ADD??

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:30

Oh dat herken ik.. naar een studieboek staren zonder wat te lezen :P Terwijl ik opzich wel heel goed gewone boeken kan lezen, mits ik in het verhaal zit :P Wat dat betreft is het voor mij heel dubbel.. soms is mijn concentratie echt 0, maar soms heb ik ook die hyperconcentratie of hoe het ook heet die goed bij add past

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:31

Airborn schreef:
SuperLiesje schreef:
Hebben jullie ook wel eens met dingen dat je weet dat je het moet doen, en er ook best mee wil beginnen, maar het dan toch niet doet om onverklaarbare redenen? :P

He? wat? uitstel gedrag? wat is dat? Welk tentamen over 3 uur waar ik nog voor moet leren terwijl ik op bokt zit?

:+

HAHAHA Precies :P
Bij mij is het dan ook vaak echt nog zo dat ik in principe ook niks anders nuttigs te doen heb.. dus ik zit dan idd lekker te bokken oid, terwijl ik eigenlijk gewoon moet leren/opdracht maken/verslag schrijven etc.. en ik WEET dat ik het doe.. en ik erger me er kapot aan, en toch gebeurt het steeds weer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:34

SuperLiesje schreef:
Oh dat herken ik.. naar een studieboek staren zonder wat te lezen :P Terwijl ik opzich wel heel goed gewone boeken kan lezen, mits ik in het verhaal zit :P Wat dat betreft is het voor mij heel dubbel.. soms is mijn concentratie echt 0, maar soms heb ik ook die hyperconcentratie of hoe het ook heet die goed bij add past

heb ik ook hoor, kan me soms heeel goed inleven enzo. En soms dan pak ik mijn boek - ook alleen maar omdat ik niet kan slapen - Dan lees ik over alle regels heen, en 3 regels tegelijkertijd en dan ben ik het na een bladzijde wel weer zat :+ :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: ADD??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:39

Superliesje, ik heb heeel vaak (meerdere malen per dag...) dat ik ergens niet aan kan beginnen. Heel raar want ik wil wel! Maar toch lukt het niet!

Ik wil mn studie ook echt afkrijgen...maarja de bama ga ik niet opnieuw doen (studeer nu al 5 jaar...dan nog 6 jaar zie ik niet zitten)... lijkt mij ook wel veel fijner, nu zitten alle ziektes in 4 vakken gepropt...

Hyperfocus is ideaal soms! Heerlijk om een lekker boek te lezen maar ojee als het me enigzins niet boeit of moet leren...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:10

hyperfocus.. dat woord zocht ik :P

En idd.. als ik een leuk boek aan het lezen ben ofzo.. gaat het super :P maar leren, of iets wat me niet boeit... nee :P

Ik erger me gewoon ook aan mezelf.. en mensen die niks van add weten noemen je gewoon lui en laks en weetikveel wat allemaal nog meer.. maar het voelt voor mij net alsof ik gewoon blokkeer ofzo, en dan lukt het echt niet om ergens mee te beginnen :S

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:28

heel herkenbaar!
Met een beetje ritalin gaan zulke dingen al 100x makkelijker kan ik je vertellen! (ja ik wacht nog op mn diagnose...zucht ze zouden deze week bellen.... maar mn broer en zus hebben het allebei dus ik kon het niet laten om wat ritalin uit te proberen!)
Wat omgeving betreft...tja moet je echt mee leren leven vrees ik maar het is heel frustrerend... heb ik weer te weinig geleerd voor een tentamen, krijg je gelijk de opmerking: maar je hebt tijd zat gehad! Ja duh, wrijf het er nog even lekker in...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:31

SuperLiesje schreef:
Hebben jullie ook wel eens met dingen dat je weet dat je het moet doen, en er ook best mee wil beginnen, maar het dan toch niet doet om onverklaarbare redenen? :P

uhu!

onverklaarbare reden ja, dan krijg ik die oogkleppen niet af :P
en tja dan zie ik die afwas gewoon niet.. :+ (ja ik weet dat het er staat, dat ik het moet doen, maar doen ho maar..)

best stom, als het dan ineens moet (omdat er visite komt ofzo) dan ben ik helemaal hyperfocus, en vlieg het huis door, en is het zo weer netjes.

idd dat blokkeren, heel herkenbaar.
ik heb ook vaak zat moeite met 'mezelf'.

ik moet nu de was ophangen, ik ga het gewoon dóen nu, heb nog maar 5 minuten.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:36

Ik voel dat je het kan Marigold!! :D

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:49

oeh die hyperfocus wil ik ook wel bij het huishouden! Ik krijg het juist allemaal niet voor elkaar, ook niet als het moet...

