Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 08:53

Ik wil er straks wel ff op schetsen, maar het is een pandemie in een pandemie.

Stel, je hebt 70 procent oude variant en 30% nieuwe variant.
De 70% zit nu onder R0=1 dus die daalt. De Britse zit boven de R0=1 dus stijgt maar omdat dat nog een klein aantal is daalt het totaal aantal coronagevallen.
Onder het oppervlak neemt de Britse variant steeds meer ruimte, tot het punt dat deze de overhand neemt en dan zie je weer stijging.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:03

Ja, maar ik heb dus al twijfels bij die 30%. Waar is dat op gebaseerd? Waar komt die schatting vandaan? En als we nu op de helft zouden zitten met de Britse variant (wat ook een schatting is want dat weten we niet zeker) hoe kan het dan dat we nog steeds dalen? Gisteren de laagste besmettingscijfers sinds 1 oktober vorig jaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:05

En bovendien: Word iedereen die een PCR test af laat nemen nu gecontroleerd op de Britse variant of is het maar natte vingerwerk?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:09

Het is een schatting, dus ik ga uit van het laatste. Helemaal natte vingerwerk zal niet, ze zullen vast ook een rekenmodel hebben.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:10

De cijfers dalen door de huidige maatregelen. Als er versoepelingen komen gaan de cijfers logischerwijs weer stijgen. Punt is alleen dat als de Britse variant zo besmettelijk is als er gedacht wordt, de cijfers een stuk sneller gaan stijgen dan bij de klassieke virus variant, waardoor de zorg of IC weer overbelast kan raken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:12

Ann schreef:
De cijfers dalen door de huidige maatregelen. Als er versoepelingen komen gaan de cijfers logischerwijs weer stijgen. Punt is alleen dat als de Britse variant zo besmettelijk is als er gedacht wordt, de cijfers een stuk sneller gaan stijgen dan bij de klassieke virus variant, waardoor de zorg of IC weer overbelast kan raken.

Maar dan zouden alsnog de cijfers omhoog moeten gaan... Iets in mij zegt dat we voor de gek worden gehouden met cijfertjes. Ik zou dan graag wetenschappelijke onderbouwingen willen zien voordat ik het echt ga geloven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:13

Wellicht was de besmettelijkheid overschat?
In Arosa was 80% met de UK variant besmet, er was bijzonder weinig ophef over en het is alweer onder controle zegt men.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:15

https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... ijpen.html

Hier staat (met grafiek, hoef ik niet te tekenen) uitgelegd hoe het werkt. De verwachtingen 2 weken geleden waren ook nog dat we tot half Februari blijven dalen, dus dat we dalen klopt ook. Dat zal door de avondklok wellicht nog iets verschoven zijn, lijkt me.

De schatting gebeurt obv steekproef, dus is niet volledig betrouwbaar en is dus niet voor niets een schatting.
Een gedeelte van de afgenomen tests wordt gecontroleerd op de mutatie.

Purny, ik kan je in dat geval aanraden de technische briefing te kijken of terug te kijken :)
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-02-21 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:18

De technische briefings zijn inderdaad heel informatief. Alles wordt helder uitgelegd vind ik.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:18

SusanH schreef:
Ja, maar ik heb dus al twijfels bij die 30%. Waar is dat op gebaseerd? Waar komt die schatting vandaan? En als we nu op de helft zouden zitten met de Britse variant (wat ook een schatting is want dat weten we niet zeker) hoe kan het dan dat we nog steeds dalen? Gisteren de laagste besmettingscijfers sinds 1 oktober vorig jaar.

Dat hebben ze in de theeblaadjes gelezen.

Wat denk je zelf, ze controleren een deel van de testen op welke variant het is. Als je maar een voldoende groot percentage test, dan kan je met 95% zekerheid zeggen hoeveel de Engelse variant voorkomt. Maar omdat het met 95% zekerheid is, wordt het een schatting genoemd.

Secricible legt net uit waarom het ondanks de Engelse variant kan dalen. Door de maatregelen hebben we een sterke daling van de gewone variant. Ondanks de maatregelen hebben we een groei van de Engelse variant. Maar omdat de maatregelen zo streng zijn, kan die Engelse variant toch maar langzaam groeien. Alleen een langzame groei betekent nog steeds dat het reproductiegetal boven de 1 zit.

We hebben op dit moment nog steeds veel de gewone variant en daardoor kunnen de besmettingen dalen. Maar door de Engelse variant is de daling langzaam en als de Engelse variant het overneemt, dan gaat het op een gegeven moment toch weer stijgen en kom je in een derde golf terecht.

