Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:59

Je zou even kunnen googelen naar het halve marathonschema van runnersworld.
Als je echt een schema wil dat voor jou geschikt is, met welk tempo je precies moet lopen, kun je beter een trainer vragen om een schema te maken.
Ik heb geen ervaring met die apps.
En als je veel in de bergen loopt, wordt het wel een ander verhaal, maar ik denk dat die halve niet veel hoogtemeters heeft?

iiSunshine

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 19:20

Ik heb wel ervaring met Runna, gebruikt om op te bouwen naar 5 kilometer. Ik had een gratis proef periode. het werkt wel, maar daar is ook alles mee gezegd. vond het niet spectaculair en soms qua opbouw en app een beetje onlogisch. ik gebruikte de audio, die werkte niet altijd even optimaal. zegt wel of je sneller/langzamer moet, maar gaf niet altijd na 1 kilometer aan wat je tijd was, terwijl ik dat wel fijn vind.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 09:31

Lekker baggeren SV :))

Goed dat je naar je lichaam luistert judenjul, even rustig aan :j

Ik kom regelmatig schapen in nood tegen Sunshine, die zet ik dan natuurlijk weer rechtop. Laatst vond ik een kitten en woensdag hebben we de dierenambulance moeten bellen voor een gewonde zwaan. Mijn collega’s zijn er inmiddels ook wel aan gewend dat ik af en toe een schaap rechtop moet zetten :+

Vakantie zit er weer bijna op! Heb sinds 1 januari iedere dag gelopen als experiment, vandaag nog een korte interval, morgen een langere duurloop en dan kom ik op een gemiddelde van 10km per dag. Leuk om een keer te doen, maar niet voor langere tijd wat mij betreft. Ik ga weer terug naar 4 keer per week. Ik wil nog wel in de aanloop van de langere lopen experimenteren met 2 keer per dag lopen.

Nu eerst op naar de bootcamp, het is gelukkig weer droog!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:44

Twee keer per dag doe ik heel af en toe. Je tweede loop moet dan echt wel op een rustig tempo.
Je bent wel een echte dierenredder zeg! Goed bezig. Lekker om elke dag te lopen, mooie kms op de teller al.

Ik ga vandaag wandelen en morgen een lange trail doen.
We hebben een route van iemand gekregen van een gebied waar we nooit lopen, dus ben benieuwd.

Ik heb deze vakantieweek ook veel gesport, heerlijk! Al 50km hardgelopen, 20km gewandeld en bijna 2 uur aan krachttraining gedaan.
Maandag weer werken, dus dan helaas weer een tandje minder. Het lijkt dan weer wel perfect weer om naar mijn werk te fietsen.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 16:41

Na een rustige nachtdienst vandaag met de buurvrouw 12km. Ging gelukkig een stuk beter! Nog een week tot Egmond. Maandag nog bootcamp en woensdag of donderdag een 5km tempoloop. Dan zijn we er klaar voor!
Grafiek van van de week
Afbeelding

Grafiek van vandaag

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 18:06

Dat gaat goedkomen judenjul!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:11

Vandaag het eerste evenement alweer gehad!

Afbeelding

Was meer ter motivatie om het nieuwe jaar lekker aan de gang te blijven, maar we liepen uiteindelijk best lekker! Wilden onder het uur, werd onder de 56 minuten :D .

Was natuurlijk ook perfect hardloop weer :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 22:51

Wat een prachtige tijd voor een eerste evenement, goed gedaan!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 06:19

Supervixen schreef:
Wat een prachtige tijd voor een eerste evenement, goed gedaan!

Dankje! Het staat een beetje gek geschreven zie ik, maar het was het eerste evenement van 2024. Niet zozeer mijn eerste :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 08:11

Haha zo leek het inderdaad. Maar alsnog heel goed.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 10:25

Lekker iirrssjjee!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:20

Ninus, wauw, mooie plannen heb je! Echt tof hoor, als je naar zulke afstanden toe kan werken. Ik hoop dat je er de tijd voor vind en vrij kan maken! En wat grappig dat je zo vaak dieren tegenkomt die je nodig hebben en fijn dat ze wat aan je hebben!

