Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 17:11

moonfish13 schreef:
bah..
Ik wil graag iemand helpen, maar die iemand staat er wel voor open maar heeft ouders die niet meewerken..
Ik vind het zo erg.
Er zit zoveel in, alleen moet je het er uit halen en niemand helpt diegene daarbij. ;(

Zou best per pb willen horen waar het over gaat ;) Komt me nl. bekend voor maar misschien heb jij het wel over totaal wat/iemand anders ;)

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:18

Heey,

Mijn broertje (5 jaar) heeft autisme en kijkt mensen dus (bijna) nooit aan!
Hij kijkt volledig weg, dit is wel vervelend praten..., is het verstandig om hem al beginnen leren
om je aan te kijken of is dat nog te vroeg??

Groetjes

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:20

Welke vorm heeft hij horselove? Ken je het boek "geef me de vijf" van collete de bruin? Dat zou voor jullie wel eens een hele fijne leidraad kunnen zijn :)

Edit: Ik wil wel even protesteren tegen het "hij heeft autisme DUS kijkt mensen niet aan" ik heb ook autisme en altijd mensen aangekeken, vriend van mij idem. Niet elke autist kijkt je (van nature) niet aan :n Je kan denk ik beter zeggen "Hij heeft autisme en daardoor kijkt hij mensen niet aan". :)

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:28

Alwiene: Ik weet niet welke vorm hij heeft, zal het eens na vragen! Ik ken het boek niet..
Ik dacht dat dat standaard hoorde bij autisme... Sorry!
Ik heb (waarschijnlijk) ook autisme en kijk mensen niet echt aan (in de ogen) maar mijn hoofd is wel gericht op de mensen, mijn ogen heel soms maar bij hem totaal niet..

Alwiene

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:31

Geeft niet :) Maar ik moet er toch altijd wat van zeggen als mensen zoiets zeggen ;)
Vanwege welke kenmerken denk je zelf ook autisme te hebben?

Het is wel zo dat niet aankijken een kenmerk van autisme is hoor :j Maar het is zeker niet zo dat dat bij alle autisten zo is :) Weer wat geleerd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:32

Skwoesie schreef:
takkie_muis schreef:
ik heb had een paar jaar terug iets in de 90 van iq.

leer heel moeilijk en kom bijna niet opschool. mede doordat ik soms zo aggresief ben

90 behoort nog net tot een gemiddeld IQ..

Oei, je komt bijna niet op school, wordt daar niets mee gedaan? Wordt je niet ondersteunt, of krijg je hulp?

ja klopt.
is wel een tijdje terug :+

ze laten me gelijdelijk meer gaan.

ga nu 2 keer per week 2 uurtjes.
dan weer gesprek etc.

zit daar nu al 4 jaar op school.
eerst anderhalf jaar uit huis.
toen wou school al niet sinds ik thuis ben wil het helemaal niet.

maar gaat steeds beter.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:35

Ik kijk mensen die ik goed ken wel redelijk aan, maar vooral steeds vluchtig.
Wanneer ik onder druk sta of geen zin heb in iemand kijk ik die gene absoluut níet aan.
Maar ik schijn ook veel onbekende mensen heel doordringend aan te kijken.
Heerlijk, vanuit de auto mensen aankijken..

Elke ochtend op school (wij moeten de docenten bij binnenkomst een hand geven)
is het zo van 'kijk me eens aan', vreselijk. :x

Ik let trouwens wel heel erg op ogen, ik vind ogen zo mooi! :o

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:42

buster4ever schreef:
hey mensen ff stomme vraag maar dit is dus echt heel serieus..
voor de mensen dei wajong uitkering hebben aangevraagd of al hebben moesten jullie een IQ test doen??
vandaag gesprek gehad bij t uvw en die vrouw(vreselijke rare sagrijn) die vond dat ik maar een IQ test moest gaan doen...:S ik vraag daar toch helemaal niet om ik probeer enkel eens mezelf op een rijtje te krijgen krijg je dat aan je hoofd een IQ test ja want dat zou me verdere leven bepalen..

dus brand maar los

Buster, dat is toch geen stomme vraag?
Volgens mij is een van de eisen voor een WAJONG dat ze je IQ gegevens moeten hebben. Enkel de diagnose is dan niet genoeg volgens mij. Al gedacht aan ondersteuning van MEE bij de aanvraag van een WAJONG uitkering? Zij weten precies wat ze willen hebben + beschrijven waarom jij een uitkering moet krijgen.. (in ieder geval, dat doen de arbeidsconsulenten bij 'mijn' MEE wel. Ik weet natuurlijk niet hoe anderen MEE-en daarmee omgaan..

