Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 18:11

Nou het was meer als wijs advies bedoeld dan als sneer. En nu ben ik zo benieuwd dat de fysiotherapeut precies gezegd heeft dus ik zit te wachten op de reactie van hwn en hopelijk kan zij mijn advies wel positief zoals bedoeld opvatten.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:00

Om terug te komen over de gebruikte app voor het hardlopen, ik gebruik de nike running app is fijn en geeft met een grafiek goed weer wanneer het tempo naar boven of beneden gaat. Blessures zijn lastig en hebben vaak een volledig en eerlijk beeld nodig, maar daar nu gelukkig totaal geen last van. Op Koningsdag heb ik mijn eerste hardloopwedstrijd, iemand nog tips? Is maar een korte loop van 5 mijl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:36

Bedankt voor alle tips over de app :) . Ik zal morgen eens kijken welke ik erop zet.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:49

Ik gebruik ook de nike app! :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:15

Ik gebruik Strava, daar houd ik m'n wielrennen ook op bij.
www.looptijden.nl vind ik ook prima.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:21

Greetje63 schreef:
Je bent bij de fysio geweest die een diagnose heeft gesteld en je komt nu aan ons leken die je niet hebben onderzocht vragen hoe lang het gaat duren?
De ene kuitblessure is de andere niet, zelfs de ene zweepslag is de andere niet. Voor een buitenstaander is er een ding over te zeggen namelijk dat wij er niets over kunnen zeggen.
wat heb je met de fysio afgesproken, wanneer moet je terug komen, wat mocht je in die tussen tijd doen?

Ik vind je opmerking idd ook wel denigrerend overkomen, ik mag toch vragen of hier nog mensen zijn die dit voorgehad hebben, en hoe lang ze hier last van hadden?

Ik heb 2 verschillende "diagnoses", van fysio en huisarts, en qua hersteltermijn weten/zeggen ze ook niet veel. Fysio denkt dat er zelfs een waterkansje in zit dat ik 28 februari een wedstrijdje kan lopen, terwijl huisarts daar anders over denkt (ik zie het ook nog niet direct gebeuren).

Gisteren terug geweest, is al pakken beter, maar ik kan nog niet eens stappen zonder te manken, dus ik gok dat ik nog wel paar weken out ben.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:27

En wat zei de fyiso, wat voor oefeningen moet je doen? Wat heeft de fysiotherapeut aan behandeling gedaan? Voor ons is het gokken hoe lang het gaat duren (en nee dat bedoel ik niet denigrerend). De gemiddelde huisarts schrijft bij elke hardloopblessure enkel rust voor. Een sportfysiotherapeut kan meestal na een paar behandelingen wel een redelijke prognose geven.
Maar dat blijft dan ook afhankelijk van het individuele herstel vermogen en het al dan niet uitoefenen van eventueel opgekregen oefeningen.
Nu zodanig klachten dat je zelfs bij normaal wandelen mank loopt en over 9 dagen een wedstrijd lopen lijkt mij sowieso heel onverstandig. Als de pijnklachten zijn verdwenen, de blessure is hersteld zal je toch de belastbaarheid weer voorzichtig op moeten bouwen.
Wanneer moet je weer terug komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 03:01

Ik heb de strava geïnstalleerd. Als het weer een beetje meewerkt morgen een rondje doen en eens uitproberen :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:01

@Greetje, ik vind het ook heel kortbij, maar aangezien de fysio het (nog) niet uitsluit, heb ik ook nog niets definitiefs beslist. Ik zou er natuurlijk wel een gezelligheidswedstrijd van maken, niet op snelheid zoals gewoonlijk.

