Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 12:54

Ah Bm goede reden om in het weekend lekker samen te gaan lopen. hoe ver is het rijden straks?
Wel super fijn dat hij straks zijn eigen stekje heeft.

MM als je moet bent is rust ook gewoon heel belangrijk en goed voor je! Als je dan toch gaat sporten en zeker iets wat je nog niet gewend bent, liggen blessures echt op de loer.

Het is wel rustig in het topic. Hoor nog net geen echo.
Ik was gister ook echt moe en mijn benen voelde zwaar. Ben heel kort even gaan lopen om te proberen mijn benen ietsjes los te werken. 3.33km :Y) Na 1,5 km dacht ik echt, ik ga naar huis maar toch een extra loepje gedaan en na 2.5km begon het eindelijk fijn te voelen en kwam de spierpijn los. Toen ook meteen naar huis gegaan.
Vanmorgen een spinningles gegeven (is 45min ipv een uur dat scheelt) en zo nog even lopen. Heb eigenlijk tempoblokken op de planning staan maar denk dat ik gewoon even lekker relaxed ga lopen. Daar heb ik nou echt zin in met dit prachtige weer. <3

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:18

Ik was gisteren om 23 uur thuis na een dag op locatie vergaderen en aansluitend een diner. Vervolgens slecht geslapen (dat is eigenlijk standaard voor mij na zo'n drukke dag) en wakker geworden met keelpijn. Hoop heel erg dat het door de droge lucht komt en dat het niet weer een virus is. Vandaag dus geen training maar uitrusten voor zondag.

Eefsel, het gaat vast goed komen met jouw 5 km achter elkaar! Ooit leek het mij onhaalbaar, maar nu is het een afstand die eigenlijk bijna altijd goed te doen is.
Ik wil in Zandvoort misschien aan de fietstocht meedoen.

Oh BM, die pup <3 <3

Muppet, goed besluit om uit te rusten. Dat brengt je nu meer dan nog gaan trainen (bovendien gaan dat soort trainingen bij mij dan altijd slecht). Veel plezier en succes! Het wordt mooi weer en het is sowieso leuk om mee te doen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:50

Ik lees mee maar reageren lukt me niet altijd. Vervolgens loop ik dan zo achter dat ik niet alles meer uit mijn hoofd weet en niet binnen wil vallen :D

Gaat goed hoor hier! Zondag weer een trail met Meeko. Verder lekker de kilometers weer opschroeven. Momenteel weer even heel erg moe maar ook na intensiever sporten en ik heb nu twee spokende kinderen in plaats van eentje dus dat helpt niet.

Ik heb nog een fotootje van onze korte trail afgelopen weekend:

Afbeelding

En ja, dit ging heel hard :+ Verder vooral rustig gelopen. Op de atletiek minder rustig, het tempo gaat langzaam omhoog.

melis_93

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:03

Hallo allemaal,

het lijkt mij leuk om hier mee te lezen/kletsen :)
Naast het fanatiek paardrijden, probeer ik 2x per week hard te lopen en 1x per week bootcamp te volgen.
Afgelopen voorjaar voor het eerste een halve marathon gelopen, en waar ik toen zei 1x en nooit weer begint het toch wel weer te kriebelen om komend april de halve weer te lopen :+
Ik loop 1x pw bij een vereniging en 1x per week voor mezelf :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 18:21

Leuk melis, welkom!

Ik loop pas zondag weer. Zo op naar het ziggo dome voor een concert, dus lopen kan vanavond niet.
Morgen ga ik uitslapen (hopelijk) en op autojacht.

Toffe foto Lisitano!

Beterschap Tiggs.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 19:33

Gave foto Lisitano!
Welkom Melis. Leuk doel!
SV, andere auto voor jezelf?

Ik ben dit weekend weer in m'n stacaravan. Het is het laatste weekend dat ik nog ga dit jaar, dus ik wil er nog even volop van genieten. Wil minimaal 1 dag een leuk stuk lopen. Ben helemaal alleen, ook zonder honden, dus ik hoef nergens rekening mee te houden, dus ik ga eens even kijken waar ik wil lopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:00

Ahh hopelijk valt het mee tiggs!

