Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:15

Klopt ook, Needje. Voor mij is het totaal onbelangrijk of de scholen weer open gaan. Ik zou het prettig vinden als de winkels en de horeca weer open gaan. Zo denkt iedereen in zijn eigen straatje.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:16

precies dat Needje, iedereen wil wat anders. De een wil versoepeling, de ander wil juist de boel verscherpen dus je doet het toch niet goed. En iedereen wil versoepeling op andere vlakken, vaccins moeten andere prioriteiten krijgen. De mens is een egocentrisch wezen wat dat betreft.

En als over 3 weken de boel verslechterd dan is het "zie je wel dat we nooit hadden moeten versoepelen, die engelse variant en er werd al gewaarschuwd enz. enz."

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:19

Het enige dat ik wil is dat ze opschieten met vaccineren en alles spoedig weer naar het oude kan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:22

Misschien moeten we de media dan ook eens kritisch tegen het licht houden. Ben het wel eens met het groter/anders neerzetten dan het feitelijk is. Zelfde met die zogenaamde bijwerkingen van de vaccinaties, en die mevrouw die overleden is. Ze melden eerst dat er iemand overleden is. Dan denk je, nee zeg, wat erg! Om er vervolgens achter te komen dat mw al over de 90 was, en bekend was met diverse gezondheidsklachten. Ik snap ook wel dat je niet alle info in de kop kwijt kan. Maar de manier waarop berichten gebracht worden zou wel anders kunnen.

En dat opschieten met vaccineren...er schijnen dus gewoon vaccins weggegooid te worden omdat men uitging van die 5 doses per flesje. Echt zonde. Terwijl er al schaarste is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:23

Popstra schreef:
Het enige dat ik wil is dat ze opschieten met vaccineren en alles spoedig weer naar het oude kan.

Dat heb ik ook. Het vaccineren, dat is het allerbelangrijkste nu om de pandemie te keren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:26

Needje schreef:
Wat mensen willen ligt er maar net aan wie je spreekt en waar zij tegenaanlopen met de regels. :D

Dit ja. Mijn leven ziet er sinds maart 2020 redelijk hetzelfde uit, dus de maatregelen doen me wat dat betreft niet veel.

Ik richt me ook meer op de vaccins. En hopelijk komen we er daarmee uit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:27

secricible schreef:
precies dat Needje, iedereen wil wat anders. De een wil versoepeling, de ander wil juist de boel verscherpen dus je doet het toch niet goed. En iedereen wil versoepeling op andere vlakken, vaccins moeten andere prioriteiten krijgen. De mens is een egocentrisch wezen wat dat betreft.

En als over 3 weken de boel verslechterd dan is het "zie je wel dat we nooit hadden moeten versoepelen, die engelse variant en er werd al gewaarschuwd enz. enz."

Ik zou graag snel terug willen zodat de economische schade niet nog groter word

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:29

SusanH schreef:
Misschien moeten we de media dan ook eens kritisch tegen het licht houden. Ben het wel eens met het groter/anders neerzetten dan het feitelijk is. Zelfde met die zogenaamde bijwerkingen van de vaccinaties, en die mevrouw die overleden is. Ze melden eerst dat er iemand overleden is. Dan denk je, nee zeg, wat erg! Om er vervolgens achter te komen dat mw al over de 90 was, en bekend was met diverse gezondheidsklachten. Ik snap ook wel dat je niet alle info in de kop kwijt kan. Maar de manier waarop berichten gebracht worden zou wel anders kunnen.

En dat opschieten met vaccineren...er schijnen dus gewoon vaccins weggegooid te worden omdat men uitging van die 5 doses per flesje. Echt zonde. Terwijl er al schaarste is.

Verstandig omgaan met schaarse middelen is idd een heel belangrijke, dit vond ik daarom een hele goeie, veel beter als verspillen, zeker gezien de doelgroep"
https://www.1limburg.nl/meander-prikt-t ... starticles

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:29

SusanH schreef:

Terwijl dit ook wel gruwelijk mee viel als je het artikel las. Vaccinaties over, ja, dat wel. Die worden vrijwel altijd weggeprikt. Maar weggegooid is echt nauwelijks sprake van. We hebben een verlies van 5%, dat is echt zo ontzettend weinig.

In het artikel van NOS staat 1 voorbeeld van humanitas, die hadden blijkbaar dusdanig veel over dat ze uiteindelijk vaccins weg hebben moeten gooien omdat ze het niet binnen de houdbaarheidsdatum konden wegprikken. Dat is echt slordig en slechte organisatie vanuit humanitas.
Het tweede voorbeeld is niet geverifieerd en de dame wil niet vertellen waar dit speelt, dus daar kan je niks mee.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:30

Hoe de cijfers kunnen dalen terwijl de besmettelijke variant groeit:
Afbeelding
(Bron: https://twitter.com/steeph/status/1356278536231911425 )

De cijfers zijn weeknummers, we zittten nu ongeveer in week 4. Dit is ongeveer hoe het zou kunnen lopen als we verder alles gelijk houden.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:38

5% vind ik veel Secricible
Op 10000 geprikte per dag is dat telkens 500 per dag die niet gebruikt worden terwijl iedereen erop zit te wachten ..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:40

besita schreef:
5% vind ik veel Secricible
Op 10000 geprikte per dag is dat telkens 500 per dag die niet gebruikt worden terwijl iedereen erop zit te wachten ..

