Veel moeten afvallen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:33

Daphx93: wow, -4,1 kg in 1 week? Of begrijp ik dat verkeerd?
Is dit dan een manier van eten die je altijd vol moet houden of kun je daarna wel weer gewoon eten? En mag je dan wel groenten en zo eten? Ben echt totaal niet op de hoogte wat keto precies inhoudt. Maar merk wel dat wat meer eiwitten eten mij ook helpt om beter verzadigd te zijn t.o.v. koolhydraten.

Wat fijn Moniek!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:52

Keto is in principe niet iets om je hele leven te doen. Dit heeft deels te maken met dat je met flinke restricties te maken hebt, maar ook deels in dat je lichaam gewoon koolhydraten nodig heeft.

Het succes van keto zit enerzijds in dat je een complete energiesoort (koolhydraten) uitsluit en daardoor op de enige echte afval methode komt: een calorietekort. Ofwel, minder energie innemen dan je verbruikt. Vetten en eiwitten vullen immers meestal meer dan koolhydraten en zal je vaak onder de streep minder eten. Anderzijds heb je minder last van insulinepieken en blijft je bloedsuiker stabieler. In het begin verlies je vaak veel gewicht doordat je lichaam de glycogeen voorraden in je lichaam er uit gooit.

Keto is gewoon een van de manieren om een calorietekort te realiseren. Het is niet zo dat je maar onbeperkt alles mag eten. Als jij veel kaas en worst eet bijvoorbeeld (geen koolydraten, wel eiwitten en vooral veel vet), en je komt in een calorieoverschot, zal je ook met keto niet afvallen. Nadelen van keto zijn dat je weinig vezels binnenkrijgt (want die zitten in koolhydraat producten als volkoren, peulvruchten etc.) wat nadelig is voor de activiteit van je darmstelsel en daarnaast krijg je snel last van een 'brain fog'. Je hersens hebben namelijk al wel zo'n 130gram khd nodig om goed te functioneren.

Dat je met keto meer vet verbrandt is echt simpelweg omdat je meer vet eet. Je lichaam haalt dit dus niet zozeer uit je lichaamsvet, maar verbrandt gewoon eerst het vet dat je eet. Net als dat als je wel koolhydraten zou eten, je lichaam eerst de binnengekomen voedingsstoffen gaat gebruiken.

Ik ben zelf niet pro keto (dat proef je wellicht al een beetje in mijn uitleg :') ) maar er zijn veel mensen voor wie het goed werkt. Ik mis zelf vooral het stukje 'levensstijl verandering', vanwege het tijdelijke karakter.

Edit: nog als toevoeging: Keto of koolhydraat arm wordt vaak voorgeschreven bij bijvoorbeeld Diabetes type 2 vanwege de bloedsuiker stabiliteit. Naar mijn mening (en onderzoek in artikelen) zijn er daarin meer wegen die naar Rome leiden en kun je ook mét koolhydraten je insuline afgifte stabiel houden.
Laatst bijgewerkt door Snippergroen op 23-08-22 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re: Veel moeten afvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:53

wat voor mij altijd het grote voordeel was van keto, is dat je veel minder trek krijgt en het daardoor makkelijk vol te houden is.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:54

Wat een mooie uitleg, Snippertje!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:01

Ik ben zo iemand die rustig een kilo kaas eet, dus voor mij werkte het minder goed. Daarnaast raakten mijn darmen inderdaad van slag.

Minder koolhydraten en vooral veel minder toegevoegde suikers past mij beter. Havermout, volkoren granen etc eet ik dus ook gewoon, wel met mate. Ik denk dat er al veel te winnen valt met het halveren van de portie koolhydraten, zeker bij de avondmaaltijd.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:02

Gefeliciteerd kosseh *\o/* ! Maak er een mooie dag van.
Hier ook nog steeds geen huisje, wel huur appartement

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:04

Bedankt voor de uitleg Snippergroen. Dat van die vezels vroeg ik me ook al af. Vezels zijn volgens mij, soms een onderschat onderdeel van de voeding.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:19

Goede uitleg snippergroen!

Dit wil ik ook maximaal 2 maanden volhouden en dan weer rustig dingen bijvoegen om uiteindelijk weer een goede balans in voeding te krijgen.

Qua darmen is mijn lichaam juist heel blij. Waar ik normaal altijd buikpijn en dunne ontlasting heb is nu mijn buikpijn weg en is mijn ontlasting ook goed. Vorige keer was dit precies zo. Ik wil mij uiteindelijk ook laten testen op coeliakie aangezien ik nu dus geen gluten eet en een heel blij maagdarmstelsel heb :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:22

Sharani schreef:
Bedankt voor de uitleg Snippergroen. Dat van die vezels vroeg ik me ook al af. Vezels zijn volgens mij, soms een onderschat onderdeel van de voeding.

maar die zitten ook in groente, en van de meeste groentes kan je onbeperkt eten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:54

@Roosch, komt vast goed met die weegschaal!