Lisitano wat een toffe foto. Ziet er idd uit alsof je heel hard gaat!

welkom melis_93

oe veel plezier Sv! welk concert ga je deze keer?

Ah geniet ervan Goof ,je hebt wel prachtig weer uitgezocht <3

Toen ik mijn laptop dichtklapte voor mijn werk om te gaan lopen belde een vriendinnetje van me dat ze vlakbij was, of ik zin had in een wandeling <3 Aangezien ik toch al naar de Kampina wilde, daar afgesproken en 1,5 uur heerlijk gewandeld. De natuur daar is zo mooi en het weer was heerlijk! Maar ik wilde ook nog even hardlopen... Mijn man geappt, die kon in mijn plaats onze dochter oppikken dus ook nog een 9km rustig rond gehobbeld met zonsondergang. Mijn benen vonden er wat van :') maar ik vond het echt heerlijk. Niet de beste foto's maar toch een beetje sfeer:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:08

Welkom Melis.

En Goof, je hebt nooit genoeg hardloopkleding. :D

Lisitano, kan ik de hond lenen om een PR te lopen? ;)

Hier net 5km gedaan in het donker. Het is de hele dag al mistig, dus ik had ook echt vanavond geen zicht. En dan loop ik buiten het dorp, geen straatverlichting, enz. Ik had zelf wel een lampje bij me, maar de wereld was echt klein. En dan beslaat je bril door de hoge luchtvochtigheid. Dus zie je nog minder. Het was best zwaar, maar ik had ook aardig de sokken er in voor mijn doen. Het is me eindelijk weer eens gelukt om onder de 40 minuten te lopen op 5km.

Maar helaas, Garmin was al weer ontkoppeld bij m'n telefoon. Ik word daar echt niet goed van. Elke keer als ik de app open moet ik mijn Instinct opnieuw koppelen en dan moet me echt alles weer instellen. Ben je zo weer 10 minuten verder. Heel irritant. Ik heb alles al geprobeerd van uitschakelen, handmatig koppelen (dat lukt dus niet), enz.
Ik heb wel vorige week gezien dat Garmin een nieuwe feature heeft zitten in de laatste software update. Of die er nu mee te maken heeft weet ik niet, ik heb sinds een week of 2 problemen. En dat bij een toestel van nog een 3 jaar oud.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 20:24

We gaan naar the Offspring. Lekker punkrockjeugdsentiment.

Yep andere auto voor mezelf.

Geniet ervan Goof.

Mooie foto's leonie!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 21:13

Halverwege is ongeveer 25 km Leonie, dus goed te doen.

Dat trailen met de hond ziet er toch ook wel heel gezellig uit Lisitano, misschien iets voor in de toekomst met sloopdoos. Zijn die canicrossen dan vooral in voor- en najaar? Want lijkt me voor een hond te warm worden om in de zomermaanden te lopen? Mijn Ridgeback waar ik vroeger altijd (gewoon) mee hard liep had dan wel zwaar behoefte aan afkoelen in een sloot of ander water.

Balen Tiggs, hopelijk zet de malaise niet door.

Welkom Melis! Ik ben ook weer aan het opbouwen naar de halve ( begin maart). Leuk!

Perfect laatste weekend gekozen voor je plannen Goof! Dat kan alleen maar genieten worden.

Prachtige foto's Leonie, ik geniet al dagen van de prachtige zonsopkomst en zonsondergang beelden. We krijgen echt kadootje op kadootje en dat in november. Echt heerlijk vind ik dit weer.

Geniet van je concert sv!

Goed gelopen dan Germie! Balen van je horloge, zó irritant wanneer dat niet werkt zoals het moet werken.
Ik heb dan wel het idee dat met al die nieuwe technologie een sporthorloge tegenwoordig met 3 jaar al "oud" is net als een computer of telefoon.

