Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:55

@Welmoed heb je gekeken naar de jurkjes van Noppies? Daar heb ik een lading van Vinted van gehad en moet zeggen dat ze echt heerlijk zitten en precies goed flatteren. Kwa broeken draag ik geen echte broeken meer, kan ze niet verdragen. Gebruik enkel de leggings van Evan&Odd en die zitten heel fijn
Hier ook nachten dat ik slechter slaap, al wordt ik momenteel veel wakker omdat ik gewoon niet zo makkelijk meer draai met mijn buik, dus kip of ei weet ik niet hihi

Kwa wegen sluit ik me aan bij Noeps, je hoeft niet te wegen, probeer het te laten als je het moeilijk vind. Heb hier de vk ook aangegeven dat ik echt niet aan wegen ging doen, zij kunnen op oog ook wel zien als het ineens de verkeerde kant op gaat. Weeg nu enkel thuis als mijn hoofd ernaar staat

@Linoleum fijn dat je even hebt kunnen spieken bij de baby! En succes vast morgen met de 13 weken echo :)

@Yippie dat de hele dag misselijk is al slopend genoeg! Of je nu braakt of niet is in mijn ogen eigenlijk bijzaak want het is vermoeiend en zorgt dat je minder binnen krijgt. Voel je nooit bezwaard bij de dokter naar medicatie te vragen, het kan zo'n wereld van verschil maken! Vaak beginnen ze dan met Suprimal, werkt voor velen heel goed (wordt er alleen eerste dagen even flink suf van), maar weet dat als die niet werkt, er een ander is die bij eigenlijk alle andere mensen wel aanslaat. Je gaat goed op de ene of de ander vertelde mijn arts. Let goed op jezelf meid, ziekmelding is echt geen schande, je lijf is zo druk bezig nu! Ik heb me wel ziek moeten melden, ik heb droge HG en functioneerde gewoon totaal niet. Spannend de echo morgen, hopelijk alles goed en kan ik je veel plezier vast met het bekend maken aan jullie ouders wensen *\o/*

@Doubtless fijn dat de controle goed was :)

@Emptywords fijn dat alles goed gaat tot nu toe!

@Yonker fijn dat je het hebt kunnen vertellen op het werk. Moest wel even gniffelen om de opmerking van je collega :=

@Dustinlover wat fijn dat de fysio heeft geholpen, opluchting zal dat zijn inderdaad :)

Bellex

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:29

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:45

Oh sorry, ik ben echt een slechte meelezer/volger… eens in de paar dagen probeer ik even bij te lezen.

Mooie buikfoto doubtless!

Dat zwaarder worden is idd niet fijn. Vorige zwangerschap 11kg erbij, maar zit nu met 25 weken al op 7kg, dus daar gaan we nu wel overheen denk ik.

Vervelend van de slechte nachten Welmoed! Helaas wel herkenbaar, vooral door Linoleum ook zegt.

Fijn dat de fysio iets voor je kon betekenen, dustinlover! Ik gebruik tijdens het paardrijden ook zo’n band. Scheelt echt!

Fijn dat er wel positief gereageerd wordt, yonker!

Hier gaat t nog goed. Ik ben wel echt zo moe, dat is wel echt balen. Maar ja, tijd om bij te tanken is er niet. Over 2,5 weken herfstvakantie, daar kijk ik wel echt naar uit.
Nu dik 25 weken en het paardrijden gaat gelukkig nog redelijk, dus hopelijk nog een paar weken daarmee door!

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 08:59

Wij zijn goed aangekomen in NL, drukke dagen gehad want als ik hier ben wil ik ook gelijk van alles doen. Maandag hier bij de verloskundige langs geweest, leuke jonge meid die veel interesse toonde. Alles was in orde en mijn ijzer is ook nog eens extra gecheckt maar die was nu ook prima.

Mijn dochter is nog een beetje onrustig hier en slaapt nog niet helemaal goed dus hopelijk gaat dat snel beter. Wel is ze erg blij iedereen weer te zien en lekker met haar nichtjes te spelen.