Supervixen, echt bizar hoeveel modder er ligt. Respect om daar 21 kilometer doorheen te ploeteren. Gelukkig wordt het de komende weken wat droger. :')

judenjul & Marije_jiplover, soms heeft ons lichaam wat meer herstel nodig, best fijn als je dan een extern apparaatje hebt die dat aangeeft of bevestigd. :D Ik bleef na mijn trailrun vorige week woensdag moe, ondanks amper spierpijn, en horloge gaf ook direct te intens aan, toen bleek ik corona te hebben. :+
Behalve dat hij nu al een paar dagen aangeeft dat ik volledig hersteld ben en er weer helemaal tegenaan kan, terwijl ik afgelopen donderdag nog moeite had met een wandeling van een halfuur. Dus die klopt niet helemaal.

MuSLi, succes en plezier met je piramide training of wat het ook wordt vandaag. :D

Oshaa, leuk dat je naar een halve marathon toe traint! Ik wil ook mijn eerste HM in mei gaan lopen. Helaas heb ik geen tips voor een programma voor je. Ik kijk wel eens naar een schema voor een logische opbouw, maar ik ren nu eigenlijk meer op gevoel. Heb vaker een schema gebruikt om naar 5 km op te bouwen, maar ik ben zo slecht in me aan dat soort planningen houden, heel stom, maar er lijkt dan opeens meer druk op te komen en dan lukt niets meer. Ik probeer nu elk weekend een langere afstand te lopen (10+) en doordeweeks 1-2 x een snelle kortere (5-8), die zich wel uitbouwt naarmate mijn afstanden in het weekend langer worden. In tempo en hartslagzones ben ik veel aan het wisselen en nog aan het aftasten wat voor mij werkt. Ik hoop dat je iets vind wat bij jou past!

Helaas had ik corona. Ik ben niet heel ziek geworden gelukkig, maar wel duidelijk zuurstoftekort en heel moe, jemig, wat is het leven dan vermoeiend. Dus vooral heel erg rustig aan gedaan en af en toe een wandeling gemaakt. Sinds vrijdag voel ik me weer beter en ging ik naar Schiermonnikoog, heb mijn fiets in de trein meegenomen en vanaf Groningen naar Lauwersoog gefietst (43 km). Gister gewandeld, ik wilde via de duinen naar de Balg lopen, maar dat duingebied was volledig ondergelopen. En sinds ik geen laarzen tot mijn knieën aan had en je bij elke stap uitgleed op de kleigrond, ben ik maar ergens anders op het strand gaan wandelen en door hoger duingebied.
Voor zo meteen heb ik een trailronde van 15 kilometer uitgetekend, heel veel zin in! Voornamelijk hoger duingebied, maar zo groot is het eiland niet, dus ik zal, vrees ik, ook door natter gebied gaan. Ter illustratie foto's van gister hoe de paden erbij lagen. :')
Ben heel blij dat ik last minute nog een lange legging mee heb genomen, had eigenlijk shorts en kousen mee, maar het is 0 graden en windkracht 5 uit het noordoosten, dus mijn knieën gaan me dankbaar zijn.

Afbeelding
Afbeelding

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 16:25

iirrssjjee mooie tijd!

Suliko fijn dat je je weer beter voelt. Lauwersoog is prachtig!

Ik had vanmorgen mijn eerste evenement van 2024, de Douwe Kleefstra Loop. Is een onderdeel van De Gouden Leeuw, die bestaat uit totaal 3 lopen. Super evenement, goede organisatie, op elke hoek stond een vrijwilliger aanwijzingen te geven en je aan te moedigen. Veel beter dan mijn vorige evenement, heel erg fijn. En een PR gelopen, 5km in 30:37, mijn officiële tijd weet ik nog niet, de route was ook iets langer dan 5 kilometer. Erg blij met het resultaat, vandaag lekker uitrusten en daarna verder trainen voor de volgende 5 km volgende maand.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:03

Netjes hoor, gefeliciteerd met je PR @iiSunshine. Loop je die andere twee loopjes uit de Gouden Leeuw dan ook? Of hou je het bij deze?