Het was zo lekker hier vandaag dat ik ook weer ben gaan lopen. In het licht gestart en in het donker geëindigd.
De maan was prachtig oranjerood, geen foto's van helaas. Ik was mijn telefoon vergeten en zoonlief weigerde om nog meer foto's voor mij te maken :')
Ze halen het niet bij die van Leonie, maar ik heb weer genoten vanavond.

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:05

Wat mooi van jullie allebei. De Kampina is ook wel echt mooi.
Lekker gelopen ook.
En Germie ook, balen van je horloge.
SV, hoe was de Offspring??

Ik heb vanmorgen een rondje van 10km gelopen in het Speulderbos. Ben er dit keer bij Garderen in gegaan en ik vind dat eigenlijk ook 1 van de mooiste stukken, zeker met die 'dansende bomen'.
De zon kwam ook nog heel even door, wat was dat schitterend zeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 15:53

Wauw prachtig daar!

The Offspring was tof! Ze speelden retestrak, alleen zaten er teveel kletspauzes in, wat het tempo eruit haalde helaas.
En Dexter haalde niet alle noten meer in het begin, maar dat vergeef ik hem, hij is ook niet meer de jongste. Later ging dat een stuk beter. En de sfeer in het publiek was ook heerlijk.

Ben ook geslaagd voor een auto :D.
Over anderhalve week ophalen. Ik had al een rode clio en nu weer. Toch mijn grote liefde blijkbaar.

Afbeelding

Morgen een rondje bos.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 16:56

Chique auto, daar kan je weer een tijdje mee vooruit!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 17:01

Zeker, heel blij mee!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 20:18

Heb je wat met rode auto's of met de Clio? Of is het toevallig dat je 2 keer zeg maar hetzelfde koopt?

Ik ben eigenlijk niet merkgebonden en het hoeft ook niet per se een diesel te zijn. Toch heb ik alleen maar VW, en Skoda gereden en nog nooit anders dan diesel. Is hier eigenlijk toeval geweest.

Ik vind het rood op de foto wel heel mooi. Heb zelf wel eens een donkerder rode auto gehad en dat was geen mooie kleur rood vond ik. Dit vind ik wel mooi.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 21:10

Ah wat tof Sv. Zowel het concert als een nieuwe auto. Ben jaloers haha. ik moet die van mij ook gaan verkopen en nieuwe kopen ik heb daar een hekel aan. :')
veel veilige km gewenst met je rode bolide.

BusyMissy ah ziet er ook prachtig uit hoor! Het was ook echt heel lekker en mooi weer. Dat nodigt wel uit om te lopen he <3 Mooi rondje ook weer.

Ziet er prachtig uit Goof! Heerlijk!

De spinningles vanmorgen ging niet door omdat er gewoon geen deelnemers waren. Ik denk dat die lekker van het mooie weer waren gaan genieten Ook is er morgen een spinning marathon dus vele zullen niet 2 dagen achter elkaar willen fietsen. Mijn benen waren hier erg blij mee en ik heb lekker een krachtsessie gedaan voor mijn armen en buikspieren. Klein beetje benen meegenomen maar niet te veel zodat ik morgen weer lekker kan gaan lopen want mijn benen voelde vandaag echt flink zwaar :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 21:55

Echt heel leuk vind ik het ook niet om te doen, ik kan niet onderhandelen en dat doe ik dus niet. Ik vind dat gewoon heel genant, dat hele onderhandelen. Dus die verkoper heeft lekker aan me verdiend. En ik was de hele dag kwijt aan in auto's zitten, eigenlijk zonde van de tijd vind ik dat.

Germie ik vond andere auto's in de prijsklasse waar ik in zocht met weinig kms gewoon niet mooi, en ik ben heel tevreden over mijn clio. En ik vind hem alleen in het rood mooi, geen idee hoe dat komt. Ik wilde dus perse een rode.
Ik heb ook naar een captur gekeken en van die vond ik alleen de combi oranje met zwart dak mooi :+. Had er een proefrit in gemaakt, maar ik zat er minder lekker in.

