Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:16

Ik ga meer t huis uit omdat ik thuis toch niet opval en geld kost zeg maar.. Kan net zo goed hier blijven dus kan ik meer tijd besteden aan studeren.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:20

He bah, wat vervelend...
Toch geen leuke reden om in het weekend op je kamer te blijven.

Woon je daar alleen of heb je ook (leuke) huisgenoten die in het weekend blijven?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:45

Ik woon met 7 andere. Twee broers die het huis beheren, twee zijn nooit thuis, en de andere gaan t weekend naar huis..

Ik wil me in het weekend gewoon helemaal op mijn studie storten want er moet echt mega veel gebeuren voor deze periode.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:45

C_arola schreef:
Ik denk dat als er wel wat ernstigs komt, het ook ontzettend ernstig zal zijn!

Ik denk ook nog wel dat dat komt. Kijkers zijn 2de keer wezen kijken vandaag met hun eigen makelaar. Was op van de zenuwen en heb nog niets gehoord. Ik denk als het dadelijk allemaal rond is en het zou verkocht zijn dat ik er heel heel veel moeite mee ga krijgen Huilen . meer dan nu al en nu is het al behoorlijk moeilijk. Nu lijkt het bepaalde dagen nog niet zo maar het gebeurt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 17:06

Nou bij de HA geweest en tja het is wat ik al dacht...
Tis allemaal net op het randje en had niet echt langer door moeten lopen.
Briljant advies van de HA : zoek een andere baan Clown
En ja, daar heeft hij op zich ook wel gelijk in, maar ja dat is het irritante aan werken in de zorg, m'n cliënten zijn zo leuk..

Verder moest ik maar eens gaan hardlopen * joy* Heeft hij ook wel weer gelijk in, dat is ook goed voor je.
De rest wat hij opperde wil ik toch niet aan ( benzo's en psych. ) dus dat is zowiezo geen optie.

En ze zeggen toeval bestaat niet...
Maar ik was amper thuis, belde m'n andere werkgever. Die had m'n mailtje gelezen dat ik voorlopig even geen diensten voor ze kan draaien ivm. m'n ziekmelding op het andere werk.
Het feit dat ze belden vond ik al briljant ( so there are people who care! ) en hij stelde ook voor om eens een afspraak te maken om eens te praten over de verdere mogelijkheden bij hun.
Klinkt ook alweer heerlijk..

Maar goed, nu eerst maar eens even tot rust komen, slapen, ( poging doet hardlopen ) en nadenken over wat ik wil qua werk e.d.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 18:23

Vooral dat tot rust komen is nu heel belangrijk!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:24

Tot rust komen is zeker nu heel belangrijk.
Ik vind ook dat je alleen moet gaan hardlopen als jij je daar goed bij voelt en overdrijf niet. Ik heb veel gewandeld in het begin.

Ik ben het er ook niet mee eens dat een huisarts specifiek hardlopen noemt (tenzij jij een hardloper bent en hij dat weet). Een beter advies zou ik vinden dat hij zegt probeer te blijven bewegen, zoals wandelen fietsen enz. Rustige sporten.
Bij een burnout is je energiebalans verstoort. Je hebt al tijden uit het reservepotje geput en dat is nu ook op. Als je jezelf dan over de kop moet gaan sporten 'omdat dat zo goed is' vererger je het dus eigenlijk alleen. Als je wil hardlopen prima, maar overdrijf niet omdat je huisarts zegt dat het goed is.

Toevallig heb ik over dit onderwerp vandaag een hele tijd met een collegaatje zitten praten. Hij heeft een vriend die veel doet op het gebied van mensen begeleiden met chronische vermoeidheidsklachten bijvoorbeeld veroorzaakt door een burnout. Onder professionele begeleiding wordt er weer heel rustig gewerkt aan het opbouwen van energie. Dit met aandacht voor de ademhaling maar vooral ook voor je hartslag. In deze aanpak zijn de rust / ontspanningsmomenten heel duidelijk ingebouwd.

