[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:49

Ik kom even binnen vallen. Ik zit er al een tijdje aan te denken om te stoppen met de pil. Ik ben nu 22 en slik de pil al vanaf mijn 12e/13e of zo iets. Echt al heel lang. Ik ben begonnen met de pil omdat ik zo veel pijn had altijd en omdat ik echt 8 dagen lang hevig aan het bloeden was. Nu sinds een half jaar ben ik het nog maar 1 dag. De pijn was al die tijd weg, maar is sinds een paar maanden ook terug. Mijn libido is mega laag en ik heb gehoord dat dat ook van de pil kan komen.

Ik wil gewoon graag weten hoe ik ben zonder al die hormonen. Ik ga ook al jaren naar de dokter om te klagen dat ik zo moe ben, maar er komt niks uit. Misschien komt dat ook wel door de pil.

Ik wil graag ervaringen horen. Ik vind het ergens heel eng om te stoppen en te vertrouwen op een condoom.

Palmera

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:54

Gewoon proberen! Je kunt er altijd weer mee beginnen. Ook kun je een anticonceptie overwegen met andere/minder hormonen of ook zonder hormonen.

Ik ben jaren geleden gestopt met de pil na zo'n 15 jaar. Ging prima, hoewel ik eraan toevoeg dat ik nooit problemen heb gehad met de pil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:06

Lessie schreef:
Ik kom even binnen vallen. Ik zit er al een tijdje aan te denken om te stoppen met de pil. Ik ben nu 22 en slik de pil al vanaf mijn 12e/13e of zo iets. Echt al heel lang. Ik ben begonnen met de pil omdat ik zo veel pijn had altijd en omdat ik echt 8 dagen lang hevig aan het bloeden was. Nu sinds een half jaar ben ik het nog maar 1 dag. De pijn was al die tijd weg, maar is sinds een paar maanden ook terug. Mijn libido is mega laag en ik heb gehoord dat dat ook van de pil kan komen.

Ik wil gewoon graag weten hoe ik ben zonder al die hormonen. Ik ga ook al jaren naar de dokter om te klagen dat ik zo moe ben, maar er komt niks uit. Misschien komt dat ook wel door de pil.

Ik wil graag ervaringen horen. Ik vind het ergens heel eng om te stoppen en te vertrouwen op een condoom.

Ik zit in ongeveer hetzelfde schuitje. Ik ben ook 22, slikte de pil vanaf mijn 14e en ben net vorige stopweek gestopt met de pil. Ik heb tussendoor een jaartje de Implanon gehad en toen ik die eruit liet halen en weer begon met de pil merkte ik pas hoe veel invloed het eigenlijk had op mijn gemoedstoestand, energieniveau en lichaam.

Voor nu vind ik stoppen nog een rotkeuze. Mijn lichaam is echt duidelijk aan het ontpillen waardoor ik al drie dagen met verschrikkelijke migraine rondloop (of ja, in bed lig met de gordijnen dicht). Ik hoop dat dat snel over is want het is echt heel vervelend, die migraines kreeg ik ook van de pil en een van de redenen dat ik ermee ben gestopt is omdat ik daar juist vanaf wou. Heb me echter laten vertellen dat het normaal is dat je lichaam even in de war is en dat vind ik ook niet zo gek na bijna 8 jaar oestrogeen mijn systeem in pompen.

Wat betreft condooms kan ik je niet helpen, ik ben er zelf ook niet al te gesteld op. Ik zie mijn vriend nu nog twee maanden niet, ik heb met hem afgesproken dat ik mijn cyclus natuurlijk op gang laat komen en dat we tot die tijd wel condooms gebruiken (maar dat is dus pas over twee maanden). Daarna wil ik voor een koperspiraal gaan, mits mijn eigen cyclus geen hele rare dingen doet als 8 dagen heftig bloedverlies.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:51

Ik ben 6 jaar geleden met de pil gestopt (maar bij mij was het wel de bedoeling zwanger te raken), als puber ermee begonnen omdat ik een week lang ziek was als ik ongesteld was.
Na het stoppen wel iets last van het ongesteld worden maar vele malen minder dan vroeger.

