Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:05

Soepblik schreef:
purny schreef:
Als ik in mijn omgeving hoor dat ze geen vaccin willen, dan ga ik er niet meer op in. Je kunt ze toch niet overtuigen en het gaat een welles nietes spelletje worden.

Ik zit even met iets anders. 18 mei de eerste gehad, wil dolgraag naar Amsterdam om te shoppen maar durf niet... Ben bang dat de eerste niet genoeg bescherming bied.

Ik woon midden op de wallen, moet dagelijks door de drukste plekken en doe het hier nog met enkel een mondkapje (en afstand en gewoon aan de maatregelen houden uiteraard). Hier nog geen corona opgelopen. :)

Dat is wel een geruststelling. Het is denk ik ook een deel angst wat er zit. Zei het gister nog tegen mijn ouders. We moeten er weer aan gaan wennen dat het drukker word overal.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:08

sureido schreef:
IMANDRA, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik vind dat er nu geen situatie heerst waarbij druk op vaccineren nodig is, want de vaccinatiegraad is meer dan genoeg.

Je zegt dat er niks mis mee is om te vragen waarom iemand niet wil vaccineren, ik vind niet dat iemand dat moet uitleggen waarom iemand niet wil vaccineren, dat kan ook gewoon persoonlijk zijn.

Als iemand twijfelt, is het goed om iemand gewoon goed voor te lichten over de vaccinatie en de twijfels misschien daar mee weg te nemen, maar dan nog kan je het niet bepalen voor diegene. Dus uitleggen prima; iemand een schuld gevoel aanpraten niet. (Ik zeg niet dat jij dat doet trouwens haha)

Maar er is een verschil qua druk he. Zoals Sharani zegt is morele chantage echt not done, maar 'gewoon' vragen 'hey je kiest ervoor om niet te vaccineren, welke reden heeft dat'? kan als druk worden ervaren, maar die druk vind ik dan wel 'mogen'. Dat is iets anders dan 'nee je moet je echt vaccineren en je bedenken want x y en z'. Dus niet een schuldgevoel aanpraten, niet bepalen voor een ander. De mate van druk maakt imo dus flink uit, en de manier waarop die 'druk' wordt gecommuniceerd. Als je dat vraagt en de persoon zegt 'dat wil ik niet uitleggen' dan is de kous ook af en dien je imo niet verder te pushen. Dus ik denk dat we het wel in grote lijnen eens zijn als ik het zo lees :j

@Agossie: Maar men mag best vragen waarom jij niet wil vaccineren toch? Dat jij het 'gewoon niet wil' zal een reden hebben. Die hoef je natuurlijk niet te delen, maar puur alleen de vraag 'oh hoezo dan' is het probleem niet toch? Het probleem is (wat ik uit je bericht opmaak althans) dat mensen na jouw antwoord door willen pushen omdat ze per se een antwoord willen?
(dat gezegd hebbende ben ik wel nieuwsgierig over je redenen, maar als je die niet wil delen dan respecteer ik die keuze natuurlijk)

Edit: oh ik zie dat je het hebt uitgelegd, dankjewel! Imo is dat een hele gegronde reden om skeptisch te zijn over het vaccin. Het enige wat je imo kan doen is met je arts of iemand van de GGD die je vertrouwt in gesprek gaan over de voors- en tegens van het vaccin en wat het voor gevolgen voor jou persoonlijk kan hebben, medisch gezien, maar hoe dan ook is het 100% jouw keuze. Ik ben in ieder geval blij dat je het niet op het viruswaanzin-sentiment baseert :j (niet dat je mij blij moet maken of zo, maar je snapt me hopelijk wel haha :)) )
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 31-05-21 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:10

Ik vraag het in mijn omgeving eigenlijk niet. Vind het ook niet nodig om te weten van een ander. Normaal vraag ik ook niet aan iedereen of ze wel tegen mazelen ingeent zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:11

Voor degenen die zich wel laten vaccineren: vanaf half 12 mogelijk voor 1979 en 1980!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:12

Maar Imandra jij hoeft toch ook niet uit te leggen waarom jij wel gevaccineerd wil worden?
Waarom moet iemand die dat niet wil dat wel. Het doet er gewoon niet toe. Iemand maakt die keuze zelf.
De vaccinatie graad lijkt voor nu goed te zijn.
Ik snap wel dat mensen druk ervaren en ik vind dat dus ook niet goed.

