Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:05

Het mooiste is dat ik er nul verwachtingen van had en hij dus best prima lijkt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:39

Ik vind het ook echt heerlijk nu zo met dat zonnetje. Vandaag ook tussen het werk door gelopen om maar overdag te kunnen. Wel echt berekoud met dat windje, maar na de warming up gaat het wel. Ik heb wel handschoentjes aan, de eerste twee km had ik alsnog koude handen, maar na 2 km warmden ze op. Verder wel 2 shirts met lange mouwen, lange broek, dun jasje, pet en buff voor over mn oren.
Lies sparkle, sneeuw? waar?
Van de schoenen vroeg ik me eigenlijk ook wel af, ik vervang ze meestal als ze stuk zijn. Gisteren nog een podcast geluisterd die ging over hele fancy schoenen. Sommige (nog dure ook) zijn al op na 400 km of de ergste al na 1x lopen. Maar goed, dat waren meer schoenen voor de echt toppers.
Ik heb zelf 2 paar, 1 trail, 1 weg, die wissel ik af. Wij hebben wel een schoenendroger staan thuis, dat is wel ideaal.
Dan schoenen na 2 jaar niet meer bruikbaar zijn, ook al gebruik je ze niet, vind ik ook niet echt geloofwaardig. Materiaal wordt idd ook wel slechter zonder gebruik, maar
echt niet zo snel.
Mijn schoenen zijn ook altijd wel langer mee gegaan dan twee jaar.
Prestatieconditie van Garmin doe ik niets mee, ik kijk er wel naar als hij tijdens het lopen wat aangeeft, maar echt iets met die waardes kan ik niet.
Mooie omgeving Ieris, ook knap dat ondanks je snelle start je toch nog een negative split deed.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:25

Ik las idd ergens dat die super snelle marathonschoenen waar de toppers op lopen, maar 1 wedstrijd meegaan :+

Vond ik ook wel bijzonder.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:51

Die gaan zo'n 250km mee, ze hebben het er in de slimmer presteren podcast regelmatig over gehad.
Die nike alphafly met carbonplaten.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:32

Marije_jiplover schreef:
Ik las idd ergens dat die super snelle marathonschoenen waar de toppers op lopen, maar 1 wedstrijd meegaan :+

Vond ik ook wel bijzonder.

Die allernieuwste waarop het record is gelopen in Berlijn, die van Adidas geloof ik, worden gemarket als 1 race shoe. Ze gaan idd sowieso minder lang mee, of ja, ze zijn niet zo lang op hun best. Maar als je op het punt aan komt dat je elke race het allerbeste nodig hebt dan kom je op het niveau dat je schoenen gesponsord worden denk ik toch

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 08:44

Ja, zo'n atleet zal ze niet zelf hoeven kopen, denk ik.

Maar ik heb zelf altijd dat schoenen toch een beetje naar mijn voeten gaan staan en dan pas echt lekker zitten, dat lukt met zulke schoenen dan nooit.
En echt duurzaam is het concept van wegwerpschoenen voor eenmalig gebruik ook niet imo.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 09:28

Wat een goede tip SV! Ik zal eens kijken.

Gelukkig hoef ik me niet druk te maken om schoenen voor eenmalig gebruik :+

Hier een werkelijk heerlijk rondje zeedijk gelopen van 11km, het was prachtig helder en rustig. Heb het geen moment koud gehad. Ik heb altijd handschoenen aan en ben ook aan het kijken naar verwarmde handschoenen, maar dan niet voor het hardlopen maar voor tijdens het fietsen of voor momenten dat ik weer eens strand op een verlaten stationnetje zonder voorzieningen :=

Nu weer hard aan het werk!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 10:05

Marije_jiplover schreef:
Ja, zo'n atleet zal ze niet zelf hoeven kopen, denk ik.

Maar ik heb zelf altijd dat schoenen toch een beetje naar mijn voeten gaan staan en dan pas echt lekker zitten, dat lukt met zulke schoenen dan nooit.
En echt duurzaam is het concept van wegwerpschoenen voor eenmalig gebruik ook niet imo.

Nee, duurzaam is het niet. Al betekent dat ze voor een race niet meer geschikt zijn niet meteen dat je ze helemaal niet kan gebruiken. Maar voor ons mindere goden zou ik sowieso niet zo snel voor zo'n schoen met carbon plaat er in gaan denk ik.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 11:23

Zo, meld me ook weer even, hoe bevalt die tight Supervixen? Ik ben ook op zoek naar een extra broek, heb er via Vinted een gekocht van Nike en die bevalt echt superfijn (moest ff wennen aan de print, die op de turquoise kleur hélzilver bleek ipv subtiel grijs, maar hé, samen met mijn neongele jasje ben ik wel lekker zichtbaar :') ). Dus nu wil ik er nog zo eentje, maar ik ben dan altijd bang dat ik nét weer het verkeerde model koop. Wil echt een hoge tailleband, want alles zakt bij mij anders af.