Dinsdag naar de fysio geweest hier voor wat tips voor mijn liezen, ze heeft mijn bil gemasseerd wat meer ruimte gaf aan mijn lies aan de voorkant en dus de gevoeligheid verminderde. Verder wat oefeningen meegekregen zoals deze vlinder houding die ook hielp bij het creëren van ruimte. Bij mij helpen ze, wellicht bij een van jullie ook. Deze doe je in deze volgorde na elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@linoleum, oh geen badkamer lijkt me idd even lastig. En zeker niet te streng voor jezelf zijn, sporten, wandelen, gezond eten, verbouwen en zwanger zijn. Dat klinkt alsof je een hoop van jezelf vraagt.

@Doubtless, prachtig buikje heb je!

Slecht slapen is hier ook herkenbaar, waarschijnlijk helpt de overgang naar Nederland nu ook niet echt mee. Maar dan doe ik toch maar gewoon een extra dutje overdag.

@Yipee, spannend en ontzettend leuk dat je het nieuws aan je ouders gaat brengen. Ben benieuwd naar hun reactie. Hoop dat alles lukt met de opvang, 15 locaties is echt heel veel zeg….

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:11

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn in NL pressent!
Is er een reden dat je nog hier bij de VK dingen laat checken? Heb je dat vorige zwangerschap ook gedaan? Ook heel fijn dat de fysio jou heeft kunnen helpen!

Hier vanochtend bloed geprikt, voor den NIPT en alle andere dingen die getest moesten worden. 9 buisjes verder maar als het goed is hebben ze nu genoeg.
Verder voel ik me nog steeds echt zo moe, ik heb volgende week een verbouwing die eraan komt waar ik nog ontzettend veel voor moet doen. Gelukkig komen mijn ouders me helpen dit weekend. Is ook wel echt even nodig, keukenkastjes enzo moeten leeg, zie er wel tegenop 2 weken zonder water. Maarja het is niet anders.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:17

Marjo wat fijn dat het rijden nog steeds goed gaat!

Present fijn weer thuis en hopelijk werken de oefeningen.

Yonker gelukkig heb je hulp en ook dat zonder water komt wel goed al snap ik dat het niet ideaal is!

Hier gisteren wel serieus last gehad van banden pijn op mijn schaambot. Kon het bed opmaken bijna niet volhouden. Geen idee waar het door kwam maar de hele dag door heb ik last gehad met iedere beweging. Voelde mij echt een aansteller.

Nu aan het wachten op 3e keer prikken voor de suikertest. Drankje viel mij alles mee. Als het 1 slok geweest was had ik nog wel gezegd hmm smaakt goed. Vol glas is dan iets minder haha.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 10:44

@Yonker, de verloskundige hier was voor mij meer uit nieuwsgierigheid. Vorige zwangerschap ben ik niet in nl geweest dus was wel benieuwd hoe het hier gaat. En daarnaast vindt mijn moeder het ERIG fijn dat ik hier ga. Dus ik doe het ook een beetje voor haar.

Lastig die vermoeidheid hè.. Gelukkig komen je ouders je helpen, maar probeer alles inderdaad een beetje rustig aan te doen..

@Dustinlover, je bent zeker geen aansteller. Die bandenpijn is gewoon ontzettend vervelend. En nog vervelender is het als je dingen wilt doen maar die niet lukken vanwege lichamelijke kwaaltjes..

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:12

Present, op die middelste na kreeg ik die oefeningen ook inderdaad!
Hopelijk kan je dochter snel een beetje wennen.

DL je stelt je niet aan hoor, maar herken het gevoel enorm.

Hier helaas toch wel weer wat last van mijn lichaam. Niet meer van mijn heup, maar nu wel meer mijn banden. Rug, bil en schaambot + liezen. Als ik een “verkeerde” beweging maak schiet de pijn door mijn rug en bil. Dus lig nu lekker op de bank, want vanavond moet ik nog werken.

