Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:43

vincentlover schreef:
lijkt mij ook wel leuk :D

ja haha kom jij even langs vanuit polen om te meeten ;)

meikemarieke

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:44

hihi, ja joh doe ik ff :P
nee joh in juni kom ik weer terug naar nederland :)
Dus wacht nog maar ff met meeten

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:27

ja lekker allemaal in de tuin, doen we

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:16

MoniqueT schreef:
Motivatie is nog altijd de belangrijkste voorwaarde voor een pomp.

dat vind ik dus niet. ;)
Ik heb noooit motivatie gehad, nooit spuiten/prikken etc. Sinds ik de pomp heb controleerd mijn moeder mijn pomp regelmatig. Ik vergeet het nooit meer en je raakt er een stuk gemotiveerder van. Het is gewoon veel fijner, niemand merkt dat je het hebt. Voor een puber zijnde is het vreselijk om tussen je leeftijds genootjes op school etc te moeten spuiten.

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:20

x_tico schreef:
Voor een puber zijnde is het vreselijk om tussen je leeftijds genootjes op school etc te moeten spuiten.

jah dat vond ik ook :j het liefst deed ik het op de wc maar dat was ook zo onhandig.. ik ben echt super blij met mij pomp :)
ik ben eigenlijk altijd gemotiveerd geweest want anders voel ik me echt beblabberd door mijn bloedsuikers. en probeer echt me best te doen maar je ziet nog geen resulaat :n helaas....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:34

Citaat:
dat vind ik dus niet.
Ik heb noooit motivatie gehad, nooit spuiten/prikken etc

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen hoor :D Als je gemotiveerd bent om aan de pomp te gaan, zal je arts hierin mee gaan en maak je ook de meeste kans dat je je met de pomp wel lekker voelt. Juist als je baalt van spuiten, kan de pomp net dat stapje extra zijn om toch te zorgen dat je wel die insuline krijgt.

Ik bedoel niet dat je al heel erg gemotiveerd met je diabetes bezig moet zijn om een pomp te krijgen (hoewel dat natuurlijk wel prettig is).

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:57

oke mensen iemand die leuke ideeen heeft voor de meeting en data's?

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:06

Hey allemaal,
ik heb me een tijd geleden al eens voorgesteld in dit topic.
Sinds een paar maanden weet mijn vriend dat hij diabetes type 1 heeft.
Was toen een behoorlijke schok, er kwam vanalles op hem/ons af en zijn/ons leven werd even overhoop gegooid.
Sinds een tijdje gaat het erg goed, zijn bloedsuikerspiegel is vrij constant en het spuiten en prikken gaat als vanzelf.

Nu is mijn vriend op sportgebied niet zo actief, oftewel, helemaal niet.
Nu is hier de carnaval begonnen en hij speelt in een muziekkapel.
Zo'n middagje of avond muziekmaken kost nogal wat energie, daar is hij nu dus achter gekomen.
Hij heeft nu twee avonden op een rij een optreden gehad en hij is nu hondsberoerd.
Daarbij baalt hij er enorm van, hij wil zo graag optreden en nu zit de suiker hem in de weg.
Kan hij nu wat minder eenheden gaan spuiten zodat zijn bloedsuikerspiegel niet te laag wordt?
Heeft iemand hier ervaring mee? Met arbeidsintensieve dagen en suiker?

Ik baal er zo van dat ik hem niet kan helpen....
Alvast bedankt!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:09

lastig dat je vriend er zo'n last van heeft...
Maar het is een beetje uitproberen met meer of minder spuiten/eten. Dat verschilt namelijk ook per persoon, maar je kunt eens proberen om op zo'n avond 2 minder te spuiten, gewoon kleine hoeveelheden, en blijven meten, zodat je weet wat er gebeurt. Is een beetje uitproberen natuurlijk :)
Heel veel succes!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:10

Dank je voor de tips!
Meer eten kan dan inderdaad natuurlijk ook, had ik niet aan gedacht.
Misschien is het dan slim om op zo'n avond wat meer tussendoortjes te eten.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:11

ja indd :D
Maar minder spuiten kan ook werken!
Als je maar blijft meten!!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:17

Dank je wel, hij ligt nu te bed en wil niks, hij is het op dit moment gewoon zat....
lastig hoor als je dan niet kan helpen...
Fijn dat ik hier terecht kan met mijn vragen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:21

ja ik ken het, ik heb af en toe ook echt de neiging om gewoon mn spuit het raam uit te gooien...
Is heel frustrerend als je lichaam niet doet wat jij wilt....
Zeker als je geen controle erop kunt houden, is weleens heel zwaar. Ik heb soms ook wel eens zoiets van lekker belangrijk, ik doe het gewoon niet!! (pubergedrag :) ) maar ja daar heb je toch uiteindelijk jezelf mee.....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:38

Naast meer eten en/of minder spuiten is er nog een factor om rekening mee te houden.