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:04

Alwiene: Ik heb ''last'' van: stress bij veranderingen, altijd de zelfde intresses, alles letterlijk nemen, soms moeilijk in sociale situaties, niet goed weten hoe te reageren bij nieuwe dingen, alles en iedereen in de gaten houden,... Misschien nog dingen maar dat weet ik niet...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:20

Skwoesie ik heb inderdaad ook begeleiding vanuit de MEE bij mijn wajongaanvraag :j

@ Horselove, waarom laat jij het niet onderzoeken? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 01:19

ik wordt binnekort onderzocht.

ben bijna 17 en zit al 6 jaar ofzo op speciaal onderwijs.

dus ja wordt tijd denk ik dan maar.

ze dachten aan van alles ,maar zijn ook papieren zoek geraakt dus ja.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 11:47

Alwiene schreef:
Krijg/kreeg je wel een uitkering dan? En welke diagnoses had jij ook alweer precies? Enne heb je al een idee welke richting je op wil?

Krijg wel een uitkering :j

ADD, Dyspraxie & PDD-NOS.

Geen idee.. :=

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:20

Alwiene: We gaan dinsdag 3 maart beginnen met onderzoeken!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:10

horselove154 schreef:
Alwiene: We gaan dinsdag 3 maart beginnen met onderzoeken!

Aah oke, ik kreeg uit je posts de indruk dat daar geen plannen voor waren. Verkeerd gedacht dus :+ Spannend joh! :D

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:43

Alwiene: Geeft niets hoor!! Welke tests worden er eigenlijk gedaan??

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:55

Ben bang dat ik daar weinig over kan zeggen, hier waren het eigenlijk alleen maar gesprekken en vragenlijsten + IQ test. Maar misschien dat het in Belgie weer anders gaat :)

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:17

horselove154, enkele pagina's terug is alles dacht ik vrij duidelijk uitgelegd ;) misschien even teruglezen om te weten wat de testen net zijn ...

pffffft, ik word helemaal zot!! ben mijn sleutel kwijt (potverdikkeme, is me echt nog nooit gebeurd) en vind hem echt nergens terug .... word echt ambetant!!

edit: sleutel gevonden :+

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:59

Nou ben ik natuurlijk weer nieuwsgierig waar die sleutel dan nu vandaan komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:24

vergeten jullie ook alles?

wachtwoorden enzo geen moeite mee maar waar ik alles neerleg, wat ik moet doen.
dat vergeet ik steeds :P
zwaar irritant

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:36

Alwiene schreef:
@ Buster, sorry ik kan je niet echt helpen, ikzelf heb de aanvraag wajong eruit maar nog geen gesprek gehad, maar ik krijg sowieso binnenkort de resultaten van de IQ test. Vriend van me zelfde verhaal, die had hem ook al vanuit het Riagg gedaan.

IQ test is niet verkeerd ter ondersteuning van een diagnose. Echter vind ik het vanuit het UWV wel vrij vreemd omdat zij op basis van je arbeidsbeperking moeten vaststellen of en hoeveel wajong je krijgt. Lijkt me dat ze dan op zijn minst moeten kunnen zeggen in hoeverre de uitslag van een IQ test relevant is voor het bepalen van je arbeidsbeperking.

Aan de andere kant, wat is er op tegen om er wel een te doen? Waarom is die bij jou niet gedaan ter aanvulling van je diagnose?