@Suliko klinkt als een heel actief weekend. Fijn dat je niet heel ziek bent geworden van de Corona. Ik had het 3/4 weken terug ook. Lang last gehad van hoesten en vast slijm. Wordt nu gelukkig eindelijk beter hier...

Thanks voor je succeswens ook :) Ondanks dat mijn hoofd er helemaal niet naar stond, ben ik toch de piramide gaan lopen. Misschien juist wel even goed.

10km. Elke km een bepaald doeltempo. Doel was 6:15/6:00/5:45/5:30/5:15 en dan terug 5:15/5:30/5:45/6:00/6:15.

En uiteindelijk kwam ik daar heel aardig in de buurt, al zeg ik het zelf.

Afbeelding
*\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:26

Dat is een hele mooie piramide Musli! Netjes gelopen.

Wij hebben bijna 31km getraild bij Mill (onder Nijmegen).
Verrassend afwisselend, met onderweg veel herinneringen aan de tweede wereldoorlog.
Genoten en daarna wat lekkers naar binnen gewerkt bij een eettentje.

Fotospam

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 17:28

Die laatste foto hebben jullie natuurlijk dik verdiend he! <3 ziet er mooi uit daar! En flinke afstand weer.. wel fijn hoor zo, samen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:11

Netjes Sunshine!

Ook een hele nette tijd Irisje, goed gedaan!

Fijn dat het beter ging judenjul!

En inderdaad een hele nette piramide MuSLi!

Hoe was je loop op Schier Suliko? Een paar weken geleden was het al nat, maar niet minder mooi!

Heerlijk SV, zowel het eten als de trail!

Hier ook een aangename verrassing in een voor ons nieuw gebied, ruim 26km met heule natte voeten, maar iedere km genoten!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:28

Dat ziet er ook prachtig uit!

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:29

Wat een knappe piramide MuSLi!
En supervixen lekker hapje dik verdiend na die bagger!
Lekker Ninus, geen koude voeten of blaren?
iiSunshine top, op naar de volgende loop!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:47

iiSunshine, gefeliciteerd met je PR!

MuSLi, inmiddels zie ik corona gewoon als een van de vele griepjes, maar nasty is het wel echt! Ik herstel van andere griepjes ook wel sneller dan van corrie heb ik het idee, zelfs als ik er amper ziek van ben. Heeft bij jou al helemaal lang geduurd, wel fijn dat je je eindelijk beter begint te voelen! Tijdens het lopen vandaag merkte ik dat er ook nog wel wat slijm zat. :')
En dat is een hele nette piramide! Leuk idee ook, die ga ik even onthouden.

Supervixen, mooi gebied en welverdiende maaltijd erna!

Ninus, zo te zien maakt het niet uit waar je loopt, overal is het ondergelopen. Prachtige omgeving! Waar was je?

Hier begon de pret al na 1 kilometer _O-
Afbeelding

Dit spontane meer kon ik gelukkig omzeilen. Ik had natte voeten allang geaccepteerd, maar door zo'n meer heen waden zag ik toch niet zo zitten. Nog driemaal de route moeten wijzigen vanwege zulke situaties.
Uiteindelijk werd mijn geplande PR van 15 kilometer een heuse 16,55 kilometer. *\o/* En het ging echt heel lekker ondanks de uitdagingen onderweg. Ik heb een paar keer tussendoor gewandeld, voornamelijk om mijn route aan te passen of omdat ik half door de bosjes moest. Hierdoor heb ik mijn hartslag voor mijn doen heel laag gehouden en voelde het niet heel zwaar.
Behalve het laatste stuk, toen kwam ik in een ondergelopen berkenbos terecht en uiteindelijk besloot ik een stuk er doorheen te waden om bij een fietspad in de buurt komen. Dat was helaas een langer stuk kniediep waden dan ik dacht, maar ja, als je eenmaal bezig bent ga je ook niet meer terug. Toen waren mijn voeten wel ijsklontjes geworden, uiteindelijk nog een stuk water over kunnen slaan door dwars door doornenstruiken heen te gaan, was ook niet heel leuk. _O- Toen hoefde ik gelukkig nog maar 2,5 kilometer, maar mijn voeten zijn niet meer warm geworden in dat stuk. De omgeving was werkelijk prachtig en de zon scheen, dus tijd voor een fotospam!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En blijkbaar heb ik een duivelse maaltijd aan calorieën verdiend :Y)
Afbeelding

