Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:21

Welkom anoeska

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 02:10

Dank jullie wel.

Ik ben een beetje rond aan het zoeken naar schema's, maar ik heb geen internet onderweg en wil niet iedere paar minuten mijn telefoon moeten pakken voor de tijd. Ik probeer nu steeds van lantarenpaal tot lantarenpaal te lopen. Dus tussen de 1e en 2e wandelen, tussen de 2e en 3e hardlopen, etc. Ik woon in het buitengebied, dus de palen staan een eindje uit elkaar. Hebben jullie tips voor een fijn schema wat je ook offline kan gebruiken?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 08:21

Ik lees ook nog mee hoor. Hardlopen gdaat even naar nog iets lager niveau. Gisteren was ik ook bij de sportfysio. Klachten komen door scheefheid en verkeerde houding en dus verkeerd spiergebruik. Eerst daar even mee aan de slag en dan weer door. Ben blij te weten wat de oorzaak van al die kleine lichamelijke klachtjes is.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 08:25

Anoeska27 schreef:
Dank jullie wel.

Ik ben een beetje rond aan het zoeken naar schema's, maar ik heb geen internet onderweg en wil niet iedere paar minuten mijn telefoon moeten pakken voor de tijd. Ik probeer nu steeds van lantarenpaal tot lantarenpaal te lopen. Dus tussen de 1e en 2e wandelen, tussen de 2e en 3e hardlopen, etc. Ik woon in het buitengebied, dus de palen staan een eindje uit elkaar. Hebben jullie tips voor een fijn schema wat je ook offline kan gebruiken?

Heb je wel een (sport)horloge of stopwatch?

Meeste opbouwschema's zijn namelijk wel een aantal minuten hardlopen en een aantal minuten wandelen.

Het kan ook wel op gevoel, maar ik vind dat zelf lastig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 08:27

Anusca : er zijn veel apps die je precies laten weten via je oortjes wanneer je moet lopen en die je opbouwen tot een half uur lopen. Dat hebben velen hier gebruikt.

Faringo: herkenbaar! Gelukkig lossen oefeningen veel op.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 08:31

Je kunt ook een telefoon op je app zetten, die piepjes geeft. Die doet dan bv 2 minuten niks en daarna geeft ie een piepje. Dan kun je instellen dat je 1 minuut rust wilt en piept ie na 1 minuut weer en moet je dus weer rennen (en je kan dit volgens mij volledig zelf instellen qua aantal minuten). Hoef je dus niet telkens te kijken!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 09:21

Faringo schreef:
Ik lees ook nog mee hoor. Hardlopen gdaat even naar nog iets lager niveau. Gisteren was ik ook bij de sportfysio. Klachten komen door scheefheid en verkeerde houding en dus verkeerd spiergebruik. Eerst daar even mee aan de slag en dan weer door. Ben blij te weten wat de oorzaak van al die kleine lichamelijke klachtjes is.

Gaat helemaal goedkomen. Fijn dat er een oorzaak gevonden is :j

Ik moest er bij mezelf stiekem een klein beetje om lachen.
Ons paard gaat om de 6 maanden naar de osteo en om de 6 maanden naar de sportmasseur en we houden nauwlettend in de gaten of ie goed in zn vel zit en lichamelijk alles naar behoren gebruikt.

Ik zelf ga enkel voor een check-up als ik dus niet meer kan lopen van de pijn en dan stel ik dat nog uit tot het echt niet anders kan. :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 09:38

Anoeska27 schreef:
Dank jullie wel.

https://www.nhs.uk/live-well/exercise/c ... k-by-week/

Deze is erg fijn! Zowel te luisteren via podcast als zelf handmatig in Runkeeper te zetten. (Start pagina -> Training -> Aangepast, dan kan je alles invullen!) Bij het starten van je training geeft hij dan zelf aan of je moet wandelen of hardlopen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:40

@Anoeska: welkom, en als je geen internet kunt gebruiken tijdens het hardlopen is zo'n simpele timer app die piepjes geeft denk een goed idee. Kun je offline gebruiken. Even schema instellen. Voor beginners zijn er veel startschema's te vinden online. Ik zou wel proberen om 3 vaste momenten in de week te kiezen. Als 1 van die momenten dan een wandeling is, is dat in het begin ook nog prima, maar wil je echt progressie maken, dan zul je naar 3x in de week moeten. In het begin zijn dat nog trainingen van max 30 minuten en die zijn vaak wel in te plannen. Veel plezier!

@Gaucho: verhuizen naar Apeldoorn! Wauw! Gave stappen maak jij zo!

@Goof: ik heb precies hetzelfde: probeer paar keer per jaar naar de Veluwe of Utrechtse Heuvelrug te gaan om te gaan paardrijden of hardlopen, maar zou er liever willen gaan wonen. Helaas heb ik een partner die niet weg wil uit de Randstad... dat kan echt nog wel een dingetje gaan worden. Want ik krijg steeds sterkere behoefte meer naar de natuur te trekken, zeker als ik weer die foto's zie hier. Misschien kan ik nog een compromis eruit krijgen om dan een vakantiewoning te kopen o.i.d... zodat we vaker gaan.

@Faringo: Even rustig aan dus. Wel fijn dat het geen grote lichamelijke oorzaak heeft, maar kleine ongemakken die waarschijnlijk met oefeningen en trainingen goed te verhelpen zijn.