Wat Maurice Hond betreft, daar was vorige week nog een interessant programma over op televisie. Maurice focust op één onderdeel en negeert alles wat niet in zijn straatje past. Dat zelfde patroon zie je keer op keer bij hem, of het nou om de Ipadscholen gaat, de Deventer moordzaak of nu corona. Hij is onbetrouwbaar, omdat hij alle informatie die niet in zijn straatje past negeert en dan kom je weer in de regel terecht dat halve waarheden vaak erger zijn dan complete leugens.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:23

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:32

secricible schreef:
https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... ijpen.html

Hier staat (met grafiek, hoef ik niet te tekenen) uitgelegd hoe het werkt.

Dus die schatting van ze klopt dus niet. Want je ziet daar dat als idd de helft van de besmettingen Brits was je wel degelijk een oploop zou zien....

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:36

Sizzle schreef:
Wellicht was de besmettelijkheid overschat?
In Arosa was 80% met de UK variant besmet, er was bijzonder weinig ophef over en het is alweer onder controle zegt men.

Dat denk ik dus ook, dat eerste dan :j .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:38

“Ze” bedoel je NOS? Of RIVM?
Want door de maatregelen na dit artikel zullen de cijfers ongetwijfeld weer anders liggen lijkt me, ik ben geen modelleur.

Ik lees op RIVM dit

Citaat:
Data van de kiemsurveillance** laten zien dat in de week van 4 t/m 10 januari, 8,6% van de positieve testen de meer besmettelijke Britse variant betrof. Met modellering wordt geschat dat van de mensen die afgelopen week (20 tot en met 26 januari) besmet werden, ruim een derde de Britse variant heeft

De kiemsurveillance loopt altijd 2 weken achter dus moet je het doen met een schatting over dit moment.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:48

Bericht op NOS van gisteren 15:53. Wat schijnbaar in een brief naar de tweede kamer staat die het kabinet gestuurd heeft...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:50

Net zo onduidelijk als de berekening van het R getal, die kiemsurveillance. Ik ben ook geen modelleur (nogmaals, ik ben echt een noob met getallen) maar transparant en in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het echt zit schijnt heel moeilijk te zijn. En als je dan ook dat gegoochel met die schattingen rondom de vaccinaties ziet waardoor we ineens 2 keer zoveel vaccinaties gezet zouden hebben geeft dat mij niet heel veel vertrouwen in het kloppen van de andere cijfers. Ik snap dat filmpje op de site van het RIVM, maar een duidelijke link naar de Britse variant en waarom die besmettelijker zou zijn haal ik er niet uit. Zeker niet met de info die ik tot me kan nemen op dit moment. En ja, we hebben maatregelen die streng zijn. Maar mensen ontmoeten elkaar nog steeds. Dus ook met deze maatregelen zou ik, als noob, toch een lichte stijging verwachten. Immers een veel groter deel als 50% zou inmiddels besmet zijn met de Britse variant hoor ik net op NOS via de radio.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:53

Tot nu toe kan ik me altijd redelijk vinden in de maatregelen. Maar nu het zo daalt, heb ik ook echt het idee dat we nu een beetje voor het lapje gehouden worden. Of je versoepelt niks of je doet meteen meer. Dit is weer zo halfbakken en zelfs bij mij roept het nu weerstand op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:55

Kan me alleen niet vinden In het feit de ministers nu voor hun verkiezings campagne allerlij dingen willen veranderen omtrent de Corona maatregels om maar zieltjes te winnen. En dat geld ook voor de scholen die open gaan omdat Hoekstra dat wil.
Ik neem die maatregels steeds minder serieus op zo een manier.
Laatst bijgewerkt door Popstra op 02-02-21 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:56

Ik denk dat ze het gewoon niet weten. En gewoon maar dingen roepen.
Dat deden ze vorig jaar ook. Toen werd er ook geroepen dat we eind mei code zwart zouden zijn...
Vervolgens werd er begin juni mega versoepeld....
Ik begrijp best dat je voorzichtig moet zijn. Maar ga niet roepen dat het zus en zo is als je het niet eens weet!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:58

Maar de scholen open is geen verkiezingsstunt. Dat is omdat het welzijn in dit geval zwaarder weegt dat een eventueel risico op meer besmettingen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:59

Needje schreef:
Bericht op NOS van gisteren 15:53. Wat schijnbaar in een brief naar de tweede kamer staat die het kabinet gestuurd heeft...

SusanH schreef:
Net zo onduidelijk als de berekening van het R getal, die kiemsurveillance. Ik ben ook geen modelleur (nogmaals, ik ben echt een noob met getallen) maar transparant en in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het echt zit schijnt heel moeilijk te zijn. En als je dan ook dat gegoochel met die schattingen rondom de vaccinaties ziet waardoor we ineens 2 keer zoveel vaccinaties gezet zouden hebben geeft dat mij niet heel veel vertrouwen in het kloppen van de andere cijfers. Ik snap dat filmpje op de site van het RIVM, maar een duidelijke link naar de Britse variant en waarom die besmettelijker zou zijn haal ik er niet uit. Zeker niet met de info die ik tot me kan nemen op dit moment. En ja, we hebben maatregelen die streng zijn. Maar mensen ontmoeten elkaar nog steeds. Dus ook met deze maatregelen zou ik, als noob, toch een lichte stijging verwachten. Immers een veel groter deel als 50% zou inmiddels besmet zijn met de Britse variant hoor ik net op NOS via de radio.

