Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:00

IMANDRA schreef:
@Agossie: Maar men mag best vragen waarom jij niet wil vaccineren toch? Dat jij het 'gewoon niet wil' zal een reden hebben. Die hoef je natuurlijk niet te delen, maar puur alleen de vraag 'oh hoezo dan' is het probleem niet toch? Het probleem is (wat ik uit je bericht opmaak althans) dat mensen na jouw antwoord door willen pushen omdat ze per se een antwoord willen?
(dat gezegd hebbende ben ik wel nieuwsgierig over je redenen, maar als je die niet wil delen dan respecteer ik die keuze natuurlijk)

Edit: oh ik zie dat je het hebt uitgelegd, dankjewel! Imo is dat een hele gegronde reden om skeptisch te zijn over het vaccin. Het enige wat je imo kan doen is met je arts of iemand van de GGD die je vertrouwt in gesprek gaan over de voors- en tegens van het vaccin en wat het voor gevolgen voor jou persoonlijk kan hebben, medisch gezien, maar hoe dan ook is het 100% jouw keuze. Ik ben in ieder geval blij dat je het niet op het viruswaanzin-sentiment baseert :j (niet dat je mij blij moet maken of zo, maar je snapt me hopelijk wel haha :)) )

Even over het onderstreepte. Hierdoor voel ik mij zo gepusht. Ik wíl helemaal niet met de GGD of iemand anders gaan praten over het vaccin 'om mij gerust te stellen', omdat dit ook weer een vorm is om mij proberen te overtuigen om het vaccin wél te nemen. Dit is ook pushen en nog zwaar ook. "Als wij je niet kunnen overtuigen, dan moet iemand van de GGD het maar doen". Nee. Het maakt niet uit welke reden ik heb of zou hebben, of dat ik al een reden zou moeten hebben, het is mijn lijf, mijn keuze. Ook als dit een viruswaanzin-sentiment zou zijn. En mede daarom voelt jouw laatste opmerking bijzonder voor mij ongepast. Snap je?

(Ik ben niet zo goed in het verwoorden, dus sorry als ik verkeerd overkom, hoor... Ik wil niemand tegen de borst stoten.)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:01

Inloggen kan niet, te druk....

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:03

Nog maar 7 jaar :):) *\%/*
Ik ga pogen mijn afspraak gelijk met die van mijn vriend te plannen. Kunnen we gezellig samen :')

Kan ik nog wat leuks doen direct nadat ik de prik heb gekregen om er een feestje van te maken? Ik vermoed dat we in het kwartier wachten vast geen potje bier open mogen trekken :')

Femke_Tweety

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:10

overbelast...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:15

Dorus schreef:
En mijn afspraak ook gepland *\o/*
Toen ik er net niet in kwam was mijn man bang dat hij mooi op tijd geënt zou zijn en ik niet, maar ik ben gewoon eerder aan de beurt dan hij _O-

Weet iemand trouwens hoe het zit als je recent corona hebt gehad? Mijn zusje zal morgen aan de beurt zijn, maar die is twee weken terug asympthomatisch positief getest.

Na 4 weken kan ze dan gevaccineerd worden. Ingeval niet direct.

Foutje..
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 31-05-21 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:19

AmyII schreef:
Kan ik nog wat leuks doen direct nadat ik de prik heb gekregen om er een feestje van te maken? Ik vermoed dat we in het kwartier wachten vast geen potje bier open mogen trekken :')

Je kan altijd proberen, toch ? :D Bier is tenslotte gezond :Y)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:23

Afbeelding
Hier word ik dan iets minder blij van, zorgen dat we die variant zo goed mogelijk buiten de deur houden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:24

Nou inderdaad! Werkt 2 AZ vaccinaties dan wel of ook niet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:25

En 2 dosissen van Astra?
Nu word half gevaccineerd met compleet gevaccineerd vergeleken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:26

DuoPenotti schreef:
En 2 dosissen van Astra?
Nu word half gevaccineerd met compleet gevaccineerd vergeleken.

Ik heb net even gegoogled en het is nog niet onderzocht doordat er zoveel prik tijd zit tussen de 2 vaccinaties.
Ben blij als m’n vader de 18e de 2e heeft gehad

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:28

Wanneer één dosis Astra niet wat doet doen twee het ook niet, tweede is een boost voor ongeveer 10 % extra bescherming. Afwachten maar , misschien dat ze de teeede dosis Astra toch maar moeten wijzigen naar Pfizer zoals in verschillende landen al is gebeurt . Niet om de bijwerkingen in dit geval maar voor de werkingen tegen deze mutant . En in India gaan ze volop met AZ vaccineren. Is niet te rijmen.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 31-05-21 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:29

Bigone, dan is het gelijk duidelijk waarom het in de UK goed aanzet. Daar zijn heel veel mensen 1x geprikt net AZ.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:32

bigone schreef:
[ [url=m/zOnVix.png]Afbeelding[/url] ]
Hier word ik dan iets minder blij van, zorgen dat we die variant zo goed mogelijk buiten de deur houden.