@corinep, wat goed dat je toch aan de slag bent gegaan.

@gaucho, denk dat het resultaat wat je in de spiegel ziet/in je kleren merkt meer telt dan de weegschaal toch? Goed bezig!

@kosseh, gefeliciteerd met je verjaardag! Ik snap je gevoel echt wel een beetje maar probeer dat los te halen. Er zit geen tijdslimiet op het behalen van doelen en denk maar zo, iedere dag dat je eraan werkt is wel een stap er naar toe!

@Wiwabalia wat mooi om te lezen, het accepteren van jezelf en je eigen lichaam is ontzettend belangrijk.

@Sharani, mooi resultaat!

@Musli, toch een fijn gevoel ook al is het vocht :D

@Daphx93, wow, netjes die 4,1!

@MoniekJ, wat goed!

@Snippergroen, bedankt voor de uitleg!

Hier vandaag begonnen met invoeren van alles wat ik eet in Lifesum. Gisteren nog even contact gehad met de diëtiste en dat was even fijn. Ik wil altijd meteen alles perfect doen en als dan 1 ding niet lukt geef ik al op. Dus daar moet ik aan werken.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:58

Onthoud dat op je bek gaan erbij hoort. En dat je af en toe de teugels moet laten vieren. Anders wordt het helemaal niks. :))

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:25

fokfanaat schreef:
Sharani schreef:

maar die zitten ook in groente, en van de meeste groentes kan je onbeperkt eten.

Ik dacht dat groenten ook maar beperkt mocht bij keto, als je die volop kan eten kan je daar je vezels ook uit halen inderdaad.

Amandavd: ik ben het eens met Roosch, dit is een proces van vallen en vooral ook weer opstaan en verder gaan. Niet te perfectionistisch willen zijn (en dat heb ik ook moeten leren). En zo af en toe jezelf wat gunnen, anders hou je het niet vol.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:30

Ik denk dat het perfect willen doen de grootste valkuil is. En dan vooral het balen als het niet perfect gaat, je negatief over jezelf voelen en dan eten...

Dus, kleine stapjes en kleine veranderingen, jezelf ook iets gunnen en misstapjes vooral zien als een leermoment.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:41

Kent iemand hier de skyr on top? Is dat een aanrader t.o.v. de gewone Isey skyr. Zat net op de site van de jumbo te kijken en zag die staan. Manlief komt vanmiddag langs een jumbo en zat even te kijken of die nog wat andere smaken hadden dan AH. Kan ik hem een boodschappenlijstje sturen := .

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:49

Met keto ben je inderdaad erg beperkt in groente en eet je vooral de groene groentes. Fruit eet je meestal amper omdat daar meer suikers in zitten. Het is best een uitdaging om dan aan genoeg vezels te komen. Goed om te horen dat je darmen zo wel blij zijn Daphx! Als het een manier is die voor jou goed te doen is, lekker mee aan de gang blijven toch! Vaak denken mensen dat koolhydraten de boosdoener zijn en dat het schrappen hiervan zorgt dat je afvalt, maar feitelijk is het gewoon een calorietekort dat je creëert. Iets waar wat mij betreft meer aandacht voor mag zijn, vandaar mijn betoog haha. En daarin zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Het belangrijkste is dat je iets vindt dat je goed kan volhouden en klinkt alsof jij dat hierin gevonden hebt :)

Ik ben zelf meer van de stijl zoals gaucho, dus koolhydraten met mate en zoveel mogelijk natuurlijk en vrij van toegevoegde suikers om op die manier insuline afgifte stabiel te houden. Ik eet in een hoge eiwitname dus ik vul mijn 'vrije ruimte' in mijn calorieën/macro's met koolhydraten en vetten in een verhouding die (na trial and error aan testen) bij mij past.

En vallen en opstaan zijn we hier goed in :D en dat is ook wat nu het verschil maakt. We staan weer op! Vroeger dacht ik vaak in het 'nu heb ik het toch al verpest' en 'dieet start op maandag, nu nog even vol genieten (of eigenlijk vreten)'. Nu pak ik de draad zo snel mogelijk op, compenseer met meer beweging, maak keuzes voor balans en geniet heel bewust. Scheelt een heleboel in vreetbuien en zorgt ervoor dat je ook gewoon kan leven in plaats van alleen maar dagelijks met restricties te maken hebt. Daar is het leven veel te leuk voor :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:51

Mooie woorden @Snippergroen. En ik ben het volledig met je eens.
Ik eet dan wel niet keto, omdat het mij niet past, maar inderdaad zoek iets wat bij je past en voor je werkt :)
Voor mij was het een kwestie van voornamelijk minder eten. Minder van alles.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:28

@roosch. ja dat is ook zo, maar dat accepteren vind ik vrij moeilijk haha. Ik overdenk dingen veel te veel.