Héél interessant. Eigenlijk is het raar dat mensen met klachten op het gebied van burnout nog altijd het advies krijgen te sporten. Maar sporten heeft in mijn ogen een te zware ondertoon. Ik vind persoonlijk dat huisartsen het anders moeten bewoorden. Noem het gewoon bewegen.
Met sporten wordt het idee gewekt dat het goed is dat iemand die nooit iets aan sport doet, thuis komt te zitten met een burnout, beter wordt door fanatiek te gaan hardlopen? Dat is dus een fabeltje. Natuurlijk is het wel goed om wat te blijven doen, maar wel gedoseert, omdat het energieniveau weer aan te vullen / op te bouwen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:33

How deep is your dip? Sigaar

Nou ik zit er ook weer doorheen.
Op kamers gaan/ het huis uit gaan voor ik er uit word getrapt komt snel dichterbij.
Aan de ene kant fijn, want rust, aan de andere kant doodeng en naar, want kan ik alles wel betalen, en kan ik het wel aan?

Ik ben gister even thuisgeweest, en vanavond slaap ik voor het eerst deze week weer thuis, maar ik ben echt alleen maar aan het huilen.
Ik ben al bezig met afscheid nemen van alles hier heb ik gemerkt.
Zal alles zo ontzettend missen!
Het bos, de afstand naar stal, de rust, de buren, de honden, mijn zusje...
En wat ik al zo lang mis, niet meer mee communiceer, maar nog wel zie af en toe..mijn moeder..
Ik zou echt zo graag willen dat alles beter ging.
Droom al nachten over haar en mij, nachtmerries heb ik ervan. Verdrietig

Mijn baas heeft me deze week 6x ingeplanned.
Goed geld verdienen dus, maar red ik het wel?
En dalijk als ik op mezelf woon?
Dan is er weer een nieuwe druk; genoeg geld hebben voor mijn kamer, eten, paardjes, verzekering, telefoon.....etc.

Gister heb ik er echt over gedacht om de psych te bellen dat ik het niet meer trok, maar ik heb het niet gedaan, te koppig en was bij mn vriend waarvan ik niet wil dat hij merkt hoe K.UT ik me voel.
Ik denk steeds vaker aan de dood en hoe ik weg zou kunnen zonder pijn en wat te merken.
Maar ik kan niet weg, want ik heb mijn pony waar ik voor moet blijven.

Ik heb ook weer zoveel last van hoofdpijn, dagenlang!
En ook van mn hart, steken en hele harde kloppingen of iets?

Dit weekend mee geweest op familieweekend met vriendje, ruzie gehad over mijn gesloten zijn.
En dat hij beweerde dat hij me zeker wel begreep, wat hij dus totaal niet doet.
Ik werd ineens zo link en verdrietig, schreeuwde heel hard dat hij er totaal NIKS van begreep omdat hij nooit gedumpt was door zn ouders, zn vrienden hem hadden verlaten en geen studie had gehad.
Dat luchtte wel op, en voor even leek hij het te snappen.

Nooit had ik gedacht dat er dit van me zou worden, zo positief en vrolijk als ik was ingesteld. En kijk nu!
Ik heb me nog nooit zó alleen gevoeld. Zo down en zo negatief.

Morgen ga ik weer op gesprek bij de psych. 3e keer.

Jullie hoeven al die troep van mij helemaal niet te lezen, zoals ik al eerder zei, het is alleen dat het weg moet uit mn hoofd.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:46

Al die 'troep' van jou heb ik toch gelezen. Meid wat ontzettend rot dat je ook weer zo'n dip hebt. Ik herken er zoveel dingen in. Eigenlijk teveel om allemaal op in te gaan...

Ik ken zo het gevoel dat je vriend denkt hij je begrijpt, maar eigenlijk gewoon geen idee heeft. Dat heb ik ook wel met mijn vriend, nu gaat het trouwens weer aardig goed, nadat ik ook behoorlijk tekeer gegaan ben dat hij me NIET begrijpt, hoe hard hij ook z'n best doet. Hij KAN het niet begrijpen omdat hij het zelf niet heeft meegemaakt...

Het is zo moeilijk. Ik ben momenteel een beetje uit mijn dip aan het klimmen, althans, proberen. Een week geleden had ik ook nog zo het gevoel van er 'gewoon niet meer willen zijn'. Gewoon dood zijn, want ik had geen hoop meer dat het ooit nog weer normaler zou worden. Dat vraag ik me nog steeds wel eens af, maar het gevoel is niet meer zo sterk als vorige week.