Ik moet nu een afspraak bij de gynaecoloog maken voor het plaatsen van een koper spiraal.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:26

Lessie, het kan ook interessant zijn je even in te lezen in bv vitamine D te kort (heb ik hier iets over geplaatst) of andere te korten die voor onbalans in hormonen kan zorgen.
Uiteraard is de pil een veel grotere verstoorder van je hormoonbalans, maar er kunnen meerdere zaken meespelen.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 17:08

Lessie schreef:

Ik ben 26 en nu bijna een jaar gestopt met de pil omdat ik een longembolie kreeg (waarschijnlijk door de pil). Tot nu toe geen problemen met condooms, maar daar speelt wel bij mee dat ik absoluut geen hormonen meer wil qua anticonceptie ook al zou de implanon of mirena spiraal wel mogen (contact gehad met de longarts/huisarts) koperspiraal raadde mijn huisarts mij af ivm toen bloedverdunners. Dus dan blijven alleen de condooms over natuurlijk...

Cocodox

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:37

Dames, ik ben vanaf 19 januari gestopt met de pil (heb dit ook al eerder aangegeven in dit topic) - ook vanwege veelal dezelfde redenen als ik hier meerdere malen voorbij zie komen. Ik wil nooit meer terug aan de pil denk ik. Voel me eindelijk weer mezelf.

Ik zit echter met één ding. Zoals ik zei ben ik de 19e van januari gestopt en toen heb ik ook mijn laatste menstruatie gehad. Tot nu toe is het mei en heb ik nog geen enkele natuurlijke cyclus weergehad. Iemand gaf hier aan dat het wel een jaar zou kunnen duren. Moet ik gewoon blijven afwachten? Of moet ik de dokter inlichten? Wat moet ik hiermee? >;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:23

Gewoon afwachten zolang je geen pijn hebt oid.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 13:44

Hi ladies! Ik kom even binnenvallen als het mag. Ik zit al jaren aan de pil en heb er eigenlijk al een tijdje een probleem mee. Ik merk dat het mijn energieniveau, algemeen geluksgevoel en vooral mijn libido ontzettend verlaagd. Ik heb een jaar lang een koperspiraal geprobeerd... Dit was een drama. 2 weken lang ongesteld, mijn huid ging er vreselijk moeilijk door doen, ik bleef het ding ook maar voelen. Eruit laten halen en maar weer aan de pil dus. Ik zit vooral met de PMS die ik door de pil krijg. Klokslag 1,5 week voor mijn stopweek begin ik onwijs geirriteerd te raken. Ik word snel boos en verdrietig, ben onwijs gevoelig.

Eigenlijk zoek ik dus een optie waardoor ik hormonaal wat stabieler blijf, maar wat geen spiraaltje is. Het liefste zou ik gewoon maandelijks ongesteld willen worden, tenzij het overslaan van menstruaties écht geen kwaad kan... Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! xxx

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 14:31

Sorry voor de dubbelpost - ik gebruik trouwens ethinylestradiol/drospirenon 0,3mg/3mg

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:37

Je zou Desogestrel kunnen proberen, deze wordt doorgeslikt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:50

Eapy, nog geen minipil uitgeprobeerd? Daarmee zou de dosis hormonen die je binnen krijgt elke dag hetzelfde zijn.

Ik heb sinds een goed jaar een hormoonspiraal (Jaydess), met de pil had ik heel veel klachten maar met de Jaydess is de dosis hormonen zo laag dat ik echt nergens last van heb. Mijn libido is weer goed, ik heb meer energie en ik ben minder vaak humeurig. Ik was heel vaak misselijk met de pil en ook dat is volledig verdwenen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:22

Ik heb dus een koperspiraal en ben tevreden. Wel precies een week ongesteld,maar geen last van buikpijn, ideaal. Alleen mij eisprong voel ik wel elke maand zeer duidelijk. Mijn libido is weer normaal, zeker een zeer groot pluspunt.

Alleen mijn huid is vreselijk onrustig, ik lijk wel een puber en dat op mijn bijna 35-ste.
Dat vind ik eigenlijk wel vreselijk, die acné :=
Iemand idee of dit eventueel ook een allergische reactie zou kunnen zijn?
Of misschien soortgelijke ervaring?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:17

Zo ongeveer het enige waar ik geen last van heb is acné met mijn koperspiraal. Verder voel ik hem 3/4 van de tijd, is mijn PMS zwaar verergerd, menstruatiepijnen tot aan mijn liezen, eisprond idem, etc. Ik ben hem echt spuugzat.

Hij gaat eruit over een maand of wat, als ik gesteriliseerd word. Ik sta nu officieel op de wachtlijst! *\o/*

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:29

Ohh fijn Palmera!
Hier gaat Manlief als het koperspiraal niet werkt, we willen beide geen hormonen meer voor mij maar ik zie weer een operatie niet zitten (zeker niet met 3 kleine kinderen thuis).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 19:08

Het schijnt niet heel erg ingrijpend te zijn, Jes. Ik ga er zelf in vanuit de volgende dag rustig te werken.
Maar ik snap je wel hoor, hopelijk ben en blijf jij wel tevreden met de spiraal.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:26

Ik kom even hier binnenvallen... heb jullie tips/adviezen nodig :o

Momenteel heb ik de Flexi T koperspiraal en deze zit er in juli alweer 5 jaar in.
Nu weet ik niet wat ik hierna zal doen.
De koperspiraal plaatsen was echt een ware hel voor mij, ik zie het dus ook niet zitten om weer een nieuwe te plaatsen.

