Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:13

Hee allemaal!
Ik wil beginnen met hardlopen, maar het is niet zo warm nu en ik twijfel wat ik aan moet trekken. Ik heb niks, ik ga beginnen met lopen op mn gymschoenen die ik wel al lang heb maar heerlijk lopen, als ik het echt leuk blijk te vinden wil ik wel betere aanschaffen.
Ik dacht een goed schema te hebben gevonden op internet, maar veel mense doen hier start to run? Wat is dat precies, kan je dat downloaden oid? :)
Verder moet ik gewoon beginnen haha !
Ik ben van plan 3x per week te gaan met 1/2 dagen tussen elke loop.

Nog tips oid? :)

lovelys

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:21

Dag Noox,

een broek die lekker zit en niet te dik is en een tshirt is op dit moment voldoende. Voor de eerste tijd misschien een tshirt met lange mouwen.

Verder zijn hardloopschoenen na een paar weken wel echt van belang. Ik snap dat het duur is, maar een blessure is duurder :o :D

Start to run van evy is op internet wel ergens te vinden. Wat je ook kan doen is ergens aansluiten bij een club. Dat is ook erg gezellig en zij hebben meer kennis en leren je direct goed lopen!

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:25

Thanks allemaal! Ben echt heel benieuwd! Nog nooit aan een hardloopevent meegedaan dus nu al erg spannend. :))

Noox leuk dat je gaat beginnen met hardlopen. Ik loop idd nu ook met start to run (blij als het er op zit, houdt niet zo van dat gel*l tijdens mijn muziek), maar de schema's zijn fijn! Ik heb de bestanden wel op mijn laptop staan, kan kijken of ik ze door kan sturen? Wordt wel pas morgen.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:28

@lovelys
Dat weet ik, als ik over een week of twee drie nog steeds leuk vind wil ik daar zeker in investeren, maar zou zonde zijn als ik het 1 keer doe en daarna nooit meer.
Aansluiten bij een club doe ik liever niet denk ik, het heeft wel voordelen en zeker dat ik dan juist leer te rennen is wel goed maar met een groep lijkt me niks. Ik ga waarschjjnlijk met mn zusje of broer. (Of hond :+ )
Bedankt voor je kledingadvies!

Dat zou fijn zijn Boemklatsch!! :)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:44

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:05

Jaa doe ik zeker hoor :)

Zijn er bepaalde trucjes om te checken dat je goed loopt?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:07

Zover ben ik zelf nog niet. Ik denk dat mensen met meer verstand (Greetje?) daar meer over kunnen vertellen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:02

Ik denk dat er niet zomaar aanwijzingen te geven zijn om te controleren of je goed loopt. Ten eerste is zijn er al vele verschillende inzichten over wat goed zou zijn. Daarnaast is niet ieder lichaam perfect en kan een aparte loopstijl wel een natuurlijk aanpassing aan de imperfectie zijn.
Ivm goede houding is het zorg te zorgen voor sterke rug en buikspieren dmv core stabilitie oefeningen. Een sterk lijf zorgt vaak automatisch voor een goede houding. sterke bovenbeen en bekken spieren zorgen weer voor een goede bekkenhouding. Of te wel zorgen dat de omstandigheden goed zijn.
Daarnaast leer je bv bij een atletiek vereniging dmv loopscholing je houding te optimaliseren. Maar dat is een kwestie van je loopleven lang blij blijven schaven.
Natuurlijk zijn er wel typische dingen te beschrijven waar je bewust op kunt letten. Zoals ver voor je uit kijken, armen langs je lichaam zwaaien en niet schuin voor je lichaam langs.
Maar zelf ben ik ook gewoon afhankelijk van de adviezen/tips van de trainer. Heb in de loop der jaren met name door steeds de goede uitleg van mijn trainer een beetje geleerd hoe je een trainingsschema in elkaar zet. En dan slechts een beetje dus ik laat het met liefde en met veel meer vertrouwen aan mijn trainer over. Ik weet hoe ik zelf mijn zwakke punten in mijn lijf aan moet pakken en als ik daarin te kort schiet roep ik hulp in van de fysio. Maar verder gaat mijn kennis niet hoor.
Ik weet alleen dat geforceerd een bepaalde loophouding/loopstijl aan te nemen in het algemeen niet werkt maar dat je dan beter aan de goede randvoorwaardes kunt werken en dmv van loopscholing je onbewust een betere loophouding aan kunt meten.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:57

Thanks greetje, mooi verwoord :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:02

Greetje afgelopen dinsdag met de training heeft de trainer dit allemaal verteld!

Ik moet ook oefeningen gaan doen heb al paar weken wat last van mijn onderrug als ik wat langer sta op mijn werk
Heeft iemand een link met bv goede oefeningen?