Had je trouwens iemand bij je toen je op gesprek was? Is veel verstandiger ;)

Om jezelf op een rijtje te krijgen heb je hulpverleners dit is niet de taak van het UWV, hun taak is om te bekijken óf en op welke manier ze jou ondersteuning moeten bieden bv door een jobcoach of een wajonguitkering of beide.

nog maar keer probere dan hier me verhaal neer t zette
maar bij mij is die nog niet gedaan omdat ik pas sinds een paar maanden weet dat ik pdd nos asperger heb.
op werk etc loopt het allemaal erg klote omdat ik heel erg bots met mensen..en uit me slof kan schieten om grapjes en dat soort dingen..
ik heb gelukkig al een coach die me helpt en steunt en waar ik mee kan praten in dip momenten ook helpt zij mij met een baan vinden en die te behouden.
ik heb wel keer 1 of andere vragenlijst gekregen van t riagg wat ik in moest vullen ook met allemaal maffe vragen of ik kon rekenen enz.
zei is ook meegeweest naar t uvw en daar dingen uitgelegd over in welk traject ik zit en wat er allemaal gedaan word etc.

zelf ben ik nog heel erg bezig met wat is autisme etc hoe leer ik ermee leven en dat soort dingetjes..
hoe kan ik aan mensen uitlegge hoe met me om t gaan etc.. tis best moeilijk al zeg ik t zelf en denk soms ook werkelijk
van ben ik nou zo stom of zijn hun nou zo dom...

tot nu toe heb ik al heel wat geprekken gehad over hoe ik me voelde en wat er allemaal kan etc... ook heb ik laatst een ding in moeten vullen voor t ciz? heel papier werk..
maar ben wel blij dat ik nu stap heb "durven" zetten om me te laten testen op autisme ik was altijd zo van het is een "ziekte " schaamde me er altijd heel erg voor

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:41

Gossie ik geloof dat ik dan echt het verkeerde aanspreekpunt ben voor je. Ik hoor wel vaker mensen over 'verwerken van de diagnose' enzo, maar het gaat voor mij zo anders, ik ken dat helemaal niet.

Ik heb zélf mijn diagnose ontdekt, ik heb zélf mijn omgeving ervan proberen te overtuigen dat dat zo was, ik er zelf voor gekozen om het te laten onderzoeken (of nou ja laten bevestigen want ik was nogal zeker van mijn zaak) om officieel te mogen zeggen ik héb asperger ipv ik heb denk ik waarschijnlijk asperger.
Omdat ik mijn eigen diagnose gezocht heb had ik dus al héél veel kennis opgedaan, soms meer dan hulpverleners weten. Voor mij was mijn diagnose dan ook eigenlijk niks meer dan een gewenste bevestiging. Eerder iets om te vieren dan om te verwerken :o
Ik ben nl. niks anders gaan functioneren (ja iets beter door de medicatie voor de adhd) maar heb nu wél een 'goede' reden waarom dingen niet lukken en dat het geen onwil is. Ik denk dat ik zelf al jáááren voordat ik mijn diagnose gevonden had geaccepteerd heb dat ik nou eenmaal anders ben, en dat dingen voor mij niet zo makkelijk gaan en sommige dingen gewoon niet gaan :)

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 17:39

takkie_muis schreef:
vergeten jullie ook alles?

wachtwoorden enzo geen moeite mee maar waar ik alles neerleg, wat ik moet doen.
dat vergeet ik steeds :P
zwaar irritant

inderdaad, dat heb ik ook regelmatig :+
meestal vind ik het dan terug als ik iets nieuws gekocht heb (heb hier daardoor dus wel 3 rekenmachienes liggen xD)
ook voor taken ben ik dit jaar nog meer dan de vorige jaren heel afhankelijk van mijn klasgenoten, ik vergeet continu wat ik nu ook al weer allemaal moet doen, het is dus vaak dat ik tijdens de lessen iemand ergens over bezig hoor en dat ik het dan weer een tijdje onthoud en er ook al een beetje voor werk totdat ik het weer vergeet ... en dan plots is het tijd om af te geven ;)

waar de sleutel deze keer heen was?? hij lag in de onderste schuif van mijn bureau .. tussen draden (van gsm-en iPod-oplader), daar zat hij dus in "verstrikt" en bij het opruimen heb ik gewoon het hoopje draden genomen en in die schuif gegooid ...