Leonie wilde jij niet meedoen met die spinningmarathon dan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 07:42

Ik haat ook auto's kopen SV. Vergeet ook nooit meer de aanschaf van mijn eerste auto:
Ik kom met een vriend een garage binnen en de verkoper vraagt aan die vriend: zoekt u een auto voor uzelf of voor uw vriendin. Ik heb direct het woord maar over genomen en daar absoluut geen auto gekocht. Voelde me zo genegeerd.
Bij een andere auto wilde een verkoper (ik was alleen) me aan een paarse auto praten die al duidelijk roest onder de lak had zitten. Nee, ik wil geen paars, en ik wil geen auto die zo slecht in de lak zit.
Ook meegemaakt dat ik de km stand te hoog vond en dat zei en die verkoper zei: maar mevrouw, u rijdt toch maar 10.000 km per jaar, dan kunt u nog jaren met die auto doen. Alsof een ander bepaalt hoe veel ik rij en dat aantal is toch echt 3 keer zo veel (allemaal hobby kilometers).
Dus ik herken het allemaal hoor sv. En dan dat onderhandelen, ook niet mijn ding.

Maar je hebt nu hopelijk weer wat goeds en dan ben je weer een poos van de ellende van auto's kopen af.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:31

Weer zo'n mooie dag vandaag!
Ik heb nog een klein rondje gelopen vandaag. Garmin suggereerde een herstelloop op 8.25/km, maar dat kan ik echt niet, dus ik streefde naar net boven de 7.00/km.
Het was vooral nog even volop genieten hier, want ik ga zo mijn caravan afsluiten voor de winter en dan ben ik er pas in april weer ;(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 13:59

Ik haal mijn auto's altijd bij dezelfde garage. Daar weten ze dat ik niks van auto's weet, maar ook dat ik jurist ben :') Maar het is serieus een sympathieke garage, mijn ouders kwamen er ook altijd al. Als er een keer een lamp vervangen moet worden, dan kan ik langsrijden en hoef ik alleen de lamp zelf te betalen bijvoorbeeld.

Mooi Goof!

Ik heb net de Maastunnelloop gedaan, 10 km. Mijn verkoudheid bleek er helaas wel echt in te hakken en in combinatie met de warmte vond ik het al helemaal niet fijn. Ik voelde me na 4 km al leeg en heb er maar een soort run-walk van gemaakt.
Dus hoewel dit niet zo'n lekkere loop was, was het wel leuk om de resultaten met vorig jaar te vergelijken. Toen liep ik namelijk ongeveer dezelfde tijd en ging het erg goed, heb toen ook een PR gelopen. Dus in een jaar ben ik toch best wel vooruit gegaan (een slechte loop nu gaat net zo snel als een goede toen). Ik heb ook op de meeste Strava segmenten vandaag een PR gelopen.

En weer een mooie medaille erbij!

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 14:28

Dat is een mooie medaille ja.

Jammer dat het seizoen weer over is Goof.

Ik heb 15km getraild met mijn vriend, maar het ging voor geen meter bij ons beiden. Steeds in de hoge hartslag.
We wilden eigenlijk 21km, maar dat zat er echt niet in.
Snel vergeten deze en hopelijk volgende keer beter.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:52

Balen dat het niet ging, SV. Maar snel vergeten inderdaad. Mooie nieuwe auto heb je.

Mooie medaille Tiggs. Jammer dat je nog zoveel last van de verkoudheid had.

Heerlijk lopen dit weekend, Goof! Wat een mooie foto’s!

Ben je nog lekker wezen lopen, Leonie? Gave foto’s van je loop van vrijdag!

Prachtige foto’s van de zonsondergang, Busymissy! Wat een schatje, die pup.

Toch maar weer 5 km gelopen, Germie. Balen dat je nog steeds gedoe met je Garmin hebt.

Welkom Melis93! Welke halve heb je afgelopen voorjaar gelopen?

Wat een heerlijke actiefoto van jou en Meeko, Lisitano! <3

Mooie actiefoto van de Startbaanloop, Samantha!

Hoe ging het vandaag, Muppetmayo?

Lekker bezig, Eefsel!

Vanochtend met een aantal mensen door het bos gelopen. Ben een beetje verkouden, moest de eerste kilometers wat op gang komen maar daarna lekker gelopen.
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:21

Ik zal zo bijlezen, even ego post hoor.