Qua schoenen lees ik ook even mee, ik loop nu nog fijn op mijn Brooks, maar wil toch ook kijken naar trailschoenen voor erbij, ze zitten tegenwoordig altijd dik onder de modder. Ik had ook trailschoenen gepast toen ik deze kocht, maar die zaten mij helemaal niet fijn, dus ik hoop wel dat ik er wat kan vinden waar ik net zo lekker op loop.

Lekker Ninus, het is ook mooi helder weer nu, zelfs een zonnetje, dan merk je pas hoe grijs en donker het geweest is de afgelopen tijd -O-

Ik heb vorige week echt heel lekker gelopen en gezwommen en toen ging ik vrijdagavond spontaan weer een keer met een vriendin mee naar de groepsles krachttraining. Ik doe zelf tegenwoordig eigenlijk helemaal niks meer aan kracht (want in mijn eentje niet leuk) maar ik dacht, nouuu, ik ben wel zo getraind dat doe ik ff mee en dan loop ik zaterdagochtend een gpx-trail van 15 km.

Maar dat was dus een squat-training en ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n verschrikkelijke spierpijn in mijn bovenbenen gehad, wat erg %) . Ik ben nog dapper op weg gegaan met die trail, in de 1e 200 meter mijn schoen kwijtgeraakt in de modder, daarna een paar keer kniediep door het water geploeterd en na 4,5 km moest ik het ook nog opgeven, ik liep echt als een krant en het ging echt niet -O- . Toen teruggewandeld naar mijn auto, en dan is 3km nog best ver, hahaha. op gpx lopen ging nu wel heel goed trouwens :)

Maar ik kan me pas sinds vandaag weer enigzins normaal bewegen, ik had mezelf ff zwaar overschat zeg. Wel een signaal dat ik dat meer moet doen dus :=

Wat ik wel leuk vind, is dat ik vroegah dus zou denken dat ik de route niet kon lopen omdat ik dan door het water moest, maar mede doordat ik hier meelees wat jullie allemaal doen dacht ik, nou hup gewoon door het water en doorlopen, en dat gaat dan ook gewoon en ik vind het heerlijk :))

@Lieke wat leuk dat je die Ohm-trail misschien ook zou willen doen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 15:50

Haha wat een verhaal, je loopje klinkt zo als een soort slapstick.
Ik heb de tight vanmorgen aangehad tijdens het trailen, 23km getraild. Telefoon paste ruimschoots in de zakken. De broek schuurde niet, in ieder geval tot deze afstand in de kou. Hij zakte ietsje af, maar niet dat ik hem steeds op moest hijsen ofzo, ik vond het niet hinderlijk.
Ik zou hem zo weer aandoen bij een halve trailmarathon in de kou.

Genoten vanmorgen, eerst 15km met een vriendin gelopen, daarna nog 8km zelf. Herten gezien en genoten van de zonsopkomst.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:01

Jeetje, je schoen kwijtraken in de modder. Oeps.
Prachtig SV. Het is zo mooi nu vroeg in de ochtend.

Voor de rest gaat het hier erg hard en als je eind van het weekend of na het weekend niet meteen bijleest loop je achter! Ik zie in ieder geval dat iedereen geniet van dit weer.

Ik heb vandaag na werk 10km gelopen en heb weer 1min40 van mijn tijd afgelopen. Ik geniet van dit weer en had het behoorlijk warm in de zon.

Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:45

Mooi plaatje ook! En gefeliciteerd met je PR *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 19:31

Mooie getallen Goof en een nette hartslag erbij.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 21:24

Netjes Goof! Goed bezig! Mooie getallen inderdaad!

Mooie foto's SV! Wat fijn dat je nieuwe winter broek goed zit, en dat voor zo een koopje, leuk is dat!
Ik heb dat eens gehad met een topje van die winkel, dacht voor 3,50 kan ik het wel proberen, en het zit als gegoten!

Wow amigo, je verhaal is geweldig, zie het ook al helemaal voor me :D
Die oefeningen klinken inderdaad pittig zeg, je hebt nu vast mega sterke beenspieren!
Leuk dat je zoveel motivatie gekregen hebt om gewoon door plassen heen te gaan!

Ninus, fijn dat je rondje goed ging! En dat je het niet koud hebt gehad!
Klinkt als een fijn rondje.

Lieke, ook lekker gelopen in het zonnetje!
Het word nu langzaam aan weer wat warmer, hoop dat het zaterdag meevalt, en ik niet compleet vernikkeld over de finish kom!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 11:51

Oh mooi rondje Goof! Lekkere hartslag idd!

