Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:02

Supervixen schreef:
Nee eigenlijk niet.
Min tien prestatieconditie heb ik ook nog nooit gehad. Min vijf ooit een keer geloof ik, maar meestal zit ik tussen -3 en +6.

Mooi van je langste afstand, maar het klinkt wel een beetje alsof je te snel opbouwt na een periode zonder hardlopen. Doe voorzichtig.

Ik heb dus 2 weken niet hardgelopen en zonder hardlopen was na die 2 weken de pijn in de pezen en hakken juist erger geworden. Daar maar 6000 stappen per dag gelopen en de rest gedoken. Dus dat is dan wel raar.
Ik heb nu tussen 3 september en nu 4 keer 10km gedaan. Dit was dan 11km, dus de 4e keer 10km, maar 1km extra. Dus ik ga juist helemaal niet snel met opbouwen. Dat kan ook echt niet met die stomme pezen. Ik ga er al van uit dat ik nooit meer pijnvrij zal wandelen of sporten, maar opgeven wil ik niet. Maar er zat juist een kleine afname in pijn in tot begin december. En het is net of die 2 weken rust funest geweest is. Daar baal ik wel wat van, want dan krijg je bij wijze van spijt dat je op vakantie gegaan bent.
Prestatieconditie van -10 heb ik wel vaker. Maar de laatste tijd was het vaak niet lager als -5, en soms zelfs een hele tijd in de +. Vandaag ook hoor, de eerste 26 minuten waren in de +. Ik weet ook niet wat het precies zegt, maar het viel me dus wel op vandaag. En de - of de + komt vaak niet overeen met het gevoel, tenminste bij mij niet.
Morgen weet ik echt hoe ik me voel. :+
Overigens heb ik geen blessures. Het is gekomen door antibioticagebruik en daarmee heeft het niets me sporten te maken. Het is dus ook geen overbelasting o.i.d. Het probleem is alleen ook dat niemand weet hoe je weer geheel pijnvrij kunt worden. De fysio zegt max 24 uur extra pijn na sporten. Dat was dus in het begin van het kleinste beetje hardlopen, nog een minuut achter elkaar 2 weken heel veel pijn tot niet kunnen slapen aan toe. Dat heb ik opgebouwd door steeds zodra het weer kon door de pijn te lopen en uiteindelijk kon ik 2 keer per week lopen zonder extra pijn. En dus ook die 3 keer 10km voordat ik naar Bali ging. Bij thuiskomst na Bali was het zonder sporten feitelijk direct weer mis. Maar het gaat al wel weer wat beter. Ik had na de 2e keer weer hardlopen na bali dat ik 's nachts niet kon slapen van de pijn, maar dat gevoel was nu weer helemaal weg. Alleen ik had wel dat ik gewoon ineens NIET meer op mijn hardlopschoenen kon lopen. Dat is wel heel raar, maar ik heb dat bij gewone schoenen ook al eens gehad. Daarom nu dus ook de wandelzolen er in en kijken of dat gaat en anders toch maar eens kijken wat Loopvisie zegt over deze zolen in de hardloopschoenen of toch speciale hardloopzolen. Nu aan andere schoenen wordt me ook wat te gortig, ze zijn nog maar een half jaartje oud. :P

Tiggs

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:47

Goed voornemen: weer rennen, meelezen en posten.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:40

Goedzo Tiggs!

Wat een heerlijke foto’s komen er allemaal voorbij!

Na het incident vorige week heb ik gister voorzichtig een crossje gestart. Gewoon om vertrouwen te krijgen. Lekker op 5 min/km meegehobbeld. Door de sneeuw, in de zon. Dat was echt schitterend <3

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 07:50

Klinkt goed lies_sparkle!

En prima voornemen Tiggs!

Goed gedaan Suusje en wat heb je een mooie broek :))
SV in lange broek viel mij ook al op :+

We waren in Bakkeveen Suliko. Het ziet er bij jou inderdaad ook nat uit, maar wel heerlijk hoor, goed gedaan!

Ik heb 4 paar schoenen voor het hardlopen Suusje, 2 paar trail, 2 paar voor op de weg. En een schoenendroger :D
Koude voeten heb ik zeker, sommige stukken waren net op het randje qua afstand en we gingen ook regelmatig tot ver over de knieën erin, niet ideel, zeker niet toen de zon wat verdween, maar ik loop me over het algemeen wel weer warm. Blaren heb ik godzijdank nooit, had gisteren zelfs nog 3 kilo zand opgepikt en daar heb ik dan ook geen last van.

