Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 00:29

Ik vul het achteraf pas in. Ik hou een beetje een budget aan per maaltijd, niet specifiek met mezelf afgesproken maar weet wat uitkomt.
Dus als ik meer dan gemiddeld voor ontbijt of lunch heb weet ik dat ik mager avond eten moet halen.

Maar ik doe dan ook pas op de dag zelf boodschappen. Als ik iets haal voor morgen en daar die dag geen trek in heb dan eet ik het niet.
Zou van weekboodschappen dan ook ongelukkig worden.

Verder kijken ik naar calorieën die ik in een week gegeten heb. Zo kan ik wat meer de uitschieters opvangen, zonder dan gelijk het idee te hebben dat ik die dag niet goed gegeten heb.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:21

kosseh schreef:
Ik vul het achteraf pas in. Ik hou een beetje een budget aan per maaltijd, niet specifiek met mezelf afgesproken maar weet wat uitkomt.
Dus als ik meer dan gemiddeld voor ontbijt of lunch heb weet ik dat ik mager avond eten moet halen.

Maar ik doe dan ook pas op de dag zelf boodschappen. Als ik iets haal voor morgen en daar die dag geen trek in heb dan eet ik het niet.
Zou van weekboodschappen dan ook ongelukkig worden.

Verder kijken ik naar calorieën die ik in een week gegeten heb. Zo kan ik wat meer de uitschieters opvangen, zonder dan gelijk het idee te hebben dat ik die dag niet goed gegeten heb.

Maar jij loopt ook al iets langer mee en weet hoeveel calorieën ongeveer in bepaalde producten/maaltijden zitten en kan daarop plannen.

Als je natuurlijk voor het eerst calorieën gaat bijhouden ga je pas ontdekken hoeveel calorieën er in welke producten zit. Daar kun je je achteraf dus wel flink in vergissen. Dan is misschien vooraf invullen voor nu iets handiger...

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 09:53

Dat is waar MuSli, ik weet van veel wel uit m'n hoofd wat het ongeveer is en vul het dan ook alleen in als controle middel. Al heb ik lange tijd WeigthWatchers gedaan, waardoor ik van veel ook vooral het aantal punten daar weet.

Om de vrijheid dan toch te behouden en niet vooraf de hele dag invullen. Ipv achteraf, voordat je een maaltijd pakt deze eerst in te vullen om te kijken hoe het uitkomt, zodat aanpassen nog kan?
Zo stond ik ook wel eens in de kantine. Verschillende soorten beleg of broodjes in te vullen om te kijken wat kon.
Of vooraf je standaard ontbijtjes, lunches en avond eten uitrekenen. Zodat die al een beetje bekend zijn, dan weet je al wat te verwachten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 10:32

kosseh schreef:
Of vooraf je standaard ontbijtjes, lunches en avond eten uitrekenen. Zodat die al een beetje bekend zijn, dan weet je al wat te verwachten.

exact dit. Ik weet dat mijn ontbijt een standaard aantal kcal is. Mijn tussendoortjes (banaan en eiwitlimonade) heb ik ook standaard. dat geeft dan alweer een basis met wat ik wel en niet kan eten (banaantje wissel ik ook wel in bijvoorbeeld).

Maar het is vooral: kennis. Weet wat iets weegt. Een dunne laag pindakaas heeft evenveel smaak als een dikke laag, en is een stuk minder in kcal bijvoorbeeld.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:17

Winged schreef:
kosseh schreef:

exact dit. Ik weet dat mijn ontbijt een standaard aantal kcal is. Mijn tussendoortjes (banaan en eiwitlimonade) heb ik ook standaard. dat geeft dan alweer een basis met wat ik wel en niet kan eten (banaantje wissel ik ook wel in bijvoorbeeld).

Maar het is vooral: kennis. Weet wat iets weegt. Een dunne laag pindakaas heeft evenveel smaak als een dikke laag, en is een stuk minder in kcal bijvoorbeeld.

Hoewel ik het absoluut niet eens ben met de stelling dat een dunne laag beleg evenveel smaak heeft als een dikke laag :Y) .
Is het in het begin met afvallen wel handig om inderdaad wat standaard maaltijden en tussendoortjes uit te rekenen zodat je deze makkelijk kunt kiezen zonder alles telkens opnieuw in te moeten voeren.
Zo heb ik ook eens een voedingsschema voor me laten maken waarin opties stonden voor alle maaltijden en deze kon ik dan dagelijk vrij combineren om binnen mijn budget te blijven :) .
Dat was ook erg makkelijk!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 11:18

Ik werk afwisselend thuis/kantoor, dus ik kijk eerst hoeveel dagen ik thuis lunch en doe dan weekboodschappen voor maandag t/m donderdag. Dan vul ik de avondeten alvast in in de app en zie je hoeveel kcal je nog over hebt voor de dag. Op kantoor probeer ik meer te eten overdag en meer ruimte voor snacks te houden en een lichtere avondmaaltijd. Op thuiswerkdagen heb ik vaker een licht ontbijt en iets zwaardere lunch/diner. :)

