Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 23:53

Supervixen schreef:
Gem wat fijn dat je weer kunt beginnen!

Een lange loop die niet fijn gaat is altijd balen.

0091 mooi aantal kms zo na de eerste week.

Ik ben gister naar de fysio geweest. De overbelaste spier in de knieholte deed veel minder zeer bij het losmasseren en hij voelde veel minder strak aan zei de fysio. Ik voel ook wel dat er vooruitgang in zit.
Over twee weken gaat hij mijn bilspier aanpakken.. lekker elegante plek :+

Vanmiddag 11km door het bos getraild. Iemand van insta tegengekomen die ik al lang volg, leuk om die even te zien. En nog herten gezien, dus mijn middag was weer goed. Ook lekker gelopen.

Ik heb het echt zo nodig ...

Fijn dat het de goede kant op gaat, SV! Heb je een leuke fysio O:) :D ?

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:16

Dat snap ik dat je het nodig hebt!

Mwah, de fysio kon beter hahaha :+

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 19:06

@ SV: ow ja, dat virtueeltje :+ Ja we moeten echt weer eens wat doen!!!! Suggesties zijn welkom, mede-lopers!
Ik bekijk straks alvast dat benefiet-ding, Imay! Lijkt leuk!

@ Katrien: herkenbaar die slechte dagen! Gelukkig kon je het later omkeren, top!

@ F_Orumster: ik heb die mogelijk nog wel ergens, k ga zoeken!

@ Fritt_J: ik sluit me aan bij de anderen, k zou echt gaan passen!

@ poes: wauw, super seg!

@ 0091: goed bezig, wat een start! Ondanks dat het eerst minder voelde.

@ Gem: braaf luisteren hé! En voorzichtig doen! Maar fijn dat je weer rustig mag opstarten!

Hier nog altijd ellende.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:31

Memuska schreef:
Hier nog altijd ellende.

Je rug hè? Ik las het in je berichtengeschiedenis. Wat kan dat een ellende geven, heel veel sterkte Memus!

Vandaag spierpijn. Toch ging het na wat fietsen en wandelen wel wat beter, dus begin avond braaf de fysio-oefeningen opgepakt. Eerst drie mobiliteitsoefeningen, daarna een aanzet tot de 'squat' , de 'lunge' en de 'Super(wo)man Voor Beginners' :D .
Ze zijn beter vol te houden dan de oude oefeningen, maar ik kwam toch niet tot drie volle sessies. Bij 2,5 voelde ik de bilspier rechts teveel protesteren en veranderde beetje pijn in flinke pijn, dus de lunge en superwoman laten zitten. Maar nu, nog een paar uur later .... jeetje, alsof mijn bovenbenen een paar ballonnen zijn. Wat een spierpijn! -O-

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:28

Memuska schreef:
@ F_Orumster: ik heb die mogelijk nog wel ergens, k ga zoeken!

Ik heb Puera gecontacteerd nav haar reactie en ik heb de meeste lessen al binnen :D Toch dankjewel voor het aanbod!

Puera schreef:
Ik heb ze wel op stick staan. Het zijn alleen wel megabestanden, kwam ik onlangs achter.

Ik ben er erg blij mee en gisteren gelijk begonnen met les 1. Na 9 maanden vreesde ik terug bij het begin te moeten beginnen maar les 1 was conditioneel een makkie, ik dacht echt steeds: 'huh de 2min nu al voorbij'. Toch is het goed voorzichtig op te bouwen want ik merkte dat mijn enkels nog wel wat mogen aansterken.
Ik denk dat ik ga opbouwen door elke keer de 1e les van de volgende week te pakken, dus les 1, 4, 7 en als het dan 'zwaar' ervaarde dan kan ik de 2e en evt 3e les pakken.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:40

Vandaag voor het eerst 5km onder 30 minuten gelopen! Merk echt dat alles zoveel leuker en makkelijker is nu ik enigzins een basisconditie heb en het aan de gang blijven steeds minder energie kost

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:47

Super gedaan hoor!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:15

O dat is een mooie mijlpaal pabie !

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:06

Super goed Pabie! En F_orumster, alee fier op u!

Sterkte memuska, en Gem met de spierpijn.

Vanmorgen was het erg glad, bevroren ondergrond+regen. Ik heb de hele weg op de 'middenberm' van het fietspad gelopen, dus weinig last ervan :)Afbeelding

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:30

0091 toch een mooi aantal km's om met tegenzin te gaan lopen hoor!

Wow Poes jij bent het jaar duidelijk goed begonnen!!

Phoe Gem wat balen dat het je nog zo veel pijn hebt. Ben je kunnen gaan joggen deze week? Spierpijn is normaal na zo lang stilzitten zeker?

SV oh herten zien is zo leuk! Ik zag dat je gisteren ook weer Highlanders was tegen gekomen, zijn altijd mooie foto's!
Goed nieuws bij de fysio dus, hopelijk zo verder!