En met je tenen aanraken kom ik niet verder dan met mijn handen bij ongeveer mijn knieën.
Ik heb nooit de grond kunnen aanraken.
Zijn daar oefeningen voor?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:10

Met strekte benen richting je tenen/de grond gaan kun je oefenen. Ik roei nu een half jaar en daarbij is het belangrijk dat je dit goed kunt en we doen dit dus ook voor iedere training, en ik kan ook echt een super verder komen nu!
Je kunt het ook proberen door met je benen overkruisd te gaan staan, zo doe je een been ipv van. Wel beide kanten op oefenen dan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:00

wat super gaaf boemklatsch! dat is echt een goede motivatie en nog eens leuk ook! ben heel benieuwd hoe je het gaat ervaren

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:41

Bedankt voor de uitgebreide reactie greetje!
Ik moet gewoon beginnen dus :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:08

noox schreef:
Bedankt voor de uitgebreide reactie greetje!
Ik moet gewoon beginnen dus :)

Of nog beter je wel aan sluiten bij een opstart groep van een atletiek vereniging. Overigens zou ik wel gelijk investeren in goede schoenen. Als je ergens mee gaat beginnen moet je het een serieuze kans geven dus dan moet je het op zijn minst een half jaar de tijd geven om balans op te maken of je er mee door wil gaan. Zou zonde zijn als je het dan erg leuk vind en moet afhaken vanwege een blessure. Daarnaast zijn goede sportschoenen nooit weg dus als je het na pakweg een half jaar echt niet ziet zitten en gaat stoppen hoeven de schonen nog niet in de kast te verdwijnen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:14

linnie050 schreef:
En met je tenen aanraken kom ik niet verder dan met mijn handen bij ongeveer mijn knieën.
Ik heb nooit de grond kunnen aanraken.
Zijn daar oefeningen voor?

Is geheel afhankelijk van waar de beperking zit. Kan uit de rug komen, te korte hamstrings , te strakke dorsale keten etc. Dat laatste die te strakke dorsale bindweefselketen heb ik last van aan de rechterkant en daar moet ik specifiek oefeningen voor blijven doen om die enig sinds op lente te houden. Maar komen de problemen echt uit de rug of een te korte hamstring zijn weer geheel andere oefeningen aan te raden. zomaar wildraak gaan oprekken moet je mee oppassen want daarmee kun je de blessure zelfs verergeren. Daarom ook zijn er geen algemene regels te geven wat betreft specifieke oefeningen ivm problemen. De symptomen kunnen gelijk zijn (onvoldoende diep door kunnen buigen) maar de oorzaak kan geheel anders zijn en dus ook geheel anders aangepakt worden.
Dus altijd gevaarlijk dit soort tips van fora af te halen. Tenzij je precies weet waar het probleem zit maar dan heeft diegene die die diagnose heeft gesteld er vast wel bij verteld wat er aan te doen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:16

Oh en een bepaalde mate van stram/stijfheid is voor hardlopen weer helemaal niet verkeerd ivm reactieve energie.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:32

Hoi Greetje, daar heb je wel gelijk in. Op het moment heb ik echter nieuwe normale schoenen nodig en ik wil investeren in een goede sportbh, maar volgende maand heb ik op zich wel geld.
Een atletiekvereniging heb ik in de buurt wel, maar me daar voor aanmelden vind ik toch 'eng' ofzo.
Ik wil zo graag hardlopen maar door alle 'moetjes' zie ik nu gewoon door de bomen het bos niet meer of zo.
Ik moetecht gewoon beginnen, dan vind jk het vast leuk en blijf ik het doen.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 19:47

Goede schoenen voor het hardlopen zijn gewoon ontzettend belangrijk, dan kun je beter een maandje wachten het weer is dan ook beter noox. Vanavond weer lekker een ronde gaan doen met de hond.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:28

Ik heb zeker geen verkeerde schoenen hoor! Het zijn nike's en in een sportwinkel gekocht, waren ook prijzig enkel zijn ze al 2 jaar oud dus wil ik na een maandje wel betere schoenen kopen.
Dus dit zijn - denk ik - prima schoenen om mee te beginnen, toch..?
Hoewel aan de andere kant dure schoenen wel een goede push zijn om het ook daad werkelijk te doen haha :p

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 20:42

Ik kan je een groep ook aanraden.
Eerder liep ik alleen maar met een groep is het toch anders en je gaat ook sneller met bv regen.
Je voelt toch een soort groeps druk en je wilt niet achter lopen.
Je traint daarom ook zelf tussendoor .
Ik had ook altijd veel excuses en zit nu ook lekker op de bank!
Werk fulltime, paarden huishouden enz. Vanavond blik soep maar open getrokken en echt een relaxed avond.
Morgen gaan we er weer tegen aan zonder groep blijf ik lekker op de bank.
En in het begin ben je binnen 20-30 minuten weer thuis!
En ik heb ook nieuwe schoenen gekocht.
Liep eerst op scapino hardloop schoenen maar ik merk echt verschil met mijn nieuwe!