Heb echt een dramatische week, veel van huis, extra vroeg weg, laat thuis en ook nog vergaderingen 's avonds. Maar even kijken hoe ik het ingepast krijg allemaal := De bak is bevroren, dus paardrijden hoef ik me dan niet zo druk om te maken van de week, dat scheelt weer. Ze staan lekker de hele dag buiten, dus dat is prima.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 09:16

Zulke weken heb ik ook wel eens, dan lukt het gewoon niet op een avond om nog wat te doen. Ga je dan wel eens na 9 uur nog lopen of is dat echt te laat?

4 paar hardloopschoenen? En dat wissel je dan af? Ik had de mijne laatst ook goed nat van binnen omdat ik de stromende regen was gaan lopen. Ik heb ze maar een paar dagen niet gebruikt om te laten drogen.

Overigens, die wandelzolen in hardloopschoenen lijkt niet verkeerd, ondanks dat de zolen dus echt stug zijn. Ik wandel behoorlijk frisjes rond in huis nu. Daar dus zeker blij mee.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:23

Wanneer wisselen jullie je hardloopschoenen? Ik zit pas rond de 400 km, maar mijn zolen slijten al behoorlijk.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:23

Suliko wat een prachtige loop!
Suusje respect geen motivatie en dan zo'n afstand!
Germie ik heb vooral als ik tussendoor wandel moeite om weer te starten dan voelt het wat verzuurd.

Kleine tip,
Als het vriest wordt er wel eens geadviseerd om vaseline te smeren. Zelf gebruik ik dan weer en wind balsem van Weleda op mijn gezicht. Dat bevriest niet

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 12:43

Tiggs schreef:
Wanneer wisselen jullie je hardloopschoenen? Ik zit pas rond de 400 km, maar mijn zolen slijten al behoorlijk.

Het verschilt volgens mij heel erg per persoon en per schoen hoe lang ze mee gaan. Ik ben wat zwaarder, waardoor mijn schoenen wat sneller vervangen moeten worden bijvoorbeeld. Een tip die ik kreeg vanuit de hardloopwinkel hier in de buurt was om te kijken hoe makkelijk ze buigen als je de neus naar de hiel duwt, en dan niet naar boven maar naar beneden. Als in de zoolkant naar elkaar toe duwen. Als dat makkelijk gaat dan is de demping en ondersteuning uit de schoen is mij vertelt. Als je qua slijting vooral doelt op het onderste rubberen laagje profiel, dan zou ik op gevoel gaan. Voel je dat je niet meer genoeg grip hebt, dan zijn ze aan vervanging toe

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:11

Tiggs schreef:

Ik rond de 1000km, anders wordt het wel heel duur allemaal, gezien ik zoveel kms loop.
Ik heb trouwens ook 4 of 5 paar die ik afwissel. Trail/weg.

Germie dat hele relaas over je zogenaamde niet blessure heb ik al heel vaak gelezen, maar het gaat erom dat je lichaam na zo'n periode niet lopen het niet meteen aankan dat je zo'n lange afstand loopt.
En dan heb ik het niet alleen over je achillespezen, maar over al je spieren, gewrichten en pezen.
Maar goed, je bent nogal eigenwijs, dus dit zeg ik toch tegen dovemansoren.

Voor mij is een echt lange afstand een 35-40km ofzo en het zou niet in me opkomen om dat na twee weken hardlooprust meteen te lopen. Dat bouw ik dan weer op.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:23

Huh? Ik heb een keer 2 weken niet gelopen en daarna eerst weer 2 weken rustig aan gelopen om te kijken hoe het gaat. Dus het is niet dat ik van niets naar 10km ga. Die 11km van gisteren was al weer in de 3e week. Dus niet dat ik dat als eerste training gedaan heb. Nee, dat doet ik niet. Ik heb netjes die keren na de vakantie gewoon gevolgd wat Garmin adviseerde en dat was de eerste week inderdaad wat korter qua afstand en tijd. Vorige week zat er een keer sprint in, en gisteren was het dus de lange afstand. Heb ook wel eens dat het wat minder gaat en dan doe ik wat minder en gaat het fijn, dan doe ik wat meer.
Verder voel ik me vandaag prima. Dus dan is het niet te veel geweest.