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:56

Ik vergeet altijd als er iemand gebelt heeft dan vertel ik het altijd heel laat of echt een week later! :=

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:59

Grmbl, kreeg gisteren een email van mn begeleider dat ie er mee stopt..
En dat ie een andere weg neemt (wel in hetzelfde bedrijf).
Maar ik krijg dus nu een nieuwe begeleider.. :\

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:50

Hoi,
Ik zie dit autisme topic nu pas..Ik en een vriendin zijn bezig met ons profielwerstuk voor 6 vwo en hebben als onderwerp PDD-NOS gekozen. Ik weet niet of er hier ook mensen zjin met pdd-nos, maar ik ben nog opzoek naar ouders van kinderen met pdd-nos die voor ons een enquete zouden willen invullen. Dit is volledig anoniem en vooral algemene vragen.
Waar we nu erg tegen aanlopen is privacy...er zijn een hoop mensen/scholen die er niet aan mee willen werken waardoor wij wel een klein probleem hebben, en dat is dat we nog maar 16 enquetes hebben. Ik zou het dan ook super vinden als hier mensen zijn die de enquete door 1 van hun ouders zouden kunnen laten invullen. Je mag dit gewoon via PB versturen.
Hieronder de enquete

Enquête
Beste ouders,

Wij( Marije Melaard & Charlotte Mensink) zijn bezig met ons profielwerkstuk. Dit is een eindwerkstuk voor 6 VWO. Wij doen dit over PDD-NOS. We zijn op dit onderwerp gekomen, omdat we beide misschien de opleiding pedagogische wetenschappen willen volgen. Zou u deze enquête willen invullen, en zo snel mogelijk inleveren? De enquête bestaat uit 12 vragen en zal enkele minuten in beslag nemen. Hij is volledig anoniem. Bij voorbaat dank.

Nonverbaal gedrag
1) Herkent u een van de volgende kenmerken in een gesprek tussen u en uw kind?
o Maakt meestal geen oogcontact.
o Maakt geen gebruik van gebaren met handen (zoals een duim opsteken bij een goed antwoord)
o Maakt geen gebruik van gebaren met hoofd (ja knikken, nee schudden)
o Geen van de bovenstaande kenmerken

2) Herkent u een van de volgende kenmerken in een gesprek tussen uw kind en een ander (geen dichtbij staand familielid)?
o Maakt meestal geen oogcontact.
o Maakt geen gebruik van gebaren met handen (zoals een duim opsteken bij een goed antwoord)
o Maakt geen gebruik van gebaren met hoofd (ja knikken, nee schudden)
o Geen van de bovenstaande kenmerken

3) Kunt u makkelijk uit de gezichtsuitdrukking opmaken als uw kind zich goed of juist niet goed voelt?
o Ja
o Nee

Communicatie
4) Hoe speelt uw kind het liefst?
o In zijn eentje (tv-kijken, computeren etc.)
o Met een leeftijdsgenootje
o Met iemand absoluut niet van zijn leeftijd (bijv. een volwassene)

5) Vindt uw kind het moeilijk om op een leeftijdsgenootje af te stappen om te praten/spelen?
o Ja
o Nee

6) Vertelt uw kind vaak hetzelfde verhaal vaker?
o Nee
o Ja, vaak twee keer
o Ja, vaak meer dan twee keer (dus 3 of meer)

7) Vindt uw kind het leuk om dingen na te spelen (bijv. vadertje en moedertje of dokter en patiënt)
o Ja
o Nee

8) Vindt uw kind het moeilijk woordspelingen of uitdrukkingen te begrijpen?
o Ja
o Nee

Stereotiepe patronen
9) Heeft uw kind een sterke behoefte aan routine (bijv. elke dag op even laat opstaan, even laat eten)?
o Ja
o Nee

10) Heeft uw kind vaak herhalende bewegingen? (bijv. draaien met hand of vingers of complexe bewegingen met het hele lichaam)
o Ja
o Nee

11) Heeft uw kind wel eens periodes gehad, waar hij/zij het nog maar over een ding kan hebben en de hele dag ermee bezig is? (bijv. een voorwerp, of een dier)
o Nee, nooit
o Ja, maar bijna nooit
o Ja, soms
o Ja, vaak

12) Welke veranderingen werken absoluut negatief op uw kind?
o Verandering van tijden (van bijv. een training)
o Verandering in uiterlijk van broer/zus/vader/moeder (bijv. nieuw kapsel)
o Verandering in de klas (nieuwe leraar, nieuwe klas)

o Anders namelijk ………………………………………………………………………………………………………

Einde van de enquête.