Greetje bedankt voor je reactie.
Ik heb geen idee waar het probleem zit.
2 jaar terug wel een paar keer bij de fysio geweest en moest toen ook bv tenen aanraken wat niet lukte maar er werd niks van gezegd.

Ik kan wel een andere fysio bellen of diegene een idee heeft en ermee kan helpen?
Of moet je daarvoor bij iemand anders zijn?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:10

Ik denk nu ook weer niet dat er overal een blessure achter gezocht hoeft te worden. Ik had gewoon nog nooit in m'n leven rek en strek oefeningen gedaan of een sport waarbij je lenig hoeft te zijn, dus ik was zo stijf als een hark. Tuurlijk niet als een gek alles gaan oprekken maar gewoon zodat je het net een beetje voelt trekken en dat dan een seconde of 10 vasthouden. Op die manier kwam ik zonder problemen binnen een paar weken al een stuk verder.
Ik denk persoonlijk dat je gerust rustig kunt trainen of oefeningen doen zonder trainer. Luister wel altijd naar je lijf, loop niet te hard van stapel en let op je houding/techniek (bijv af en toe jezelf filmen). Is misschien vreemd voor sommige maar ik ben dit zo gewend uit de paardensport om ook zelfstandig te trainen (als ik ieder paard dat ik reed onder begeleiding moest trainen dan hadden we een flinke geldboom in de tuin moeten hebben), doelen te stellen en plannen te maken, denk dat je met reëel nadenken/handelen best een eind komt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:43

noox schreef:
Ik heb zeker geen verkeerde schoenen hoor! Het zijn nike's en in een sportwinkel gekocht, waren ook prijzig enkel zijn ze al 2 jaar oud dus wil ik na een maandje wel betere schoenen kopen.
Dus dit zijn - denk ik - prima schoenen om mee te beginnen, toch..?
Hoewel aan de andere kant dure schoenen wel een goede push zijn om het ook daad werkelijk te doen haha :p

Dat hoeft helemaal niet, want dat ze duur zijn zegt niks over hoe goed je erop kunt lopen. Ik weet niet hoeveel je ze aan hebt gehad, maar na ong 1500km zijn schoenen wel versleten, dat is bij mij na een jaar. Dat je ze bij een sportwinkel hebt gekocht zegt ook niks, want misschien passen ze wel helemaal niet bij je beenstand.

Je kunt natuurlijk wel jezelf even laten filmen bij een sportzaak terwijl je deze schoenen aanhebt, dan weet je al iets meer over of je er wel goed op loopt. Blessures zijn zo opgelopen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:50

Linnie de fysio is inderdaad de aangewezen persoon om daarvoor te benaderen.
Natuurlijk kun je ook zelf opbouwen ,heb ik zelf de eerste twee jaar ook gedaan. Al onthoud je jezelf dan van een goede begeleiding waardoor je waarschijnlijk minder uit je trainingen haalt terwijl je een grotere blessure risico loopt. En zelf heb ik nooit een groep nodig gehad ter stimulans. Train nu ook altijd in mijn eentje. Maar een goede begeleiding werkt natuurlijk wel motiverend en zo ook trainen met een groep. En trainen met een groep betekend niet dat je alle trainingen samen doet en dat je verplichtingen hebt.
Binnen een atletiek verenging heb je vaak verschillende groepen, niet alleen verschillende niveau's maar ook met verschillende intentie. Je hebt wedstrijd groepen en echte recreant groepen. Daar wordt dan minder strikt volgens een schema getraind en is alles vrijblijvender.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:14

Goedendag bokkers
Ik wil ook gaan beginnen met hardlopen maar ik weet van mezelf dat ik weinig doorzettingsvermogen heb. Maar ik moet echt gaan bewegen want ik wil graag een plattere buik en die krijg je niet van op de bank zitten. ...
Vanavond ga ik beginnen met les 1. Jullie nog tips?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:23

WinSel schreef:
Goedendag bokkers
Ik wil ook gaan beginnen met hardlopen maar ik weet van mezelf dat ik weinig doorzettingsvermogen heb. Maar ik moet echt gaan bewegen want ik wil graag een plattere buik en die krijg je niet van op de bank zitten. ...
Vanavond ga ik beginnen met les 1. Jullie nog tips?

Misschien is het leuk om na je training wat buikspier oefeningen te doen. En voor motivatie helpt het om een loopmaatje te zoeken of lid te worden van een loopgroep (bijv. een atletiekvereniging of een zelfstandige loopgroep).