Ik ben het eens met al jullie adviezen om schoenen te passen, maar ik denk dat Fritt meer op zoek is naar wat extra info of advies. Ik vind het in de winkel ook altijd moeilijk in te schatten hoe graag je die schoenen gaat dragen op lange termijn. Er kunnen vaak verschillende schoenen goed zijn voor je lichaam, ze zijn niet allemaal hetzelfde qua demping, voering, vorm, ...
Ik ga dus volgende week voor nieuwe schoenen, vind dat altijd zo leuk spannend. Ga nu eens naar een andere winkel. Veel kans dat ik opnieuw met de asics GT2000 thuis kom, maar dan ben ik toch weer zeker.

Memuska nog steeds op de sukkel, hopelijk snel beter. Ik zag op insta dat je toch weer was gaan zwemmen? Viel t wat mee qua 'vuilgevoel'?

Forumster: ik hoor vaak dat de eerste 2 trainingen het moeilijkst zijn, maar bij jou niet dus! Goed zo!

Pabie proficiat met die mijlpaal! Goed gedaan!!

Cindy hier ook erg glad, maar het was prachtig wit (geen sneeuw hoor, overal gewoon aangevroren water)! Mijn batterijtjes zijn weer helemaal opgeladen tijdens m'n loopje vanochtend, heb zo genoten!! Hartslag was wat hoog naar m'n zin, maar gevoel zat goed, dus heb me er gewoon niets van aangetrokken (hele prestatie voor mij!) en lekker gelopen en getetterd met m'n brandweervriendjes.

Fritt_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:11

Bedankt iedereen voor de reacties op mijn vraag!
Inderdaad, zoals Katharinaa concludeerde, was (ben) ik meer opzoek naar ervaringen als het aankomt op de transitie van de ene schoen naar een andere/ervaringen met alternatieve (als mensen dit later lezen, via een pb kan het natuurlijk ook). GT2000 ga ik dan misschien ook naar kijken/passen als dat weer kan. Hoor graag de ervaring Katharinaa (en als ze weer lekker lopen zou ik ook bij het model blijven) en ja, nieuwe schoenen zijn altijd leuk! Zeker de eerste keren als je bijna vleugels krijgt door de verbeterde demping in contrast met het oude paar.

Leuk om de hardloopverhalen te lezen (de blessures en spierpijn zijn natuurlijk wel wat minder, hoop dat het snel beter wordt!)

Ik heb er vandaag ook bijna 9 km opzitten en de gladheid (ook al was het vooral door de modder in mijn geval) leest herkenbaar... Morgen ook weer oppassen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:23

Ik kan je helaas niet helpen aan ervaring met dit type schoen Fritt, maar wellicht zijn er hardloopfora of kun je de vraag indienen bij het blad runners via mail of sociale media. Daar heb je misschien meer geluk.

Vandaag een heerlijk loopje gehad, lang onderweg geweest ivm gladheid, jas uittrekken én ik heb voor het eerst foto's gemaakt.

Hierbij een inkijkje in mijn hardloop zondagochtenden, tussen 8.30-10.15u Wat ben ik blij dat mijn dochter op deze manege is gaan rijden. Niet alleen omdat ze goed Zorg en voor het welzijn van de paarden, maar omdat de locatie mooie hardlooproutes heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:54

Dat ziet er prachtig uit zeg! Daar kun je heerlijk lopen.

Mijn vriend en ik hebben vanmorgen voor de 5 elementen challenge gelopen, waar ik het eerder hier over had. Vandaag was het element water aan de beurt. Rondje van 15km om een recreatieplas hier in de buurt en een stukje langs de Rijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:38

Hoi allemaal,

Ik heb het plan om te gaan starten met hardlopen. Mijn paard is geblesseerd waardoor ik niet kan rijden. Door te gaan hardlopen hoop ik toch een beetje actief te blijven.

Ik heb eergisteren mijn eerste rondje gedaan. Helaas heb ik nu al twee dagen last van mijn schenen. Ik vermoed dat dit door mijn schoenen komt, maar iets anders zou natuurlijk ook kunnen. Ik loop op mijn oude adidas sportschoenen, uit mijn hoofd duramo 6.

Aangezien ik niet weet of hardlopen iets is wat ik ook na de blessure van mijn paard door wil zetten, vind ik het een beetje zonde om dure schoenen aan te schaffen.
Weet iemand hardloopschoenen voor een niet al te hoge prijs? Ik heb marktplaats al afgespeurd, maar helaas is er niets in de buurt in mijn maat... Ik loop voornamelijk op asfalt.

Verder, hoe nemen jullie je telefoon mee? Ik zag al hardloopbanden voor om je arm, maar ook voor om je middel. Ik heb geen zakken in mijn kleding dus het zal een van bovenstaande opties moeten worden. Wat vinden jullie het fijnst om te gebruiken?