Hier gaat het best wel goed met kcal bijhouden afgelopen week! M'n (apres) ski kilo's zijn er weer af, dus we gaan door naar de volgende 10 voor streefgewicht! Ik hoop rond mijn verjaardag in mei een heel eind te kunnen zijn :)

En inmiddels weet ik ook als ik pasta maak +/-500 kcal, curry is iets hoger +/- 600 en oven tray bake +/- 450 kcal, mexicaans +/- 550 kcal. Tussen deze gerechten wissel ik wel veel af. Dus als er ongepland een traktatie op werk toch tussendoor komt, dan wissel ik binnen mijn weekgerechten wel eens met de dag

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 12:12

Heeft iemand ervaring met de proteine koffie van ESN?
Smaakt het echt naar ijskoffie (caramel)?
Mengen jullie het met melk of water?

Dustinlover

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 17:13

Hier was ik vanmorgen blij. -1 kilo op de weegschaal dus dat is super. Maandag ben ik weer echt begonnen dus het begin is weer gemaakt :D

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 19:33

Dustinlover schreef:
Hier was ik vanmorgen blij. -1 kilo op de weegschaal dus dat is super. Maandag ben ik weer echt begonnen dus het begin is weer gemaakt :D

Wauw dat is veel zeg!
Resultaat geeft ook altijd zoveel motivatie.
Hier is de eerste kg van het jaar er ook vanaf superfijn.

Hoe gaat het bij iedereen?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 21:24

Goed bezig allemaal! :)

Ik ben alleen maar zwaar, mijn menstruatie komt eraan dus ben nu +1.5 kilo voel mij ook altijd zo vadsig rond die tijd. :+

Eefsel2109

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:26

Hier ook bijna m'n menstruatie en heb ik echt overal trek in :') dus ik ga maar vroeg naar bed _O-

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 22:31

Vroeg naar bed heb ik ookwel eens gedaan vroeger als ik zo'n trek had hahaha.

Goed bezig verder allemaal!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 00:41

Mooi die resultaten hierboven! :D

Ik heb besloten me even nog niet te wegen en eerst een paar weken even goed mijn best te doen. Om te voorkomen dat ik door maandelijkse cyclus na 1 week meteen teleurgesteld raak en er met de pet naar gooi :+

Wel een goede week gehad met netjes binnen het budget eten! Weegschaal ook de hele week op het aanrecht gehad om dingen eens echt af te wegen weer. Daar verkijk je je toch altijd wel weer op hoeveel gram een 1 persoonsportie echt is! Van de week met rijst dacht ik echt; oh oeps, ik at echt normaal voor 2 personen :roll:
Terwijl ik toch altijd een kopje gebruikte, maar dat kopje was kennelijk te groot :=

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:27

Ja, @DideH, het kan echt inzicht geven om alles in beeld te brengen en af te wegen. Dan krijg je pas echt een trouw beeld van wat je daadwerkelijk binnenkrijgt. En dat is helaas vaak meer dan je denkt -O-

Hier de afgelopen weken weer een mooie daling. Terug naar waar ik naartoe wil. En dan daarna weer proberen daar te blijven. Daar gaat het meestal weer een beetje mis. Op gewicht blijven vind ik lastiger dan afvallen :Y)

Wil gewoon een beetje in een range blijven van +/- 2kg. Vorig jaar was ik daar wat te ver vanaf geweken. Nu bijna weer terug in die +2kg range :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 14:37

Ha ha, hebben jullie het ook zo koud??? Mijn hele lijf gilt....BRANDSTOFFFFF om het interne kacheltje aan te stoken. Maar weet me gelukkig te beheersen en trek in bed maar een extra fleecetrui aan en sokken := . Gelukkig gaan deze week de temperaturen weer wat omhoog.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 15:53

Meld me hier ook.

1.5 jaar geleden ben ik 25 kg afgevallen op eigen houtje in iets minder dan een jaar. Toen gingen we verhuizen en dan ga je een beetje uit het ritme met het idee, ik pak het straks weer op.
Intussen zitten er alweer 10 kg aan.
Ik moet er zo veel voor doen en zoveel voor laten maar ben veels te gek op lekker eten.

Ik ben toen zoveel afgevallen met de eetmeter, dus kcal tellen en wandelen.
Nu ben ik weer op aan t letten met eten en aan t sporten en wandelen.
Het is soms zo frustrerend ook omdat ik de kwark soms kotsbeu ben en dat steeds opletten. Nu zit ik ook nog tegen de overgang aan volgens mij, dus dat helpt ook niet echt mee.
Ga hier eens volgen of ik hier wat inspiratie op kan doen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:03

Eet je kwark puur als alleen kwark of mix je het?

Pure kwark vind ik ook geen hol aan. Ik mix het met 2 lepels griekse vanille yoghurt (100 gram kwark, 50 gram yoghurt) en een beetje eiwitlimonadepoeder voor smaak. En dan is het goed te doen :))

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:31

Winged schreef:
Eet je kwark puur als alleen kwark of mix je het?