Vandaag was de halve van Gouda. Ik ben uiteraard veels te snel gestart, bij 8 km dacht ik, als ik zo door ga heb ik een PR op de 10, dan heb ik die alvast binnen. :') en zo geschiedde, PR op de 10 van 53:46. Maar ja toen was het nog best een end, en vanaf 12 km gingen mn enkels/voeten pijn doen, zakte er ook doorheen en bij elke stap een pijnscheut. Dus tempo terug, stukken gewandeld, en vanaf 18 km ging het wat beter. Maar ja toen zat een PR op de halve er niet meer in. Wel onder de 2u gefinisht. Heb nu echt mega pijn aan mn voet en mn bilspier is ook erg pijnlijk.
Muppet ook nog gezien, of nou ja zij zag mij haha.

Afbeelding

Afbeelding

Moet toch eens kijken voor andere snelle schoenen. Ik loop op m’n Hoka Cielo echt veel sneller, en minder snel moe. Maar deze zijn op lange afstanden of onstabiele ondergrond toch niet fijn. Na de halve van Utrecht had ik ook zoveel pijn, na Amsterdam en de 5 van vorige week niet.

Maar ik ben wel tevreden, heb in 3 weken een PR op de 5, 10 en de halve.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:49

Ah ja Sv ik vind er ook niks aan. Onderhandelen doet mijn man :Y) Maar idd het proberen van auto, verkopen van de oude ook en pff gewoon geen zin in.
Maar je hebt weer een mooie auto :D
Balen van je trail vandaag... Soms heb je van de dagen.

ik had vandaag een verjaardag dus kon niet meedoen aan de spinningmarathon. Ik was wel gevraagd om 1 uur te verzorgen maar dat kon dus niet.

Goof wat een toffe foto's! Echt leuke invalshoek zo met die blaadjes. Mag je in de winter niet bij de caravan komen? Of is dat gewoon praktisch?

Tiggs, wat mooi om te zien dat je dus uit een slechte run zoveel positieve dingen kan halen. En mooi om te zien dat je dus zoveel progressie hebt gemaakt! *\o/*

Puera ook al zulke toffe foto's <3

Ahhh Samantha te snel starten kan je echt zoveel tijd kosten. Wel tof dat ook jij een goede draai aan kon geven en dus een pr op de 10 eruit wist te slepen *\o/* . Zo heb je toch nog wat aan je run :Y)

Aangezien vrijdag mijn dag (en daarmee ook mijn plan van een lange run) volledig anders liep, ben ik vandaag lekker op pad gegaan voor een long run. Mijn originele plan was om er wat tempoblokjes in te gooien maar toen ik aan het lopen was, heb ik er geen seconde meer aan gedacht _O- . Ik was gewoon onwijs aan het genieten van de prachtige natuur en van het feit dat dit nu gewoon mogelijk is. Vorig jaar liep ik mijn 2de halve marathon ooit en tot januari dit jaar, bleef dat ook zo. En nu ga ik op een vrije zondag, in mijn eentje (want dat was ook wel een ding voor mij met lange afstanden) gewoon 22km lopen <3 . Zo geweldig en bijzonder hoe je, door 1 doel te stellen, zoveel kan ontwikkelen en veranderen. Precies 0 keer gekeken naar tempo of afstand. :+ Gewoon lopen en genieten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
op deze plek maakte ik vrijdag een foto van de ondergaande zon.
Afbeelding

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:04

Even zonder bij te lezen hoor...

Heerlijke vakantie gehad in Gambia. Had in de planning om morgen te lopen, maar we hebben maandag iets verkeerds gegeten en nog niet 100% hersteld, daarnaast donderdag een krab opgelopen van een aapje en nu dus aan de rabiesprikken en tenslotte nog 2 open blaren op mn wreef opgelopen, dus dat gaat m niet worden... Klinkt trouwens alsof de vakantie tegenviel, maar het waren echt maar kleine tegenslagen. We hebben zulke mooie dingen gezien en gedaan!