Hier wordt er wel over gesproken, zeker op het werk maar dat is eerder omdat de scholen weer open gaan. (Voor ons morgen) en mensen gewoon heel graag gevaccineerd willen worden.
Hier geen mensen die niet willen. Wel mensen met een voorkeur bijv. Geen az wel juist Janssen ivm 1 prik. Geen moderna wel Pfizer.
En veel mensen die net als ik gewoon heel blij zijn gevaccineerd te zijn. Ik sta er met juist 1 prik veel rustiger in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:18

Op het werk spreekt men er wel over inderdaad, maar ik vraag niet gewoon aan iemand: ben jij eigenlijk al ingeent.
Ik denk dat in mijn straat best wel wat mensen zijn die niet gaan, kan me eigenlijk ook persoonlijk niet zoveel schelen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:19

1979 en 1980 erbij

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:20

Als het zo doorgaat kan ik deze week ook nog een afspraak maken! *even duimen *

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:22

Ik denk dat veel problemen met ' weigeraars' te voorkomen waren geweest als er een keuzevrijheid was. In het dagelijks leven is er met andere medicijnen ook keuzevrijheid. Als ik medicijnen voorschrijf ga ik ook overleggen met de patiënt over bijwerkingen en de keuze voor welk middel. (En dan gaat het niet over merk en stofnaam, maar echt over medicijnen die uiteindelijk hetzelfde effect hebben maar een andere werking en bijwerkingenprofiel hebben).

Ik heb zelf Janssen genomen maar achteraf heeft me dat veel stress opgeleverd en had ik liever een ander vaccin gehad. Zeker nu ik zie hoe bijna alle jaartallen toch met pfizer geprikt worden. Ik ben van 83 dus ben heel benieuwd.

Al zie ik vandaag dat Rutte toch zomaar janssen heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door madeliefw op 31-05-21 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:22

MyWishMax schreef:

Ik hoop je meeduimen!
M’n vriend denkt dat de vaccins op zijn als ze in de jaren 90 aankomen. Weer pech haha

Zomaar Janssen? Dat is op leeftijd toch hij zal uit 67 of 68 komen.

Die keuzevrijheid is bij verzekeraars ook een wassen neus. Ik heb echt niks te zeggen over bijv. Pijnstillers. Ik krijg echt geen ibruprufen bruis want die zijn veel duurder dan de tabletten. Ook niet met een voorkeur voor de bruis. En ja ik zit in het duurste pakket met zoveel mogelijk vrijheid als ik krijgen kan :+
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 31-05-21 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:24

lenaa_tje schreef:
MyWishMax schreef:

Ik hoop je meeduimen!
M’n vriend denkt dat de vaccins op zijn als ze in de jaren 90 aankomen. Weer pech haha

Ben ik ook bang voor :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:27

Nou, ik ben van 89, dus ik hoop niet dat ze op zijn :') en dat het Pfizer is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:34

Pandora2 schreef:
Nee, ik ben geen 5G aanhanger of adept van chip implantaten. Allemaal veels te modern voor mij :')

De mensen die zich laten vaccineren, doen dat voor zichzelf en hun eigen gemoedsrust.
Ik laat mij op dit moment met de voorhanden zijnde vaccins niet vaccineren voor mezelf en mijn eigen gemoedsrust. Simpel als kraantjeswater :D

Dat is jouw aanname. Ik doe het juist voor het grote geheel in de hoop dat we zo met elkaar dit virus kunnen terugdringen. Als het enkel voor mezelf was had ik niet laten enten. Ik neem ook de griepprik niet ondanks herhaaldelijke aandringen van mijn arts. Ik heb ontzettend veel weerstand voor preventieve medicatie.

Verder heb ik eigenlijk helemaal geen mening over een ander. Ieder zal zo z’n eigen redenen wel hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:34

madeliefw schreef:
Ik denk dat veel problemen met ' weigeraars' te voorkomen waren geweest als er een keuzevrijheid was. In het dagelijks leven is er met andere medicijnen ook keuzevrijheid. Als ik medicijnen voorschrijf ga ik ook overleggen met de patiënt over bijwerkingen en de keuze voor welk middel. (En dan gaat het niet over merk en stofnaam, maar echt over medicijnen die uiteindelijk hetzelfde effect hebben maar een andere werking en bijwerkingenprofiel hebben).

Ik heb zelf Janssen genomen maar achteraf heeft me dat veel stress opgeleverd en had ik liever een ander vaccin gehad. Zeker nu ik zie hoe bijna alle jaartallen toch met pfizer geprikt worden. Ik ben van 83 dus ben heel benieuwd.

Al zie ik vandaag dat Rutte toch zomaar janssen heeft gehad.

Maar helaas is die keuze er op dit moment gewoon niet en is het prikken wat de pot schaft.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:41

lenaa_tje schreef:
Dorus schreef:
Ik snap wel dat je hier niet zegt dat je niet laat enten. Als ik zie hoe er gereageerd werd toen ik aangaf voor mijn man te wachten op de brief, omdat de geboden opties qua tijdstip en locatie niet verenigbaar waren met zijn werk...

Ook niet door iedereen :)

Dat klopt :) Maar het schetst wel hoe sommige mensen zich er bovenop storten als je anders tegen de zaken aankijkt dan hun. Bij mij ging het er "maar" om dat ik het maken van de afspraak een beetje uitstelde, omdat het online systeem gewoon voor geen meter werkt. Bij iemand die tegen vaccinatie is verwacht ik wel een iets heftigere aanval.