Kak. Dat is wel even minder zeg... Het zou nl ook wat kunnen zeggen over de ‘aankomende’ mutaties. Hoewel we er niet op zitten te wachten komen die er natuurlijk toch.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:34

bigone schreef:
Wanneer één dosis Astra niet wat doet doen twee het ook niet, tweede is een boost voor ongeveer 10 % extra bescherming. Afwachten maar , misschien dat ze de teeede dosis Astra toch maar moeten wijzigen naar Pfizer zoals in verschillende landen al is gebeurt . Niet om de bijwerkingen in dit geval maar voor de werkingen tegen deze mutant . En in India gaan ze volop met AZ vaccineren. Is niet te rijmen.

Dat vind ik nogal een conclusie terwijl het onderzoek zelf schrijft dat het nog niet onderzocht is.
Vorige week waren er nog artikelen dat het wel degelijk werkte namelijk.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:51

Mijn collega was weer te snel en mag dus lekker verder weg het vaccin halen. Ik was later en mag wel dichterbij :D
Nu is het zo druk dat hij dus geen plek dichterbij kan krijgen, omdat alles zo snel gaat.

Mijn ouders willen zich niet laten vaccineren. Mijn zus en ik wel.
Moeten ze zelf weten. Mijn vader is opeens fanatiek YouTube fan en leest alle complot theorieën pffff.
Vandaar geen vaccin.
Maar ja ik ga er niet op inpraten. Oud en wijs genoeg zeg maar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:55

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:

Dat vind ik nogal een conclusie terwijl het onderzoek zelf schrijft dat het nog niet onderzocht is.
Vorige week waren er nog artikelen dat het wel degelijk werkte namelijk.

Zal ik er dan bijzetten Mijn mening ipv conclusie, iedereen weer tevreden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:03

Dat zal ook wel de reden zijn waarom ze in de UK weer een beetje de klos zijn met de stijgende aantallen momenteel dus.

Ik vraag mij af of J&J dan wel zou werken ? Zelfde principe namelijk. Alleen iets straffere kost aangezien 1 spuit genoeg is blijkbaar. Maar daar lees ik nergens wat over. Misschien ook omdat ze pas veel later op de markt waren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:13

lenaa_tje schreef:
Maar Imandra jij hoeft toch ook niet uit te leggen waarom jij wel gevaccineerd wil worden?
Waarom moet iemand die dat niet wil dat wel. Het doet er gewoon niet toe. Iemand maakt die keuze zelf.
De vaccinatie graad lijkt voor nu goed te zijn.
Ik snap wel dat mensen druk ervaren en ik vind dat dus ook niet goed.

Hier wordt er wel over gesproken, zeker op het werk maar dat is eerder omdat de scholen weer open gaan. (Voor ons morgen) en mensen gewoon heel graag gevaccineerd willen worden.
Hier geen mensen die niet willen. Wel mensen met een voorkeur bijv. Geen az wel juist Janssen ivm 1 prik. Geen moderna wel Pfizer.
En veel mensen die net als ik gewoon heel blij zijn gevaccineerd te zijn. Ik sta er met juist 1 prik veel rustiger in.

Hoeft niet maar het staat je vrij om ernaar te vragen. Ik licht het graag toe. Als ik dan aangeef 'nee ik hou dat voor mezelf' is dat ook prima. Ik zie daar geen verschil in.

En de vaccinatiegraad lijkt nu goed, maar denk je niet dat dat deels ook is juist omdat er enige druk op zit?

@Madeliefw: Het probleem is dat ze de vaccins ook moeten indelen op de hoeveelheid die ze hebben. Als ze het volk de keuze geven en iedereen kiest bijv. massaal voor Pfizer waardoor we niet snel kunnen vaccineren (er zijn er immers niet genoeg in die situatie) en we veel AZ overhouden. Dat is niet wenselijk. In een later stadium, wanneer de hoge nood voorbij is, denk ik dat we die keuze wel krijgen. Voor nu is het alleen niet echt haalbaar.