Voorheen heb ik de Yasmin pil jarenlang geslikt, daarna de nuvaring geprobeerd waar ik letterlijk moordneigingen van kreeg en toen de koperspiraal.
Ik kan mij herinneren dat ik van de yasmin stemmingswisselingen had, maar verder was het wel fijn dat je deze op momenten kon doorslikken om de menstruatie uit te stellen.

Voor en nadelen van de koperspiraal ( voor mij )

+ Hormoonvrij
+ Hoef er niet aan te denken dat ik iets moet slikken
+ Stemmingswisselingen zijn wel minder, maar heb deze evengoed nog steeds :o

- Plaatsen was een hel
- Eerste jaar vreselijke acne er doorgekregen ( nu af en toe rond de menstruatie wel wat pukkeltjes )
- Bij menstruatie heftige buikpijn en bloeden is ook erg hevig
- Kan de menstruatie niet bepalen, en het komt altijd net als we bijvoorbeeld op vakantie zijn of wat dan ook.

Wij hebben geen kinderwens, dus ik overweeg ook om mezelf te laten helpen..

Help -O-

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:21

Even klagen hoor.... na 25 jaar met en een jaar zonder even weer aan de pil begonnen om tijdens mijn aankomende vakantie door te kunnen slikken.
Jóngens, wat heb ik dit NIET gemist.... de einde van de middag-dip. Zeurende hoofdpijn, half misselijk, lusteloos... terwijl ik nog plannen had en nog eten moet koken enzo. Bah. Het zal wel weer wennen en het is maar voor tijdelijk, maar toch.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:47

wittepit schreef:
Even klagen hoor.... na 25 jaar met en een jaar zonder even weer aan de pil begonnen om tijdens mijn aankomende vakantie door te kunnen slikken.
Jóngens, wat heb ik dit NIET gemist.... de einde van de middag-dip. Zeurende hoofdpijn, half misselijk, lusteloos... terwijl ik nog plannen had en nog eten moet koken enzo. Bah. Het zal wel weer wennen en het is maar voor tijdelijk, maar toch.

Is dat verstandig om dat voor tijdelijk te gebruiken?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:13

Ik zie het probleem niet na 25 jaar, maar het bevestigt voor mij wel dat ik me fitter voel zonder. Maar ik ben wel benieuwd waarom jij twijfelt of het verstandig is?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:21

wittepit schreef:
Ik zie het probleem niet na 25 jaar, maar het bevestigt voor mij wel dat ik me fitter voel zonder. Maar ik ben wel benieuwd waarom jij twijfelt of het verstandig is?

Het was een vraag haha. Na 25 jaar te stoppen en dan zo random opeens weer beginnen lijkt me niet heel lekker voor je lichaam. Maar ik weet het niet dus daarom de vraag haha.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:36

Ach, de pil is sowieso niet goed voor je lichaam, maar het voorziet in een behoefte!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:36

Iemand een idee?

Ik heb een maand geleden een Mirena spiraal laten zetten. Zetten ging prima. Ik heb er voor mijn 2 kinderen ook een gehad.
Nu ben ik vorige week dinsdag weer ongesteld geworden. De eerste keer dat ik een Mirena had, was ik nog 2 keer licht ongesteld en daarna nooit meer.
Maar nu ben ik enorm ongesteld en heb er zelfs een schimmelinfectie bij. Na 5 dagen is het nog steeds helderrood wat ik verlies. Is dat normaal? Ik dacht juist dat het veel minder zou worden.
Morgen huisarts even bellen of afwachten omdat het de eerste keer na de plaatsing is?

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:01

Storm bij mij is bij de mirena spiraal het zetten prima gegaan. Vervolgens heb ik 2 jaar lang meerdere malen per maand bloed verlies gehad. Net te veel om mij schoon en fris te voelen maar te weinig dat het doorzet. Terug naar de pil zorgde hormonaal ook voor veranderingen maar mijn spontante bloedingen zijn voor 99% gestopt nadat ik hem na 2 jaar heb laten verwijderen. Maar het kan ook een paar maanden duren.. geef het nog even tijd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 10:51

Even bellen storm .
Better safe then sorry