Dat mag jij veel vinden, maar dat is het niet. In Frankrijk was het verlies in het begin 40%, normaal met vaccineren is 10% verlies normaal.
Je verliest altijd door luchtbellen die eruit gehaald moeten worden, een 6e dosering die er niet uitgehaald heeft kunnen worden, enz. 5% verlies is gewoon echt heel weinig en nog lager willen gaan is ook niet realistisch.

Shadow, die grafiek is mooier dan die van de NOS inderdaad!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:42

Ik vind hem ook mooi, die grafiek. Maar ik heb voor mezelf nog steeds geen overtuigend bewijs gezien dat het ook echt die kant op gaat. We gaan het meemaken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:46

SusanH schreef:
Ik vind hem ook mooi, die grafiek. Maar ik heb voor mezelf nog steeds geen overtuigend bewijs gezien dat het ook echt die kant op gaat. We gaan het meemaken.

Ik denk ook dat dat bewijs er niet is. Op dat punt weet niemand dat zeker. Epidemiologen en modelleurs gaan daar nu vanuit dat die kans groot is, maar niemand heeft een glazen bol. De Rwaarde berekenen is altijd met 2 weken terugwerkende kracht dus je hebt gewoon heel veel onzekerheidsmarge.

En dan is de vraag of je gaat afwachten, of dat je je voorbereid op het ergste scenario en daar op handelt. Dat laatste lijkt nu de tactiek van het kabinet. Of dat de juiste keuze is, weet niemand. Als men meer afwachtend zou zijn en er ontstaat code zwart dan is het niet goed. En als ze nu strenge maatregelen nemen en er gebeurt (wellicht daardoor) niks, dan is het ook een probleem.
Het is ook de paradox van preventie: als je voldoende maatregelen neemt dan zie je niks gebeuren en verdwijnt de urgentie. De enige "oplossing" is dan de urgentie te laten zien door problemen te laten ontstaan, maar dat wil je ook niet en zorgt ook voor kritiek.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:52

secricible schreef:
Bloodymary schreef:
Inmiddels zijn we qua vaccineren zelfs ook ingehaald door Bulgarije.

Welke bron gebruik je?
Want volgens ourworldindata zit Bulgarije op 41.000 vaccins en NL zit op 343.000.....

Het gaat er om per 100 personen. Dagelijks een update over van de WHO.

Afbeelding

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:53

Toch eigenlijk enorm dieptriest moet ik eerlijk zeggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:55

Heel erg triest idd.

En secricible dat zie ik ook hoor :j . Het is gewoon niet makkelijk. Daarom juist wel goed om het van veel verschillende kanten te bekijken en alles goed af te wegen. Zeker nu het langer duurt mogen ze best transparanter zijn, en ook andere experts dat het RIVM mee laten denken in oplossingen en perspectief bieden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:01

Ik mis even hoe ik het moet lezen. Dit is het 7-day rolling average, maar NL ligt cumulatief veel hoger? Wat zegt die rolling average dan?

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:01

Ik zit op dezelfde site en ik zie een andere grafiek :')
Nl 176.286 vaccinaties voor NL en 41.125 voor Bulgarije
Als ik het dan zet op "per 100" is NL dus 1.0 en Bulgarije 0.6
Wie het weet mag het zeggen :D

Daarnaast is 176.286 nog steeds meer dan 41.125, :Y) Dus hoe men dat pers wil vergelijken?

En Norwegen zit dan met het totaal aantal vaccinaties weer lager dan NL, nl 124.326.
Je kunt natuurlijk ook perse wíllen dat NL het het slechtst doet, en dan die grafieken erbij zoeken :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:03

en die 176.286 van NL is nog met de oude meting, we zitten dus volgens de schatting nog een stuk hoger, maar dat is nog niet verwerkt op ourworldindata.
Maar die blokken van bloodymary krijg ik ook, als ik hem op 7-day rolling average zet. Maar ik snap dus niet helemaal wat dat zegt...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:04

Haha, lekker verwarrend allemaal. Maar om een lang verhaal kort te maken. Het gaat erg slecht met het vaccineren in NL in vergelijking met veel andere landen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:05

Is dat procentueel gerekenend op het aantal inwoners per land?

Hoe dan ook, staat erg triest gesteld met een land als Nederland ;(

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:06

Dat is hoeveel er per dag geprikt worden gemiddeld afgelopen 7 dagen
Be en Nl zijn een versnelling lager gegaan natuurlijk door de tekorten
En we prikken in het weekend haast niet :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:07

Bloodymary schreef:
Haha, lekker verwarrend allemaal. Maar om een lang verhaal kort te maken. Het gaat erg slecht met het vaccineren in NL in vergelijking met veel andere landen.

En het was zo mooi voorgesteld...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:07

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door besita op 02-02-21 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt