sureido schreef:IMANDRA, ik ben het niet helemaal met je eens. Ik vind dat er nu geen situatie heerst waarbij druk op vaccineren nodig is, want de vaccinatiegraad is meer dan genoeg.
Je zegt dat er niks mis mee is om te vragen waarom iemand niet wil vaccineren, ik vind niet dat iemand dat moet uitleggen waarom iemand niet wil vaccineren, dat kan ook gewoon persoonlijk zijn.
Als iemand twijfelt, is het goed om iemand gewoon goed voor te lichten over de vaccinatie en de twijfels misschien daar mee weg te nemen, maar dan nog kan je het niet bepalen voor diegene. Dus uitleggen prima; iemand een schuld gevoel aanpraten niet. (Ik zeg niet dat jij dat doet trouwens haha)
Maar er is een verschil qua druk he. Zoals Sharani zegt is morele chantage echt not done, maar 'gewoon' vragen 'hey je kiest ervoor om niet te vaccineren, welke reden heeft dat'? kan als druk worden ervaren, maar die druk vind ik dan wel 'mogen'. Dat is iets anders dan 'nee je moet je echt vaccineren en je bedenken want x y en z'. Dus niet een schuldgevoel aanpraten, niet bepalen voor een ander. De mate van druk maakt imo dus flink uit, en de manier waarop die 'druk' wordt gecommuniceerd. Als je dat vraagt en de persoon zegt 'dat wil ik niet uitleggen' dan is de kous ook af en dien je imo niet verder te pushen. Dus ik denk dat we het wel in grote lijnen eens zijn als ik het zo lees 
@Agossie: Maar men mag best vragen waarom jij niet wil vaccineren toch? Dat jij het 'gewoon niet wil' zal een reden hebben. Die hoef je natuurlijk niet te delen, maar puur alleen de vraag 'oh hoezo dan' is het probleem niet toch? Het probleem is (wat ik uit je bericht opmaak althans) dat mensen na jouw antwoord door willen pushen omdat ze per se een antwoord willen?
(dat gezegd hebbende ben ik wel nieuwsgierig over je redenen, maar als je die niet wil delen dan respecteer ik die keuze natuurlijk)
Edit: oh ik zie dat je het hebt uitgelegd, dankjewel! Imo is dat een hele gegronde reden om skeptisch te zijn over het vaccin. Het enige wat je imo kan doen is met je arts of iemand van de GGD die je vertrouwt in gesprek gaan over de voors- en tegens van het vaccin en wat het voor gevolgen voor jou persoonlijk kan hebben, medisch gezien, maar hoe dan ook is het 100% jouw keuze. Ik ben in ieder geval blij dat je het niet op het viruswaanzin-sentiment baseert
(niet dat je mij blij moet maken of zo, maar je snapt me hopelijk wel haha
)
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 31-05-21 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt