Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 12:55

Annikoe schreef:
Ja wij hebben thuis een frietpan dus bakken alles zelf. Als ik later op mijzelf ga staat een airfryer zeker op het lijstje :j Alleen mijn moeder wil er hier geen aanschaffen. Maar het is altijd zo standaard geweest dat wij 2 snacks eten dat ik niet beter weet :')
Maar wel een goed iets om overna te denken.

Maar mijn diëtiste/voedingsbegeleider reageert wel eens vaker overdreven vind ik :o Vandaar dat ik het even na vraag bij jullie.

Soms geniet je door de gewoonte niet eens meer echt van de snacks... Misschien is het voor jou afdoende om met meer smaak en bewustzijn van de snacks te genieten?

Wij eten zelf echt elke week patat, ik ben er niet zo'n grote fan van. Liever wat minder vaak en dan van de snackbar. Maar ach, geeft niet. Dan eet ik gewoon wat minder ;) Op zaterdagavond staat er toch vaak wel wat lekkers op tafel.

MarlindeRooz

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:04

Twee snacks? :wow: Dat doe ik echt nooit. Ik eet meestal alleen patatjes en soms eet ik er een kaassouflé bij. :P

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:11

Wij aten ook 1x p week patat en dan ook 2 snacks.... Haha nu denk ik echt :wow:

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:26

Mag ik mij hier ook melden?
Ik heb het eerder geprobeerd maar zodra ik 1x iets slecht heb gegeten denk ik al snel 'laatmaar'.
Maandag start linda.lijnt en ik heb op fb meegedeeld dat ik mee doe. Dus publiekelijk gedeeld. Hopelijk is dat meer een stok achter de deur.

Gezond eten lukt deels, s avonds heb ik t vaak moeilijk en bewegen ga ik nu ook meer doen.
Wil graag 5-7 kilo kwijt. Ik ben nog jooit zo zwaar geweest als nu en irriteer me aan mijn buik en benen.
Ben 1.81m en 22 jaar.

Plan:
3x per week hardlopen met paard (ongeveer uurtje)
Elke dag zeker 10 min. Touwtje springen
S morgens en s avonds 5 min. Buikspieroefeningen

En binnenkort heb ik personal trainingen!
Ook wil ik gezonder eten en dan vooral ongezonde tussendoortjes (s avonds) skippen en veeeeeeel meer water drinken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:29

Welkom Michelle!

Wat eet je normaal? Misschien kunnen we je tips geven die voorkomen dat je iets meteen als slecht bestempelt en dan niet doorzet, of dat je bewustere keuzes maakt, lekkere keuzes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:44

Mijn eerste tip is om te stoppen met het gebruiken van het woord 'slecht' om iets wat je eet te beschrijven. Je eet iets wat je niet had voorzien, dat is poedersuiker maar het betekent heus niet dat je gelijk weer 5 kilo aankomt. Blijkbaar had je er erg veel zin in en dat is ook gewoon onderdeel van afvallen... Je kan allerlei dingen schrappen en niet meer genieten van je eten, maar hoe ga je dat ooit volhouden? Natuurlijk moet je een beetje streng zijn voor jezelf, maar het leukste aan afvallen vind ik (persoonlijk) dat ik juist kan spelen met het aantal kcal dat ik 'mag' eten op een dag en dat ik kan kijken hoe ik dat het lekkerst kan invullen voor mezelf. Dus ja, dat betekent soms ook gewoon dat ik een broodje kroket als lunch eet. Dan balanceer ik het weer uit door een tussendoortje over te slaan of wat lichter avond te eten. Uiteindelijk gaat het erom dat je je eetpatroon zo kan aanpassen dat je het de rest van je leven vol kan houden, niet om hoe je het snelst af kan vallen en daarna weer normaal kan gaan eten.

Ik ben net als Janine erg benieuwd wat je zoal eet op een dag :) Je beweging klinkt erg intensief dus ik zou zeggen dat het goed is om je voeding daarop aan te passen.

Edit: overigens pas ik tegenwoordig de tip toe die sec volgens mij ooit hier geplaatst heeft. Als ik heel veel zin heb in iets ongezonds wat eigenlijk niet zo lekker in mijn dag zou passen, moet ik het een cijfer geven van mezelf. Als mijn snaaitrek boven de 8 zit dan mag ik het gewoon eten en pak ik het de volgende dag weer op. Als het daaronder zit drink ik een glas water of eet ik een appel en dan is het ook weer weg. Door jezelf te dwingen om bewust na te denken over wat je in je mond stopt (eerst even stilstaan, bij jezelf denken of je er nou echt wel zin in hebt) merk je ook dat je vaak eigenlijk helemaal niet zo veel trek hebt als je dacht.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 13:55

Jeeeej Annikoe, wat goed!

