijd te proberen. Ik heb ervaring met en grijs trainen en zeer gevarieerd trainen met hardlopen. Dus ik heb het verschil ervaren. Ik zeg maar eerst echt de kans geven dan oordelen. Dus eerst een jaartje proberen zeer gevarieerd en onderbouwt te trainen alvorens je kan oordelen of het voor jouw ook werkt.
Niet dat het moet want als jij er voldoende uitdaging uit steeds hetzelfde rondje put is het prima maar dan weet je dus niet wat je mist op dat gebied..

Je hebt zoveel passie voor de sport, maar het is toch ook prima als mensen dat niet hebben? Ik snap dat je niemand de wet op wil leggen, maar ik krijg altijd het gevoel dat je denkt dat als mensen maar "xyz" doen, dat ze dan bijna net zoveel van hardlopen zouden houden als jij. Dat zou best kunnen, maar ik denk dat dat voor de meeste mensen toch niet zo simpel is. We hebben allemaal onze eigen voorkeuren.

Natuurlijk is het anders wanneer je ergens intensief voor traint, maar zou je dan elke sport een jaar lang intensief moet beoefenen voordat je een keuze maakt? Dat lijkt me nogal afzien bij sporten die je niet aantrekken en bovendien kost dat veel te veel tijd. Dus we maken keuzes op basis van onze interesses en soms rol je ergens bij toeval in ... je ziet een mooie film over rotsklimmen, je doet voor je werk een survival teambuilding oefening, je beste vriendin vraagt of je een keer op haar paard wil zitten. Het maakt niet uit hoe je ergens mee begint; soms is die klik er ineens.

En soms niet. Dan kan je proberen het te forceren, maar waarom zou je als je al andere interesses hebt?

Ik val zelf een beetje in het midden; vind hardlopen leuk om te doen, vooral wedstrijden lopen en met een maatje er op uit trekken. Ik vind het mooi om grenzen te verleggen of interval training te doen, maar om nou te zeggen dat het spannend is ... Nee, geef mij maar een surfboard, dan ben ik pas echt gelukkig en dat terwijl ik minder vaak kan surfen dan ik loop. Bovendien heb ik helaas totaal geen aanleg voor surfen, terwijl ik met hardlopen vrij goed kan meekomen zonder noemenswaardige training. :+

germie schreef:
Het is echter een methode om in 20-30 minuten toch een super conditie te krijgen.
Ik wilde hier toch nog even op inhaken, omdat ik het er aan de ene kant helemaal mee eens ben, maar aan de andere kant niet. Je hoeft niet lang te lopen om conditie op te bouwen en je hebt er ook bij veel andere dingen profijt van, maar echt een superconditie krijg je er niet van. Maar ik snap wat je bedoelt dat die combinatie een goede voorbereiding voor duiken is. :j

Runner's World had een tijdje terug een interessant artikel daarover: http://www.runnersworld.com/workouts/8-true-tests-of-your-overall-fitness. Nou zijn deze testjes op mannen gericht, maar het gaat erover dat je een geweldige hardloper kan zijn en toch over het algemeen niet zo'n geweldige conditie te hebben. Geen verrassende conclusie dus, maar ik vond het wel interessant om te zien waar ze op testen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:36

Ik leg zelf uit dat ik het fietsen op eenzelfde grijze manier train, dus ja schijnbaar begrijp ik dat niet een ieder dezelfde sport op een zelfde manier wil beleven. vaak heb je een reden waarom je een bepaalde sport niet intensiever of gevarieerder wil beleven. Maar als de reden 'saai' is dan is gevarieerder en minder grijs trainen de oplossing.
Misschien is het handig mijn teksten gewoon te lezen zoals ik het schrijf en er geen specifiek gevoel van wat ik er wel niet bij zou hebben aan vast te plakken. Want daarmee krijg ik steevast dingen in mijn mond gelegd die ik niet zeg en die ik niet bedoel.
Geef gewoon een punt ter overweging om mogelijke ervaren saaiheid te lijf te gaan niet meer en niet minder. En als iemand het niet wil proberen is dat natuurlijk heel prima alleen dan blijft de vraag dus open of je het leuker zou vinden als je de trainingen minder grijs zou doen.
Snel conditie opbouwen je vooral met hit trainingen. Ook binnen het hardlopen. Dus ook voor sneller conditie op te bouwen of zoveel mogelijk in korte tijd met hardlopen zou je juist heel gevarieerd moeten trainen en met juist heel veel tempowisselingen. Maar ook hierin begrijp ik dat er mensen zijn die liever dan maar iets minder conditie opbouwen en gewoon een lekker rustig rondje bos gaan doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 18:55