Wat het voor jou niet makkelijker maakt is dat je op kamers gaat enzo. Het doet me terugdenken aan een stukje uit mijn eigen jeugd, dat ik eigenlijk ook geen andere uitweg zag dan op kamers te gaan. Die twee jaar dat ik op kamer gezeten heb heb ik me ook vaak heel alleen en eenzaam gevoeld.

Ik droom de laatste nachten trouwens ook veel. En ik denk dat die dromen ook onder de categorie nachtmerrie vallen Ja
(Wat ik precies droom wil ik liever niet op in gaan.) Ik schrik er wakker van en kom vervolgens heel moeilijk weer in slaap.

Gelukkig heb je morgen weer een afspraak bij je psycholoog, want zo te horen zit je er even goed doorheen. Hopelijk helpt het je wat en lucht het vooral even op. Hou je taai en heel veel sterkte he!

Ik moet nog een week wachten, heb dan ook mijn derde gesprek. Ben er ook wel aan toe, maar ja, ze is nog op vakantie...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:46

oja, vergeten:

Ach gut

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:48

Ik ga nu mijn hond uitlaten (die ik sinds dinsdag heb Lachen ) en dan maar eens naar bed. Ben doodmoe, heb eigenlijk weer teveel gedaan vandaag, maar ja, daar kom ik altijd een beetje te laat achter. Misschien leer ik het ooit nog om dat van te voren te bedenken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:00

Pollewoppy schreef:
Tot rust komen is zeker nu heel belangrijk.
Ik vind ook dat je alleen moet gaan hardlopen als jij je daar goed bij voelt en overdrijf niet. Ik heb veel gewandeld in het begin.

Ja, moet ook niet overdrijven klopt. HA adviseerde dit, omdat mijn andere sport ( kickboksen ) ook vrij inspannend is. Dus, ik ben niet echt zo'n wandel type zeg maar Haha!
( ook geen hardlooptype, meer van de sit- en push ups zeg maar Clown )
Maar ja, moet het nu toch maar gaan proberen, is ook alleen maar lekkerder voor tijdens de kickboks training...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:04

Ik wilde net vragen of je de hond al had!
Bevalt hij/zij?
Ik denk dat het een hele goede stap is, dieren helpen je Lachen

En ik kom er inderdaad ook altijd te laat achter dat ik te veel heb gedaan, stom!

En ja, ik maak me ook het liefst onzichtbaar..
Nou slaap lekker als het lukt.
Ik ga het zo ook proberen, (heb per ongeluk vanmiddag nog geslapen) moet morgen weer vroeg werken namelijk.

En voor jou, en de rest ook; Ach gut

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 23:53

Wat is dit topic toch weer druk bezocht! Slecht teken... Ach gut

Wat ik hierboven las van Barbalala, dat komt mij zó bekend voor.
En zoals je misschien wel hebt gelezen, heb ik dus wel de stap genomen om de psych te bellen...En geloof me dan voel je je al een stuk beter.

Helaas wat er voor mij aan zit te komen is minder leuk.....
Morgen om 13.00 uur moet ik naar de psych..ze gaan me laten opnemen.
Wil niet gaan slapen vannacht, ben te bang voor morgen, geen idee wat me te wachten staat....

Vanavond een verjaardag van een vriendin gehad, en wat was dat moeilijk!!!!!!! Wilde niks zeggen; haar verjaardag niet verpesten.. maar oh ik was er echt niet bij! En die gedachten dat ik morgen 'weg ga'... brrrr. Hoe hun plannen zaten te maken om volgende week iets te doen enzo.... en dan zat ik alsmaar te denken 'dan lig ik in t ziekenhuis.....wat moet ik dan????'
Tis moeilijk....... heb gelukkig toen ik buiten een sigaretje ging roken een goede vriendin bij me geroepen, omdat zij volgende week haar verjaardag vierde, wilde ik ff mededelen dat ik er dan niet ben... Ze was zo lief. Lovers Maar ook daarna had ik weer t gevoel dat ik haar avond 'verpest' had.. dus ben maar naar huis gegaan....