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:38

Wat een heerlijke foto's komen er langs, zonder regen en met een blauwe lucht en zelfs een zonnetje. *\o/*

Lekker bezig Suliko, de uitdagingen hebben je dus gewoon 1,55 km extra gegeven! Ben benieuwd wat voor duivelse maaltijd je gegeten hebt :')

Jullie maken ook weer mooie kilometers Ninus, prachtige foto's. Hoeveel paar schoenen heb jij, of drogen ze zo snel bij jullie?

Mooie afsluiter van de vakantie SV, prachtige foto's ook weer en een heerlijk bord met eten zeg! Had jij nou een lange broek aan :oo

Je brengt me op ideeen Musli met zo'n piramide training, goed gedaan hoor.

Gefeliciteerd met je PR iiSunshine, goede organisatie is het halve werk bij zo'n evenement.

Goed begin van het jaar iirssjjee *\o/*

Gaat je buurvrouw ook mee naar Egmond Judenjul? Jullie zijn goed bezig geweest.

Afgelopen week 3x krachttraining gedaan en lopen schoot er een beetje bij in deze laatste vakantieweek. Volgende week hopelijk weer een beetje in het ritme. Vrijdag had ik willen lopen totdat mijn vader een droom van ruim 25 jaar geleden liet uitkomen, meer voor de kinderen dan voor mij, maar toch, we gingen naar de Kinderen voor Kinderen Show. *\o/* Vandaag had ik weinig zin en motivatie, maar Iris gaf mij nog wat motivatie mee en een andere vriendin wilde wel een rustig rondje van 6 a 7 km meelopen (zij is aan het opbouwen omdat ze een blessure had). Uiteindelijk met moeite de 20 km gehaald, liep de laatste 3 km volop tegen die fijne oostenwind in. Nog wel een versnelling in kunnen zetten omdat ik er gewoon klaar mee was. Mijn hartslag deed onderweg een beetje vreemd, schoot ineens door naar 170, en na enkele seconden wandelen weer terug naar de 140. Weet niet of dat een foutje van mijn horloge was of dat mijn hart echt even een op tilt sloeg... Maar voel me verder prima.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:56

Wat een schitterend landschap Suliko en goed gelopen. Hopelijk zakt het water overal wat de komende tijd.

Haha suusje, onder een graad of twee doe ik een lange broek aan, omdat ik anders mijn bovenbenen, dat stukje net boven de knieën, niet meer warm krijg.
20km met weinig motivatie vind ik echt knap hoor! En niks mis met het tempo ook. Netjes!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:17

Suusje, dat landschap is een beetje waar ik ook in loop. Maar ik zie het dan niet omdat ik in het donker loop vaak (99% van de tijd in de winter).

Gisteren een test gedaan met winkelen op mijn hardloopschoenen met de wandelzolen er in. Dat loopt in ieder geval beter dan met de zolen van Hoka. Ik heb alleen dinsdag gelopen, want het ging verder echt niet met die achillespees en hielspoor. De rust van Bali was best wel funest en kennelijk dus ook ineens de Hoka schoenen.