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:21

Ik moet over 3 min weg voor tentamen, zou het heel fout zijn om een ritalin/halve extra te nemen? *bloos*

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:36

Ik meld me hier ook even omdat mijn psychotherapeut laatst zei dat ze vond dat ik ADD had.
Ik vind ADD een hele lastige "ziekte" om over te beslissen of je het hebt of niet. Het overlapt namelijk ook veel met hooggevoeligheid( wat ik zelf eerder denk dat ik dat heb) en ook vind ik het allemaal heel breed gedefinieerd. Bijv: staren in je boek zonder iets te lezen of chaotisch zijn dat hebben wel meer mensen en vast niet al die mensen zullen ADD hebben.
Overigens zullen er zeker mensen zijn die dit hebben (zeker de mensen waarbij ritalin aanslaat), maar ik vind dus dat mensen (therapeuten) voorzichtig moeten zijn met het diagnosticeren ervan

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:01

SuperLiesje schreef:
Ik voel dat je het kan Marigold!! :D

je had het goed, het is ook gelukt! :D
én een nieuwe was in de machine ;)

en dan nu lekker naar de pony, is een nieuw veulen geboren die ik eens even ga bewonderen :)

@Hedwig, ja is ook lastig hoor.
ik ben niet officieel gediagnosticeerd, ook omdat psych het me afraadde ivm het 'stempel'.
ben ook hooggevoelig, en ja welke naam je het ook wel of niet geeft, als je dingen bij jezelf herkend die anderen ook hebben is het altijd fijn daarover te kunnen praten,
zelfkennis is volgens mij het sleutelwoord voor mensen die net iets minder goed meekomen in de maatschappij zegmaar.
ik heb liever zelfkennis, en vervolgens acceptatie van wie ik ben, dan dat ik me altijd minderwaardig voel omdat ik niet zo kan zijn als 'de rest'.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:17

ik ben het compleet met je eens Marigold. Ik ben ook van mening dat het niet persé gaat om in welke categorie je valt maar eerder om in welke categorie je jezelf het best vindt passen. Ik heb dus heel veel symptomen van ADD en HS, maar ik neig eerder naar HS omdat als ik leuke dingen mee maak en door mijn omgeving wordt gestimuleerd ik veel minder last heb van die symptomen. Het zit er dus blijkbaar wel in.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:17

HedwigO schreef:
Ik meld me hier ook even omdat mijn psychotherapeut laatst zei dat ze vond dat ik ADD had.
Ik vind ADD een hele lastige "ziekte" om over te beslissen of je het hebt of niet. Het overlapt namelijk ook veel met hooggevoeligheid( wat ik zelf eerder denk dat ik dat heb) en ook vind ik het allemaal heel breed gedefinieerd. Bijv: staren in je boek zonder iets te lezen of chaotisch zijn dat hebben wel meer mensen en vast niet al die mensen zullen ADD hebben.
Overigens zullen er zeker mensen zijn die dit hebben (zeker de mensen waarbij ritalin aanslaat), maar ik vind dus dat mensen (therapeuten) voorzichtig moeten zijn met het diagnosticeren ervan