Oefeningen heb ik niet gekregen van fysio, wel bij hem in de praktijk, maar geen "huiswerk", behalve wat stretchen. Dinsdag moet ik weer terug. Ben intussen wel blij met de evolutie, betert nu plots heel snel.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:46

Goeienmorgen dames :wave:
Na een korte break door een verhuizing naar de UK heb ik vandaag eindelijk weer eens m'n loopschoenen aangetrokken. Ik heb thuis altijd de luxe gehad om direct naast het bos en de ginkelse heide te wonen en daar dus ook hard te lopen, en dit deed ik dus ook altijd. Lopen op straat vind ik niet fijn en vooral: saaaaai. Nu wil ik dus sowieso op zondagen een stukje met de auto rijden om op 'verplaatsing' hard te gaan lopen. Mijn vraag is nu: hoe doen jullie dat? Ik loop altijd op een lege maag, maar dat lijkt me toch niet zo handig als je éérst nog een stuk moet gaan rijden. Zal ik dan voortaan in de middag moeten lopen, zodat m'n ontbijt al wat gezakt is?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:59

Of gewoon even een banaan snacken. Dan heb je iig iets in de maag. Werkt voor mij in ieder geval heel goed.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:43

Ik loop zelf ook wel op een lege maag- als het maar 5 km is merk ik dat niet eens. Het is iig beter dan vlak ervoor eten.

@hwn sterkte met je blessure!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:45

Dat is inderdaad een goede Djilna!
Ik loop al jaren op een lege maag, ik heb tot nu toe 15km nuchter gelopen en dat gaat prima. En dan bij thuis komst lekker uitgebreid ontbijten :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:48

Ik heb nogal een snelle spijsvertering en als ik te weinig eet word ik echt misselijk. Dus sporten lukt dan helemaal niet.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:26

Ik eet altijd voor een ochtendtraining. Dan begin ik met eten, ga daarna pas de beesten doen en eer ik dan klaar ben om te gaan lopen zijn we al een uur verder en dat gaat prima na het ontbijt. Na een warme maaltijd wacht ik altijd wel twee uur.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 07:36

Ik moet ook echt eten van tevoren. Daarna wacht ik een tot anderhalf uur. Op een lege maag kan ik echt niet hardlopen.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:01

Zijn er hier mensen lid van een atletiek vereniging / loopgroep?

Ik begin natuurlijk pas net maar zou me in een later stadium graag aansluiten bij een vereniging/loopgroep. Nu is hier bij de plaatselijke atletiek vereniging de mogelijkheid om een start to run cursus mee te doen en aansluitend in de stromen bij de vereniging dus ben benieuwd naar ervaringen.
Ik merk nl. aan mezelf dat ik wat 'overfanatiek' ben en heel veel wil. Ik heb voorheen actief paardgereden incl. wedstrijden en ik mis dat een beetje, op termijn bij een vereniging/loopgroep lijkt me dus een 'logische' stap.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 12:55

Ja ik zit bij een loop groep.
Maar echt de beginners cursus en net les 3 gehad.
Merk wel dat het echt groepjes zijn het is moeilijk in ontact te komen met andere mensen.
Ik ben wat verlegen dan sta je daar vaak wat te kijken.

Ik denk daarom ook niet dat ik na deze cursus door ga maar er kan natuurlijk nog veel veranderen in de tussentijd.

verder krijgen per email ons huiswerk.

Je leert hoe je moet lopen en waar je op moet letten en bv de cooling down.
Ben ik gisteren weer vergeten te doen en nu spierpijn eigen schuld!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 13:34

Ja, ik zit bij een loopgroep van de KNAU. Erg leuk en leerzaam. Ook vriendschappen aan over gehouden, ik train met 2 mensen van de loopgroep samen voor de halve marathon. Gaan nu ook bij elkaar op verjaardag enzo :+.
Loopgroep is heel divers, alle niveaus kunnen aansluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:19

Boemklatsch schreef:
Zijn er hier mensen lid van een atletiek vereniging / loopgroep?

Ik begin natuurlijk pas net maar zou me in een later stadium graag aansluiten bij een vereniging/loopgroep. Nu is hier bij de plaatselijke atletiek vereniging de mogelijkheid om een start to run cursus mee te doen en aansluitend in de stromen bij de vereniging dus ben benieuwd naar ervaringen.
Ik merk nl. aan mezelf dat ik wat 'overfanatiek' ben en heel veel wil. Ik heb voorheen actief paardgereden incl. wedstrijden en ik mis dat een beetje, op termijn bij een vereniging/loopgroep lijkt me dus een 'logische' stap.