@Sharani, ja dat zal voor mij ook een leerproces moeten zijn. Ik maak vaak de fout mijzelf weer te veel te gunnen, dan wordt het meer zo'n vreetpartij soms.
Die Skyr zegt mij zo niks helaas.

@gaucho, ja die kleine stapjes vind ik vaak moeilijk, ik wil meteen alles 100% omdraaien en dan lukt het idd niet, waardoor ik weer ga eten want tsja, toch al mislukt.

@snippergroen, wat een heldere uitleg, wat jij en Gaucho doen past denk ik ook beter bij mij. Mijn dietiste werkt ook met beperkt eten koolhydraten ivm insuline afgift etc.

@Musli, hier ook minder eten maar vooral betere keuzes maken.

Ik hoop dat de dietiste mij ook voornamelijk kan helpen met mijn schema. Ik begin mijn dagen vaak al heel vroeg, ik sta om kwart over 5 op, om 6 uur aan het ontbijt. Dus ik ben 's avonds om 8 uur vaak heel moe en dan heb ik geen fut meer om eten voor te bereiden etc waardoor ik overdag verkeerde keuzes maak. Dus daar moet ik ook een balans in vinden. En een weg tussen wat ik wel lust met eten en wat een goede keuze is.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:39

Los van de tips van de dietiste, probeer zelf ook vooral wat voor jou werkt en experimenteer daar mee. Ik heb tijden op zondag een paar uur tijd gemaakt om voor de rest van de week eten voor te bereiden. Ik kook bijvoorbeeld vaak dubbele porties, zowel voor lunch als voor een dag dat ik wat minder tijd heb omdat ik ga sporten. Dubbele porties kost eigenlijk geen extra tijd.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:12

Ik zit even in dilemma. Gisteren na de sauna was ik echt extreem moe. De ontspanning was dus goed gelukt :+ Goede nacht geslapen, maar vandaag echt mijn dag niet. Nog steeds heel moe, geen concentratie, brainfog.. Ik kan het helaas niet helemaal verklaren dus ik kijk het even aan.. en nu twijfel ik of ik straks naar de sportschool moet gaan en kijken wat er kan, of dat ik mijn lijf een dagje rust moet geven. Ik vind het lastig inschatten of ik er goed aan doe wel te gaan trainen en er misschien beter van word, of dat ik juist proactief moet zeggen: even rustig aan vandaag. Help? :')

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:16

Ik zit ook een beetje op de schop. Last van de warmte, met de kat naar de dierenarts geweest.. ik ga tóch en ga daarna snel naar huis om languit met de poesjes een slecht TLC programma te kijken. Vooral ook omdat ik morgen borrel heb en die dalende lijn op de weegschaal wel lekker vind. :))

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:15

Snippergroen schreef:
Ik zit even in dilemma. Gisteren na de sauna was ik echt extreem moe. De ontspanning was dus goed gelukt :+ Goede nacht geslapen, maar vandaag echt mijn dag niet. Nog steeds heel moe, geen concentratie, brainfog.. Ik kan het helaas niet helemaal verklaren dus ik kijk het even aan.. en nu twijfel ik of ik straks naar de sportschool moet gaan en kijken wat er kan, of dat ik mijn lijf een dagje rust moet geven. Ik vind het lastig inschatten of ik er goed aan doe wel te gaan trainen en er misschien beter van word, of dat ik juist proactief moet zeggen: even rustig aan vandaag. Help? :')

Als ik na een dagje rust nog dat gevoel heb, doe ik wel iets actiefs maar minder intensief als normaal. Ik knap op van buiten zijn, dus voor mij wordt dat meestal een rondje fietsen en wandelen. Als ik me dan de eerste 15 minuten slechter ga voelen stop ik ermee.

Vanochtend ook rondje hardlopen ingekort naar 5 kilometer omdat mijn hamstrings zwaar bleven voelen.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:18

gaucho schreef:
Snippergroen schreef:

Als ik na een dagje rust nog dat gevoel heb, doe ik wel iets actiefs maar minder intensief als normaal. Ik knap op van buiten zijn, dus voor mij wordt dat meestal een rondje fietsen en wandelen. Als ik me dan de eerste 15 minuten slechter ga voelen stop ik ermee.

Vanochtend ook rondje hardlopen ingekort naar 5 kilometer omdat mijn hamstrings zwaar bleven voelen.

Inderdaad toch gegaan, met de mindset 'kijken hoever we komen'. Ging eigenlijk nog behoorlijk goed en voel me opvallend beter. Blij dat ik even gegaan ben dus! :) goed dat jij ook naar je lichaam hebt geluisterd vandaag!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:02

Ik ben ook gegaan en dat voelt toch wel echt heel lekker na afloop! :j

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:24

Iedereen is lekker bezig!

Gefeliciteerd kosseh!

Ik had ondanks m'n kantoordag nog 9500 stappen en vanavond rond de 30 baantjes gezwommen. Lang geleden dat ik had gezwommen maar best ff lekker.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:40

Hier ook na 2 weken niks doen, weer in de sportschool.