Het is ook heel lastig. Sowieso wordt het stempeltje adhd bij kinderen veel te snel gegeven tegenwoordig. Elk druk kind heeft ADHD lijkt het wel! Daarom ben ik ook naar een aparte ADHD afdeling gegaan, hier zijn ze wat grondiger in hun diagnose. Deze diagnose krijg je daar ook echt niet zomaar gelukkig. Ik vraag me ook af wat je hebt aan een diagnose die niet klopt... Maar ik ben het helemaal met je eens dat je voorzichtig er moet zijn. Iederen herkent wel dingen van zichzelf in lijstjes met symptomen, maar dat houd nog niet in dat je het werkelijk hebt...
Ik ben zelf niet thuis in hooggevoeligheid, zou mezelf niet omschrijven als een hooggevoelig persoon... Heb je misschien een goede link voor me?
Ik denk dat voor jezelf de grens moet liggen bij de vraag of het je dagelijks leven belemmert of niet. Een beetje chaos en eens slechte concentratie is zo erg niet. Of het dan ADD of niet is, maakt eigenlijk ook helemaal niet uit. Ik heb bijv dat ik het huishouden niet bij kan houden, mn studie loopt spaak door concentratieproblemen, heb al vanaf de wieg inslaapproblemen, ik heb moeite met grote groepen mensen en ga nog maar eventjes door. Kortom: aan alle kanten problemen hierdoor... dan is het toch zeker fijn dat je een diagnose kan krijgen en hieraan kan gaan werken.
Maar het is zeker een lastig ziektebeeld, ook omdat het sterk variabel is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:49

Marigold schreef:
ik ben niet officieel gediagnosticeerd, ook omdat psych het me afraadde ivm het 'stempel'.

Maar die stempel geef je jezelf nu toch ook? Wat is dan het verschil met een officiële stempel?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:53

nee ik geef mezelf niet echt de naam ADD'er, maar ik herken er wel dingen van bij mezelf.
weet ook niet of het allemaal wel zo zwart/wit is, of je het 'hebt' of 'niet hebt'.
persoonlijkheid, karakter, alles speelt mee he..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:56

Tuurlijk is het erg zwart wit, maar ik begrijp nooit wat men tegen stempels heeft :) In mijn ogen zorgt het er juist voor dat je sneller de juiste behandeling hebt.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:22

Ik ben ooit getest op ADD door een kinderarts, dat was toen ik 14 ofzo was, deze zei dat ik de test te goed gemaakt had en daardoor niet met zekerheid kon zeggen of ik het had maar het leek er op dat ik het niet had. Nu heb ik me er zelf nooit echt in verdiept en las ik dit gisteren, alle voorbeelden die jullie aanhalen kloppen...... Ik kan een uur naar mn boek staren zonder te leren, maak dingen die echt moeten niet af, zeg dat ik het wel ff zal doen maar doe het niet...... Misschien is het geen gek idee als ik nog eens een test oid ga doen, mag ik eens vragen wat voor soort testen jullie hebben gedaan? Bedankt!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 19:08

Een echt goede test kan je alleen bij een psycholoog laten doen Cathalijne :) Ik heb het bij PsyQ laten doen.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:14

Oh god, soms word ik gek van mezelf en m'n ADD, vooral als ik voor proefwerken moet leren (zoals nu := ) en ik blijf het maar uitstellen... Zélfs terwijl ik het mega doorheb dat ik het uit aan het stellen ben.
Een hoop mensen vinden dat je nooit iets af mag schuiven op je stoornis, maar dat zijn altijd de mensen die zelf geen stoornis hebben... Wat weten die ervan?

Verder denken een hoop mensen dat ADD enkel met concentratie te maken heeft, maar ik heb op véél meer vlakken last van m'n ADD... Nog meer mensen?

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:44

Heino schreef:
Een echt goede test kan je alleen bij een psycholoog laten doen Cathalijne :) Ik heb het bij PsyQ laten doen.

Ik ben destijds ook bij een psycholoog, al was het een kinderpsycholoog geweest, daar kwam ik via de kinderarts. Ik ben toch van plan om weer naar mijn huisarts te gaan om te vragen of ik niet opnieuw een test kan doen voor volwassenen......

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:10

Je huisarts kan je een verwijzing geven voor een psycholoog :)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:29

Hmm ik heb dit aan mn moeder laten lezen (niet alles hoor).
We hebben de symptonen, voor en na delen ervan samen doorgelezen en bijna alles misschien op 1 of 2 dingetjes na klopt er van. Zouden jullie in dit geval voor een test gaan of het gewoon laten gaan.. Heb trouwens ook dyscalculie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:32

In hoeverre heb je ook last van de symptomen? En hoe was het in je jeugd? Zijn beide ook criteria om de diagnose AD(H)D te mogen stellen :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:06

Mijn huisarts, ouders en ik vermoeden dat ik ook ADD heb (naast dyslexie). Vanochtend voor een verwijsbrief geweest en maandag een intake.
Als het inderdaad ADD is, zou dat een heleboel verklaren!