Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:50

Mag ik ook meepraten?

Mijn 2de dochter is geboren op 19 april.
In eerste instantie gestopt omdat het voor geen meter liep.
De productie bleef te laag en we liepen tegen enorm veel problemen aan bij mij en mijn dochter.

Ze was toen een week of 6 dacht ik.

Bij mijn dochter bleef het slecht gaan,de kunstvoeding dronk ze slecht en minimaal.
Uiteindelijk bleek het probleem te liggen bij het tongriempje én het lipbandje die beiden veel te strak stonden en een hoog gehemelte.
Ze wilde wel, maar ze kon gewoon niet en daarom ging mijn productie ook niet omhoog.

Mijn huisarts was totaal geen hulp hierin en uiteindelijk was het een lactatiekundige die het probleem vond.

Inmiddels kreeg mijn dochter al een week of wat kunstvoeding en vond dat ook prima.

Ik daarintegen kon het stukje borstvoeding niet afsluiten, werd steeds enorm emotioneel als ik eraan dacht dat ik voor de 2de keer "gefaald" had.

Inmiddels is mijn dochter op de tongriem kliniek geholpen en gaat het super goed.

Ik ben uiteindelijk begonnen met relacteren, zit nu 6 weken in het traject en het gaat eindelijk goed met dank aan mijn nieuwe huisarts.

Ja, die oude huisarts was wederom totaal geen hulp, wilde niks weten over borstvoeding /relacteren en gebruik van domperidon.
Zelfs mijn verloskundige die ook leert voor lactatiekundige heeft met hem gebeld maar hij weigerde überhaupt de artikelen te lezen.

De nieuwe huisarts heeft domperidon wel voorgeschreven, hij had er nog nooit van gehoord maar vond het een hele interessante studie voor zichzelf.

Ik heb nu mijn laatste doosje domperidon, daarom dit weekend alles losgelaten en gewoon elke voeding dochter aangelegd en maar zien waar we uit komen.
Dit is verrassend goed gegaan, ze heeft het hele weekend geen flesje of kunstvoeding meer gezien.
Mijn productie heeft een enorme sprong gemaakt en ik heb zelfs al een flesje op voorraad voor de opvang morgen.

Zowel dochter als ik genieten er enorm van en ik zit eindelijk weer beter in mijn vel.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:53

Wat een mooi succes verhaal <3

En weet je, dat is precies waar het om gaat,of je zelf wilt stoppen, doorgaan of in jouw geval opnieuw beginnen. Wat de moeder wil dat telt.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:01

Wow wat mooi Eilinora.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:20

Eilinora, wat fijn dat het relacteren werkt én dat je een nieuwe huisarts hebt die wél leren wil! Fantastisch :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:23

Dankjewel :D

Deze huisarts is op het moment mijn beste vriend _O-

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:33

Super fijn voor jullie, het is inderdaad genieten van de momentjes samen!
Leuk om te lezen ook dat het is gelukt, want je hebt er voor moeten strijden

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:35

Pfff ja zeg dat wel,had het kunnen weten van die oude huisarts.
Mijn dochter van 2.5 jaar heeft hem echt nooit gemogen.
Van jongs af aan had ze al een hekel aan hem.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 20:56

Wat fijn dat het relacteren gelukt is zeg! Dat lijkt me heel pittig!

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:15

Eilinora fijn dat het zo goed gaat <3

Hier gaat het nog steeds ruk eigenlijk. Nu 3 avonden op rij powerkolven en vandaag 2x maar productie blijft hangen. Met powerkolven max 50 cc uit beide en nu nog minder. Lactatiekundige bericht gestuurd en zij zegt ook domperidon. Morgen bellen hiervoor..

Ik hoop echt dat het goed komt. Ik heb wel melk maar TSR is traag en stopt na een paar slokken weer -O-

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:18

Kan het kwaad als je een keer een voeding overslaat? Ik moet morgen met paard naar de kliniek en kan niet om 10u voeden of kolven. Ik voed op schema (sorry is vast vloeken in de kerk hier) en niet op verzoek. Heb geen idee hoe laat ik wel zou kunnen kolven, maar normaliter voed ik rond 13u weer. Denk dat het ergens tussen 12 en 13u wel mogelijk zou moeten zijn om te kolven. Hoop ik :+

Het is niet ideaal maar paard gaat heel slecht dus moet nu echt richting kliniek.