Hardloopschoenen gaan 1000km mee zegt men. Daar zit ik bij mij nog lang niet op. Elke 400km schoenen vervangen zou gekkenwerk zijn. Dan moet ik ook al weer volgens mij. En er is nog geen slijtage aan te zien verder. Ik heb 1 paar vorig jaar gekocht na zo'n loopanalyse. Ik heb nog wel een ouder paar wat al wel 4 jaar in de kast staat, die ga ik denk ik binnenkort ook eens proberen. En anders wandel ik die wel op, want mijn wandelschoenen voor in Nederland, lage dus zijn bijna versleten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:16

Ok neem me niet kwalijk, ik dacht dat het je eerste keer na de rust was.

Slijtage ligt ook een beetje aan de ondergrond waar je op loopt.
Sommige merken lijken ook wat sneller te slijten dan andere.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:51

Als je een scheve stand hebt aan één of beide voeten (heeft iedereen wel in meer of mindere mate) is de slijtage ook scheef en slijt de zool sneller daar waar je afwijking zit en er meer gewicht op je voet komt. Dit is ook goed om in de gaten te houden, want door die slijtage vererger je ook je eigen afwijking/neiging (zool is daar dunner dus land je daar nog eerder/gemakkelijker) wat uiteindelijk meer belasting geeft.

Los van de slijtage had ik bij de loopanalyse begrepen dat na 2 jaar de zool heel stug wordt en je er sowieso niet meer op wilt lopen, ook als ze amper gebruikt zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:43

Dat laatste klinkt mij altijd een beetje als een broodje aap, dan verkopen we meer schoenen verhaal in de oren.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:52

Geen idee, ik kan me wel voorstellen dat het materiaal stug wordt en demping verliest. Ik merkte in ieder geval dat de hardloopschoenen die ik al ruim 3 jaar had en weinig gebruikt, niet persé versleten waren bij de zool, maar het wel heel stug voelde. Dat was voor mij wel een reden om nieuwe schoenen te kopen toen ik meer dan 10 km ging rennen.
Maar goed, na hoeveel jaar dat gebeurt en bij welk materiaal en gebruik zal denk ik wel heel erg verschillen.

Denk dat sportschoenzolen wel minder lang meegaan dan de stevige rubberzolen van wandelschoenen en dr. Martens. Daar loop ik rustig 8 jaar intensief op.
Al heb ik ook wel eens kisten gehad waarbij de zool letterlijk uit elkaar brokkelde, die waren echt op en dat voelde je ook, het materiaal was gewoon verandert.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:56

Wat gaan jullie snel!
Leuke loopjes voorbij zien komen.
Heb een nogal drukke week gehad,heb eindelijk een van mijn paarden verkocht!
Alleen zijn vriendje miste hem zo, dat hij dwars door de draden is gerend in de wei van de buren, dus was een hoop geklus aan nieuwe palen, draden etc.

Van nu af aan ga ik weer beter bij lezen!
Ik heb gister bij mijn ouders in de buurt een nieuwjaars loop gelopen, 10 km.
Ik ben tevreden, het waren 2 rondjes van 5km en ik had eindelijk een negatieve split *\o/*
Was ik echt blij mee, want vorig jaar was dat wel anders.
Toen maakte ik de klassieke beginnersfout door snoeihard van start te gaan, zag de 1e km zelfs de fietser vooraan nog.
Dat hield ik natuurlijk niet lang vol, ik storte flink in, en werd het 2e rondje door bijna alle deelnemers ingehaald, en sleepte mezelf naar de finish!
Nu voel ik me gelukkig fit, zonder spierpijn!

Het leuke was dat mijn ouders, en zoontje stonden aan te moedigen, en ik daar alle paadjes ken, van het paardrijden, dat ik daar vroeger veel deed.
Afbeelding
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 19:29

Thanks voor de tips/reacties over schoenen!
Ik heb gisteren een 5k gelopen, maar dat was met hangen en wurgen. Had ook last van m'n buik halverwege, voelde als heftige menstruatiekramp. Dat heb ik eigenlijk nooit tijdens het lopen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:24

Hier gaan gemiddeld een paar schoenen een jaar mee. Nu heb ik de laatste keer 2 paar tegelijk gekocht (voor in het bos en op de weg) dus zal nu wat langer mee kunnen hoop ik.

Haha, ja geen zin is geen optie meer met die marathon is het vooruitzicht.. Wil nu elk weekend proberen minimaal 20 km te lopen, dan nog een interval en hopelijk een 3e loopje ergens tussendoor. Helaas loopt Elmo weer niet helemaal zuiver dus kan hem niet meenemen, dat is dan altijd een gepuzzel omdat hij wel uitgelaten moet worden, maar ik die tijd dus niet aan het hardlopen kan besteden.

