Edelstenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spokie79

Re: Edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:14

ik vond de ketting mooi en hij voelde erg goed. Ook jaspis vond ik mooi, maar dat voelde verschrikkelijk.
Heb hem nu om en voelt erg fijn....heel rustig.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:33

Ik ben vrijdag een sneeuwvlok obsidiaan en een tourmalijn gaan halen. Alleen lijkt het nu of er al stukjes bij die obsidaan verdwenen zijn, volges mij was hij helemaal gaaf toen ik hem kreeg en nu zijn er een viertal brokjes uit :(.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:37

ik denk dat jij hem gewoon ontzettend hard nodig had,
nu heb ik weleens gehoord van iemand die een steen had en die barstte doormidden na 1 dag,zo vol had hij zich al 'gezogen' met de negatieve energie van diegene

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:47

Belsje schreef:
Ik ben vrijdag een sneeuwvlok obsidiaan en een tourmalijn gaan halen. Alleen lijkt het nu of er al stukjes bij die obsidaan verdwenen zijn, volges mij was hij helemaal gaaf toen ik hem kreeg en nu zijn er een viertal brokjes uit :(.

Dit heb ik vaker gehoort bij dit soort gesteente. Mjn buuf had dit ook bij een sneeuwvlok obsidiaan toen zij hem in volle maan wilde opladen, ding viel uitelkaar de volgende dag.
Ik zou dr mee teruggaan, hij is wss uitgewerkt en zit net wat Snoev zegt vol negatieve energie en
kan zijn werk niet meer doen voor je.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:56

De man waar ik hem haalde heeft hem gereinigd dus als die op een dag al vol zou zitten ... Hij heeft wel gezegd dat ik hem zeker een keer in de week zelf moest reinigen en ook degelijk opladen, misschien morgen maar buitenzetten ipv aan te doen? Zou het dan nog "goedkomen"?

Vraag me ook af of ik dat gewoon niet gezien heb, maar het valt gewoon een beetje op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 23:07

Belsje, deze steen is op, of dit komt omdat hij in de uren dat jij hem in bezit heb zich vol heeft gezogen (Lijtk me stug) of omdat hij in de winkel al leeg is gaan lopen.
Zo'n steen brokkeld nu eenmaal af, en dat doet hij alleen als hij 'op' is, jij zal niets meer aan die steen hebben.
Zou er gewoon mee teruggaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 01:32

Een steen kan binnen een paar uur al barsten omdat ie zijn werk heeft gedaan bij degene die hem net heeft aangeschaft, Chiqa. Terugbrengen is geen optie, in de winkel zullen ze hetzelfde zeggen mits het een winkel is waar ze enige kennis van zaken hebben.
Belsje, met welk doel heb je de sneeuwvlokabsidiaan aangeschaft? Is wel handig te weten voor mij namelijk...

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:41

Wel echt een doel had dat niet, ik ben al een paar keer gaan steentjes kiezen selecteer er meestal een paar en laat er dan afvallen. Puur op gevoel eigenlijk. Las wat later wel dat het eentje is die tegen zenuwstelselklachten (?) kon helpen en waar heb ik dus al jaren last van ... juist ja. Vond ik wel een leuke bijkomstigheid :)

Teruggaan denk ik dat ook niet veel zin heeft, mannetje reinigt het ding net voor ik het meeneem. Paar dagen aankijken of het nog verder indeukt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:50

Ik teste een een keer een steen bij iemand ze deed hem om en ze liep naar buiten, 2 straten verder barste hij al uit elkaar.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:55

Vroeger heb ik altijd een tijgeroog steentje bij mij gedragen, daarna ging ik over op maansteen, tegenwoordig draag ik helemaal geen steen meer bij mij :n Misschien dat ik ooit nog eens een steen haal die ik op mijn gevoel zou uitkiezen :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:56

ik draag momenteel alleen deze bij me,al een hele poos,heb hem van mijn moeder gekregen:
Afbeelding
maar eigenlijk is het geen edelsteen natuurlijk

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:33

Belsje, die steen die jij hebt is dan waarschijnlijk te klein voor jou.
Misschien kun je een groter exemplaar kopen die niet meteen barst of scheurt.
Als je deze steen namelijk echt hard nodig hebt, dan is de werking van zo'n steen snel uitgewerkt als hij niet het juiste formaat heeft.
Draag je hem samen met je toermalijn?
Ik zou obsidiaan nooit met een andere steen dragen, omdat obsidiaan van zichzelf een hele krachtige steen is.
Alleen bergkristal kan wel samen met obsidiaan, omdat die de obsidiaan zuiver houdt.

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:36

Wist je dat tijgeroog asbest is?!