Tja, ik ben een beetje terughoudend met dit soort cijfers overnemen uit de media. Jullie 2 berichten onder elkaar laten precies zien wat er gebeurt. In de brief stond 50%, vandaag is het volgens NOS al "veel groter deel van 50%". Morgen is het ongetwijfeld 80% en volgende week 153%....
Ik kijk liever naar de cijfers van het RIVM en hoe die tot stand zijn gekomen persoonlijk en die geven als laatste cijfers dat we vorige week op ruim 1/3 zaten.

En dat er veel onzekerheid is, dat denk ik ook. Zeker als je probeert om op de feiten vooruit te lopen is het gevolg dat je met veel meer onzekerheid moet sturen. Achteraf is alles makkelijk. Het kabinet probeert voor de verandering nu eens niet te laat te reageren, maar juist op tijd.
Ik denk dat ze de cijfers wel heel goed in kaart hebben overigens, maar het verloop is gewoon heel moeilijk te modelleren. Veel cijfers kunnen niet op het heden worden gemeten, waardoor je altijd een stukje in het verleden leeft qua cijfers en dus schattingen moet maken voor het heden. Dat zorgt voor onnauwkeurigheid en bij exponentiele groei en afname kan een kleine onnauwkeurigheid al grote gevolgen hebben.
We hebben in NL 1 van de beste teams modelleurs zitten heb ik een tijdje terug begrepen, maar niet alles is strak te voorspellen en het verloop is niet in steen gebeitelt. Er is gewoon een hele grote marge van onzekerheid. En dat is lastig, zowel voor het maken van maatregelen, alsook voor het naleven daarvan.
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-02-21 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:59

We worden echt niet voor de gek gehouden. En de huidge maatregelen werken ook gelukkig.
Mijn regio neemt weer iets toe, ook de rioolwatermeting is bijna het dubbele van vorige week. -O-

Maar het rottige van virus toename is het is een twee teveel. De begintoename gaat nog langzaam. Dan is de afname van de oude versie nog winnend boven de toename van de nieuwe. We zitten nu bijna op dat kantelpunt dat de britse versie hard gaat toenemen als er te weinig maatregelen zijn of mensen er zich niet aan houden.

Vergelijk het met wilde katten. Een drachtig vrouwtje valt wel mee. Maar een jaar later heb je een enorm kattenoverschot als je niks doet aan wegvangen en sterilisatie en kastratie

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:04

Arabesk schreef:
Sizzle schreef:
Dat vingerwijzen komt voor een groot deel door oneerlijke regels: Je mag niet een rondje wandelen savonds maar wel naar Timboektoe vliegen.
Je mag niet met 4 mensen een rondje lopen, maar koffieprotesten is geen probleem.
Je kind mag niet naar school maar wel naar een noodopvang met 25 kinderen. Etc.

Gelukkig is de VVD mateloos populair nog steeds -O-

Deze begrijp ik nog steeds niet helemaal...

Hoe heeft de VVD dit geregeld?

Ik hoorde dat ze langzaamaan willen versoepelen, lijkt mij prima als ondernemers weer wat kunnen. Want Rutte maakt de ondernemingen kapot lees ik overal. Nu is er sprake van versoepelingen en zijn er allerlei deskundigen die zeggen dat je (nog) niet moet versoepelen en dat er van alles niet goed gaat..
Wát willen de mensen nou? Ik zou er doodziek van worden als ik minpres zou zijn :')

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:09

Dat denk ik er ook van Fitzroy
Ik merk dat het overal op protesten begint te stuiten ..zowel bij jullie als bij ons dalen de cijfers goed en toch blijven ze ons maar angst aan praten ..om al die gekochte vaccins toch te kunnen prikken ? Om toch maar die enorme voorraden mondkapjes kwijt te kunnen ??
Die britse variant gaat van 70 naar 50 ,dan naar 30 en nu zelfs al 6 % besmettelijker ..maar 30 % besmettelijker van wat ..vragen de meeste mensen zich af ,dat was ook de vraag die men gisteren stelde aan iemand van de coronataskforce hier en die antwoorde gewoon dat de gewone bevolking dat niet hoorde te weten want dat ze dat toch niet begrijpen :+

Die zei ook dat ze het overal nu overschatten ..ja in UK pijlsnel omhoog maar ook razendsnel naar beneden

Gisteren bij ons ook 10 % meer positieve tests maar er werden 14 % meer mensen getest dus GEEN stijging
Er worden nu heel veel scholen volledig getest en al bij al blijkt dat heel goed mee te vallen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:10

Wat mensen willen ligt er maar net aan wie je spreekt en waar zij tegenaanlopen met de regels. :D