Pure kwark vind ik ook geen hol aan. Ik mix het met 2 lepels griekse vanille yoghurt (100 gram kwark, 50 gram yoghurt) en een beetje eiwitlimonadepoeder voor smaak. En dan is het goed te doen :))

Ik maak t verschillend. Met eiwitpoeder, als ik weinig tijd heb.
Met een appel in kleine stukjes met kaneel, deze is erg lekker.
Een banaan met de staafmixer door de kwark, dan heb je bananenkwark. Ach ik mik er vanalles door maar soms ben ik het gewoon zat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 16:46

Hier ook fan van de eetmeter en heel herkenbaar verhaal Jesito! Even een dipje, denk je ach dat pak ik zo weer op, maar helaas pindakaas (ook lekker). Nu dus weer braaf alles afwegen en alles in de eetmeter.

Ik vind de Lindahls Kvarg kwark met extra veel eiwit wel heel lekker, vooral de witte chocolade en stratiatella smaak zijn erg goed en vullen ook heel goed! Verder ben ik ook fan van de Melkunie Protein puddinkjes.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 17:19

Jaa ik had het vanmorgen ook even heeeel erg koud. :+

Ik vind kwark totaal niet lekker, ik eet elke dag 150 gram Griekse yoghurt met een flinke schep appelstroop en een portie cornflakes. Niet direct een heel goed idee als je op je calorieën moet letten, maar ik moet juist oppassen dat ik niet te weinig calorieën binnen krijgt ivm veel sporten. :)

Vandaag trok in een tuniekje aan met een fleece gevoerde legging, lekker warm. Alleen ik trok het aan maar het is zo groot net een juttezak. :+ De weegschaal is verder nog niet gezakt maar dat komt hopelijk na mijn menstruatie en kleren liegen natuurlijk nooit. :P

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:13

ja die kou is echt verschrikkelijk!! Constant aan het koukleumen bij stilzitten. :brr:
Spoiler:
ik ben gestart met WW, wil wat meer rust in mijn hoofd omdat ik veel over eten nadenk elke dag, ik hoop met het points systeem dat dat wat meer houvast geeft richting de goede keuzes zonder op elke kcal te tellen. ik ben me erg bewust van de kritiek op de nulpunters (aardappelen en kipgehakt zijn nu ook 0 punten ineens) dat je die niet onbeperkt kan eten. Een vriendin is ook gestart, dus kunnen samen steun vinden

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:32

Petrichor wat een fijn gevoel moet dat zijn dat je kleren te groot zijn!

Jesito dan nu er weer tegenaan. komt helemaal goed!

Hier maandag nog even gewogen om te kijken wat het weekend gedaan had en daar was ik echt blij mee. Was niets aangekomen en niets afgevallen terwijl ik wel gewoon lekker een frietje had gegeten en lekker stukje chocola. Blij dat als ik dat dus binnen de perken doe dat het wel kan in het weekend.

Aight aardappels 0 punters ja? Ik zou denken dat die toch best wel aanzetten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 10:46

Petrichor: kleren liegen inderdaad niet. Losser en strakker zitten is vaak wel een signaal :)) Hier ook de voorkeur voor een meetlint ipv de weegschaal hoor. Gewicht kan nog wel eens alle kanten opstuiteren (ben je ineens +3 kilo in week 4 van je cyclus bijvoorbeeld)

Dustinlover: zo nu en dan niet gezond mág ook gewoon. En is soms ook juist nodig om die balans te houden.

Aight: neem hetgeen wat voor jou het fijnst voelt om houvast te krijgen. Aardappelen en kipgehakt zijn inderaad wel dingen die je niet onbeperkt kan eten, maar er is vast ook een reden waarom die op 0 zijn gezet. Ik ben geen WW-kenner overigens.

Ik ga vanavond met een team uit eten. Mega gezellig natuurlijk, maar tegelijkertijd wel even zuur want het schopt mijn sportschema in de war _O- ik heb dus vanmorgen alvast een korte training gedaan. En nu alvast een beetje kijken wat de verstandige eetkeuzes zijn. Ik gok zo dat ik voor de sate van kipdij ga :))

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:34

Winged schreef:
Ik ga vanavond met een team uit eten. Mega gezellig natuurlijk, maar tegelijkertijd wel even zuur want het schopt mijn sportschema in de war _O- ik heb dus vanmorgen alvast een korte training gedaan.

Heel herkenbaar dit :') ik heb ook echt zo'n ritme/schema waar ik heel goed op ga en wat ik dan wel lastig vind als het een beetje door de war wordt geschopt :x

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 11:40

MuSLi schreef:
Winged schreef:
Ik ga vanavond met een team uit eten. Mega gezellig natuurlijk, maar tegelijkertijd wel even zuur want het schopt mijn sportschema in de war _O- ik heb dus vanmorgen alvast een korte training gedaan.

Heel herkenbaar dit :') ik heb ook echt zo'n ritme/schema waar ik heel goed op ga en wat ik dan wel lastig vind als het een beetje door de war wordt geschopt :x

Haha ja precies. 'Leuk! Gezellig! Maar.....'

En vervolgens sta je dan met je goede gedrag en slaperige kop om half 7 in de huiskamer te sporten om je toch vast te houden aan dat schema :+