CynThier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 12:16

linoleumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 15:21

Yipee, ook wel lekker dat je niet de druk van je ouders voelt om kleinkinderen te krijgen voor ze. Dat lijkt me ook niks.
Is het bij jullie in de omgeving zo erg dat je op zoveel plekken ingeschreven hebt? En wel een soort van lijstje met welke voorkeur heeft? Hier geen ervaring met gastouder, wij waren er vrij snel over uit dat onze voorkeur naar een kinderopvang ging. Tot nu toe zeker geen spijt van, dochter vindt het er fantastisch.

Dustinlover, fijn dat je fysio zoveel verschil heeft gemaakt! Heb je nog advies voor een specifieke bekkenband gekregen?
Hoe was je suikertest gegaan? En die bandenpijn is beroerd, naast dat het zeer doet, kost het ook zoveel energie.

Marjo, wat fijn dat paardrijden nog zo goed gaat! En snap dat je wel uitkijkt naar die herfstvakantie.

Pressent, fijn dat je goed bent aangekomen! Die oefeningen komen bekend voor inderdaad. En dat ze je spieren wat los heeft gemasseerd is ook heel erg fijn.

Yonker, lekker gebruik maken van je ouders hulp en veel bij hun eten. Scheelt je die drukte ook gelijk weer :D

Welmoed, goed dat je nu rust neemt! Zo belangrijk en kan zoveel verschil maken.

CynThier, die Isofix base is wel maar met een paar stoeltjes te combineren. Dus dat is wel belangrijk! Niet dat je een base hebt die niet samengaat met het gekozen stoeltje.

Ik had vandaag de 13 weken echo met 13+6. Gelijk een GUO in het UMCG wegens mijn erfelijke hartafwijking. Alles zag er goed uit, ook de aanleg van het hartje. Dus goede hoop op weer niet doorgeven van mijn hartafwijking. En daarnaast hebben we ook het geslacht te horen gekregen! Het was zo duidelijk dat ze al vroeg of we zelf beetje handig waren met echo's lezen en of we geslacht wilden weten, want het was blijkbaar al een paar keer heel duidelijk in beeld geweest :+ We krijgen een zoontje <3 Klopt mijn voorgevoel dus toch.

Gisteren nog naar de chiropractor geweest. Rechts zat het helemaal vast en dat heeft hij heel fijn losgekregen. Maar nu is het er vannacht links ingeschoten. Dus ik loop alsnog beroerder dan voor gisteren. Ik ga ook maar afspraak maken bij bekkenfysio. Alle hulp is mooi meegenomen nu. Vooral tijdens het werk op bureaustoel heb ik er last van en kan het ook echt merken in mijn energie op een werkdag.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 16:41

Wat leuk zeg Linoleum, gefeliciteerd! Ik begreep altijd dat ze het nog niet mogen zeggen op zo'n vroege termijn, ookal kunnen ze het al wel goed zien.

Bijzonder hé hoe iedereen weer anders last van de lichamelijke klachten heeft. Ik kan juist prima zitten, maar lopen is een ding.

linoleumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 17:44

Ze zei ook al dat ze het normaal niet zegt. Maar ze had al een foto voor ons geprint waar het piemeltje wel heel duidelijk op stond. Dan zei ze het liever zelf dan dat we er zelf achter zouden komen door de echofoto _O-
Maar ze zei er wel specifiek bij dat er beter even konden wachten met spullen kopen specifiek voor een jongen, want er is een hele kleine kans dat opgezwollen schaamlippen konden worden aangezien voor een piemeltje. Al acht ze de kans in dit geval nihil.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 19:21

@Pressent: Wat fijn dat je even in Nederland bent bij famillie. Veel plezier. Ook wel leuk om hier even naar de verloskundige te gaan. Fijn dat je oefening mee hebt gekregen van de fysio. Hopelijk helpen ze.