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:48

@han21

Naast goeie schoenen is het ook belangrijk om goed op te bouwen je benen moeten echt wennen aan de klappen die ze krijgen. Vaak zie je als iemand al een andere sport doet (bijvoorbeeld zwemmen of wielrennen) en daardoor een goeie conditie hebben ze met hardlopen te hard van stapel gaan. Kwa conditie red je het dan makkelijk dus tijdens het lopen is er niets wat je tegenhoud maar de klappen van het rennen die je niet gewend bent kunnen wel blessures opleveren.

Ik heb zelf dit schema gevolgd : https://www.runnersworld.nl/files/Hardl ... _5KM_B.pdf

Dat begint niet bij 0 conditie maar zorgt er wel voor dat je niet in een keer te veel gaat rennen.

Over schoenen exact weet ik voor de rest niet heel veel, zelf heb ik ze wel laten aanmeten bij een speciaalzaak. Het kost wel wat inderdaad helaas.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:14

Wat is je budget van schoenen? Je kunt er altijd laten aanmeten en dan op basis van dat advies kijken of je ze met korting ergens kunt krijgen (het model van het jaar ervoor bvb).

Sowieso: goede schoenen en traaaaaaag opbouwen. Je conditie loopt altijd sneller dan je spieren, pezen en gewrichten.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:30

Mooie foto's SV! Klinkt leuk zo'n leuk en wat fijn dat je dit met je vriend kunt doen.

@ Han; ik ben vorig jaar gestart met hetzelfde schema als Pabie, die van ik je aanbevelen. Rustig opbouwen en goede schoenen zijn toch echt de key. En goede aangemeten schoenen kosten veel geld, maar je hebt maar één lijf.

Er zijn ook hardloopzaken of sportzaken die een analyse doen en oudere modellen of wat voordeligere schoenen hebben. Ik zou in ieder geval niet meer gaan lopen op oude versleten schoenen als je nu al klachten krijgt.

Wel leuk dat je bent begonnen omdat je een alternatief zoekt. Ik hoor dat meer om mij heen. Succes!

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:48

Thanks voor de reacties!
Mijn budget is ongeveer 65 euro, iets meer is niet erg, minder natuurlijk ook niet.
Helaas zitten de sportzaken nu dicht, dus aanmeten zal niet gaan :(

Nog een vraagje, hoe ziet jullie warming up eruit?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 17:51

Ik wandel vaak een 5tal minuutjes eerst. Voor intervallen ook nog 5 a 10 minuten inlopen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:06

Dat was weer eens wat anders vandaag.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:10

Wauw!

En ook: hoe loop je daar zonder je poten te breken?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:11

Schoenen geef ik echt geen advies over. Het aanbod hier is zo om te janken dat ik alles koop, ben al blij als ik het pas. :+
Wel sluit ik me aan bij het rustig opbpuwen. Die pijn in die schenen kan ik me herinneren van mijn eerste periode.

Fraaie winterse foto's van jullie, blijft mooi om te zien!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:14

poes schreef:
Wauw!

En ook: hoe loop je daar zonder je poten te breken?

We hebben nauwelijks gerend. Het was vooral genieten want dit maken we echt zelden mee. 19 km, 1200m de lucht in en weer terug, om de haverklap stilstaan voor plaatjes schieten, niet bepaald een training. Maar dat geeft niet, het was genieten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:59

Palmera wat een heerlijke plaatjes!

Han21 kijk eens bij de uitverkoop op verschillende sites, daar staat vast wat bij.
Warming up doe ik niet, meestal loop ik de eerste kilometer of de eerste twee kilometers tijdens het trailen wat langzamer. Maar ook lang niet altijd. Als ik op toptempo op de weg ga, doe ik wel altijd twee of drie rustige kilometers van tevoren en ook aan het eind twee kilometers uitlopen.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 00:33

Wauw Palmera, Bedankt voor de fpto's, wat heerlijk. Ik ben dol op sneeuw.. Ik snap dat je dan niet echt kunt hardlopen, maar lekker van de sneeuw geniet, zo vaak zal het niet vallen.

@ Han; ik weet niet of je een neutrale loper bent?

Bij mijn zijn asics en saucony aangemeten. Maar als je nu oude versleten schoenen hebt, zal elk nieuw paar al verschil maken qua steun en vorm.

Ik liep op deze 2 geel goed. Nike en New Balance niet aan mij besteed, terwijl een ander daar weer goed op loopt. Lastig te zeggen. Bij Zalando hebben ze best wat keuze in jouw prijsklasse. Ik zou ze binnen proberen, traplopen oid om te kijken hoe ze zitten.

Ik heb vorig jaar de saucony gekocht, maar ga binnenkort voor een paar nieuwe, er zit een gat in de bovenkant van mijn schoen, maar die zit er al langer dan vandaag, haha.