Hahaha, ja ik liep mooi te klungelen in dat bos, en het terugwandelen was ook niet persé gaaf ofzo (want serieus pijn in mn spieren en zo koud dat ik mn autosleutel bijna niet omgedraaid kreeg :') ), maar heerlijk uit mijn comfortzone en das ook wel weer lekker :D

Ik moet deze week echt even zoeken naar tijd, veel op pad met dochter en haar bijrijdpony. Gisteren wel een half uurtje kunnen schaatsen, dat was echt ff heerlijk!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:28

@wowamigo: dat kan nogal tegenvallen dat eventjes switchen van sport qua spieren. Ik heb dat als ik de mtb uithaal. de runnersconditie en spieren zijn blijkbaar ook niet helemaal hetzelfde als voor de mtb.
Knap dat je het water getrotseerd hebt. Zelf nog nooit moeten doen. Wel gewend om door modder te ploeteren.
Die gpx bestanden zijn zo handig. Vind ook de hoogteprofielen waardevol, kun je je inspanningen plannen en temperen waar nodig en omgekeerd. Qua tights heb ik zowel craft als asics. Vind beiden wel goed qua pasvorm, de craft misschien net dat tikkeltje beter. Zijn winddicht en waterafstotend, maar ik ben ook een echte koukleum die amper zweet.

@supervixen: Altijd leuk om je trailavonturen te volgen. Je tijden over deze afstanden vind ik ook altijd indrukwekkend. Loopt je chrono terwijl je foto's neemt en even pauzeert gewoon door of stop je deze op die momenten ?

@Goof: mooi rond getal qua afstand. Fijn tempo ook. Zit meestal ook rond datzelfde qua hartslag.

Hier deze week een heel fijn rondje gelopen van zo een 6 km. Door de koude liep ik wat sneller om op te warmen en een heel fijn gevoel op de bevroren ondergrond. Is eens wat anders als modder. Mijn persoonlijk tempo record verbroken. Cijfertjes en stats zijn absoluut geen doel op zich, maar als ze is heel positief gezind zijn geeft dat toch wel voldoening :o
Morgen ga ik met een vriendin en onze honden voor een rondje van 13km. Ik kijk er al naar uit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 12:43

betadine schreef:
@Goof: mooi rond getal qua afstand. Fijn tempo ook. Zit meestal ook rond datzelfde qua hartslag.

Ik totaal niet, ik zit altijd een (heel) stuk hoger. Heel gek.
Ik heb gisteren 55 minuten rond of net onder de 140 gelopen en op minuut 55 schoot hij ineens boven 165. Geen opbouw ofzo, maar instantly naar >165 en daar bleef het het laatste stuk.

Die tijd zag ik pas toen ik thuis kwam, supergrappig!

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:16

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 15:34

Betadine, mijn horloge stopt als ik stilsta, dus soms komt er nog wat pauzetijd bij. Gisteren zou er dan nog 13 minuten stilstaan bijkomen, maar in principe kan ik dat ook met doorlopen (ik bedoel dat ik het niet nodig had om uit te rusten ofzo). Was een keertje stoppen om naar herten te kijken, een keer plassen en twee keer even stoppen bij een uitzichtje. Dit was allemaal in de eerste 5km, daarna dus niet meer stilgestaan.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:13

Even een snel bericht omdat ik jullie graag om advies wil vragen. Heb voor zaterdag een trail van 25,4 km staan, een georganiseerde loop, in het bos nabij Otterlo/hoenderloo. Niet vlak qua grond waarschijnlijk. Mijn trainer vind het onverantwoord om die afstand onder deze omstandigheden te gaan lopen. Hij vind dat ik beter die afstand op "asfalt" kan gaan lopen. Hoe denken jullie hierover? Of zal de toplaag in het bos niet zo hard zijn?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:19

Wat een onzin, gewoon niet te hard gaan, goed uitkijken waar je je voeten neerzet.
Ik heb gisteren prima door het bos kunnen lopen. Ja de grond is hard, maar dat gaat gewoon hoor.

Laat me raden.. hij is geen trailrunner?

Zaterdag wordt het vijf graden zie ik, dan is de grond misschien niet eens bevroren.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:56

Ik sluit me helemaal aan bij SV Suusje!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:04

Welke omstandigheden bedoelt hij dan precies? Ik snap het probleem niet geloof ik.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:50

Het vriest al een paar dagen, sommige mensen lopen alleen maar verhard en verzwikken de enkeltjes dan al bij een scheef stapje :+ .

Ik heb zaterdag ook gewoon een trail staan en ik denk dat het prima kan :)

Het enige waar je even mee uit moet kijken, als de grond nog hard is (wat ik niet verwacht met de vlotte stijging van temperaturen), is de geulen. Wij hebben hier bijvoorbeeld trekkers die bomen kappen in het bos en die laten dikke geulen achter. Daar instappen als het bevroren is, is niet zo comfortabel haha.

Ik zeg; lekker lopen :D

Na mijn instortincidentje gaat het nog steeds goed. Alle bloedwaarden waren perfect, wat aan de ene kant heel fijn is, maar ja, waar het nu vandaan is gekomen? Het gaat nu gelukkig goed, ik loop wel nog steeds met iemand samen en ik heb de eerste snelle training er al weer op zitten :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 17:58

Die Otterlo trailrun lijkt me wel tof trouwens, mooie route.