MissAnnemijn, wat balen dat het nog steeds ruk gaat! Drink/eet/slaap je voldoende?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:22

Missannemijn hier hielp elke 2 uur kolven veel beter dan power kolven.
Zeer intensief en weet natuurlijk ook niet hoe dat lukt met baby tussendoor voeden?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:26

Vandaag bijna 3 liter gedronken sowieso, en een middagdutje :+ Verder wel werk dat stress geeft maar ik werk sinds juli alweer.

Eilinora ik probeer haar zo vaak mogelijk aan te leggen dus denk zeker wel elke 2 uur.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:34

Heb je een weegschaal? Kun je de baby elke twee dagen wegen?
Ik dacht bij de oudste ook dat mijn productie ingepakt was plus kort stromen van de melk etc. Week intensief aangelegd en gaan wegen op cb, was hij hij mega aangekomen :+ oeps Dat is het lastige met de bv, je hebt geen idee hoeveel erin gaat in soms korte tijd

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 21:54

@Nelleke, het hangt een beetje van je eigen productie en opslag af, ik sla op het werk ook wel eens de 10u kolfsessie over. Meestal kan dat beter als hij rond 8.00 de ene borst nog heeft gedronken en de andere gekolfd is of ‘s nachts goed leeg is gedronken. Misschien kan je dat doen?
Vorige week had ik één dag waarbij ik de 10u en de 13u kolfronde oversloeg ivm overleg en toen stond het om 13.45 echt wel flink op spanning.

Sterkte in de kliniek dan trouwens!

Hier productie eigenlijk nog prima, ook als ik soms twijfel blijkt het toch nog goed op elkaar afgestemd. Soms voelt het wel wat onzeker hoor, dat voeden en kolven en meegeven en opgroeien. Maar goed, hoort er allemaal bij en zolang het een blije baby is, ben ik dat ook :D

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:07

Ducje heb ik ja. Ik weeg haar regelmatig ook. Ze drinkt altijd max 5 min en dan een borst. Nu stopt het na een paar slokken, drinkt ze beide en zijn haar luiers veel minder. Dus helaas niks ingebeeld :(

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:11

_Nelleke_ schreef:
Kan het kwaad als je een keer een voeding overslaat? Ik moet morgen met paard naar de kliniek en kan niet om 10u voeden of kolven. Ik voed op schema (sorry is vast vloeken in de kerk hier) en niet op verzoek. Heb geen idee hoe laat ik wel zou kunnen kolven, maar normaliter voed ik rond 13u weer. Denk dat het ergens tussen 12 en 13u wel mogelijk zou moeten zijn om te kolven. Hoop ik :+

Het is niet ideaal maar paard gaat heel slecht dus moet nu echt richting kliniek.

MissAnnemijn, wat balen dat het nog steeds ruk gaat! Drink/eet/slaap je voldoende?

Ik denk afhankelijk van je eigen productie.
Ik fotografeer bruiloften en maak dan dagen van 12/13 uur. Ik kolf meestal bij de start, halverwege ergens en achteraf.
Dan heb ik dus 6 uur ertussen zitten ongeveer maar ik kolf dan 2 a 3 voedingen.
Dus dat gaat prima bij mij. Alleen hopen dat je stuwing niet te erg wordt en voldoende borstcompressen. Ik vind die van Avent het fijnste.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:15

Nelleke, ligt er ook aan hoe oud de baby is? Bij oudere babies schoof ik er makkelijker mee dan als ze jong zijn. Ook ivm stuwing. Is er geen mogelijkheid om even 5 minuten de druk eraf te kolven, desnoods iets eerder/later dan 10 uur? Ik had daar zelf een handkolf voor, die maken geen geluid, ideaal om bv even in de wc (ook dat is vloeken in de kerk volgens sommigen haha) de ergste druk eraf te halen.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:33

Dames, kunnen jullie mij wellicht helpen?

Ons dochtertje is bijna 5 weken oud. Dronk de eerste 1.5e week prima aan de borst. Ivm snel afvallen na de geboorte moesten we direct bijvoeden totdat haar misselijkheid over was. Daarna ging het steeds slechter, dacht dat ze clusterde, maar bleek dat ze eigenlijk nauwelijks wat binnen kreeg. Een zogenaamde rietjesdrinker volgens de lactatiekundige. Aanhappen ging lastig en tongriem afgelopen woensdag gekliefd. Ze hapt redelijk aan, maar heeft weinig tot geen vacuüm, zuigt dus vrij slecht en valt snel in slaap. Door het bijvoeden met de fles lijkt ze meer te sabbelen.

