Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:58

IMANDRA schreef:
Leg dan uit?

En ik zeg ook dat ik geen problemen zie met een beetje druk op een nette manier.

Maar waarom? En zijn ‘wij’ dan de mensen die de druk moeten uitoefenen. Ook gewoon leken zonder vorm van kennis

MarlindeRooz

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:16

Als ik mij niet wil laten vaccineren omdat ik het te veel moeite vind, dan is dat mij goed recht. Je hoeft je keuze niet te baseren op wetenschap. Het is een vrij land en het vaccin is niet verplicht. Dus snap gewoon niet waarom mensen zich moeten verantwoorden. Je kan vragen naar de reden en dat aanhoren en verder je mond houden.

Dat doe ik ook.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:18

Ik zit weer op het 15 min stoeltje! Nr 2 zit erin!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:39

Ik (geboren in 79) heb om 13 uur de afspraken gemaakt maar nog geen bevestigingsmail gezien en ik zie ze ook niet terug als ik inlog, kan ook gewoon nieuwe afspraak maken. Is dit normaal of is er iets niet goed gegaan?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:40

MarlindeRooz schreef:
Als ik mij niet wil laten vaccineren omdat ik het te veel moeite vind, dan is dat mij goed recht. Je hoeft je keuze niet te baseren op wetenschap. Het is een vrij land en het vaccin is niet verplicht. Dus snap gewoon niet waarom mensen zich moeten verantwoorden. Je kan vragen naar de reden en dat aanhoren en verder je mond houden.

Dat doe ik ook.

Maar dan is het niet op basis van foute informatie, dus als ik met jou in gesprek was zou ik dan, zoals je zelf al aangeeft, de reden aanhoren en verder mijn mond aanhouden.

lenaa_tje schreef:
IMANDRA schreef:
Leg dan uit?

En ik zeg ook dat ik geen problemen zie met een beetje druk op een nette manier.

Maar waarom? En zijn ‘wij’ dan de mensen die de druk moeten uitoefenen. Ook gewoon leken zonder vorm van kennis

Omdat het een belangrijk iets is wat in zijn algemeenheid invloed heeft als de maatschappij als geheel. Het is dus erg belangrijk dat zo veel mogelijk mensen zich laten inenten zodat Corona minder prevalent zal worden (want já, er zijn sterke aanwijzingen dat ook de kans om ziek te worden én de besmettelijkheid minder is indien iemand gevaccineerd is). Over het algemeen laat ik het delen van kennis IRL liever aan de experts over, maar als ik met iemand in gesprek zit en die geeft aan zich op onwaarheden te baseren dan kan ik dat als leek wel aanstippen terwijl ik verwijs naar wat experts te zeggen hebben.

'Wij' moeten geen druk uitvoeren (de 'echte' druk moet indien nodig vanuit de medische wereld en overheid komen) maar druk in de zin van vragen waarom iemand ergens (niet) voor kiest daar kan je voor kiezen. Het is immers wat nu heel erg speelt. Maar als iemand aangeeft zich niet te willen uitleggen dan moet je diegene ook verder met rust laten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:41

Miran schreef:
Ik (geboren in 79) heb om 13 uur de afspraken gemaakt maar nog geen bevestigingsmail gezien en ik zie ze ook niet terug als ik inlog, kan ook gewoon nieuwe afspraak maken. Is dit normaal of is er iets niet goed gegaan?

Misschien denk ik in de verkeerde richting maar er schijnt een landelijke telefoniestoring te zijn. Mijn wi-fi doet het prut hoewel ik via 4G gewoon uit de voeten kan. Wellicht ligt het daaraan?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:46

AmyII schreef:
Misschien denk ik in de verkeerde richting maar er schijnt een landelijke telefoniestoring te zijn. Mijn wi-fi doet het prut hoewel ik via 4G gewoon uit de voeten kan. Wellicht ligt het daaraan?

Ik krijg mijn mail wel binnen op mijn telefoon, heb ook gewoon kunnen bellen net. En log in op de laptop.
Ik wacht nog even af en anders maak ik een nieuwe, zie ook geen telefoonnummer. Normaal ben ik niet zo ongeduldig, maar wil graag voor mijn vakantie...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:48

Ik zou gewoon een nieuwe maken, Miran. De GGD komt daar wel achter en dan zeg je toch 1 vd afspraken af?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:54

Ik wordt echt vorlijk van al die vaccinatie berichten en steeds meer mensen die een afspraak mogen maken!