Gisteravond een piramideloopje gedaan met de hardloopdames. In groepjes van 2. O:)
In het donker, door het dorp, dus lang niet zo mooi als de loopjes die hier gisteren voorbij kwamen, maar alle lichtjes en versierde voortuinen maken ook een hoop goed. Heerlijk gelopen! Hopelijk morgenochtend ook nog beetje mooi weer, want dan staat een lange duurloop op het programma.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 10:57

Welkom Anoeska!

Zo iedereen hier is weer goed bezig! Prachtig die veluwe plaatjes <3

Mijn maandag traning ging weer goed! Een stapje er weer bij, nu 3m rennen, wandelen en dan 5m rennen en dat 2x. Ik zag het wat donker in maar het ging! Ben ontiegelijk traag begonnen maar kon de laatste 5 minuten zelfs op een fijn tempo lopen. Nu is een fijn tempo voor mij nog steeds redelijk lachwekkend traag hoor (tenminste dat vind mijn zoon :') ) maar het is wel vooruitang *\%/*

@Anoeska ik ben nu in week 4 en gebruik de app c25k en loop 3x per week. Bevalt me verrassend goed!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:16

Dilan93 schreef:
Ons paard gaat om de 6 maanden naar de osteo en om de 6 maanden naar de sportmasseur en we houden nauwlettend in de gaten of ie goed in zn vel zit en lichamelijk alles naar behoren gebruikt.

Ik zelf ga enkel voor een check-up als ik dus niet meer kan lopen van de pijn en dan stel ik dat nog uit tot het echt niet anders kan. :+
:)) Herkenbaar.

Faringo, mooi dat je bij de fysio bent. Straks weer lekker los met lopen!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:19

troi schreef:
Welkom Anoeska!

Zo iedereen hier is weer goed bezig! Prachtig die veluwe plaatjes <3

Mijn maandag traning ging weer goed! Een stapje er weer bij, nu 3m rennen, wandelen en dan 5m rennen en dat 2x. Ik zag het wat donker in maar het ging! Ben ontiegelijk traag begonnen maar kon de laatste 5 minuten zelfs op een fijn tempo lopen. Nu is een fijn tempo voor mij nog steeds redelijk lachwekkend traag hoor (tenminste dat vind mijn zoon :') ) maar het is wel vooruitang *\%/*

@Anoeska ik ben nu in week 4 en gebruik de app c25k en loop 3x per week. Bevalt me verrassend goed!

Goed bezig troi. En niet luisteren naar wat je zoon zegt, je doet het maar wel mooi. En als ie vervelend is moet je hem er gewoon aan herinneren dat er ooit een tijd was dat ie zichzelf helemaal niet vooruit kon bewegen en dat je hem toen ook overal heen hebt gebracht zonder daar iets over te zeggen...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:22

Goed bezig, troi!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:53

Ik ben bang dat ik jullie straks weer moet bombarderen met foto's. Ik was met zonsopkomst in het Zwolse bos om te rennen en het was werkelijk een adembenemende zonsopkomst. Eerst 8km met een loopmaatje getraild, daarna zelf nog 10. Genoten!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:58

Ik zou zeggen kom daar door met die foto's, het was inderdaad een pracht van een ochtend. Kan me voorstellen dat je ervan genoten hebt.

Ik heb weliswaar niet hardgelopen maar wel een rondje stevig doorgewandeld.
Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:05

Nooit genoeg foto’s! Kom maar op! *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:36

Komt ie.. sorrynotsorry.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:52

Ze zijn echt heel mooi!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:14

Prachtig!! Echt een magische zonsopkomst zo met het ijs overal.

Hier was de eindejaars bonus binnen en ik had al bedacht daar in ieder geval een fijn paar nieuwe schoenen van te kopen. Zo gezegd zo gedaan, even naar de Runnersworld gemaild en net heengereden. Super fijn, ik heb 2 paar meekregen om te passen, eentje breng ik dan volgende week weer terug. Gelijk bij thuiskomst even snel gepast en ik denk dat het de opvolger van mijn huidige schoenen wordt, de Asics GT-4000 2. Het alternatief is de Brooks Adrenaline.
Hopelijk kom ik ook nog aan de geplande training van vandaag toe, ik moet ook nog wat werk afmaken >;)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:26

Welbesteed, Kylan. +:)+ Wat een goede service van Runnersworld!

Prachtige foto’s weer, SV!

Even een gek idee: het Bokt Christmas Event!
Loop/wandel/kruip op eerste of tweede kerstdag en plaats nadien hier je foto mét kerstmuts! {:)
Geen vaste afstanden of snelste tijd. Gewoon lekker in beweging.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:39

Prachtig SV en Faringo. Bij mij in het bos was het net zo mooi vanmorgen!

Troi, lekker bezig zeg!
Anouska, ik heb een app gedownload, dus die staat gewoon op mijn telefoon. Die gebruik ik om op te bouwen.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:41

Erg leuk idee Puera , maar ik heb geen kerstmuts :')

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:44

Genieten echt dit weer.

Ik ga met mijn vriend eerste kerstdag tussen al het eten door wel even een trail lopen, zal eens kijken of ik een kerstmuts kan vinden.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:46

Prachtige foto’s. Net 7 gelopen. Traag, maar genoten van mooie bossen. Heerlijk weer om te lopen.
Fijne feestdagen voor iedereen alvast {:) {:)
Ik probeer wel te lopen met kerst, voelt toch beter voor of na kerstmaaltijden :D

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 15:51

Faringo schreef:
Erg leuk idee Puera , maar ik heb geen kerstmuts :')

Een gewei mag ook. :)) Als het maar kerstig is.