@Linoleum: fantastisch dat de echo goed was! En gefeliciteerd met een jongetje. Kan je toch wat specifieker kleertjes kopen. :)

Ja hier zijn enorme wachtlijsten (regio ten zuiden van Utrecht). Dus vandaar overal ingeschreven. Ik heb wel een aantal voorkeuren. Vooral diegene hier om de hoek in het dorp zou ik super fijn vinden. Maar dat is eigenlijk onmogelijk en moet ik loslaten. Verder nog wel een paar waarbij ik in het contact een goed gevoel heb. Maar kijken mag pas als je enigzins bent opgeschoten op de wachtlijst.

Vandaag de eerste afspraak bij de verloskundige gehad. Er zit echt wat met een kloppend hartje. Dus er was wat te zien op de echo, al is het klein haha. Voorlopig uitgerekende datum is 16 mei. :)

Ook bij de huisarts geweest. Suprimal gehaald op haar advies (gemberpillen hadden ze niet bij de kruidvat, was het andere advies). Ik geloof dat het wel iets werkt. De scherpe randjes zijn er op dit moment wat af. Het is nog niet weg maar hopelijk wordt het de komende dagen nog wat beter. :)

CynThier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 20:25

Hier helaas al flink last van bekkenpijn, paar weken geleden kreeg ik al de eerste symptomen en had toen oefeningen meegekregen. Helaas zijn we nu zover dat ik naar de fysio mag gaan.

Momenteel werk ik ook nog niet omdat het mentaal even niet lekker gaat. Gelukkig zag de bedrijfsarts het ook in en heeft een duidelijk verslag daarover gemaakt en hopelijk kan de werkgever zich ook hier in vinden.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 08:31

Ik sta politieagentje te spelen bij stal dus eindelijk eens tijd om uitgebreid te schrijven. (Iets met open stallen en 1 paard dat meer krijgt dan de rest)...

Ik ben nu officieel 27 weken zwanger. Gisteren was de 'nog maar 3 maanden'datum.
Ik begin er nu al moeite mee te hebben dat ik al zolang thuis zit maar gelukkig ben ik wel mobieler aan t worden. Ik mag nu zonder kruk lopen. Wat wel inhield dat ik van de week meteen flink overbelast heb maar goed..
Ik zou mentaal echt heel graag terug op de koets en in t zadel kruipen. Al is t maar voor eventjes.. maar ik durf nog niet zo goed ivm de enkel/verzekering.. wat als iemand t ziet en dan gaat rondvertellen dat ik genezen ben. Terwijl dat nog niet is -O-

Vandaag worden de muren van onze nieuwe badkamer bewerkt voor t vocht. En dan kunnen we over 2 weken tegelen. Mijn man heeft dan speciaal een week vrij genomen in de hoop dat we dan alles af kunnen maken boven.

Ik merk zelf dat ik een beetje ben stilgevallen met de voorbereidingen voor de kleine. Terwijl er nog maar 3 maanden zijn voor bv geboortjekaartjes, muurtekening en geboortebord. En er zal nog wel veel meer zijn. In BE is het normaal om geboortesuiker mee te geven aan t kraambezoek. Nu willen wij gewoon beschuit met muisjes doen maar willen misschien ook wel een kraamcadeau voorzien. Zo had de buur bv iets gemaakt van haar eigen alpacawol voor iedereen. Hoe doen jullie dat?

Fysiek qua zwangerschap: ik herken het slecht slapen enorm. Ik kan echt midden in de nacht wakker worden en dan echt niet meer kunnen slapen van comfort... of juist niet kunnen inslapen.. zelfs mijn man heeft er last van :') .
En de buik is nu weer een beetje gegroeid. Dus bukken wordt ook wat lastiger.
En ik vindt t enorm lastig dat iedereen me op mijn gegroeide buik wijst.. ik weet dat dat erbij hoort, maar dik worden is niet leuk. En dik worden genoemd (ookal is t met een reden) is helemaal niet leuk.
Ik ben nu trouwens 7 kilo aangekomen...