Gesmolten asbest wordt tijgeroog.
Dit is niet schadelijk voor de gezondheid.
Maar of het geneeskrachtig werkt?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:06

Karin_V schreef:
Wist je dat tijgeroog asbest is?!

Gesmolten asbest wordt tijgeroog.
Dit is niet schadelijk voor de gezondheid.
Maar of het geneeskrachtig werkt?

Eigenlijk is dat de Valkenoog waar je het over hebt.
En is duidelijk geen gesmolten asbest!!!
Het bevat de stof Crocidoliet, dat zijn zwart-blauwe asbestvezels wat in kwarts wordt in gesloten, waar duizenden jaren overheen gaat.
In asbest verwerkte materialen zelf zit maar 4% van Crocidoliet verwerkt, de rest is Chrysotiel (die ook weer een vezelvorm van serpentijn bevat).
Bovendien ontstaat Tijgeroog uit Valkenoog door oxidatie van de Crocidolietvezels en de omzetting daarvan in Limoniet.
Tijgeroog bestaat dus uit in kwarts ingebedde Limonietvezels.
Daardoor krijg je die goudkleurige glans en is niet schadelijk voor je gezondheid.
Pure Crocidoliet kan wel schadelijk zijn, maar niet in de vorm van Valkenoog of Tijgeroog.
Als dat zo zou zijn werd het niet in grote getale verkocht.

Opgezocht Wikipedia :
Asbest is een verzamelnaam voor een aantal in de natuur voorkomende mineralen (silicaten), die zijn opgebouwd uit fijne, microscopisch kleine vezels. Asbest is een natuurlijk product. Het is een delfstof die wordt gewonnen in onder andere Zuid-Amerika, Rusland en Canada. Er is een aantal verschillende asbestmineralen. Asbestvezels zijn onder te verdelen in twee hoofdgroepen:

de spiraalvormige of serpentijnachtige, waaronder chrysotiel (ofwel witte asbest)
de rechte of amfiboolachtige, waaronder crocidoliet (blauwe asbest), amosiet (bruine asbest), anthophylliet (geel), tremoliet (grijs) en actinoliet (groen).
Alleen aan de kleur van het ruwe asbest kan men zien tot welke soort het asbest behoort. Wanneer het materiaal verwerkt is, kan dat niet meer. Alleen laboratoriumanalyse kan dan nog uitsluitsel geven.

Asbestvezels kunnen zo fijn zijn dat zij niet met het blote oog waar te nemen zijn.

Asbest is dus een natuur product en heeft ook een bepaalde energie samenstelling die in combinatie van de kwarts een helende werking kan hebben.
Losse stofdeeltjes zijn schadelijk voor je longen etc. omdat het je lichaam binnendringt, dat zegt verder niks over de energie eigenschap die alle edelstenen bevatten.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:21

Obsidiaan draag ik alleen die toermalijn list naast mijn bed :D. Er zijn niet nog meer brokjes uit heb ik de indruk heb hem vanacht in een bakje watergelegd en vandaag uitgelaten even aanzien ... Ik heb wel de kleinste genomen die ik vond ... Dus er zit wel iets in! :)

Misschien eens met mijn bergkristalletje ergens leggen die zal ik eerst ook wel moeten opladen en poetsen denk ik zit al jaren in zijn doos.

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:20

Ik zou je eens vertellen dat ik in een asbest laboratorium werk en heel goed weet hoe het zit.
Tijgeroog is asbest!

Ook geef ik asbestcursussen en ook nu op dit moment mijn cursisten vinden het ook erg amuserend dat crocidoliet niet gevaarlijk is.

Dit is de aller gevaarlijkste soort. en kan mesothelioom veroorzaken.

Kijk binnenkort maar eens naar klokhuis die hebben een docu gemaakt over asbest.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:02

Oke en waarom verkopen ze het dan zo in de Tijgeroog vorm?
Blijkbaar kan het geen kwaad.
Het kan in mijn ogen nooit geen pure crocidoliet zijn, daar geloof ik geen snars van!

Welk bedrijf is dat dan als ik vragen mag?
En de datum van uitzending, want ben niet altijd in huis als klokhuis erop is.

Tijgeroog en Valkenoog is een mineraal en een variëteit van kwarts. Het bestaat uit kwarts welke vergroeid is met vezels crocidoliet (blauwe asbest). Valkenoog is donkerblauw met een karakteristiek chattoyance effect wanneer de steen gepolijst is.

De blauwe valkenoog zal door oxidatie in vele duizenden jaren veranderen in het goudkleurige tijgeroog.