Ja ik verbaas me ook over de 2 snacks. :P Van huis uit heb ik dat niet meegekregen. Altijd maar 1 snack, maar wij hadden ook geen vaste 'frietdag' ofzo. Ik hoor nu om me heen ook dat veel mensen 2 snacks eten.

Welkom Michelle! Ook niet onbelangrijk, hoe veel weeg je nu? :)
De tips die hierboven staan zijn top! En voor het meer water drinken: neem altijd een flesje water mee! En je kunt er een gezonde siroop aan toevoegen (Slimpie, wel zoetstoffen).

Ik merk trouwens steeds meer dat ik vooral gezonde dingen 'crave'! :D
Nu ook in de kantine, kroketten/kaassoufles/koekjes. Ik heb niet eens meer de neiging om het te halen...
'Gezonde' snacks daarentegen :')
Maar ik ontdek eigenlijk dat ik heel veel dingen eet omdat anderen het eten en omdat het gewoonte is.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:11

Mn man eet vaak zelfs 3 snacks :oo Ik zou t ook kunnen, maar doe het niet ivm de kcal.

Ik heb nu nog met weinig dingen moeite om te laten staan, en de dingen waar ik wel moeite mee heb zijn ook de dingen die ik echt heel lekker vind, dus dan mag het soms gewoon. Zoals vandaag de cupcake, ik wist dat ze heerlijk moesten zijn want die collega kan heerlijk bakken, dus dat maakte het de moeite waard. En heb er van genoten :D
Enige wat ik nog echt lastig vind zijn sommige snoep dingen, omdat ik dat wel echt heel lekker vind, maar weet dat als ik eenmaal begin, ik niet meer kan stoppen. Spekjes zijn daar een goed voorbeeld van, en de enkele keer dat ik die haal voor de kinderen moet ik ook echt op mn handen zitten :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:15

Laura82 schreef:
Mn man eet vaak zelfs 3 snacks :oo Ik zou t ook kunnen, maar doe het niet ivm de kcal.

Ik heb nu nog met weinig dingen moeite om te laten staan, en de dingen waar ik wel moeite mee heb zijn ook de dingen die ik echt heel lekker vind, dus dan mag het soms gewoon. Zoals vandaag de cupcake, ik wist dat ze heerlijk moesten zijn want die collega kan heerlijk bakken, dus dat maakte het de moeite waard. En heb er van genoten :D
Enige wat ik nog echt lastig vind zijn sommige snoep dingen, omdat ik dat wel echt heel lekker vind, maar weet dat als ik eenmaal begin, ik niet meer kan stoppen. Spekjes zijn daar een goed voorbeeld van, en de enkele keer dat ik die haal voor de kinderen moet ik ook echt op mn handen zitten :+

Spekjes heb je ook mini verpakkingen van toch? Of bestaat dat niet meer...
Misschien heb jij daar ook wel niets aan, maar ik kan beter stoppen als ik een mini verpakking krijg.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:17

Welkom en succes Michelle! Leuk wonen in elkaar buurt haha :j

Zullen we ophouden over al die lekkere dingen?? Haha.. }:)

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:18

Emmaa_ schreef:
Mijn eerste tip is om te stoppen met het gebruiken van het woord 'slecht' om iets wat je eet te beschrijven. Je eet iets wat je niet had voorzien, dat is poedersuiker maar het betekent heus niet dat je gelijk weer 5 kilo aankomt. Blijkbaar had je er erg veel zin in en dat is ook gewoon onderdeel van afvallen... Je kan allerlei dingen schrappen en niet meer genieten van je eten, maar hoe ga je dat ooit volhouden? Natuurlijk moet je een beetje streng zijn voor jezelf, maar het leukste aan afvallen vind ik (persoonlijk) dat ik juist kan spelen met het aantal kcal dat ik 'mag' eten op een dag en dat ik kan kijken hoe ik dat het lekkerst kan invullen voor mezelf. Dus ja, dat betekent soms ook gewoon dat ik een broodje kroket als lunch eet. Dan balanceer ik het weer uit door een tussendoortje over te slaan of wat lichter avond te eten. Uiteindelijk gaat het erom dat je je eetpatroon zo kan aanpassen dat je het de rest van je leven vol kan houden, niet om hoe je het snelst af kan vallen en daarna weer normaal kan gaan eten.