Vraag me nu echt af waar ik goed aan doen. Ik kolf nu zo'n 8 tot 10 keer per dag en vul soms aan met heel iets kv, dit krijgt ze met de fles. Ze groeit nu eindelijk als kool, maar zou haar zo graag weer volledig aan de borst willen. Lactatiekundige zegt dat ik dan de fles weg moet laten evenals de speen en moet doorpakken. Echter ben ik bang dat ze heel erg gaat afvallen en te weinig binnen krijgt. Over 5 weken moet ze ivm werk weer de fles, zou ze dan niet weer last krijgen van speenverwarring?

Ik kolf overigens zo'n 90-110ml per kolfsessie. Ze drinkt geregeld 100-130ml.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 05:12

De week na mijn bevalling zijn wij ook "gold turkey" gestopt met kolven en flesvoeding. Hier kreeg hij bij vanwege een te hoge bili en een te lage melkproductie. Kraamhulp moedigde ons aan ineens volledig over te gaan op borstvoeding en op aanvraag te gaan geven en dat ging direct heel goed. Misschien dat ze sneller komt dan, maar uiteindelijk gaat het drinken steeds efficiënter. Maar ik weet niet of dit ook een manier is die geschikt is voor jullie.

Vraagje mijnerzijds: ik zit nu in Italië en drink hier kraanwater. Kan een verandering van de samenstelling van (kraan) water invloed hebben op de voeding? Sinds gister merk ik bij het ventje dat zijn reflux heftiger is. Kreunen/veel slikken. Gistermiddag gooide hij zijn laatste voeding er bijna helemaal uit leek wel. Hij spuugde echt en stikte bijna, ik schrok me dood |( . Nu heeft hij na het voeden duidelijk meer last. Ook zijn luiers zijn van kleur verandert (van mosterdgeel naar legergroem) echter kan dit ook te maken hebben met dat ik hem wat vaker aangelegd heb door de warmte. Voor vandaag hebben we ons voorgenomen gewoon zijn "vaste" tijden aan te houden en hem de borst leeg te laten drinken.

Overigens lijkt het ventje er zelf weinig last van te hebben. Dat gekreun is vervelender voor ons heb ik het idee . Het klinkt zo zielig :\

We hebben volgende week donderdag weer een afspraak bij de osteo voor zijn reflux.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:04

Het kan zijn door verandering van je drink/eetpatroon en type eten dat het je melk iets veranderd. Eet je misschien meer knoflook, basilicum en/of ui dan anders?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 10:15

Het klinkt meer als last van het vaker aanleggen idd. Groene Luiers betekend vaak teveel voormelk en te weinig vet waardoor de melk te snel door het verteringssysteem gaat. Ik zou wat minder aanleggen, of vaker dezelfde borst aanbieden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:19

Gister iets meer knoflook gegeten, maar dat mag eigenlijk geen naam hebben. Ik drink sowieso meer water hier vanwege de warmte en de eetmomenten zijn iets verandert. Maar het lijkt me stug dat hij daardoor zo heftig reageert... Het kan natuurlijk, maar als dat met deze verandering al zo is vind ik dat best verontrustend eerlijk gezegd...

Ja dat aanleggen dacht ik zelf ook. We gaan vandaag daarom echt proberen de 3 uur aan te houden. Ik stond natuurlijk helemaal op scherp vanwege die warmte en heb hem denk ik daarom misschien wel te vaak aangelegd, terwijl hij er zelf niet tot nauwelijks last van heeft.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:34

Gimme Joy kan het niet een maag darm virusje zijn? Wij hadden dit ook eens, ook op vakantie toevallig. Maar toen poepte ze weer heel vaak.

Hier vanmorgen de huisarts gebeld en mocht zomaar Domperidon krijgen. Maar mijn productie heeft zich ook weer wat herpakt! Kolven op werk ging echt makkelijker. Dus even kijken of het verder gaat zonder, dat heeft mijn voorkeur. Zo niet mag ik het alsnog ophalen. Morgen lekker vrij. Twijfel alleen of ik nu alsnog moet powerkolven vanavond..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:37

Dat is fijn missannemijn *\o/*

Ik heb de dag ook overleefd. Om 9u en daarna pas om 14u gekolfd. Ging prima! Hopelijk schopt het mijn productie niet in de war.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:55

Ik zou nog een rondje doen vanavond annemijn, al is het maar omdat het tussen de oren dan misschien ook beter voelt