Agossie schreef:
IMANDRA schreef:
@Agossie: Maar men mag best vragen waarom jij niet wil vaccineren toch? Dat jij het 'gewoon niet wil' zal een reden hebben. Die hoef je natuurlijk niet te delen, maar puur alleen de vraag 'oh hoezo dan' is het probleem niet toch? Het probleem is (wat ik uit je bericht opmaak althans) dat mensen na jouw antwoord door willen pushen omdat ze per se een antwoord willen?
(dat gezegd hebbende ben ik wel nieuwsgierig over je redenen, maar als je die niet wil delen dan respecteer ik die keuze natuurlijk)

Edit: oh ik zie dat je het hebt uitgelegd, dankjewel! Imo is dat een hele gegronde reden om skeptisch te zijn over het vaccin. Het enige wat je imo kan doen is met je arts of iemand van de GGD die je vertrouwt in gesprek gaan over de voors- en tegens van het vaccin en wat het voor gevolgen voor jou persoonlijk kan hebben, medisch gezien, maar hoe dan ook is het 100% jouw keuze. Ik ben in ieder geval blij dat je het niet op het viruswaanzin-sentiment baseert :j (niet dat je mij blij moet maken of zo, maar je snapt me hopelijk wel haha :)) )

Even over het onderstreepte. Hierdoor voel ik mij zo gepusht. Ik wíl helemaal niet met de GGD of iemand anders gaan praten over het vaccin 'om mij gerust te stellen', omdat dit ook weer een vorm is om mij proberen te overtuigen om het vaccin wél te nemen. Dit is ook pushen en nog zwaar ook. "Als wij je niet kunnen overtuigen, dan moet iemand van de GGD het maar doen". Nee. Het maakt niet uit welke reden ik heb of zou hebben, of dat ik al een reden zou moeten hebben, het is mijn lijf, mijn keuze. Ook als dit een viruswaanzin-sentiment zou zijn. En mede daarom voelt jouw laatste opmerking bijzonder voor mij ongepast. Snap je?

(Ik ben niet zo goed in het verwoorden, dus sorry als ik verkeerd overkom, hoor... Ik wil niemand tegen de borst stoten.)

Excuus, was niet mijn bedoeling uiteraard. Ik bedoelde meer dat jij voor jezelf die keuze hebt, niet dat iemand anders die keuze aan jou op moet leggen. Beetje verkeerd verwoord!

Maar ik snap je op zich wel. Toch blijf ik erbij dat ik het zonde vind als iemand zich vanwege onwaarheden niet laat enten: dan maak je m.i. geen goede weloverwogen keuze (bewust dan wel onbewust) en dat is zonde. Jouw beslissing hierin komt op mij wel weloverwogen over, ook al is die niet per se gebaseerd op de feiten rondom het vaccin (en zou ik dus niet de behoefte of het nut zien om jou daarin tegen te gaan spreken). Het staat je namelijk vrij om die keuze te maken met die onderbouwing. Maar ik vind het geen probleem om wanneer het opkomt in een gesprek en de onderbouwing gebaseerd is op 'feiten' die niet kloppen (ie., 'ik neem het vaccin niet omdat er een chip in zit zodat de overheid je kan volgen'), daar een opmerking over te maken. Uit te leggen dat die informatie niet klopt. Niet per se om de ander te pushen dat vaccin wel te halen (al snap ik dat het wellicht wel zo overkomt) maar om een betere context te geven en wellicht een andere zienswijze. Want misschien had diegene dat vaccin wél gehaald als ze wel de goede informatie zouden krijgen, snap je? Als je dan aangeeft dat de informatie niet klopt (op een nette, respectvolle manier!) en de persoon wil nog steeds geen vaccinatie en geeft aan ook niet in gesprek/discussie te willen, dan moet je dat wel respecteren*.

*: Bijv. in real-life of in dit topic, ik vind het een ander verhaal als zo'n statement met onware informatie wordt gepost in een discussietopic. Daar is het over-en-weer reageren 'normaal' en hoort het erbij, en daar stem je m.i. mee in zodra je in een discussietopic op die manier je statement verwoord.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:21

Pandora2 schreef:
Dat zal ook wel de reden zijn waarom ze in de UK weer een beetje de klos zijn met de stijgende aantallen momenteel dus.

Ik vraag mij af of J&J dan wel zou werken ? Zelfde principe namelijk. Alleen iets straffere kost aangezien 1 spuit genoeg is blijkbaar. Maar daar lees ik nergens wat over. Misschien ook omdat ze pas veel later op de markt waren.