Dorus schreef:
En mijn afspraak ook gepland *\o/*
Toen ik er net niet in kwam was mijn man bang dat hij mooi op tijd geënt zou zijn en ik niet, maar ik ben gewoon eerder aan de beurt dan hij _O-

Net even gebeld met het afspraken nummer, omdat ik maar geen bevestiging kreeg. Als ik terug inlogde kreeg ik ook niks te zien terwijl bij mijn man netjes de afspraken onder elkaar staan.

Wat blijkt nou, als je op hetzelfde systeem eerst inlogt met de ene DigiD en daarna met de andere dan gaat er soms wel eens wat mis en worden de afspraken van de tweede login aan de eerste login gelinkt en blijven uiteindelijk in het luchtledige hangen. Er stond dus ook echt helemaal niks gepland voor mij. Maar die vriendelijke meneer wilde wel meteen een nieuwe afspraak inplannen. De locatie en dagen blijven hetzelfde, maar de tijden zijn anders. En nu kan ik ze wel zien als ik inlog om mijn afspraken in te zien.

Wel even iets om rekening mee te houden als je op hetzelfde systeem voor twee verschillende mensen een afspraak wilt maken.
Laatst bijgewerkt door Dorus op 31-05-21 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 14:57

Ik heb nog terug gebeld na het maken van de afspraken omdat ik ook geen bevestingsmail kreeg.
Wel de bevestings-sms gehad. Bij het terug bellen kon ze me vertellen dat de afspraken erin in stonden.
Blijkbaar wordt die mail automatisch verstuurd en kunnen ze hem niet nog een keer versturen.
Ergens hier op bokt zei iemand dat die bevestingsmail moeilijk verstuurbaar is naar hotmail adressen.
Maar bel anders eens terug wie weet.

Alles is blijkbaar terug te vinden in hun systeem want de eerste keer dat ik belde en er geen afspraak gemaakt kon worden wel de hele vragen lijst door gelopen en alle antwoorden stonden er nog in. Mocht je dus wel een afspraak hebben staan kunnen ze het daar wel zien. Ik kon trouwens na het inloggen zien dat ze er stonden??? Maar ik heb via mijn werk een uitnodiging gehad misschien dat er een verschil in zit?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:05

IMANDRA schreef:
Leg dan uit?

Daar heb ik ook geen problemen mee, dat hoor je mij ook niet zeggen :)

Ik zal het proberen uit te leggen, dat is lastig, omdat het om een indruk, gevoelskwestie gaat; jij praat over "gegronde redenen" en "goede onderbouwing", ook uit andere topics weet ik dat je grote waarde hecht aan wetenschappelijk onderbouwde feiten. Daar is niks mis mee, maar sommige mensen zijn heel anders, minder rationeel, ingesteld, en benaderen dingen/situaties soms vanuit een heel andere invalshoek.
Dat kan botsen en iemand het gevoel geven ter verantwoording te worden geroepen.
Dit is alleen een constatering van mijn kant, geen kritiek op jou. Inbreng is van belang en interessant, vanuit welke richting het ook komt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:12

Wetenschap en gevoel gaat vaak niet gemakkelijk samen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:27

Nikass schreef:
IMANDRA schreef:
Leg dan uit?

Daar heb ik ook geen problemen mee, dat hoor je mij ook niet zeggen :)

Ik zal het proberen uit te leggen, dat is lastig, omdat het om een indruk, gevoelskwestie gaat; jij praat over "gegronde redenen" en "goede onderbouwing", ook uit andere topics weet ik dat je grote waarde hecht aan wetenschappelijk onderbouwde feiten. Daar is niks mis mee, maar sommige mensen zijn heel anders, minder rationeel, ingesteld, en benaderen dingen/situaties soms vanuit een heel andere invalshoek.
Dat kan botsen en iemand het gevoel geven ter verantwoording te worden geroepen.
Dit is alleen een constatering van mijn kant, geen kritiek op jou. Inbreng is van belang en interessant, vanuit welke richting het ook komt.