Vanavond voelde het weer ok om te gaan. Niet geheel pijnvrij, maar dat ben ik nooit. Garmin vond dat ik 94 minuten moest lopen. Dat is qua tijdsduur dan een nieuw record voor mij. Maar het tempo mag dan weer laag zijn, 9.30 min/km.
Ik had zoiets van het is eigenlijk wel weer tijd voor een 10km, en als het niet lukt, dan ga ik die tijd wel wandelend vol maken. Dus uitgerekend dat ik in mijn tempo zo'n 11km zou moeten kunnen lopen in die tijd, dus dat wordt dan 6km van huis komen en dan weer terug. En zo dus begonnen. Gaat het niet, dan gewoon wandelend terug.
Dik aangekleed, want deze kouwkleum heeft dat nodig, dus een winterwandelbroek aan, hardloopshirt en dan daar over een dunne 'winterjas' van de Action, muts op en handschoenen aan. De heenreis wind mee, dus de handschoenen konden na 2.5km uit, de muts kon na 3.5km af, de rits van de jas kon na 4km open. Na 6km was ik totaal niet moe. Dus omkeren. Oei, wat was de wind koud, rits weer dicht en na 1km de muts weer op. De pezen begonnen na 6.5km aan te geven dat ik beslist niet mocht versnellen. Ik had de eerste km in 7.50 minuut gelopen, daarna zat ik rond de 8.30 steeds.
Ik heb 1 km in 9 minuten gelopen en daarna zat ik weer op de 8.35. Uiteindelijk kwam de 11km net wat eerder dan de 94 minuten (scheelde een paar seconden), en ik mocht van mezelf na 11km stoppen. Het liep allemaal erg gevoelig, ik moest absoluut niet versnellen en zo kon ik het doen. Dus een nieuw record qua afstand. Ik ben gewoon lekker naar huis gewandeld en had in totaal 12km op de teller, maar dus 11km hardlopend.
Direct op de trap de pezen rekken, dat was gelukkig vrijwel pijnvrij. Nu zit ik op de bank met wat drinken en de laser weer bij de sok in gestoken op de achillespezen. Ik hoop dat de hielspoor niet erger wordt morgen en de pezen natuurlijk ook niet. Maar met de wandelzolen in de hardloopschoenen gaat het een heel stuk beter.
Ondanks dat het dus koud was wel blij dat ik gegaan ben. En ik was niet echt te warm aangekleed. Met een hartslag van max 146 zat ik dus ook goed. (alleen Garmin vond mijn prestatieconditie aan het einde -10). Ik heb wat gedaan, zo voelt het ook, maar echt heel moe ben ik niet. Dus dat is eigenlijk een teken dat het wat makkelijker begint te gaan.

Wel voelden mijn spieren raar toen ik na 11km weer ging wandelen. Dan kom je in een ander ritme. Hebben jullie dat ook wel eens?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:51

Nee eigenlijk niet.
Min tien prestatieconditie heb ik ook nog nooit gehad. Min vijf ooit een keer geloof ik, maar meestal zit ik tussen -3 en +6.

Mooi van je langste afstand, maar het klinkt wel een beetje alsof je te snel opbouwt na een periode zonder hardlopen. Doe voorzichtig.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:57

Suusje26, geen bijzondere maaltijd, de winkels zijn dicht op zondag hier en sinds ik morgen weer naar huis ga had ik gewoon wat simpele boodschappen gehaald gisteren. :') Heb een tortilla gebakken met een salade. En verder vooral wat extra chips en chocola op. :D
En wat knap dat je met weinig zin en motivatie toch nog 20 kilometer hebt gelopen! Ook nog in een mooi tempo.

Supervixen, ik hoop ook dat het water wat zakt en het niet spiegelglad gaat worden komende week, dat is ook niet fijn rennen. :=

Germie, fijn dat het goed ging met de zolen en gefeliciteerd met je nieuwe afstandsrecord! Al sluit ik me wel bij supervixen in, van wat ik lees heb je aardig pittige blessures en hardlopen geeft eerder te veel belasting dan een sneller herstel bij zulke blessures. Niets doen is ook niet altijd goed, maar er zijn ook ander soort trainingen die wel bijdragen aan herstel. Het zou zonde zijn als je niet duurzaam kan opbouwen en straks nog verder weg bent van hardlopen. Ik bewonder je doorzettingsvermogen en omgaan met pijn, maar als iemand die ook erg hard kan gaan wil ik toch even dit ongevraagde advies geven.
En ja, ik heb wel eens na een flinke ren dat als ik ga wandelen ik over mijn eigen voeten struikel. :') Vooral op asfalt. Alsof mijn coördinatie om mijn voeten op te tillen spontaan uitvalt als ik stop met rennen. Heb ik wel alleen bij temporondjes of na sprinten.