Vraag ik me ook af.
Vind het ook jammer dat er over Janssen veel minder info te vinden is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:24

Jij wil toch zien dat iemand zich verantwoord Imandra. Het is niet aan jou om te bepalen wat een goede onderbouwing is, en wat een weloverwogen keuze is. Ook is het niet noodzakelijk dat iemand een weloverwogen keuze maakt.
Ik begrijp best dat je nieuwsgierig bent naar de reden, en vragen staat vrij wat mij betreft. Maar wel of geen antwoord daarop geven ook.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:27

Nikass schreef:
Jij wil toch zien dat iemand zich verantwoord Imandra. Het is niet aan jou om te bepalen wat een goede onderbouwing is, en wat een weloverwogen keuze is. Ook is het niet noodzakelijk dat iemand een weloverwogen keuze maakt.
Ik begrijp best dat je nieuwsgierig bent naar de reden, en vragen staat vrij wat mij betreft. Maar wel of geen antwoord daarop geven ook.

Maar ik zeg toch ook dat het antwoord geven vrij staat? En wbt dat antwoord, tja, als jij antwoord geven ziet als verantwoorden dan ja, dan vind ik het wel interessant om dat te horen. Maar nogmaals, je hoeft er geen antwoord op te geven. Dat staat je inderdaad vrij. Ik geef alleen aan dat ik graag zie dat het een weloverwogen keuze is, maar ik dwing niemand om zijn keuze niet weloverwogen te maken als dat niet het geval is. Maar dat vind ik wat anders dan een eerlijk gesprek daarover hebben mits de persoon daar open voor staat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:32

DuoPenotti schreef:
Pandora2 schreef:

Vraag ik me ook af.
Vind het ook jammer dat er over Janssen veel minder info te vinden is.

Janssen is maar pas vanaf vorige maand in gebruik voor het volk denk ik. Ben de draad een beetje kwijt van welk vaccin wanneer en waar :')
Dus nog te vroeg om er één en ander over te lezen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:45

Pandora2 schreef:
Jessix schreef:
Dat is jouw aanname. Ik doe het juist voor het grote geheel in de hoop dat we zo met elkaar dit virus kunnen terugdringen. Als het enkel voor mezelf was had ik niet laten enten. Ik neem ook de griepprik niet ondanks herhaaldelijke aandringen van mijn arts. Ik heb ontzettend veel weerstand voor preventieve medicatie.

Verder heb ik eigenlijk helemaal geen mening over een ander. Ieder zal zo z’n eigen redenen wel hebben.

Ik denk dat het grote geheel in dit geval een twijfelachtig iets is. Ze weten immers niet precies hoe besmettelijk je nog bent als je gevaccineerd bent en ook niet hoe lang de vaccins eigenlijk werken.
Dat zal de tijd moeten uitwijzen.

Basis in heel deze vaccinatiecampagne is zorgen dat mensen niet meer zo ziek worden dat ze in het ziekenhuis terecht komen en zo de zorg overbelast geraakt.
Dus komt het er op het einde toch op neer dat, op dit ogenblik, iedereen in eerste instantie laat vaccineren voor zichzelf.

En aangezien ik, statistisch gezien ( -:) :D ), meer kans heb op bijwerkingen van het vaccin dan het oplopen van covid, is mijn vaccin voor nu naar iemand anders gegaan.
Toch ook een nobele daad, nietwaar :D

Ik heb dus ook geen mening over wat iemand wel of niet doet in dit geval. Gevaccineerd of niet, je blijft gewoon dezelfde persoon.

Is ook twijfelachtig, maar voor mij genoeg reden om toch die spuit in mijn arm te laten zetten. Dat had ik niet gedaan en doe ik ook niet meer als het voor het grote geheel niets oplevert. Ik wil graag weer terug naar een normale samenleving en hoop dat op deze manier te bereiken.

Het gaat me helemaal niet om een nobele daad. Van een normale samenleving profiteer ik tenslotte ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:46

IMANDRA schreef:
Nikass schreef:

Maar ik zeg toch ook dat het antwoord geven vrij staat? En wbt dat antwoord, tja, als jij antwoord geven ziet als verantwoorden dan ja, dan vind ik het wel interessant om dat te horen. Maar nogmaals, je hoeft er geen antwoord op te geven. Dat staat je inderdaad vrij. Ik geef alleen aan dat ik graag zie dat het een weloverwogen keuze is, maar ik dwing niemand om zijn keuze niet weloverwogen te maken als dat niet het geval is. Maar dat vind ik wat anders dan een eerlijk gesprek daarover hebben mits de persoon daar open voor staat.

Sorry maar je ziet het niet. Ik bedoel het niet vervelend hoor, maar ik begrijp wel dat iemand jouw berichten als druk opvat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 13:50

Leg dan uit?

En ik zeg ook dat ik geen problemen zie met een beetje druk op een nette manier.