Ik krijg net een duw in mijn neus dat er iemand klaar is en dus weer na de wei wil :') :')

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:06

Vervelend jojoni dat het mentaal zo'n ding is geworden en dat je niet even op de koets kan.... Maar toch maar proberen in je achterhoofd te houden dat het met een doel is.
Hier krijgen ze gewoon beschuit met muisjes straks hoor, het is niet heel gebruikelijk om iets te geven? Heb ik iig nog nooit gehad en was ik ook niet van plan. Het is al genoeg zorg straks met een kleintje, laat staan dat je ook nog moet regelen dat iedereen wat krijgt.

linoleumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:38

Yipee, wat fijn van je echo! En hopelijk blijft de Suprimal je helpen. Die misselijkheid is echt niet te doen.

CynThier, sterkte :(:) hopelijk voel je je snel weer wat beter mentaal. En de bekkenpijn zal dan ook wel niet meehelpen. Wel goed dat de bedrijfsarts het ook in zag en je nu even niet aan het werk bent.

Jojoni, volgens mij ben ik vorige keer pas met nog 3 maanden te gaan begonnen met spullen komen. We hadden simpelweg eerder geen plek om alles te laten. En ik heb me geen enkel moment te laat gevoeld. En als je dat gevoel wel hebt, dan vooral het jezelf makkelijk maken. Kant en klaar geboortebord is niks mee, kant en klare geboortesuiker ook niet. En het kan jou een boel rust geven.

In Nederland kennen we trouwens geen geboortesuiker. Vindt het ook vreemde gewoonte, er wordt al zoveel verwacht van nieuwbakken ouders. Ze krijgen hier gewoon weer cake met slagroom en muisjes (want veeeel lekkerder dan beschuit).
Tip: 1 pak muisjes is waarschijnlijk genoeg. Mijn man had bij mijn dochter heel fanatiek 4 pakken gekocht, daarvan staan er nog 3 onaangebroken in de kast :')

En hier wordt het geboortebord (of meervoud zelfs bij ons _O- ) door familie en vrienden geregeld. Bij mijn dochter hadden we twee, één van mijn familie en één van de vriendengroep van mijn man. Inclusief allemaal vlaggetjes door de hele tuin. Maar ik geloof dat je dat vooral op platteland ziet, in steden is het normaler om het zelf te regelen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 09:48

Ik ga ook niks geven aan.het kraambezoek. Verwacht ook eigenlijk niet zo heel veel.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 10:44

Linoleum, fijn dat de GUO goed was. En wat leuk, een jongen! Lekker shoppen :):).

Jojoni, ik sluit me aan bij wat de rest ook al heeft gezegd. Waarom zou je bezoek iets meegeven voor thuis, ze hebben immers jullie kind al kunnen bewonderen en koffie/thee/wat lekkers gehad. Ik snap al die poppenkast nooit zo, wat een gedoe heb je ervan := en als het echt heel belangrijk is: lekker je partner dat soort dingen laten regelen. Focus op wat jij en je kindje nodig hebben, knutselen voor bezoek kan altijd nog als je tijd over hebt en je je verveelt.
Qua geboortebord hadden wij eentje in de stijl van het geboortekaartje, allemaal bij dezelfde webshop besteld en was een paar dagen na de geboorte in huis. Slaap je al met een zwangerschapskussen?

Yipee, goed dat je bent gestart met de medicatie. Hopelijk zet de stijgende lijn zich door!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:51

Hier ook geen cadeautjes voor het kraambezoek, heb wel wat anders aan mijn hoofd. Maar het is hier denk ik ook geen gewoonte, heb het nog niet eerder gehoord.
Ik snap dat gevoel wel dat je bang bent dat mensen denken dat je weer beter bent als je weer op het paard stapt of op de wagen. Eigenlijk moet je dat van je af zetten, maar dat is nog best lastig.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 16:55

Fijn dat alles goed is gegaan Pressent. Die oefeningen heb ik mijn vorige zwangerschap idd ook gekregen.