Ik loop bij een atletiek vereniging. Ik heb voorheen bij een andere vereniging gelopen, en daar liep ik in de recreantengroep. Dit was echt ons kent ons en als nieuwkomer viel ik er een beetje buiten. Ik ben ook wat verlegen en voelde me niet op mijn gemak. Nu loop ik bij een andere vereniging en loop ik bij de wedstrijdlopers. Hier loopt ieder voor zich, en ik kan ze lang niet bijhouden maar iedereen werkt individueel een schema af. Iedereen is fanatiek, en sommige lopen echt in de top en andere zijn blij als ze regionaal een beetje leuk kunnen meedraaien zoals ik. Iedereen helpt elkaar en moedigt elkaar aan, er is echt een fijne sfeer. Ik denk dat als je voor jezelf bij de juiste groep zit je juist heel veel aan een groep kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:17

Gloa schreef:
Ik heb de strava geïnstalleerd. Als het weer een beetje meewerkt morgen een rondje doen en eens uitproberen :)

Hij werkt blijkbaar niet goed -O- .

Dag 1 had ik hem iets te vroeg aangezet want ik moest nog een 100m wandelen en de hondjes aanlijnen voordat ik kon gaan rennen. Ik kwam uit op 4,5 km en 6,55 km/u in 31.40 min. Waarbij ik 2x kort stil heb gestaan voor het stoplicht.

Vond dat dat wel beter kon voor iemand die geen beginner is dus tempo omhoog.

Dag 2 precies zelfde rondje gedaan maar wel op het juiste punt aangezet, hardlopen ipv joggen (kwam bekaf thuis) en doorgelopen bij de stoplichten. Resultaat 4,2 km, 6,30 km/u in 26.17 min.

Dit klopt niet en werkt niet bepaald motiverend. Wie kan mij helpen ;(

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:49

Heb je goed gekeken of het km/h is of min/km? Dit laatste zou namelijk een stuk beter overeen komen met je tijden :)
Boemklatsch ik zit mezelf ook een beetje op te porren om me bij de loopgroep in het dorp hiernaast aan te melden, om lekker te kunnen blijven lopen in deze ombekende omgeving en ook om meteen wat mensen te ontmoeten. Moet nog wel even de grote stap zetten :=

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:51

Gloa schreef:
Gloa schreef:

Dag 1 had ik hem iets te vroeg aangezet want ik moest nog een 100m wandelen en de hondjes aanlijnen voordat ik kon gaan rennen. Ik kwam uit op 4,5 km en 6,55 km/u in 31.40 min. Waarbij ik 2x kort stil heb gestaan voor het stoplicht.

Dag 2 precies zelfde rondje gedaan maar wel op het juiste punt aangezet, hardlopen ipv joggen (kwam bekaf thuis) en doorgelopen bij de stoplichten. Resultaat 4,2 km, 6,30 km/u in 26.17 min.

Dit is idd erg demotiverend. Bij mij werkte de Nike app goed, maar misschien ligt het ook aan je mobiele telefoon. zelf heb ik de laatste tijd zelfs wat problemen met mijn prijzige garmin horloge....
Ik ging ook vaak lopen met een stopwatch/kookwekker (klein klokje met clips zodat ik niets vast hoefde te houden), later opende ik dan mijn laptop en kon ik mijn route nameten op http://www.looptijden.nl/route/afstandmeten , dit werkte voor mij vaak fijner, zo kon ik me namelijk ook niet tijdens het lopen al druk maken over dat ik te langzaam ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:09

Gloa schreef:
Gloa schreef:

Strava is altijd minuten/km :j Dus je hebt gewoon oke gelopen volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:40

Hahaha ja dan is het logischer en klopt mijn gevoel ook dat er meer tempo in zat :') . Als ik goed gerekend heb loop ik net onder de 10km/u

Staat niet duidelijk aangegeven dat het min/km zijn dus je gaat automatisch uit van km/u :+