Bah wat is t allemaal moeilijk.....

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:01

Het is waarschijnlijk wel het beste voor je!
Maar dat is tegelijkertijd ook wel erg makkelijk gezegd, ik weet het.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:03

Ja ik weet dat dat het beste is.. maar misschien maakt dat t alleen maar moeilijk. Ene kant zeg ik ik wil niet, ik blaas het af. Maar ik weet gewoon dat t goed voor me is.
Maar ik vind het écht heel erg eng!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:06

Jeetje Nathalie Ach gut

Snap dat je het hartstikke eng vind...
Maar idd, waarschijnlijk wel het beste voor je.
Phoeh meid, succes en het gaat je lukken hoor!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:11

Ik heb een 'nieuwe' ontdekking gedaan, die achteraf al ontzettend oud blijkt te zijn.
Om m'n winterdepressie uit te stellen die er nu alweer aan zat te komen, slik ik vitamine B5 en B12, heb nu na een week al nergens meer last van, nu is het alleen nog de vraag in hoeverre dit gaat werken,maar ik voel me er nu goed bij, heb veel meer energie en problemen zijn minder groot Haha!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 00:14

Heel veel succes en sterkte Nathalie, probeer in jezelf te geloven!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 01:23

Tjee Nathalie dat is ook niet niets. Heel veerl sterkte meid en geloof in jezelf wat Barbalala ook al zegt!

En Barbalala het is geen troep. Het is goed om van je af te schrijven en het te delen met mensen. Het gevoel dat niemand je begrijpt en het thuis niet gewenst zijn herken ik. Misschien helpt het als je alle kosten en inkomsten eens op een rij zet. Een woning huren kun je subsidie voor krijgen en boodschappen doen valt mij nog alles mee. Uit huis en rust voor jezelf is misschien wel het beste voor je hoe moeilijk het ook is om afstand te doen van de dingen die je liefhebt. Veel sterkte meid!

Kan zelf dus weer niet slapen. Opmerkingen van mijn stage beoordeling spoken door mijn hoofd en ben weer is een weekend thuis..

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 07:19

roest schreef:
Ik heb een 'nieuwe' ontdekking gedaan, die achteraf al ontzettend oud blijkt te zijn.
Om m'n winterdepressie uit te stellen die er nu alweer aan zat te komen, slik ik vitamine B5 en B12, heb nu na een week al nergens meer last van, nu is het alleen nog de vraag in hoeverre dit gaat werken,maar ik voel me er nu goed bij, heb veel meer energie en problemen zijn minder groot Haha!

Mijn b was ook altijd te laag,slik nu alweer een tijdje vitamine b tabletten,en voel me daardoor ook een stuk beter .
Mensen die depressief zijn hebben ook vaak een veel te laag b-gehalte.
Ik heb een verwijsbief klaarliggen voor prikken ,moet me er binnenkort weer ff op laten testen hoe 't nu is.
Ik ben sinds een paar dagen aan 't hardlopen Haha!
Ben 't heel rustig aan aan 't opbouwen.
Elke avond een stukje; 2 min. hardlopen en dan weer 2 min. wandelen.
Kijken hoe dat gaat Knipoog

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:25

Jeetje Nathalie, heel veel sterkte!!!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:27

@ Kanelly,

Ik was ook nooit zo'n wandeltype. Te rustig, vond ik zonde van mijn tijd. Maar toen ik thuis kwam te zitten kon ik niet anders. Wandelen trok ik net, dingen die meer inspanning kostte, trok ik simpelweg niet. Maar goed, dat is natuurlijk per persoon verschillend.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:31

effe een vraagje ik heb sinds een week mirtazapine. ook doordat ik teveel hooi op mijn vork heb genomen slikt 1 van jullie deze ook ? en welke bijverschijnselen hebben jullie erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:19

Mènn, ik ben gewoon net pas wakker!
Ik ben er echt van geschrokken... dit is toch niet normaal??
Dwars door de wekkers heen geslapen en pas om 4 uur wakker worden?? Pfff echt bizar....

Ja met hardlopen, ik ga gewoon kijken hoe het gaat.
Het zal ook volgens zo'n schema worden hoor, net als wat Durante doet. Heel relaxed...en rustig opbouwen..