Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
WinSel schreef:Goedendag bokkers
Ik wil ook gaan beginnen met hardlopen maar ik weet van mezelf dat ik weinig doorzettingsvermogen heb. Maar ik moet echt gaan bewegen want ik wil graag een plattere buik en die krijg je niet van op de bank zitten. ...
Vanavond ga ik beginnen met les 1. Jullie nog tips?
Greetje63 schreef:Ja maar paardrijden op niet echte leren laarzen maar goedkoop spul is natuurlijk van een geheel andere orde dan gaan hardlopen op mogelijk helemaal verkeerd schoeisel. En of schoeisel goed is om op hard te lopen is overigens niet evenredig met de prijs. Wat voor de een hele goede schoen is is voor de ander waardeloos.
En je loopt geen extra blessure risico met paardrijden met kwalitatief slechte laarzen, bij hardlopen op verkeerde schoenen is het blessure risico wel aanzienlijk vergroot. En vaak wordt het argument opgeworpen dat je aanvankelijk toch niet zo ver/veel loopt. Maar voor een beginner is dat niet zo ver/veel lopen een vaak grotere aanslag op het lichaam dan voor een ervaren persoon die 100km per week loopt.
Bij een goede loopgroep dus zeker bij een optstapgroep via de atletiek vereniging zal er juist op gehamerd worden dat je je eigen tempo loopt en rustig opbouwt. Vaak begint men de eerste trainingen op de baan zodat je ook niet ziet wie vooraan of achteraan loopt. Ik begrijp de terughoudendheid wel en zelf heb ik ook eerst jaren zelfstandig gelopen zonder begeleiding. Maar waarom zelf het wiel uit vinden vaak met vallen en opstaan terwijl het met begeleiding gelijk in goede banen geleid kan worden.
Ook zo jammer dat vele de lat van een atletiek vereniging te hoog vinden en zich dan aansluiten bij een of ander vaag hardloopgroepje waar je wel in de kudde mee moet draven en waar de echte begeleiding vaak achterweg blijft en beperkt blijft tot samen een rondje rennen waarbij een ieder zich aan elkaar moet aanpassen.
noox schreef:Hee allemaal!
Ik wil beginnen met hardlopen, maar het is niet zo warm nu en ik twijfel wat ik aan moet trekken. Ik heb niks, ik ga beginnen met lopen op mn gymschoenen die ik wel al lang heb maar heerlijk lopen, als ik het echt leuk blijk te vinden wil ik wel betere aanschaffen.
Ik dacht een goed schema te hebben gevonden op internet, maar veel mense doen hier start to run? Wat is dat precies, kan je dat downloaden oid?
Verder moet ik gewoon beginnen haha !
Ik ben van plan 3x per week te gaan met 1/2 dagen tussen elke loop.
Nog tips oid?
Greetje63 schreef:welshfan ik zou dan ook nooit mijn paard een zadel opleggen waarvan ik weet dat die problemen kon geven, jij wel. En ja dat is dan vergelijkbaar met zelf niet op verkeerde schoenen gaan hardlopen. Op sommige dingen kun je prima bezuinigen zonder schade bij ander zaken neem je een bewust (en voor sommige onbewust) risico. Voor mij ligt daarin duidelijk verschil.
En natuurlijk kun je in een gezelligheids groepje heel veel plezier beleven en veel leren. Jammer alleen dat in dergelijke groepjes sommige lopers zich gedwongen voelen het tempo van de groep aan te nemen en als betreffende trainer daar dan geen oog voor heeft is het idee om je aan te sluiten bij een loopgroep om door begeleiding het blessure risico te verkleinen helemaal teniet gedaan omdat je de blessures ingejaagd wordt. Maar ik zeg niet dat dat in alle groepen zo is.
En binnen een atletiek vereniging zullen er weinig lopers zijn die elke maand een marathon lopen, sterker nog marathon lopers zijn daar zwaar in de minderheid en als ze er al zijn meestal hooguit maar een per jaar. En binnen een atletiek vereniging is er meer belangstelling (en vaak ook waardering) voor de kortere afstanden. Of dat nu een 100m sprint is , een 5km of een halve marathon.
Greetje63 schreef:Welshfan lezen is inderdaad moeilijk, ik begrijp werkelijk waar niet wat je met deze post wil. En achter mijn eerste zin was niet alleen de hoofdletter vergeten maar ook de vraagteken weggevallen. misschien dat je daardoor mijn verhaal helemaal verkeerd opvat en gelijk in de wat lijkt verdediging schiet terwijl er niets te verdedigen valt.
Het zal vast aan mijn schrijven liggen maar soms krijg ik het idee dat er hier mensen zijn die mijn berichten enkel negatief willen lezen. Als je iets niet begrijpt wat ik schrijf vraag het dan maar dan wel zonder te lopen zuchten.
Hopelijk nu geen leesteken vergeten of een spelfout voordat ook dit bericht in verkeerde aarde valt.
Ik ben in ieder geval heel blij met de kennis van mijn trainer. En dat zal mogelijk veel zeggen over het gebrek aan kennis van mij. Maar ik ben er wel heel ver mee gekomen. En daar gaat het tenslotte om, niet om hoeveel kennis je hebt maar hoeveel kennis je naar je toe weet te trekken om het maximale uit jezelf te halen.