De afspraak is overigens gemaakt. Drie keer scheepsrecht. Ik kreeg nu een locatie op een half uur van huis èn in de avonduren. En ook nog eens 5 dagen eerder dan de eerder geboden opties. Alleen de tweede afspraak was in de ochtend, maar mijn man heeft daarop het afspraak wijzigen nummer gebeld en die kon ook zonder problemen naar de avond verschoven worden. Dus over een kleine twee weken zit zijn eerste prik erin en ruim voor onze vakantie is hij volledige geënt en als we gaan zelfs volledig beschermd.
Nu is het wachten op de volgende jaargang zodat ik ook mijn afspraak kan gaan maken.

Iedereen uit 1979 en 1980 is nu trouwens een afspraak aan het maken. Om 11:32 kon ik online nog geen afspraak maken, en vijf minuten later moet ik een half uur wachten omdat het te druk is _O-

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:41

Scum schreef:
1979 en 1980 erbij

Wat gaat dat snel in NL.
Hier in mijn stad (Belgie) heeft 1971 vandaag de uitnodiging voor Pfizer in de bus gekregen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:42

petra8 schreef:
Scum schreef:
1979 en 1980 erbij

Wat gaat dat snel in NL.
Hier in mijn stad (Belgie) heeft 1971 vandaag de uitnodiging voor Pfizer in de bus gekregen.

De nieuwe jaargangen worden online aangekondigd dat de brief onderweg is. Op dat moment kunnen ze alvast online een afspraak maken, maar bellen kan pas zodra de brief (na circa vijf dagen) op de mat valt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:43

voorlopig wil het nog niet, bij 1979. Twee keer geprobeerd. Zal in de loop van de dag wel goed komen.

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:44

Ik lees hier ook mee.
Ik probeerde net ook een afspraak te maken voor vaccinatie maar volgens mij wil iedereen dat want ik kom er niet in (overigens wel een goed teken vind ik).
Straks nog maar eens proberen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:45

Ha, zo te zien ben ik morgen aan de beurt. En ik mag morgen testen, hopelijk negatief, dan kan ik weer uit quarantaine. Laat morgen maar een mooie dag zijn. *\%/*

Mijn vriend twijfelt enorm over de vaccinatie, al neigt ie eigenlijk meer naar nee. Eerst wilde hij zeker niet. Ik ga hem niet pushen, zou wat zijn zeg. Het moet 100% zijn eigen keuze zijn en de reden waarom iemand wel of niet wil vaccineren zal me een worst zijn.

Maar ik maak me er dan ook niet druk over of ik straks naast een gevaccineerd of ongevaccineerd persoon sta. Beide prima, ik voel me daar niet onveiliger door. Ik voel me sowieso niet onveilig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:45

Jessix schreef:
Dat is jouw aanname. Ik doe het juist voor het grote geheel in de hoop dat we zo met elkaar dit virus kunnen terugdringen. Als het enkel voor mezelf was had ik niet laten enten. Ik neem ook de griepprik niet ondanks herhaaldelijke aandringen van mijn arts. Ik heb ontzettend veel weerstand voor preventieve medicatie.

Verder heb ik eigenlijk helemaal geen mening over een ander. Ieder zal zo z’n eigen redenen wel hebben.

Ik denk dat het grote geheel in dit geval een twijfelachtig iets is. Ze weten immers niet precies hoe besmettelijk je nog bent als je gevaccineerd bent en ook niet hoe lang de vaccins eigenlijk werken.
Dat zal de tijd moeten uitwijzen.

Basis in heel deze vaccinatiecampagne is zorgen dat mensen niet meer zo ziek worden dat ze in het ziekenhuis terecht komen en zo de zorg overbelast geraakt.
Dus komt het er op het einde toch op neer dat, op dit ogenblik, iedereen in eerste instantie laat vaccineren voor zichzelf.

En aangezien ik, statistisch gezien ( -:) :D ), meer kans heb op bijwerkingen van het vaccin dan het oplopen van covid, is mijn vaccin voor nu naar iemand anders gegaan.
Toch ook een nobele daad, nietwaar :D

Ik heb dus ook geen mening over wat iemand wel of niet doet in dit geval. Gevaccineerd of niet, je blijft gewoon dezelfde persoon.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:47

petra8 schreef:
Scum schreef:
1979 en 1980 erbij

Wat gaat dat snel in NL.

Nu pas ? Hier werd ik gemengd tussen de risicogroepen volgens mij want ik kreeg begin mei ofzo al de mail. Anders is het niet mogelijk dat er zoveel verschil zit per gemeente.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:49

*\o/* *\o/* *\o/*
Femke_Tweety schreef:
voorlopig wil het nog niet, bij 1979. Twee keer geprobeerd. Zal in de loop van de dag wel goed komen.

Fijn dat je aan de beurt bent, blij voor je!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:52

We gaan nu echt snel...

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:58

En mijn afspraak ook gepland *\o/*
Toen ik er net niet in kwam was mijn man bang dat hij mooi op tijd geënt zou zijn en ik niet, maar ik ben gewoon eerder aan de beurt dan hij _O-

Weet iemand trouwens hoe het zit als je recent corona hebt gehad? Mijn zusje zal morgen aan de beurt zijn, maar die is twee weken terug asympthomatisch positief getest.