Ik ben net als Janine erg benieuwd wat je zoal eet op een dag :) Je beweging klinkt erg intensief dus ik zou zeggen dat het goed is om je voeding daarop aan te passen.

Edit: overigens pas ik tegenwoordig de tip toe die sec volgens mij ooit hier geplaatst heeft. Als ik heel veel zin heb in iets ongezonds wat eigenlijk niet zo lekker in mijn dag zou passen, moet ik het een cijfer geven van mezelf. Als mijn snaaitrek boven de 8 zit dan mag ik het gewoon eten en pak ik het de volgende dag weer op. Als het daaronder zit drink ik een glas water of eet ik een appel en dan is het ook weer weg. Door jezelf te dwingen om bewust na te denken over wat je in je mond stopt (eerst even stilstaan, bij jezelf denken of je er nou echt wel zin in hebt) merk je ook dat je vaak eigenlijk helemaal niet zo veel trek hebt als je dacht.

Moet wel even zeggen dat ik jouw aandeel echt super vind. Las al langere tijd mee en je bent goed ingelezen, fijn. En je kan t geweldig omschrijven en ook opschrijven.. Daar mist bij mij nog wel is wat.. _/-\o_

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:31

Janine1990 schreef:
Laura82 schreef:

Spekjes heb je ook mini verpakkingen van toch? Of bestaat dat niet meer...
Misschien heb jij daar ook wel niets aan, maar ik kan beter stoppen als ik een mini verpakking krijg.

Ik ken wel van die grote kabelspekken die per stuk verpakt zijn, maar die zijn relatief wel erg duur. Maar zolang het in de kast ligt, per stuk verpakt of een hele zak, mn mond en hoofd blijven roepen dat ze daar écht heel erg trek in hebben :+ Nou ja, kwestie van wilskracht, meestal lukt t :')

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:46

Klinkt heel herkenbaar Laura, zodra ik weet dat we iets lekkers in huis hebben (bijv. chips o.i.d.) dan krijg ik daar gewoon automatisch zin in. Omdat ik weet dat ik het kan pakken, Terwijl ik er misschien geen zin in heb, maar mijn hoofd zegt van wel :')

Ik voel mij nou wel echt een vreetzak als ik jullie zo verbaasd hoor over 2 snacks.. :o

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:55

Oo nee joh, ik hoor het nu om mij heen best veel. :j Ik heb het zelf alleen niet meegekregen vanuit thuis. :P

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:22

Wij eten altijd friet op zaterdag eigenlijk en dan ook echt maar met 1 snack. Als ik bij vriendinnen kom enzo eten die wel vaak 2 snacks.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:40

Ik was stommverbaasd toen ik bij mijn man kwam en ze daar 2snacks aten. En eerlijk, ik ben hetbdestijds gaan overnemen :o
Nu ben ik sowieso geen frietmens meer. Hoogstens 1 snack en regelmatig ook alleen een broodje kroket zonder frietjes. Of andersom, alleen frietjes en geen snack. Ben er zo snel op uitgekeken.... geen 8 meer waard :+ :')

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:42

Sec, eet je er dan nog wel iets anders bij? Op 1 broodje kroket red ik het echt niet de hele avond :o

Ik neem nu zelf regelmatig een maaltijdsalade oid als er patat, pizza oid gegeten wordt, dat neem ik alleen nog als ik er écht heel veel trek in heb, vind een goede salade eigenlijk lekkerder. Maar soms moet ik echt gewoon even een vette hap :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:44

Nee, meestal niet eigenlijk. Nou is friet bij ons vaak ook wel iets wat we bestellen als we laat thuis zijn, of als ik gewoon te moe ben om nog te koken en dan hoef ik ook eigenlijk niet zoveel te eten... bij mijn man zijn ouders eten we wel eens friet wat dan echt gepland is en dan neem ik meestal wel een frietje met 1 snack, maar ik vind het gewoon niet echt een voldaan avondeten ofzo...
Laatst bijgewerkt door secricible op 17-03-17 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:44

Ik wel, eitje... Op wedstrijd ook weinig zin in patat, dan wordt het ook een broodje kroket. En dan zien we de volgende dag wel eens weer :P

In geval van avondwedstrijden, overdag ga ik voor een broodje kaas oid.

imka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 15:55

Annikoe schreef:
Maar dan eet je dus 20 uur niks? :wow:
En dat zou dan moeten helpen met afvallen? Niet als kritiek bedoeld, gewoon nieuwsgierig. Ik zou dan echt omvallen denk ik.

