Douce schreef:Zeker als je je bedenkt dat er overlijdens in demografische groepen waren die statistisch gezien een enorm kleine kans hadden om te overlijden aan covid.
Edit: het gaat erom dat Monique de overlijdens aan de vaccinatie weg zet als een hele kleine kans, terwijl dat voor sommige leeftijdsgroepen (en vrouwelijk) een grotere kans was dan overlijden aan covid. We zijn niet voor niets gestopt met astrazeneca aan jongeren toe te dienen.
Maar over de overlijdens door vaccinatie lijkt relatief makkelijk heen gestapt te worden. Alleen al door de woordkeuze.
Statistisch een kleine kans om te overlijden aan covid. Maar diezelfde demografische groepen hebben, relatief aan die kleine kans om te overlijden aan covid, een nog enorm veel kleinere kans om te overlijden aan het vaccin. Vrijwel niet eigenlijk. Dus eigenlijk is het idioot om die twee dingen op hetzelfde niveau te vergelijken.
Voor zover ik weet is er geen één leeftijdsgroep die een hogere kans heeft om te overlijden door vaccin t.o.v. overlijden door COVID. Die twee kansen liggen echt een honderd al dan niet duizendtal uit elkaar.
Edit: even mijn berekening opgezocht.
Citaat:Laten we het even in context zetten: in het Verenigd Koninkrijk waren er 309 meldingen van trombose na een AstraZeneca vaccin, van een totaal van meer dan 23 miljoen eerste prikken¹³. Dat betekent dat 12.3 op een miljoen mensen deze zeldzame bijwerking kregen: 0,001%. Het percentage mensen wat stierf door deze bijwerking ten opzichte van het totaal aantal vaccinaties ligt lager: 0,000175% (56 sterfgevallen op een totaal van 32 miljoen eerste + tweede vaccinaties). Even ter vergelijking: de gemiddelde kans op overlijden door COVID-19 in Nederland is ongeveer 0,8% *, dat is 4571 keer groter. Bij het Janssen (Johnson & Johnson) vaccin is dit in het Verenigd Koninkrijk bij 6 op de 6.8 miljoen vaccins voorgekomen: 0,9 op een miljoen mensen oftewel 0,00009%.
[CV] Misinformatie rondom COVID-19
*: Een jongere heeft <0,01% kans om te overlijden door COVID. Dat is alsnog een stuk hoger dan de kans om te overlijden door trombose -waar in dit cijfer niet eens rekening is gehouden met leeftijd, dus die kans valt naar alle waarschijnlijkheid nog lager uit voor jongeren dan de genoemde 0,000175%.
De enige reden waarom we gestopt zijn met AZ bij jongeren is omdat we een beter alternatief hebben: mRNA. Als we deze niet hadden gehad was er gewoon doorgeprikt, omdat de risicoanalyse dan nog zou aantonen dat het vaccin de betere keuze was, statistisch gezien. Want ook de kans bij jongeren op een bijwerking was ontzettend klein.
Want -en verbeter me als ik het fout heb hoor- volgens mij zijn de enige overlijdens door het vaccin in de zeer kwetsbare groep, dus mensen die al een zeer grote kans hadden om te overlijden door corona vanwege een slecht immuunsysteem/slechte gezondheid. Één enkel persoon is door de trombose-bijwerking overleden. Hoe oud deze persoon was en of er ook sprake was van onderliggend lijden is niet bekend.
Poekkie schreef:Ik geef je 100% gelijk![]()
Ben zelf een tijdje uit het topic verdwenen omdat alles verdraaid wordt hier. Bijwerkingen van een vaccin zijn allemaal niets, en bij corona wordt er maar van uitgegaan dat je bijna sowieso sterft in dit topic (hoeveel jonge mensen zijn eig gestorven?). Ondertussen gebeuren er dagelijks verkeersongelukken, sterven er mensen aan de griep, aan stomme onderzoekjes, omdat ze van hun paard vallen, …. Je hebt idd niet alles in de hand.
En ook met vaccins niet trouwens… er komen nog steeds gevaccineerden ook in het ziekenhuis, de bescherming is aanwezig maar verre van sluitend. Daartegen heb je wel een grote kans in je hand om goed ziek te zijn van die spuit, of andere bijwerkingen te merken. Maar dat wordt weggewuifd.
Ik heb dit topic op de achtergrond gevolgd en hier en daar echt hartelijk gelachen om sommige mensen hun argumentatie. Nog beter dan het belgische debat over kernuitstap :p
Nee er wordt niks verdraaid. Jij/jullie vergelijken dingen die eigenlijk niet te vergelijken zijn. Jij haalt er nu ook allemaal dingen bij die niet te vergelijken zijn, echt appels met peren. En je snapt dus blijkbaar de redenatie niet...
Ja, er komen gevaccineerden in het ziekenhuis. Maar deze vallen vrijwel allemaal in een van de 2 volgende groepen: niet volledig gevaccineerd óf vaccin is niet aangeslagen. Dat vaccins indien ze beide zijn gegeven (en de wachttijd is verstreken) en aanslaan ziekenhuisopnames vrijwel helemaal voorkomen is feit.
Maar hou vooral je kop in het zand hoor.