Lekker bezig hoor Iris en super leuk dat je onderweg aangemoedigd werd door je ouders en je zoontje.

Goede tip Judenjul, ik gebruik ook een creme, speciaal voor kinderen, die is iets minder "sterk" heb ik het idee dus kan mijn warmte dan nog wel kwijt. Ook je handen insmeren helpt goed tegen de snijdende kou.

Succes deze week Ninus. Ik had nog nooit gehoord van een schoenendroger, dus was even google aan het raadplegen maar dat is wel een uitvinding zeg. Wij hebben een schoenenkast, die stinkt echt een uur in de wind van mijn sport/hardloop/paarden schoenen... Daar hang ik altijd zo'n geurtje op, maar met een beetje goede schoenendroger ben je dus ook van die vervelende geurtjes af.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:07

Suliko schreef:
Als je een scheve stand hebt aan één of beide voeten (heeft iedereen wel in meer of mindere mate) is de slijtage ook scheef en slijt de zool sneller daar waar je afwijking zit en er meer gewicht op je voet komt. Dit is ook goed om in de gaten te houden, want door die slijtage vererger je ook je eigen afwijking/neiging (zool is daar dunner dus land je daar nog eerder/gemakkelijker) wat uiteindelijk meer belasting geeft.

Los van de slijtage had ik bij de loopanalyse begrepen dat na 2 jaar de zool heel stug wordt en je er sowieso niet meer op wilt lopen, ook als ze amper gebruikt zijn.

Kunststof veroudert wel. Maar veel is ook afhankelijk van hoe je iets opruimt. Leg je het in de doos in een kast weg en komt er geen zonlicht op, dan zal het heel erg meevallen. Schoenen uit een etalage wil ik in principe niet hebben. Daar is zonlicht op gevallen en tja, je weet niet hoe lang ze er al staan.
En om even een voorbeeld te geven, ik had Teva's, model Sanborn. Die waren nat en heb ik in Bali gewoon op het balkon gezet te drogen. 1 van de 2 sandalen vond dat kennelijk te veel zon en was krom getrokken. Ik heb de zool wel weer recht gekregen op het oog, maar heb ze wel mooi weg kunnen gooien. Met mijn gevoelige voetjes moest ik er niet meer op gaan lopen. Als je dus zoiets hebt met hardloopschoenen, dan zullen de mensen die gevoelige voetjes hebben of knieën er last van krijgen. Anderen merken niets en lopen echt op alles tot blootvoets aan toe.

Als je echt niet meer op schoenen ouder dan 2 jaar zou mogen lopen, dan moet je dus een uiterste verkoopdatum en een produktiedatum hebben. Dan mag een winkel dus geen voorraad hebben, en als een schoen dan 8 maanden na produktiedatum verkocht wordt heb je nog maar 16 maanden er wat aan. Dat is dus niet waar.

Dat mensen schoenen scheef belasten, dat is absoluut waar. Dat zie je vaak ook aan de slijtage op de zool. Maar ook als je geen slijtage aan de zool ziet kan het zijn dat de veerkracht van het materiaal toch op sommige plaatsen minder wordt door de belasting die er op komt. Ook zal lichaamsgewicht uitmaken en natuurlijk ook hoe iemand loopt. En of je ergens uitstekende knokkels of bobbels hebt.

Mijn hardloopschoenen zijn in de zomer gekocht, en die zijn in het begin voornamelijk gebruikt om op te wandelen, want tja, meer dan een minuutje hardlopen ging niet en dan was ik vaak wel 3-5km van huis met wandelen. Ik tel die wandelkilometers niet mee als hardloopkilometers, dus die tel je niet mee met die 1000km dat ze mee zouden moeten gaan. Maar zelfs als ik dat wel zou doen, dan zouden ze nu nog lang niet aan die 1000km zitten. Ik verwacht er wel een jaar mee te doen eigenlijk. Misschien wel langer.
Maar ik hou het wel in de gaten hoe het voelt. Ik heb dus ook echt de balen dat ik voor december er prima op kon hardlopen en nu ineens niet meer. Nu lijkt dat met die wandelzolen opgelost, maar het is wel raar. Het kan dus best zo zijn dat de schoenen door belasting ergens ingezakt zijn wat ik niet kan zien en ook niet merkte, maar na zeg maar 2 weken rust wel weer. Ik moet het wel in de gaten houden.
En ik hoop niet dat ik echt nu al aan andere schoenen toe ben. Als dat wel zo is, dan ga ik kiezen voor een wat stuggere zool. Hoka is wel enorm zacht, maar misschien is dat juist niet geschikt voor mijn lichaam. Schoenen zo van internet kopen zou ik niet durven wegens mijn gevoelige voeten.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:11

Suusje toevallig hebben wij net een schoenendroger besteld, ben ook heel benieuwd hoe en of het werkt. Mijn collega met voetballende kinderen zweert erbij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 22:32

Supervixen schreef:
Suusje toevallig hebben wij net een schoenendroger besteld, ben ook heel benieuwd hoe en of het werkt. Mijn collega met voetballende kinderen zweert erbij.