Klopt haha, en bevalt me prima! Doe het voornamelijk omdat ik merk dat mijn hormonen stabieler blijven waar ik eerst ernstige pmdd had en nu al drie maanden amper last, en ben al vanaf mijn 18de aan het zeuren ermee (en dat was geen pretje, psychologen, de pil, andere hormonen, spiraal, anti-depressiva) ook blijft mijn insuline niveau lang goed, omdat je langer niets eet, waardoor ik ook amper behoefte meer heb aan eetbuien (die ik heel veel had, mede door hormonen) Ik heb ook wel eens een eetraam van 6 uur hoor, net hoe het uitkomt en of ik al trek heb. Qua eten, ik zorg nu met afvallen dat ik sowieso aan de 1400-1600 kcal kom per dag, en dat is best pittig ja, in 2x eten, maar lukt me wel aardig. Als ik op gewicht ben wil ik naar een eetraam van 8 uur gaan, zodat ik mijn kcal-doel kan behalen, maar IF blijf ik wel doen, geeft me een hoop goeds!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:06

imka schreef:
Annikoe schreef:
Maar dan eet je dus 20 uur niks? :wow:
En dat zou dan moeten helpen met afvallen? Niet als kritiek bedoeld, gewoon nieuwsgierig. Ik zou dan echt omvallen denk ik.

Klopt haha, en bevalt me prima! Doe het voornamelijk omdat ik merk dat mijn hormonen stabieler blijven waar ik eerst ernstige pmdd had en nu al drie maanden amper last, en ben al vanaf mijn 18de aan het zeuren ermee (en dat was geen pretje, psychologen, de pil, andere hormonen, spiraal, anti-depressiva) ook blijft mijn insuline niveau lang goed, omdat je langer niets eet, waardoor ik ook amper behoefte meer heb aan eetbuien (die ik heel veel had, mede door hormonen) Ik heb ook wel eens een eetraam van 6 uur hoor, net hoe het uitkomt en of ik al trek heb. Qua eten, ik zorg nu met afvallen dat ik sowieso aan de 1400-1600 kcal kom per dag, en dat is best pittig ja, in 2x eten, maar lukt me wel aardig. Als ik op gewicht ben wil ik naar een eetraam van 8 uur gaan, zodat ik mijn kcal-doel kan behalen, maar IF blijf ik wel doen, geeft me een hoop goeds!

Jeetje, ik vind het bizar om steeds weer bij te leren over wat eten met je lichaam doet!
Hoe ben je er bij gekomen om dit te gaan proberen?

En hoe ga je er mee om bij speciale gelegenheden? Een bruiloft bijvoorbeeld.
En als je op zo'n dag dan je eetraam groter maakt, merk je dan ook meteen weer dat je je slechter voelt?

Is pure interesse trouwens, ik denk niet dat ik zomaar zoiets zou doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:20

En ik ben ook wel benieuwd of je enig idee hebt of het afnemen van de klachten niet ook komt doordat je bent afgevallen? Zeker je insulinegevoeligheid verbeterd vaak door afvallen. Of heb je echt het idee dat het door deze manier van eten komt?

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:35

S avonds eet ik wat de pot schaft, overdag vaak een plak
(noten/vijgen/dadels/ei)
, 2 roer eieren, kwark met rozijnen, en nu dan ook snaaiwerk (bv. plak cake, paaseitjes & op zaterdag zelfs een gebakje (ik werk bij een bakker)).
Mijn bmi is nu 21.4 maar ik wil vooral een strakkere buik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:37

Als je vooral strakker wilt worden zou ik toch echt eens kijken naar krachttraining. Wat vet verliezen zal wel nodig zijn maar krachttraining is veel effectiever als je een strakke buik wil

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:39

Wat gaan jullie snel!

Mijn lijstje:
O: paar happen Skyr bosvruchten
T: mini stukje appeltaart met slagroom
L: twee roggecrackers met super gezonde tonijnsalade, cannelinibonen en rucola
A: Indonesisch, we gaan uit eten
T: paar biertjes