Ik snap je indruk van mij, maar je moet wel begrijpen dat er een verschil zit tussen reageren in discussietopics op bokt (waar ik inderdaad grote waarde hecht aan wetenschappelijke feiten) versus een gesprek met iemand over de mogelijkheid tot vaccineren. De tweede is vaak geen discussie dus die vlieg je sowieso op een andere manier aan.
Dan snap ik ook zeker wel dat mensen een on-wetenschappelijke onderbouwing hebben die op emotie ipv feiten is gebaseerd, en daar heb ik alle respect voor. Daar is inderdaad niks mis mee, en ik heb totaal niet de intentie die tot verantwoording te roepen!
Maar voor mij zit er wel degelijk een verschil tussen vanuit emotie onderbouwen ('ik ben er bang voor', 'het voelt niet prettig') en vanuit verkeerde feiten (dus een feitelijke onderbouwing, maar dan met feiten die niet kloppen). Ik zou puur en alleen aangeven dat die feiten niet kloppen (en, als daar oren naar zijn, uitleggen hoe het wel zit). Tegenwoordig halen mensen namelijk veel nieuws van social media waarbij dus het gevaar heerst dat ze verkeerd geïnformeerd worden maar zich daar niet bewust van zijn. Als ze mij in die situatie dan willen uithoren (dus de ontvanger moet welwillend tov die informatie staan) dan leg ik graag uit hoe het zit. Maar alleen als diegene ook echt in gesprek wil daarover. Anders kan je ook geen fijn gesprek houden natuurlijk. Is dat druk om wel te vaccineren? Ja, wel een beetje. Maar wel, m.i., onschuldige druk en totaal iets anders dan iemand op het matje roepen omdat ze niet gevaccineerd willen zijn bij wijze van spreken.

Hoop dat ik me zo een beetje goed uitleg haha.

bigone schreef:
Wetenschap en gevoel gaat vaak niet gemakkelijk samen.

Zeker :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:29

Ik zie dat meteen voor me IMANDRA. Gezellig kletsen met een vriendin en dan steeds vragen naar de bronvermelding, haha! :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:38

Jessix schreef:
Ik zie dat meteen voor me IMANDRA. Gezellig kletsen met een vriendin en dan steeds vragen naar de bronvermelding, haha! :')

"Ja sorry ik ga na dit biertje naar huis, kan echt niet met iemand borrelen die APA gebruikt in plaats van een notensysteem." :o?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:39

MarlindeRooz schreef:
Jessix schreef:

"Ja sorry ik ga na dit biertje naar huis, kan echt niet met iemand borrelen die APA gebruikt in plaats van een notensysteem." :o?

:)) _O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:50

Imandra natuurlijk ben je in een topic weer anders dan irl. Maar in je reactie doe je toch weer hetzelfde: wat voor jou waarheid is (waarschijnlijk op basis van wetenschappelijke feiten) is voor een ander geen waarheid. Wetenschap of niet (en ook niet iedereen heeft er zin in of heeft de energie of de capaciteit, om op elk onderwerp een wetenschappelijke studie los te laten)
Dus je hebt al niet hetzelfde vertrekpunt. Jouw neiging om onjuiste informatie te corrigeren kan op iemand die gelooft in die "onjuiste" informatie belerend of arrogant over komen.

Nogmaals: ik bedoel niet dat je op mij zo over komt, en ik zeg ook niet dat je iets moet willen veranderen of wat dan ook; het gaat er mij alleen om, om aan te geven waar de communicatie kan botsen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:53

Nou ja, dat lijkt me ook wel logisch. Als iemand beweert dat hij met een prik een chip ingespoten krijgt, dan vertel ik hem ook dat dat niet waar is. Ik vind dat geen druk om een vaccinatie te halen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 16:56

Ik zie alleen maar dat je online een afspraak kan maken voor de vaccinatie.. Waar moet je heen bellen als je telefonisch een afspraak wil maken? (ben je eerder aan de beurt begreep ik)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:01

staat in de brief die je krijgt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:11

Nikass schreef:
Imandra natuurlijk ben je in een topic weer anders dan irl. Maar in je reactie doe je toch weer hetzelfde: wat voor jou waarheid is (waarschijnlijk op basis van wetenschappelijke feiten) is voor een ander geen waarheid. Wetenschap of niet (en ook niet iedereen heeft er zin in of heeft de energie of de capaciteit, om op elk onderwerp een wetenschappelijke studie los te laten)
Dus je hebt al niet hetzelfde vertrekpunt. Jouw neiging om onjuiste informatie te corrigeren kan op iemand die gelooft in die "onjuiste" informatie belerend of arrogant over komen.

Nogmaals: ik bedoel niet dat je op mij zo over komt, en ik zeg ook niet dat je iets moet willen veranderen of wat dan ook; het gaat er mij alleen om, om aan te geven waar de communicatie kan botsen.