Hopelijk mooie uitslagen, yonker!! Pittig zo’n verbouwing erbij…

Vervelend, Dustinlover, van de bandenpijn. Gelukkig viel het drankje mee.

Lastig dat je zo’n last blijft houden, Welmoed.

Fijn dat de GUO goed was, linoleum! En heel leuk een Jongen!! Zul je het zien dat het dan nu links erin schiet…

Leuk dat je het nu zeker weet, Yipee!!

Wat naar dat t even niet zo lekker gaat, Cynthier. Hopelijk voel je je snel beter.

Toch lastig als het dan toch niet kan, Jojoni. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook weer heel ontspannend werken om lekker met je paard bezig te zijn. Ik lees nu jouw bericht en denk: oh ja, geboortekaartje ontwerpen! Moeten wij ook nog.

Ik vind dat geboortesuiker ook maar gek. Je bent dan al zo druk.

Wat betreft hapjes voor kraamvisite… vorige keer heb ik van tevoren rocky roads gemaakt met muisjes (blauw en roze, haha) en die ingevroren. Top! Voor je visite krijgt haal je ze uit de vriezer en je heb er geen werk meer aan.

Lekker weekend nu. Word gek van de hooikoorts op t moment. Heb gewoon keelpijn van het niesen. Plus dat m’n bekkenbodemspieren niet meer zo sterk zijn. Is niet fijn, haha!

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 17:37

Ja ik vind t ook nog steeds raar, geboortesuiker en kado's voor t bezoek. Daar blijven wij een beetje hollander met beschuit met muisjes.
Maar ik ken echt geen enkele belg die geen kraamkado had dus dan voel ik me toch een beetje alsof dat ook hoort :o .

Hier wordt ook wel versierd door de buurt/vrienden. Maar t geboortebord wil ik wel graag zelf maken. Ik heb er al een paar gemaakt voor buren/collega's en ik vind dat eigenlijk wel heel leuk om te doen. Net zoals zelf kaartjes maken..

@noeps, mijn partner heeft echt 0 regelskills. Dus dat doe ik beter toch zelf :j :') .

@marjo goed dat ik je nog ergens aan heb kunnen helpen denken :') en die tip voor hapjes is ook wel een goede! Die ga ik denk ik onthouden!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:18

:wave: iedereen een fijn weekend gehad?

Ik kan de kleine nu echt duidelijk voelen, zo gezellig weer. En het maakt me ook wat bewuster van het feit dat ik écht zwanger ben, in de ratrace van alledag sta ik er maar weinig bij stil. Ik ben daarom ook gestart met yoga thuis, enerzijds omdat ik zo stijf als een hark ben (geworden), anderzijds omdat het fijn is om even bewust bezig te zijn met de zwangerschap en de baby.

Voor degenen met de tweede (of derde) op komst, wat hebben jullie extra aangeschaft?
Ik zat zelf te denken aaan:
- commode en aankleedkussen
- triptrap stoel
- babyfoon

linoleumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 21:24

Even snel, ik heb al een uitzetlijst gemaakt voor de tweede. Die kan ik later wel even hier plaatsen ook! Toen ik bezig was kwam er toch meer bij dan ik eerst dacht :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 09:11

Lekker bezig met de yoga Noeps!

Linoleum de uitzetlijst kind #2 is welkom, fijn als je die wil delen.

De commode en aankleedkussen schuiven door. #1 gaat al netjes op het potje en ik hoop dat hij zindelijk is (overdag) tegen de tijd dat ik beval. Babyfoon schaffen we extra aan (analoog en een camera denk ik, bevalt goed die combi) en de trip trap uiteindelijk ook.
Ik ben nog van plan om de babykleding van zolder te halen en uit te zoeken wat er door kan, eventueel met wat meisjes achtige aanpassingen/toevoegingen :') Verder heb ik er nog niet zo over nagedacht...