Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Ann schreef:De cijfers dalen door de huidige maatregelen. Als er versoepelingen komen gaan de cijfers logischerwijs weer stijgen. Punt is alleen dat als de Britse variant zo besmettelijk is als er gedacht wordt, de cijfers een stuk sneller gaan stijgen dan bij de klassieke virus variant, waardoor de zorg of IC weer overbelast kan raken.
SusanH schreef:Ja, maar ik heb dus al twijfels bij die 30%. Waar is dat op gebaseerd? Waar komt die schatting vandaan? En als we nu op de helft zouden zitten met de Britse variant (wat ook een schatting is want dat weten we niet zeker) hoe kan het dan dat we nog steeds dalen? Gisteren de laagste besmettingscijfers sinds 1 oktober vorig jaar.
secricible schreef:https://www.google.com/amp/s/amp.nos.nl ... ijpen.html
Hier staat (met grafiek, hoef ik niet te tekenen) uitgelegd hoe het werkt.
Citaat:Data van de kiemsurveillance** laten zien dat in de week van 4 t/m 10 januari, 8,6% van de positieve testen de meer besmettelijke Britse variant betrof. Met modellering wordt geschat dat van de mensen die afgelopen week (20 tot en met 26 januari) besmet werden, ruim een derde de Britse variant heeft
Needje schreef:Bericht op NOS van gisteren 15:53. Wat schijnbaar in een brief naar de tweede kamer staat die het kabinet gestuurd heeft...
SusanH schreef:Net zo onduidelijk als de berekening van het R getal, die kiemsurveillance. Ik ben ook geen modelleur (nogmaals, ik ben echt een noob met getallen) maar transparant en in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het echt zit schijnt heel moeilijk te zijn. En als je dan ook dat gegoochel met die schattingen rondom de vaccinaties ziet waardoor we ineens 2 keer zoveel vaccinaties gezet zouden hebben geeft dat mij niet heel veel vertrouwen in het kloppen van de andere cijfers. Ik snap dat filmpje op de site van het RIVM, maar een duidelijke link naar de Britse variant en waarom die besmettelijker zou zijn haal ik er niet uit. Zeker niet met de info die ik tot me kan nemen op dit moment. En ja, we hebben maatregelen die streng zijn. Maar mensen ontmoeten elkaar nog steeds. Dus ook met deze maatregelen zou ik, als noob, toch een lichte stijging verwachten. Immers een veel groter deel als 50% zou inmiddels besmet zijn met de Britse variant hoor ik net op NOS via de radio.
Arabesk schreef:Sizzle schreef:Dat vingerwijzen komt voor een groot deel door oneerlijke regels: Je mag niet een rondje wandelen savonds maar wel naar Timboektoe vliegen.
Je mag niet met 4 mensen een rondje lopen, maar koffieprotesten is geen probleem.
Je kind mag niet naar school maar wel naar een noodopvang met 25 kinderen. Etc.
Gelukkig is de VVD mateloos populair nog steeds