Met het risico weer in diezelfde discussie te geraken; er ís binnen bepaalde contexten ook maar één waarheid. Je kan feiten niet verwarren met meningen. Als iemand zegt “je krijgt een chip ingespoten” is dat gewoon verifieerbaar fout en kan je dat verbeteren (mits de persoon daar open voor staat) maar als iemand zegt “de vaccinatie doet pijn als die wordt ingespoten” daar kan je inderdaad een ‘eigen waarheid’ hebben dus zal ik niks verbeteren.

Dat belerend of arrogant overkomen ligt geheel aan hoe je die verbetering brengt natuurlijk. Dus hoe je die communicatie vormgeeft. Dat is niet per se gelijk aan het verbeteren :). En je past je in een gesprek in die situatie ook een beetje aan het vertrekpunt van diegene. Dus ik breng het hier heel stellig om mijn punt over te brengen, maar in zo’n gesprek breng je het sowieso anders.

En no worries, vind het een interessant gesprek zo!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:15

DuoPenotti schreef:

Je kan al eerder zelf een afspraak maken dan dat je de brief krijgt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:30

nynke55 schreef:
Nou ja, dat lijkt me ook wel logisch. Als iemand beweert dat hij met een prik een chip ingespoten krijgt, dan vertel ik hem ook dat dat niet waar is. Ik vind dat geen druk om een vaccinatie te halen.

Het gaat niet om logisch of niet logisch.
Ik ken iemand die soms dingen zegt die mij verbazen, maar die zij zeker weet, uit voor haar betrouwbare bron.
Dan kan ik wel haar bron willen gaan checken (dat alleen al komt niet echt respectvol over) en die gaan weerleggen met bronnen die ik beter en geloofwaardiger vind, maar daar heb ik minimaal een dagtaak aan dus dat doe ik niet. Waarom ook?
Waarom mag zij haar mening niet baseren op een voor mij op zijn minst dubieuze bron?
Dat moet zij zelf weten, en misschien zit ik wel helemaal mis met mijn kennis. Daar komen we toch nooit uit.
En waarom zou je willen weten wie er gelijk heeft?

Op mijn werk hebben we een periode gehad van meer dan 25% ziekteverzuim vanwege te hoge werkdruk.
Dat vond ik nou onbegrijpelijk: wèlke werkdruk? :? Maar wat de één ervaart, ervaart een ander niet of als totaal anders.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:45

Majabeestje schreef:
DuoPenotti schreef:

Je kan al eerder zelf een afspraak maken dan dat je de brief krijgt.

Je kan online een afspraak maken zonder brief. Als je telefonisch een afspraak wil maken moet je wachten op de brief.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 17:59

Nikass schreef:
nynke55 schreef:

Het gaat niet om logisch of niet logisch.
Ik ken iemand die soms dingen zegt die mij verbazen, maar die zij zeker weet, uit voor haar betrouwbare bron.
Dan kan ik wel haar bron willen gaan checken (dat alleen al komt niet echt respectvol over) en die gaan weerleggen met bronnen die ik beter en geloofwaardiger vind, maar daar heb ik minimaal een dagtaak aan dus dat doe ik niet. Waarom ook?
Waarom mag zij haar mening niet baseren op een voor mij op zijn minst dubieuze bron?
Dat moet zij zelf weten, en misschien zit ik wel helemaal mis met mijn kennis. Daar komen we toch nooit uit.
En waarom zou je willen weten wie er gelijk heeft?

Op mijn werk hebben we een periode gehad van meer dan 25% ziekteverzuim vanwege te hoge werkdruk.
Dat vond ik nou onbegrijpelijk: wèlke werkdruk? :? Maar wat de één ervaart, ervaart een ander niet of als totaal anders.

Er zijn natuurlijk heel veel nuances in deze dingen. Maar ik kan me zo voorstellen als ik een vriendin had, of iemand die ik regelmatig spreek, die voortdurend onzin zit te vertellen, dat ik daar heel gauw klaar mee ben. Maar ik had bijvoorbeeld een kort gesprekje met 2 kennissen, waarvan 1 twijfelde of ze zich liet vaccineren. Als zij over een chip was begonnen had ik zeker gezegd dat dat niet klopt. En nee, ik ga natuurlijk ook niet alles checken, maar die chip ben ik toch wel heel zeker van dat dat niet klopt.