Carnaval en bier horen bij elkaar (en van mij mag het hoor :9 ). In een glas bier zitten echter wel koolhydraten. Twee glazen bier kan je vergelijken met een boterham. Je bloedsuiker kan er dus behoorlijk van stijgen. Op zich prima, want je vriend verbruikt ook behoorlijk wat energie.

Het grootste probleem is dat alcohol de bloedsuikers verlaagt, maar dat dat pas later inzet. De lever ziet alcohol als gifstof en gaat aan de slag om die alcohol uit je lichaam te krijgen. Normaal gesproken komt er continue wat glucose vrij uit de lever om te zorgen dat je lichaam energie krijgt. Deze suikerpot in de lever bevat wel 44 klontjes suiker en is je reddingspotje bij hypo's. Als de lever bezig is alcohol te verwijderen uit het lijf, gaat de deksel op die suikerpot. De afgifte van glucose stopt dus, wat tot een hypo kan leiden.

Ga je dus met carnaval stappen en drink je alcohol, meet dan voor je gaat slapen. Maar zit je nog aan de lage kant (onder de 8 zeker, eet dan nog wat. Die nawerking op die alcohol komt namelijk pas na een uurtje of anderhalf a twee.

Drink je helemaal geen alcohol op een actieve avond, dan zou ik zeker wat lekkere tussendoortjes pakken! Enne, tegen alle gezondheidsadviezen in: vet houdt de suikers langer vast, dus een kroketje tussendoor of een handje of wat met nootjes zijn erg veilig!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:41

Oké, duidelijk verhaal Monique!
Hij heeft niet gedronken aangezien hij met de auto moest gaan.
Zo'n kroketje tussendoor zal hij niet erg vinden!
Bedankt voor de adviezen!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 12:52

en pakje dextro bij de hand houden, die zijn sneller binnen mondbereik dan een kroket

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 13:37

MoniqueT schreef:
Have fun! Komt vast wel goed. Bevalt de pomp weer een beetje?

Ja, best wel! Het scheelt echt enorm dat ik nu die andere naalden, met een grotere plakstrip, heb.

De wintersport was super! Ik heb niet 1 hypo gehad. Iedere dag begonnen met skien met een waarde tussen de 10 en de 13, pomp uitgezet en kwam daarna mooi uit. Ik sta voor volgend jaar alweer ingeschreven :D

Van dat programma in Beatrixoord heb ik ook wel eens gehoord, aardige mensen daar (ik woon er vlak bij en had er altijd volleybaltraining, in hetzelfde gebouw).

Een meeting lijkt mij ook wel erg leuk!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:45

Carolinef schreef:
en pakje dextro bij de hand houden, die zijn sneller binnen mondbereik dan een kroket

Tja, da's reageren als het te laat is. Als je met een 'vette hap' of wat nootjes een stabielere bloedsuiker kan houden, zal je de dextro niet nodig hebben. Voorkomen is beter dan genezen.

Ik bedoel die kroket ook net als hypovoer, maar juist om koolhydraten met vetten te combineren. Op die manier worden de koolhydraten langer vastgehouden in de darmen en zal je minder snel een hypo krijgen. In het dagelijkse leven moet je dat natuurlijk niet als gewoonte gaan gebruiken, maar ook pasta's werken bijvoorbeeld zo.

Een stuk kennis over de werking van langzame en snelle koolhydraten (glykemische index) kan heel veel doen voor de bloedsuikers.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:46

Amulet schreef:
MoniqueT schreef:
Have fun! Komt vast wel goed. Bevalt de pomp weer een beetje?
De wintersport was super! Ik heb niet 1 hypo gehad. Iedere dag begonnen met skien met een waarde tussen de 10 en de 13, pomp uitgezet en kwam daarna mooi uit. Ik sta voor volgend jaar alweer ingeschreven :D

Gaaf! Ik ga die sets ook nog eens proberen, keertje afwisselen kan geen kwaad.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 01:21

Zo mensen, ik laat ook nog even van me horen voordat ik morgennacht naar Oostenrijk vertrek!

Lekker skien in Kirchberg! Ik hoop dat het goed gaat met de suikers, kheb mijn voorraad alweer in de koffer zitten :P

Toedelsss!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 09:51

veel plezier!!!

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 11:08

break a leg ;)

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 11:55

iemand hier wel s gehoord van de pols glucosemeter( soort horloge die via de huis de bloedsuikers constant meet)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 12:11

heb ik wel eens van gehoord, maar of dat ook al echt wordt gebruikt?? geen idee.....
Zijn er trouwens hier meer mensen die maar 2 keer per dag spuiten?

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 16:08

ik las r n verhaal over in diabetes & leven dat ze in landen buiten nl wel worden gebruikt, lijkt mij ideaal, soort horloge die aangeeft hoe je suikers zitten!!

ik spuit minimaal 4x p dag