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:46

Asbest is een mineraal dat door de loop van de duizenden jaren in gebergten is gevormd.
Als asbest boven de 1400 graden komt smelt het en vormt er tijgeroog.
Door het smelten is het asbest zijn schadelijkheid verloren.
Er worden ook wel sieraden gemaakt van tijgeroog als "goedkope" vervanger van goud.
Als Crocidoliet (=blauwe asbest) nog niet is gesmolten dan is het zeer gevaarlijk.

Ik weet niet precies wanneer de uitzending komt. Maar dat zal zeer binnenkort zijn.
Kijk anders even op de site van het klokhuis, misschien hebben ze wel een weekaankondiging.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:09

Tijgeroog en Valkenoog ontstaan door de verkiezeling van zwartblauwe asbestvezels die crocidoliet worden genoemd. Daarbij ontstaan vaste insluitsels van haarachtige kristallen in het kwarts. Door de oxidatie van de oorspronkelijke crocidolietvezels ontstaan de goud glanzende limonietvezels van de steen.

Tijgeroog en Valkenoog worden dus niet door de mens zelf gemaakt, die is ooit zelf ontstaan, lijkt me.
Tijgeroog en Valkenoog bevatten asbest vezels, maar is geen pure asbest.
Asbest is pas gevaarlijk als het gewonnen wordt in de mijnen, de losse stofdeeltjes die daar bij vrij komen zijn schadelijk voor de longen en slijmvliezen, door omsmelting wordt het bruikbaar voor materialen.
En in omgesmolten vorm kan het inderdaad geen kwaad en ook in de vorm van Tijgeroog en Valkenoog is het niet schadelijk.

Zoals ik het van jou begrijp is de bewerking van een Tijgeroog of Valkenoog schadelijk voor je gezondheid?
Bijvoorbeeld het polijsten en trommelen etc.?
Dus als ik mijn ruwe stuk Tijgeroog aan gruzelementen sla met een hamer, dan komt er asbest vrij?

Valkenoog bevat meer asbest vezels dan de Tijgeroog.

Ik vind het wel interessant om er meer over te weten te komen, heb je misschien bronnen?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:55

Al is een tijgeroog ontstaan uit asbest, in gesmolten vorm is het niet schadelijk,dus waar praten we over?
Wat voor belang heeft het om te melden dat een tijgeroog ooit asbest was?
Als er echt asbestgevaar was bij het dragen/bewerken van tijgeroog,zouden ze het echt niet meer mogen verkopen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:02

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:51

Miska kom een keertje Asbest Herkennen volgen bij mij....

Asbest als mineraal is schadelijk voor de gezondheid. De vezels uit de gebergte worden toegevoegd aan de producten. Dus wel schadelijk in bepaalde toepassingen. Het wordt dus niet eerst gesmolten.
Als het vulkanisch gebergte weer verhit wordt door een (bijna) uitbarsting. Dan smelten de schadelijke asbest vezels en wordt het tijgeroog, wat niet schadelijk meer is.
Dus je kunt rustig met een hamer je tijgeroog kapot maken.

En even voor _Tivoli_ het was puur bedoeld ter informatie!
Dat tijgeroog asbest is verder niets.
Miska je mag me PB'en voor meer info!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:32

Die cursus is meer bedoeld om asbest te herkennen in verwerkte vorm bij de bouw, denk ik.
Dan zal er ook een stukje info over de herkomst zijn.
Mijn vraag is alleen, in welke verhoudingen Tijgeroog-Valkenoog asbest vezels bevat.
Tijgeroog-Valkenoog is niet alleen puur asbest lijkt me.
Dus klopt het niet helemaal zoals je het zegt : tijgeroog is asbest.
Als dat zo was dan werd het niet verkocht, ook al is het niet schadelijk in die vorm. Toch?!

Zo zullen meer edelstenen die poreus van structuur zijn of hoe zeg je dat (asbest is niet poreus, integendeel), net zoals asbest in de lucht kunnen hangen bedoel ik dan, maar voor het oog niet zichtbaar, schadelijk zijn voor onze gezondheid.
Omdat het onze slijmvliezen irriteert.
Asbest is dan toevallig een bekende delfstof, die verwerkt is in diverse materialen en met de tijd gezondheidsklachten naar boven bracht.

Karin_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:18

Hoe asbest schadelijk is daar zal ik nu maar verder niet op in gaan. maar tijgeroog en valken ook zijn niet schadelijk voor je gezondheid wat betreft de gesmolten asbest die erin zit.

En in hoeverre het geneeskrachtig is, die discussie laat ik aan jullie over ;)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:20

Bestaat er ook een steen tegen buikrampen, want ik besterf het bijna. :)
Groetjes