Citaat:
Ik wilde hier toch nog even op inhaken, omdat ik het er aan de ene kant helemaal mee eens ben, maar aan de andere kant niet. Je hoeft niet lang te lopen om conditie op te bouwen en je hebt er ook bij veel andere dingen profijt van, maar echt een superconditie krijg je er niet van. Maar ik snap wat je bedoelt dat die combinatie een goede voorbereiding voor duiken is. :j

En ik snap jou ook. Ik zit dus in een mannenwereldje ;) Maar hoewel ik niet de snelste ben als het om sjouwen met spullen gaat, ben ik vaak wel degene die het het langst volhoudt en minste spierpijn een dag later. En daar is het mij om te doen natuurlijk. Ook na de duik ben ik vaak fitter dan anderen.
Vandaag 2 stallen uitgemest, 5 kruiwagens per stal (de mestkelder onder de stallen is vreemd genoeg overstroomd, dus alles was zeiknat, water moest weggepompt worden), dus ook dat is weer een mooie vorm van beweging en zwaar. Maandag weer hardlopen denk ik.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:12

Ik ben zo'n persoon die straks gewoon rustig 10 km wil kunnen lopen. Pas als ik dat kan ga ik misschien anders trainen en zo min tempo verhogen. Misschien verkeerde volgorde, maar ik vind t zo prettig.
Vooralsnog ging ik na 6 minuten te hard lopen bijna over mijn nek :+

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 19:28

Ja, precies germie! Ik dacht al dat wij het met elkaar eens waren. :D

Greetje, jammer dat je mijn bericht negatief opvat. Dat was niet zo bedoeld. Ik dacht niet dat ik je woorden in de mond heb gelegd, mijn excuses als dat zo lijkt. Had geprobeerd aan te geven dat het alleen een impressie was ... op een forum loop je nou eenmaal het risico dat je bericht verkeerd geinterpreteerd wordt omdat de nuances ontbreken. Waarom zeg je volgende keer niet gewoon, "joh, je hebt me verkeerd begrepen"?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:00

germie schreef:
.
Maar toch vind ik persoonlijk hardlopen zwaarder dan paardrijden. :+

Conditioneel wel inderdaad, met je eens :D Alleen spierkrachttechnisch, mwah. Dan wint paardrijden het bij mij. Gebruik toch meer spieren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:32

20 jaar geleden was ik 17, toen liep ik 10 km in 44 minuten. Zou je dat niveau weer kunnen halen met trainen? Gewoon een ideetje van mij. ;) UIteraard wel juist trainen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:49

Met 37 jaar gen je nog in de bloei van je leven, dan moet je dat niveau nog gemakkelijk kunnen halen. Ben op mijn 42ste pas begonnen met hardlopen, mijn pr's dateren van mijn 49ste. Sindsdien wordt het wat moeilijker maar dat heeft meer met de extra uitdagingen van de hartproblemen te maken dan direct met het leeftijdsverval. Nu de pacemaker uiteindelijk goed ingesteld is zit er weer opgaande lijn is en de laatste mararthon kwam ik al weer in de buurt van mijn pr.
Guinevere , ik wilde enkel nog een keer uitleggen hoe ik het bedoelde. Maar verder vat ik je berichten niet negatief op hoor. we zitten hier allemaal voor onze lol dus ik neem aan de we het allemaal positief bedoelen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 01:28

Hallo, ik kom hier ook graag aanwaaien. Het topic al even doorgebladerd en leuke dingen gelezen!

Hier totaal beginner, ben nu klaar voor les 2 van STR :'). Daarvoor al wel zelf het een en ander geprobeerd, wel met goed aangemeten loopschoenen. Mijn doel is een 5k, en -20kg :-)

Waarom ik hier reageer is het volgende, hopelijk kan iemand mij tips geven. Qua bouw heb ik in enige mate X-benen. Hierdoor komt er tijdens het lopen behoorlijk druk aan de binnenkant van mijn knie te staan. Soms tijdens het lopen al last, soms de dag erna zodat ik die dag niet kan lopen. Ik wil nog niet helemaal geloven dat ik dus maar niet kan hardlopen. Is het een goed idee om tijdens het lopen versteviging om mijn knieën te doen? Speciale schoenzolen?

Tips zijn heel erg welkom!!

Edit: Het is niet dat ik écht niet kan lopen btw :') Maar knieën zijn dan gevoelig en hardlopen gaat dan niet.