Veel duikers ook. Ik heb er geen, maar ben wel benieuwd of het bevalt.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 07:48

Schoenendroger was een idee van mijn man, ik wil juist wat minderen qua elektrische apparaten :+ maar we hebben 'm nu een jaar denk ik en ik moet toegeven dat het heel handig is. Heb vanochtend even bij de schoenenkast gesnuft, maar ik vind het niet heel erg stinken, het ruikt een beetje naar paard en hond, maar dat hoort erbij :D

Ik houd ook ongeveer 1000km aan, maar ik houd het slecht bij en op een gegeven moment begin ik (vooral bij de wegschoenen) wel te voelen dat het tijd wordt voor een nieuw paar. Als ze niet raar zijn afgesleten dan gaan ze vaak nog een rondje mee in de sportschool, dan was ik ze uit en gebruik ik ze alleen voor binnen.

Iris! Je ging als een speer zag ik, super zeg!

Balen van je buik Tiggs, maar je hebt het toch maar weer gedaan!

Had gisteren dikke vertraging, dus weinig actie. Nu weer fris en fruitig onderweg, ik ga morgenvroeg denk ik maar een lekker rondje zeedijk lopen, dan kan ik donderdagavond nog een interval doen en dan zaterdag de RFR Drents Friese Wold. Het is wel wat karig, maar kan er weinig anders van maken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:03

Valt wel mee toch? Is toch drie keer lopen.

Gisteravond heb ik weer een half uurtje kracht gedaan. Na het werk wil ik een rustig, kort rondje lopen. HRV zit weer eens in het oranje 8)7. Ik voel me ook moe.
Morgen met een vriendin bij zonsopkomst lopen, eerst samen een stuk en dan ga ik alleen verder.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:20

SV, hoe ging je avond rondje, voel je je al wat minder moe?
Mooie route hadden jullie nog gelopen in Mill, met de oorlogs monumenten.

Ninus, knap hoor dat je nog 3 keer traint in zo een drukke week, moet vast wel goed komen zaterdag!
Hoe was je rondje zeedijk, niet heel erg koud :brr:

Schoenendroger hebben wij niet nodig, we hebben een houtkachel, die geeft echt fijne warmte, en schoenen zijn daarvoor zo weer droog!

Tiggs, sterkte, hopelijk gaat het lopen gauw weer beter!

Hier vanochtend rustig duurloopje gedaan, ging lekker. 20km gemaakt, de laatste km's had ik echt ijskoude handen gekregen, ondanks dubbele handschoenen.
Ga toch maar eens sparen voor van die elektrische handschoenen, lijkt me wel heel fijn.
Ik had een dubbele broek, en driedubbel shirt, en op handen na niet koud gehad.
Heerlijk om nu lekker in de zon te lopen, ipv regen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:33

Ieris goed gelopen, 20km, lekker hoor! Mijn zusje heeft electrische handschoenen voor op de fiets, zij is er superblij mee.
Ik heb zelf nauwelijks last van koude handen. Op de fiets naar het werk geweest, zonder handschoenen. Ik heb dan alleen mijn handen in mijn mouwen en dat is genoeg.
Ik ben nog steeds moe, voelde me eind van de middag ook wat grieperig. Dus maar een kort rondje van 5km gelopen. Een lange tight, hemdje, shirt met lange mouwen, shirt met korte mouwen en een dun jasje. Geen handschoenen. Was eigenlijk al te warm wat ik aanhad.

Nog een tip: ik heb een tight gekocht bij takko met all over refectieprint, grote zakken op de bovenbenen, zachte binnenkant, wat dikker, hoge tailleband (normaal een hekel aan, maar deze zat goed) en maar 26 euro. Eind van de middag getest en hij zit als een huis en was warm! Blij mee dus. Morgen mag hij weer mee op pad.

Afbeelding
Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:00

Dat is een mooie tight SV!